Κλειδί η …αφετηρία για την υπογειοποίηση

tee 1Ζήτημα χρόνου είναι να ξεδιπλωθούν στους θεσμικούς φορείς της Πάτρας τα σχέδια του υπουργείου για τη διέλευση του τρένου από την πόλη. Οι πληροφορίες συγκλίνουν ότι οι τελικές εκδοχές έχουν σαν βάση την πρόταση του ΤΕΕ Δυτικής Ελλάδος, η οποία - όπως είναι γνωστό- πρότεινε διεύρυνση της υπογειοποίησης στον άξονα από Κανελλοπούλου έως σιδηροδρομικό σταθμό Αγίου Ανδρέα, αντί του τμήματος Άγιος Διονύσιος - Άγιος Ανδρέας που εισηγήθηκε αρχικά το υπουργείο. 

Υπογειοποίηση της σιδηροδρομική γραμμής κατά τη διέλευση της από το αστικό τμήμα προβλέπουν και οι δύο εκδοχές στις οποίες φαίνεται να  έχει καταλήξει το υπουργείο Υποδομών. Και τα δύο σενάρια προβλέπουν η διπλή ηλεκτροκίνητη γραμμή να συνεχίζει με σκεπασμένο όρυγμα (cut and cover) μέχρι και τον υπογειοποιημένο σταθμό του Αγίου Διονυσίου. Η διαφορά τους είναι από πού ακριβώς θα ξεκινήσει η βύθιση, πριν ή μετά την Κανελλοπούλου.

Πληροφορίες του "Σ.Ε" αναφέρουν ότι αφετηρία αποτέλεσε η πρόταση του ΤΕΕ Δυτικής Ελλάδος, βάσει της οποία η βύθιση της γραμμής θα πρέπει να ξεκινάει από την Κανελλοπούλου και όχι από τον Άγιο Διονύσιο όπως αρχικά προβλεπόταν. Κατά την μελέτη της προτεινόμενης λύσης, προέκυψαν δύο ζητήματα. Εφόσον αποφασιστεί  βύθιση της γραμμής πριν την Κανελλοπούλου θα χρειαστεί, ελαφρά τροποποίηση της υπάρχουσας εργολαβίας που έχει προκηρυχθεί για την υποδομή του τμήματος Ψαθόπυργος - Ρίο , καθώς τα μέτρα δεν φτάνουν και προβλέπεται να "κουμπώσει" το τέλος του πρώτου τμήματος με το τμήμα που θα καταλήγει στην Πάτρα. Το πρώτο ζήτημα είναι συνάρτηση και του δευτέρου που είναι ο οικονομικός παράγοντας, δεδομένου ότι συνεπάγονται οικονομικές επιβαρύνσεις.

Εναλλακτικά μελετήθηκε η εκδοχή η βύθιση να ξεκινάει λίγο μετά την Κανελλοπούλου, εκδοχή μικρότερου κόστους κατά 37εκ. ευρώ και χωρίς τεχνικές δυσκολίες. Δηλαδή, υπέργεια διέλευση της Κανελλοπούλου, βύθιση της γραμμή αμέσως μετά και υπόγεια όδευση μέχρι το Σταθμό του Αγίου Διονυσίου.

Οι δύο προτάσεις έχουν κοινή υπόγεια όδευση με διπλή γραμμή μέχρι τον σταθμό του Αγίου Ανδρέα.  Από εκεί η γραμμή θα συνεχίζει μονή αφενός προς το εργοστάσιο της Πατραϊκής, όπου προβλέπεται η ανάπτυξη Εμπορευματικού Κέντρου και αφετέρου με άλλη μονή γραμμή διαγώνια και ισόπεδα προς το Νέο Λιμάνι, ικανοποιώντας τις εμπορευματικές ανάγκες του ΟΛΠΑ. Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές και οι δύο λύσεις εξασφαλίζουν  τη συνεχιζόμενη λειτουργία του Προαστιακού Πάτρας, καθώς έχει προβλεφθεί τεχνικά το πως θα γίνει αυτό ακόμα και κατά τη διάρκεια των έργων.

