Η Κανακάρη, οι εκκρεμότητες και οι κίνδυνοι

kanakari 18Σε ευρεία σύσκεψη προσανατολίζεται η Δημοτική Αρχή για τις κυκλοφοριακές ρυθμίσεις, έπειτα από τα νέα δεδομένα που διαμορφώνονται με τη διάνοιξη της Κανακάρη, σε συνδυασμό και με την ολοκλήρωση της Μίνι Περιμετρικής. Οι ενστάσεις και αντιδράσεις που έχουν εκδηλωθεί μέχρι σήμερα από επαγγελματικούς φορείς και κατοίκους έχουν προκαλέσει προβληματισμό κι έχουν ήδη μπλοκάρει την εξέλιξη των διαδικασιών.

Επί τάπητος πρόκειται να θέσει ο Δήμος Πατρέων το ζήτημα των αντιδρομήσεων που δρομολογείται μεν, έπειτα από τη διάνοιξη της Κανακάρη, εγείρει όμως αντιδράσεις και ενστάσεις σε σχέση με το πώς θα λειτουργεί η Κανακάρη ως έξοδος της πόλης της Πάτρας, δεδομένου ότι πρόκειται για στενό δρόμο 7 μέτρων, έναντι της πλατύτερης Κορίνθου.

Το ζήτημα έχει προκύψει τους τελευταίους μήνες, καθώς τα δύο σημαντικά έργα – διάνοιξη Κανακάρη και Μίνι Περιμετρική – που συνδέονται άρρηκτα με το κυκλοφοριακό της Πάτρας, βρίσκονται σε φάση ολοκλήρωσης. Η άτυπη παράδοση της Κανακάρη σε κυκλοφορία έδωσε το έναυσμα να διατυπωθούν παρατηρήσεις σε σχέση με τη λειτουργικότητα του δρόμου.

«Κανένας δεν φανταζόταν ότι μετά τον αρχικό σχεδιασμό, ή μετά τις αρχικές πολεοδομικές προβλέψεις, αυτό που θα πρόκυπτε θα ήταν το έκτρωμα που βλέπουμε σήμερα.

Είναι βέβαιο, ότι αν οι μελετητές και οι παρακολουθούντες το έργο, είχαν την στοιχειώδη ευαισθησία, θα όφειλαν να αναθεωρήσουν τον τρόπο κατασκευής. Θα επέλεγαν π.χ. την υπόγεια κατασκευή στο τελευταίο τμήμα της. Ο δρόμος με τον τρόπο αυτό θα είχε καλύτερα γεωμετρικά στοιχεία πλάτους, θα διατηρείτο ο σημερινός δρόμος για την μεγαλύτερη διευκόλυνση των κατοίκων, το κόστος θα ήταν πιθανότατα μικρότερο και το όλο έργο θα υπάκουε στις ανάγκες του μέλλοντος. Αυτό που πρέπει να χαρακτηρίζει κάθε μεγάλο έργο υποδομής. Σας αναφέρουμε χαρακτηριστικά, ότι οι τελευταίες παρεμβάσεις για την μείωση των κλίσεων, που σαν αποτέλεσμα έχουν και την μείωση της διατομής του δρόμου, είναι μνημείο προχειρότητας και ελλιπών μελετών. Μελετών που έγιναν εκ των υστέρων.

kanakari 18c

Κύριε Δήμαρχε,

Το όλο αποτέλεσμα κάνει κατά την άποψη μας, απαγορευτική την αντιδρόμηση. Σας έχουμε εξηγήσει στο παρελθόν τις ενστάσεις μας. Σας επαναλαμβάνουμε την πλέον προφανή. Η Οδός Κορίνθου, είναι δρόμος μεγαλύτερου μήκους και πλάτους. Ταυτόχρονα τα ρεύματα εξόδου παρουσιάζουν πάντοτε μεγαλύτερο φόρτο στις ώρες αιχμής από τα ρεύματα εισόδου» είναι η δημόσια θέση που έχει διατυπώσει η δημοτική παράταξη «Ανυπότακτη Πολιτεία» με τον επικεφαλής Χρήστο Πατούχα να ζητά το θέμα να εισαχθεί προς συζήτηση σε επόμενη συνεδρίαση του Δημοτικού .

