Με απόφαση της ΕΡΓΟΣΕ επικαιροποιείται η μελέτη σκοπιμότητας του σιδηροδρομικού άξονα Αθήνα (ΣΚΑ) - Λιμάνι Πάτρας

trenoΣύμβουλο προσέλαβε η ΕΡΓΟΣΕ για να βοηθήσει στο λύσιμο του γόρδιου δεσμού της σιδηροδρομικής γραμμής Αθήνας-Πάτρας που αφορά κυρίως το τελευταίο τμήμα της σύνδεσης με την Πάτρα.

Σύμφωνα με την από 22η Δεκεμβρίου 2017 απόφαση του Δ.Σ. της ΕΡΓΟΣΕ, αποφασίστηκε να προσληφθεί η εταιρεία ΔΡΟΜΟΣ ΣΥΜΒΟΥΛΟΙ ΜΕΛΕΤΗΤΕΣ ΕΠΕ, η οποία θα αναλάβει την επικαιροποίηση της Μελέτης Σκοπιμότητας και Ανάλυσης Κόστους-Οφέλους της Σιδηροδρομικής Σύνδεσης Αθήνας-Πάτρας καθώς και της σιδηροδρομικής πρόσβασης στην πόλη της Πάτρας και στο Λιμάνι της Πάτρας.

Το θετικό είναι ότι πλέον θα έχουμε μια πιο σύγχρονη μελέτη για την γραμμή Αθήνας-Πάτρας με βάση πιο σύγχρονα μοντέλα και τις παρούσες συνθήκες. Ωστόσο, σύμφωνα με το ypodomes.gr η υπόθεση «σύγχρονο» τρένο για την Πάτρα φαίνεται να έχει χαθεί καθώς είναι πρακτικά αδύνατο να εφαρμοστεί μία δύσκολη τεχνικά λύση και μέχρι το 2022 να έχει φτάσει η νέα διπλή ηλεκτροκινούμενη γραμμή μέχρι τον Άγιο Διονύσιο και το λιμάνι.

Σήμερα «τρέχει» η πρώτη εργολαβία από τον Ψαθόπυργο μέχρι το Ρίο που αφορά την υποδομή της γραμμής και που υποθετικά θα πρέπει μέχρι το τέλος του 2020 να έχει ολοκληρωθεί.

Επιπλέον, αναμένεται να βγει φέτος για το ίδιο τμήμα και η εργολαβία για την επιδομή (τις γραμμές δηλαδή), την ηλεκτροκίνηση, τους σταθμούς και τη σηματοδότηση για να μπορέσει μέχρι το 2022 το τρένο να φτάσει στο κατώφλι της πόλης της Πάτρας και να θεωρηθεί ότι "έπιασε" το δυτικό άκρο του ΠΑΘΕΠ έστω και τυπικά.

Κύκλοι του Υπουργείου Υποδομών αναφέρουν πως η εν γένει στάση που έχει κρατήσει η πόλη αλλά και κάποιοι από τους φορείς μέχρι σήμερα όχι μόνο παραγωγική δεν υπήρξε αλλά κινδυνεύει να φέρει τετελεσμένα γεγονότα.

Μέσα στο 2018 η γραμμή θα φθάσει στο Αίγιο

Οι αλλεπάλληλες προτάσεις που κατατίθενται εδώ και χρόνια και απορρίπτονται σχεδόν εν τη γενέσει τους κάθε φορά για άλλο λόγο τελικά σήμερα φέρνουν την Πάτρα σχεδόν να χάνει το σύγχρονο ηλεκτροκίνητο τρένο. Και όλα αυτά, την στιγμή που μέσα στο 2018 ολοκληρώνεται η γραμμή Αθήνα-Θεσσαλονίκη και έρχονται από την Ιταλία τρένα που θα πιάνουν ταχύτητες μέχρι και 250χλμ/ώρα. Επίσης, μέσα στο 2018 θα ανοίξει και η νέα διπλή γραμμή μέχρι το Αίγιο που από το 2021 θα είναι επίσης ηλεκτροκίνητη. Στη Θεσσαλία ετοιμάζονται να εγκαταστήσουν ηλεκτροκίνηση σχεδόν στο σύνολο της Περιφέρειας με τα τμήματα Παλαιοφάρσαλος-Καλαμπάκα και Λάρισα-Βόλος να δημοπρατούνται άμεσα με στόχο μέχρι το 2021 τα ηλεκτροκίνητα υψηλών ταχυτήτων τρένα να διασχίζουν τον Θεσσαλικό κάμπο.

Η Πάτρα διεκδικεί υπογειοποίηση στο μεγαλύτερο μέρος της και φτάνει να ζητά μέχρι και περιμετρική χάραξη που – σύμφωνα με το Ypodomes.gr - οδηγεί σε αδιέξοδο την έλευση του σύγχρονου τρένου στην πόλη και το λιμάνι με ότι αυτό συνεπάγεται. Αντί για σύγχρονα γρήγορα τρένα, η πόλη αρκείται στα ντιζελοκίνητα rail bus και τον τοπικό Προαστιακό που εκ των πραγμάτων δεν έχει ύνδεση με την υπόλοιπη χώρα ενώ ειδικά για το λιμάνι το «πλήγμα» είναι μεγαλύτερο καθώς η υπόθεση "εμπορευματοκιβώτια" εξαφανίζεται.

kontoes

Ν. Κοντοές: «Μεγάλο πλεονέκτημα για το λιμάνι μας»

Ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΟΛΠΑ, Νίκος Κοντοές έχει επισημάνει σε όλους τους τόνους πως η σύνδεση της Πάτρας και του λιμανιού της με τα συγκοινωνιακά και ενεργειακά δίκτυα έχει κατεπείγοντα χαρακτήρα εάν θέλουμε να μειωθεί η ανεργία και να βελτιωθεί η τοπική οικονομία. «Λιμάνι χωρίς χερσαία δίκτυα δεν μπορεί να αναπτυχθεί», έχει δηλώσει κατηγορηματικά τονίζοντας πως σε έναν βαθμό μετά και την ολοκλήρωση της Ολυμπίας Οδού η οδική σύνδεση με το λιμάνι έχει καλή με την ενδοχώρα αλλά αυτό δεν αρκεί. «Η σιδηροδρομική σύνδεση αποτελεί την επιτομή και μπορεί να δώσει συγκριτικό πλεονέκτημα για το λιμάνι της Πάτρας. Είναι κατεπείγουσα ανάγκη η σύνδεση με τη νέα χάραξη του λιμάνι Η κυβέρνηση πρέπει να πάρει τις αποφάσεις της. Πρέπει όλοι με ρεαλισμό και το ταχύτερο δυνατό να κατανοήσουν πως επιβάλλεται να συνδεθεί η τρίτη πόλη της Ελλάδας με το σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας και της Ευρώπης», έχει αναφέρει σε πρόσφατες δηλώσεις του.

Μάλιστα,έχει ταχθεί υπέρ της υπογειοποίησης της γραμμής από την Κανελλοπούλου μέχρι την Παπαφλέσσα, τονίζοντας πως με αυτή τη λύση θα πρέπει να συμβιβαστεί η πόλη, γιατί το έργο είναι ζωτικής σημασίας και το λιμάνι μας θα αποκτήσει μοναδικό πλεονέκτημα….

Η πρόταση του Υπουργείου

Υπενθυμίζουμε ότι τον περασμένο Σεπτέμβρη το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών κατέθεσε διπλή πρόταση υπογειοποίησης για να λήξει το θέμα και να ικανοποιηθεί και το αίτημα της πόλης για να μην "διαιρείται" στα δύο, όμως δεν υπήρξε κατάληξη και εισερχόμενοι στο 2018 είμαστε και πάλι εκεί που ήμασταν το 2012 ή το 2007.

Σπαζοκεφαλιά αποτελεί το πως θα συγκεραστεί το γεγονός της απουσίας ενός μεγάλου τερματικού σταθμού (στον Άγιο Διονύσιο) και πως τελικά θα φτάσει η σύγχρονη διπλή γραμμή στο δυτικό άκρο του ΠΑΘΕΠ. Εδώ αξίζει να αναφέρουμε ότι σχεδόν σύσσωμη η επιστημονική κοινότητα που ασχολείται με το θέμα της χάραξης μέχρι το λιμάνι μιλά για δυσβάσταχτο, απαγορευτικό κόστος σε περίπτωση υπογειοποίησης λόγω της φύσης του εδάφους στην περιοχή που αποτελείται κυρίως από επιχώσεις.

Χρονικά, το 2022 έχει χαθεί για την Πάτρα καθώς ακόμα και αν μέχρι την Άνοιξη υπήρχε μια συμφωνία καθώς ο χρόνος των μελετών, της περιβαλλοντικής αδειοδότησης, της προετοιμασίας του διαγωνισμού, της δημοπράτησης και της υλοποίησης με δεδομένο ένα τεχνικό έργο με υπογειοποιήσεις απαιτεί στην καλύτερη περίπτωση μια πενταετία

«Πλήγμα» και για την Ηλεία

Πλήγμα από την απουσία του σύγχρονου τρένου δέχεται εκούσια και η Ηλεία, η οποία παραμένει εξίσου αποκλεισμένη από μία μελλοντική έλευση του σύγχρονου ηλεκτροκίνητου τρένου μέχρι τον Πύργο. Το ενδιαφέρον στρέφεται, σύμφωνα με το ypodomes.gr, επίσης στις εναλλακτικές που μπορεί να έχει το Υπουργείο ή η ΕΡΓΟΣΕ σε περίπτωση οριστικού "μπλόκου" του έργου της χάραξης μέχρι την πόλη και το Λιμάνι της Πάτρας και ποιες είναι αυτές. Το σημαντικό είναι ότι υπάρχει κινητικότητα με τις πρόσφατα κατατεθειμένες προτάσεις και υπάρχει η προσδοκία ότι έστω και στο +5 τελικά η Πάτρα να αποκτήσει πρόσβαση στο υπό δημιουργία σύγχρονο σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας και να ωφεληθεί τόσο από τις επιβατικές όσο και από τις εμπορευματικές μεταφορές που γνωρίζουν άνοδο τα τελευταία χρόνια.

Τελευταία Ενημέρωση : Παρασκευή, 12/01/2018

Πρωτοσέλιδο Τελευταίας Έκδοσης

Πρωτοσέλιδο Τελευταίας Έκδοσης

PDF, E-Paper τελευταίας έκδοσης εδώ

Δίκτυο Forum Ανάπτυξης

Video Gallery

Εκδήλωση "Αξιοθέατον" Photo Gallery

"Αξιοθέατον" Μαϊου 2017

Απόψεις

Αρχή Σελίδας