"Το ΤΕΕ Δυτικής Ελλάδος έπαιξε καταλυτικό ρόλο στο ζήτημα της διέλευσης του τρένου από την πόλη, που απασχολεί την Πάτρα τα τελευταία χρόνια.  Διαμορφώσαμε μια  πρόταση  επιδιώκοντας  να εκφράσουμε τους θεσμικούς φορείς . Επιμείναμε  στον  συγκερασμό των απόψεων που προέκυψαν  μέσα από τη διαβούλευση και καταφέραμε τα μέγιστα για την πόλη. Με την ευόδωση αυτού του στόχου, το ΤΕΕ βάζει πλώρη για άλλα πιο σημαντικά θέματα που ταλανίζουν την περιοχή και η αντιμετώπισή τους θα ανοίξει νέες προοπτικές για τη Δυτική Ελλάδα"  σχολίασε ο Βασίλης Αϊβαλής  πρόεδρος του ΤΕΕ Δυτικής Ελλάδας.

Αντιστοίχως, ο βουλευτής Αχαΐας Κώστας Σπαρτινός παρατήρησε μιλώντας στον "ΣΕ": "Εκτιμώ ότι πρόκειται για μια λύση που συναντά τη  μεγάλη αποδοχή της πόλης" και πρόσθεσε: "Πρόκειται για μια εκδοχή που υιοθετεί μεγαλύτερη υπογειοποίηση προς βορρά, κάτι στο οποίο συγκλίνουν οι περισσότεροι φορείς της πόλης.  Εκτιμώ ότι μπορούμε να καταλήξουμε στην βέλτιστη λύση για την πόλη".

ose 1Από την πλευρά του, ο αντιδήμαρχος Κώστας Κορδάς, απαντώντας σε σχετικό ερώτημα του "Σ.Ε", ανέφερε:  "Επί υποθετικών προτάσεων καλό είναι να μην σχολιάζουμε. Η Δημοτική αρχή έχει διατυπώσει την άποψή της. Το μόνο που έχουμε ως επίσημη πληροφόρηση είναι τα όσα είχε ανακοινώσει στην Πάτρα ο Θάνος Βούρδας  γενικός γραμματέας του υπουργείου Μεταφορών. Αν υπάρχουν πλέον διαφορετικές προσεγγίσεις, εδώ είμαστε να τις μελετήσουμε.  Είναι θέμα ημερών να φτάσει στο Δήμο Πατρέων ο σχετικός φάκελος, δεδομένου ότι το υπουργείο είχε θέσει ως χρονικό ορίζοντα τον Σεπτέμβριο. Επομένως, αναμένουμε.  Στη συνέχεια θα μελετήσουμε ενδεχόμενες λύσεις" συμπλήρωσε κι εκτίμησε πως τα νεώτερα δεδομένα θα τεθούν υπ όψη και του Δημοτικού Συμβουλίου.

Όλα δείχνουν πως με τον έναν ή τον άλλο τρόπο η πόλη θα έχει καταλήξει στην οριστική λύση πριν το τέλος του χρόνου κι αυτό γιατί τα χρονοδιαγράμματα είναι συγκεκριμένα. Σε αυτό το ΕΣΠΑ όλες οι χώρες έχουν δεσμευτεί για την ολοκλήρωση των βασικών συγκοινωνιακών δικτύων.  Για τη χώρα μας είναι ο ΠΑΘΕΠ, δηλαδή ο σιδηροδρομικός διάδρομος Πάτρα-Αθήνα-Θεσσαλονίκη-Ειδομένη και Προμαχώνας. Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι μέχρι το τέλος του 2022, το έργο πρέπει να έχει ολοκληρωθεί. Δηλαδή,  όποια λύση και αν προκριθεί θα πρέπει άμεσα να ξεκινήσουν μελέτες και τεύχη δημοπράτησης και το αργότερο μέχρι το καλοκαίρι του 2018 να προκηρυχθεί ο διαγωνισμός. Χρονικά σημαίνει ότι το 2017 θα είναι η χρονιά της μεγάλης απόφασης, με την οποία θα κλείσει οριστικά , με στόχο  αυτό το έργο να μην κατατμηθεί ανά αντικείμενο όπως σχεδόν όλα τα έργα της ΕΡΓΟΣΕ,  αλλά να δημοπρατηθεί ως ενιαίο που θα περιλαμβάνει υποδομή, επιδομή, ηλεκτροκίνηση, σηματοδότηση, τηλεδιοίκηση, σταθμούς, γεγονός που θα επιτρέψει την ομαδοποίηση του έργου και την καλύτερη απόδοση του ακόμα και με ταυτόχρονες εργασίες.