Αντίστοιχο αίτημα έχουν καταθέσει και τα μέλη της Συντονιστικής Επιτροπής Κατοίκων της Κανακάρη που αντιδρούν στις αντιδρομήσεις, ενώ από την πλευρά της η δημοτική παράταξη «Νέα Πόλη» με επικεφαλής τον Κώστα Χριστόπουλο, έχει ζητήσει διαπαραταξιακή σύσκεψη. «Η Δημοτική αρχή οργανώνει συνάντηση με τους ενδιαφερόμενους κάτοικους και επαγγελματίες, αγνοώντας τις παρατάξεις της αντιπολίτευσης. Η «Νέα Πόλη» ζητάει από την δημοτική αρχή να συγκαλέσει άμεσα διαπαραταξιακή σύσκεψη, κι εκεί να συζητηθούν όλα τα ζητήματα που θέτουν οι συμπολίτες μας» έχει τονίσει σε σχετική ανακοίνωση.

Προφανώς τα αιτήματα εισακούστηκαν και σύμφωνα με πληροφορίες ο Δήμος Πατρέων θα απαντήσει με ευρεία σύσκεψη ή ακόμη και με επιμέρους συσκέψεις ώστε να εξεταστούν οι δυνατότητες που υπάρχουν, σε σχέση και με τις προτάσεις που διατυπώνονται.

Η λήψη μιας απόφασης όμως που να αποτρέπει τις μέχρι σήμερα κατευθύνσεις, δεν φαίνεται να είναι τόσο εύκολο ζήτημα, αφενός γιατί η διάνοιξη της Κανακάρη έχει χρηματοδοτηθεί από κοινοτικούς πόρους, επομένως υπάρχουν δεσμεύσεις, αφετέρου διότι η διάνοιξη είχε συνεπακόλουθα έργα που επίσης πληρώθηκαν από ευρωπαϊκά κονδύλια και …αχρηστεύονται με πιθανή ανατροπή.

Ειδικότερα, δεδομένου ότι τόσο η διάνοιξη της Κανακάρη, όσο και η Μίνι Περιμετρική της Πάτρας θα δημιουργήσουν νέα κυκλοφοριακά δεδομένα στην πόλη, ο Δήμος Πατρέων ζήτησε την εκπόνηση κυκλοφοριακής μελέτης, η οποία χρηματοδοτήθηκε από κοινοτικούς πόρους μέσω της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας. Αφού εκπονήθηκε η μελέτη κι «έδειξε» αντιδρομήσεις, επόμενο βήμα ήταν οι παρεμβάσεις διοχέτευσης της κυκλοφορίας. Οπότε, με βάση τη νέα κυκλοφοριακή μελέτη, διαμορφώθηκε ο κόμβος στη θέση Κουρτέσι, ο οποίος ρυθμίζει την κυκλοφορία προς την είσοδο και την έξοδο της πόλης. Πρόκειται για έργο που επίσης έχει χρηματοδοτηθεί από κοινοτικό πρόγραμμα. Στην περίπτωση επομένως που αλλάξουν οι κατευθύνσεις, εκ των πραγμάτων αχρηστεύονται τόσο η μελέτη, όσο και ο κόμβος, με ό,τι αυτό συνεπάγεται. Αυτός είναι και ο λόγος που παράγοντες της Δημοτικής Αρχής ανησυχούν κι επικαλούνται επιπλοκές με πιθανές οικονομικές επιβαρύνσεις. Κατά άλλους, δεν πρόκειται για ανυπέρβλητη δυσκολία, αρκεί να καταδειχθεί σφάλμα και να υπάρξει καθολική συναίνεση της πόλης στις πιθανές ανατροπές που θα συγκλίνουν στη διατήρηση της σημερινής κυκλοφοριακής ροής, δηλαδή η Κορίνθου να παραμείνει έξοδος και η Κανακάρη είσοδος στην πόλη της Πάτρας.