Η χρηματοδότηση

Μιλώντας «Στο Κόκκινο Πάτρας 107,7» ο γενικός γραμματέας του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών Θανάσης Βούρδας επισήμανε ότι η πολιτεία μπορεί να εξασφαλίσει τα κονδύλια για την κατασκευή του τμήματος μέχρι τον Άγ. Διονύσιο καθώς και τα χρήματα που απαιτούνται για την ολοκλήρωση των μελετών για το κομμάτι μέχρι το νέο λιμάνι της Πάτρας.

Όπως εξήγησε οι προτάσεις με την προσθήκη περίπου 1,6 χιλιομέτρων υπογειοποιημένης γραμμής σιδηροδρόμου από την οδό Κανελλοπούλου ήρθε ως συνέχεια της διαβούλευσης που υπήρξε στην αχαϊκή πρωτεύουσα και της πρωτοβουλίας που είχε αναλάβει το Τεχνικό Επιμελητήριο Δυτικής Ελλάδος το οποίο και είχε καταθέσει την σχετική πρόταση στο υπουργείο Υποδομών.

Παράλληλα ο κ. Βούρδας διαβεβαίωσε για ακόμα μια φορά ότι οι κάτοικοι των περιοχών πριν από την οδό Κανελλοπούλου, όπου η διέλευση της γραμμής θα είναι επίγεια, όπως και σήμερα, δεν έχουν κάτι να φοβηθούν. Και τούτο γιατί, όπως ξεκαθάρισε δεν τίθεται θέμα δημιουργίας υψηλού τείχους εκατέρωθεν της υποδομής, ενώ ούτε η ηλεκτροκίνηση θα δημιουργήσει άλλα θέματα.  «Την προηγούμενη φορά έμεινα πολλές ώρες στον Καστελόκαμπο, και περπατήσαμε την γραμμή μαζί με τους κατοίκους.

Διαπίστωσαν από κοντά, μαζί με τους μηχανικούς και τα σχέδια, ότι δεν υπάρχουν ούτε τοίχοι, ούτε τέτοιες διαδικασίες που ακούγονται. Δεν υπάρχει τίποτα, δεν υπάρχει καμία αλλαγή στα υψομετρικά σε σχέση με την υφιστάμενη γραμμή. Αντιθέτως υπάρχει ενίσχυση στα κομμάτια που υπήρχαν γέφυρες στα ρέματα και διευθέτηση θεμάτων ώστε να μην πλημμυρίζει η περιοχή. Αυτό έγινε αντιληπτό από όλους τους κατοίκους, σχολίασε.

Η πρόταση του ΤΕΕ/ΤΔΕ που άνοιξε το δρόμο για μεγαλύτερη βύθιση της σιδηροδρομικής γραμμής

Το ΤΕΕ Δυτικής Ελλάδος επιχειρώντας ένα συγκερασμό θέσεων και απόψεων των φορέων της περιοχής κατέληξε  στην πρότασή του για "ελαφριά" υπογειοποίηση της γραμμής του τρένου, πριν από το ύψος της οδού Κανελλοπούλου έως και τον Αγιο Ανδρέα -όπου θα γίνεται η ανάδυση τρένου και προαστιακού- προκειμένου να συνδεθεί επίγεια στο ύψος που σήμερα βρίσκεται το παλαιό σιδηροδρομικό δίκτυο.

Πρόκειται για πρόταση που προέκυψε  κατά τη συνεδρίαση της διοικούσας επιτροπής του ΤΕΕ/ΤΔΕ και έτυχε ομόφωνης αποδοχής. Προτάθηκε  κατασκευή σήραγγας με την μέθοδο cut and cover

ose 2

μήκους 2,5 χλμ. που θα ξεκινά πριν από την οδό Κανελλοπούλου και θα συνδέεται υπόγεια με το νέο κεντρικό ΣΣ στον Άγιο Διονύσιο. Σύμφωνα με το ΤΕΕ/ΤΔΕ η υπόγεια σήραγγα θα προκαλέσει τη μικρότερη δυνατή όχληση στην περιοχή.

Η αρχική σκέψη του υπουργείου ήταν η νέα διπλή σιδηροδρομική γραμμή, να περάσει πάνω από την οδό Κανελλοπούλου, με ανύψωσή της εκατέρωθεν στα 4,5 μέτρα ενώ παράλληλα θα γίνουν ισχυρές επιχωματώσεις προκειμένου η οδός Κανελλοπούλου να γεφυρωθεί ώστε περνά κάτω από το τρένο. Το  ΤΕΕ/ΤΔΕ εκτός των άλλων επεσήμανε και  το πρόβλημα που θα προκαλέσει η δημιουργία ορυγμάτων εντός πυκνοκατοικημένης περιοχής.

«Λαμβάνοντας υπόψη ότι η εν λόγω περιοχή (Κανελλοπούλου-Μείλιχος) έχει ιδιαίτερα ηπιότερα εδαφολογικά χαρακτηριστικά και υψομετρικά στοιχεία από αυτά της Οθωνος-Αμαλίας, αν -σύμφωνα με τα ανωτέρω- εφαρμόσουμε μια μέση τιμή για το τρέχον μέτρο υπόγειας χάραξης ήτοι 30.000€/m, για υπογειοποίηση της νέας σιδηροδρομικής γραμμής από την Κανελλοπούλου προκύπτει ένα κόστος αξίας 75 εκ.€»  ήταν η εκτίμηση του ΤΕΕ  προς τον κ. Σπίρτζη.

Το ΤΕΕ στην συγκεκριμένη πρόταση ουσιαστικά υποστήριξε  ότι το επιπλέον κόστος που προκύπτει για την υπογειοποίηση και αυτών τω ν 2,5 χιλιομέτρων, πέραν του τμήματος από τον Άγ. Διονύσιο μέχρι τον Άγ. Ανδρέα, που προτείνει η ΕΡΓΟΣΕ, δεν είναι αποτρεπτικό.

Με βάση τους υπολογισμούς που έκαναν τα στελέχη του ΤΕΕ τα επιπλέον χρήματα που θα απαιτηθούν, στην περίπτωση που υλοποιηθεί το σενάριο της ανάδυσης της γραμμής στον σταθμό του Αγ. Ανδρέα, θα είναι περίπου 28 εκ., στην πραγματικότητα αρκετά λιγότερα εάν συνυπολογίσει κανείς και την έκπτωση που θα προσφέρει ο ανάδοχος του έργου.

Τα οφέλη

Με την αποδοχή της πρότασης σύμφωνα με το ΤΕΕ/ΤΔΕ εξασφαλίζεται :

ose 3Ένα μεγάλο τμήμα υπογειοποίησης του σιδηροδρόμου στην πόλη της Πάτρας.

Διασφαλίζεται η απρόσκοπτη διέλευση των οχημάτων και των πεζών σε όλες τις κάθετες οδούς.

Δίνεται η δυνατότητα συνένωσης της πόλης μεταξύ ανάντι και κατάντι της παλαιάς σιδηροδρομικής γραμμής από την περιοχή της οδού Κανελλοπούλου μέχρι και τον Σ.Σ. Αγ. Ανδρέα.

Δίνεται η δυνατότητα ανάπλασης του τοπίου στις περιοχές κατάργησης της επίγειας όδευσης.