Όσο όμως υπάρχει η εκκρεμότητα των κατευθύνσεων των βασικών οδικών αρτηριών, υπάρχει και η καθυστέρηση στην ολοκλήρωση της σήμανσης και της σηματοδότησης, άρα και στο σύνολο του έργου. Όμως η Κανάκρη θα πρέπει να παραδοθεί σε κανονική λειτουργία το αργότερο μέχρι τέλη Μαρτίου 2018, δεδομένου ότι, πέραν των άλλων, η ημερομηνία αυτή αποτελεί σύμφωνα με τον κανονισμό του ΕΣΠΑ, καταληκτική ημερομηνία για την παράδοση σε κανονική λειτουργία όλων των έργων της προγραμματικής περιόδου 2007 – 2014.

Σε κάθε περίπτωση όμως αυτό που δεν μπορεί να διατηρηθεί είναι η διατήρηση της υφιστάμενης κατάστασης με τη στάθμευση ένθεν και ένθεν της Κανακάρη, που ακυρώνει στην πράξη ένα έργο πνοής, προϋπολογισμού 12.300.838,99. Ουσιαστικά επαναλαμβάνεται η πρακτική της οδού Αγίου Γεωργίου, που, επίσης διανοίχτηκε με σκοπό να ανασάνει κυκλοφοριακά η πόλη, αλλά έχει μετατραπεί σε μόνιμο χώρο στάθμευσης, με αποτέλεσμα να χάνεται μία λωρίδα κυκλοφορίας, ό,τι δηλαδή συμβαινει και σήμερα με την Κανακάρη.

 

Η μελέτη αντιδρόμησης φέρνει αναδιάρθρωση στο σύνολο του αστικού ιστού

Ολοκλήρωσε τον κύκλο των επαφών της η Συντονιστική Επιτροπή Κατοίκων που τάσσεται κατά των αντιδρομήσεων της Κανακάρη και της Κορίνθου. Η Επιτροπή, εκπροσωπούμενη από τους Δημήτρη Ν. Δημητρόπουλο, Φώτη Ι. Δημητρόπουλο, Ιωάννη Καραντζή, Κωνσταντόνο Πλέσσα και Νικόλαο Γιαλέρνιο πραγματοποίησε συναντήσεις σε Δήμο, ΤΕΕ και Περιφέρεια καταθέτοντας τους προβληματισμούς τους.

«Η Συντονιστική Επιτροπή, υποστηριζόμενη από 500 και πλέον συμπολίτες από όλα τα μήκη και πλάτη της πόλης μας, που οι υπογραφές τους ευρίσκονται στα χέρια μας και θα υποβληθούν αρμοδίως (αριθμός που αυξάνεται όσο συνεχίζουμε την ενημέρωση),  ολοκλήρωσε ένα ευρύτατο κύκλο επαφών δημοσιοποιώντας τα εύλογα ερωτήματα και τις ανησυχίες της σχετικά με τα προβλήματα τής σχεδιαζόμενης αντιδρόμησης των οδών Κορίνθου και Κανακάρη. Άπαντες έχουν ενημερωθεί ηλεκτρονικά και θεωρούμε λογικό και απαιτούμε κάποια στιγμή να πάρουμε  απαντήσεις και καθένας να πάρει το μερίδιο τής ευθύνης του.

kanakari 18b

Από τις ανωτέρω επαφές, επαληθευτήκαν σε μέγιστο βαθμό οι προβληματισμοί,  που είχαμε θέσει από την αρχή α) για τα κυκλοφοριακά , λειτουργικά, οικονομικά και εξυπηρέτησης  κοινού, προβλήματα που θα δημιουργήσει στην πόλη η προβλεπόμενη χωρις επικαιροποιημένη μελέτη ή και χωρίς καθόλου μελέτη αντιδρόμηση και χρήζει απάντησης το ερώτημα «ποιος τελικά θα ωφεληθεί» και β) για τις τεχνικές ατέλειες των τμημάτων της οδού Κανακάρη που έγινε η διάνοιξη, τις οποίες δεν χρειάζεται να είναι κάποιος μηχανικός για να τις δει με γυμνό οφθαλμό, όμως πιστεύουμε ότι χρειάζεται ενυπόγραφη και υπεύθυνη ανάληψη ευθύνης από μηχανικούς και αρμόδιους φορείς για να δοθεί χωρίς κινδύνους στην κυκλοφορία