Δεν επηρεάζεται η φυσιογνωμία του Νότιου Πάρκου, ενώ δίνεται η δυνατότητα για επιπλέον απρόσκοπτη ανάπλαση.

Δεν επηρεάζεται ο σχεδιασμός του ΟΛΠΑ σχετικά με την διαχείριση του χώρου του ως προς το εμπορευματικό λιμάνι αλλά και ως προς την εγκατάσταση υγροποιημένου φυσικού αερίου LNG.

Ενεργοποιούνται οι εγκαταστάσεις της Πειραϊκής- Πατραϊκής και του Σ.Σ. Αγ. Ανδρέα.

Το χρονοδιάγραμμα

Σύμφωνα με τον προγραμματισμό που υπάρχει μέχρι τον Νοέμβριο θα έχει βγει στο αέρα ο διαγωνισμός για το Κιάτο-Ροδοδάφνη. Το πρώτο τρίμηνο του 2018 βγαίνει ο διαγωνισμός για το Ροδοδάφνη-Ψαθόπυργος σε σχέση με τις υπολειπόμενες εργασίες που αφορούν τις ράγες, την  επιδομή, τους σταθμούς, την ηλεκτροκίνηση και την σηματοδότηση. Τον περασμένο Αύγουστο στα γραφεία της ΕΡΓΟΣΕ υπεγράφη μεταξύ ΕΡΓΟΣΕ Α.Ε. και της εργοληπτικής επιχείρησης «GD INFRASTRUTTURE SRL» η σύμβαση για το έργο «Κατασκευή έργων υποδομής της νέας διπλής σιδηροδρομικής γραμμής από ΧΘ 113+000 – 123+500 στο τμήμα Ψαθόπυργος - περιοχή Ρίου» (ΑΔ 716).

Η προσφορά της GD INFRASTRUTTURE SRL για την υλοποίηση του έργου ανέρχεται σε 96.049.725,14 ευρώ. Ο χρόνος ολοκλήρωσης του έργου ανέρχεται σε 36 μήνες. Με το έργο που ξεκινά άμεσα, η ΕΡΓΟΣΕ κάνει ένα μεγάλο βήμα για την ολοκλήρωση της γραμμής Αθήνας – Πάτρας και του συνολικού σιδηροδρομικού διαδρόμου Προμαχώνας/Ειδομένη - Θεσσαλονίκη -Αθήνα/Πειραιάς – Κόρινθος - Πάτρα. Το έργο συγχρηματοδοτείται με Κοινοτική συνδρομή από τον Μηχανισμό Connecting Europe Facility (CEF).

Οι σταθμοί της διαβούλευσης

 Oυσιαστικά από τις αρχές του χρόνου ξεκίνησε η διαβούλευση για τον τρόπο διέλευσης του τρένου από την Πάτρα, με τον υπουργό υποδομών Χρήστο Σπίρτζη να αναλύει τις προτάσεις του υπουργείου στους τοπικούς φορείς. Μερικής έκτασης υπογειοποίηση από τη Νόρμαν έως την Παπαφλέσσα, περιφερειακή διέλευση,  αλλά μέχρι να γίνει επίγεια-παραλιακή, και υπογειοποίηση προς την πλευρά του θαλασσίου μετώπου, ήταν  οι αρχικές  προτάσεις που "έφερε" στην Πάτρα ο υπουργός υποδομών Χρήστος Σπίρτζης για το ζήτημα της σιδηροδρομικής χάραξης.

Ειδικότερα, οι τρεις εναλλακτικές λύσεις του Ιανουαρίου, ήταν:

  •   να φτάσει ο σιδηρόδρομος μέχρι τον Άγιο Διονύσιο και το υπόλοιπο τμήμα να περάσει έξω από την πόλη. Η πρόταση είχε συγκεκριμένο προϋπολογισμό. Η πρόταση έχει το μειονέκτημα ότι θα έχει μακρύ χρονοδιάγραμμα υλοποίησης, λόγω του υψηλού κόστους του έργου.
  •   υπογειοποίηση από τον Άγιο Διονύσιο μέχρι τον Άγιο Ανδρέα, θα χρησιμοποιεί την  υπάρχουσα όδευση και η άλλη τη δημιουργία νέα όδευσης με διπλή γραμμή που θα περνά μέσα από το λιμάνι.
  •  υπογειοποίηση από τον Άγιο Διονύσιο μέχρι τον Άγιο Ανδρέα, με  τη δημιουργία νέας όδευσης με διπλή γραμμή που θα περνά μέσα από το λιμάνι.

Οι δύο τελευταίες λύσεις προεβλεπαν την ωρίμανση του έργου για τη λειτουργία ελαφρού τρένου στις πυκνοκατοικημένες συνοικίες της Πάτρας και την ένταξή τους στον προαστιακό.

tee 2

«Η διαβούλευση δεν είναι προσχηματική, αλλά ουσιαστική» είχε τονίσει και παράλληλα δεσμευτεί ο κ. Σπίρτζης.

Οι ενστάσεις που διατυπώθηκαν και οι παρατηρήσεις που κατατέθηκαν ελήφθησαν υπ όψη για να ακολουθήσει ο δεύτερος γύρος του καλοκαιριού. 

Η ημερίδα που συγκλήθηκε στο ΤΕΕ εξελίχθηκε σε ανοικτή διαβούλευση που διήρκησε περισσότερες από πέντε ώρες. Συζητήθηκαν οι τρεις τεχνικές λύσεις που είχαν επισήμως κατατεθεί. Ο Γενικός Γραμματέας του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών Θάνος Βούρδας, ο Πρόεδρος του ΟΣΕ Γιώργος Αποστολόπουλος, και οι Διευθύνοντες Σύμβουλοι της ΕΡΓΟΣΕ και του ΟΣΕ Χρήστος Διονέλης και Κώστας Πετράκης ήταν μεταξύ αυτών που, αποκλείοντας την περιφερειακή διέλευση και την πλήρη υπογειοποίηση,  υποστήριξαν τις δύο συγκεκριμένες λύσεις, οι οποίες είχαν προταθεί από ΕΡΓΟΣΕ και ΟΣΕ. Προέβλεπαν υπογειοποίηση από τον
Σταθμό Αγίου Διονυσίου έως τον Σταθμό του Αγίου Ανδρέα είτε με την υπάρχουσα όδευση, είτε με νέα.  Θεώρησαν ότι  πέραν της εξυπηρέτησης της πόλης που εξασφαλίζουν, έχουν το μεγάλο πλεονέκτημα του ρεαλιστικού χρονοδιαγράμματος και εξασφαλισμένης χρηματοδότησης. Αποσαφηνίστηκε μάλιστα ότι η πολιτεία μπορεί να εξασφαλίσει τα κονδύλια για την κατασκευή του τμήματος μέχρι τον Άγ. Διονύσιο καθώς και τα χρήματα που απαιτούνται για την ολοκλήρωση των μελετών για το κομμάτι μέχρι το νέο λιμάνι της Πάτρας.

Τονίστηκε ότι , η τελική απόφαση θα ληφθεί το αργότερο μέχρι τον Σεπτέμβριο 2017,  καθώς δεν υπάρχει πλέον η παραμικρή δυνατότητα περαιτέρω καθυστερήσεων, αφού οι Ευρωπαϊκές χρηματοδοτικές ροές κινδυνεύουν να ακυρωθούν σε βάρος της Ελλάδας, της οικονομίας της και φυσικά σε βάρος της Πάτρας και της τοπικής κοινωνίας.

Τελευταία Ενημέρωση : Τρίτη, 19/09/2017

Forum Ανάπτυξης 2017

Εκδήλωση "Αξιοθέατον" Photo Gallery

Πρωτοσέλιδο Τελευταίας Έκδοσης

Πρωτοσέλιδο Τελευταίας Έκδοσης

PDF, E-Paper τελευταίας έκδοσης εδώ

Forum Ανάπτυξης 2017!

Video Gallery

"Αξιοθέατον" Μαϊου 2017

Απόψεις

Αρχή Σελίδας