Σημαντικότατες είναι  α) η  δημόσια  τοποθέτηση στον τοπικό τύπο του Αστικού ΚΤΕΛ, πως είναι πολύ δύσκολο αν όχι αδύνατον και να περάσει Αστικό Λεωφορείο από αρκετά σημεία τής διανοιγμένης Κανακάρη, και κυρίως να εξυπηρετήσει το πολύ μεγάλο επιβατικό κοινό που κινείται προς Πανεπιστήμιο – Νοσοκομείο Ρίου κ.λ.π. β) η σύμφωνη γνώμη μέσω επιστολής τής  ΟΕΒΕΣΝΑ προς τον Δήμο , το ΚΤΕΛ και την Συντονιστική Επιτροπή ότι «Υπάρχει μειονεκτικός σχεδιασμός εξ αρχής». Και εδώ μπαίνει το ερώτημα, η διάνοιξη ποιο κυκλοφοριακό πρόβλημα καλείται να επιλύσει όταν δεν έχει αποφασιστεί π.χ. από που θα πάνε τα Αστικά Λεωφορεία» αναφέρει μεταξύ άλλων σε επιστολή της η Συντονιστική Επιτροπή.

Την περασμένη Τετάρτη, η Συντονιστική πραγματοποίησε συνάντηση με τον Περιφερειάρχη Απόστολο Κατσιφάρα.

Ο Περιφερειάρχης Απόστολος Κατσιφάρας, εξήγησε ότι η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας διεκδίκησε και εξασφάλισε μέσω ΕΣΠΑ τους πόρους και χρηματοδότησε το τμήμα της διάνοιξης της Κανακάρη, με φορέα υλοποίησης του έργου τον Δήμο Πατρέων. «Η διάνοιξη της Κανακάρη, όπως είναι κοινά αποδεκτό, είναι ένα όραμα 50 χρόνων για την Πάτρα, ένα σημαντικό έργο πνοής για την πόλη και μια διεκδίκηση ετών που οφείλαμε στους πολίτες. Πρόκειται για κομβικό έργο με στόχο την αντιμετώπιση των χρόνιων κυκλοφοριακών προβλημάτων της Πάτρας.   Βρισκόμαστε σε στενή συνεργασία με το Δήμο Πατρέων, σεβόμαστε τις αποφάσεις, ακούμε τα αιτήματα και ενεργούμε προς όφελος των πολιτών» τόνισε ο κ. Κατσιφάρας.

Εκπρόσωποι της Συντονιστικής, αποσαφήνισαν ότι δεν διαφωνούν με τη διάνοιξη της Κανακάρη, αποδεχόμενοι πως είναι σημαντικό έργο, ωστόσο διατύπωσαν τις ενστάσεις τους και τις παρατηρήσεις τους, σε σχέση με τις προωθούμενες κυκλοφοριακές αλλαγές και ζήτησαν : α) να αναβληθούν οι αντιδρομήσεις των δύο βασικών οδών εισόδου και εξόδου της Πάτρας, β) να επανεξεταστούν τα κυκλοφοριακά δεδομένα, αφού δοθεί στην κυκλοφορία η Μίνι Περιμετρική γ) να πραγματοποιηθεί ημερίδα συνολικά για το κυκλοφοριακό της Πάτρας και δ) να βρεθεί πρόγραμμα χρηματοδότησης ώστε να καλυφθεί το κόστος και να διορθωθούν τυχόν ατέλειες που παρατηρούνται στη διανοιγμένη Κανακάρη.

Εκτός από τους κατοίκους όμως, παρατηρήσεις για τη λειτουργία του δρόμου έχουν διατυπώσει και οι επαγγελματίες. «Με διάβημά μας πετύχαμε να αναβληθεί σχετική συζήτηση στο Δημοτικό Συμβούλιο» σχολίασε στον «Σ.Ε» ο πρόεδρος της ΟΕΒΕΣΝΑ Παναγιώτης Σκέντζος, επισημαίνοντας ότι η Ομοσπονδία κινήθηκε εκπροσωπώντας το Αστικό ΚΤΕΛ, τα μικρά φορτηγά που έχουν ως αντικείμενο την τροφοδοσία της αγοράς και εμπορικά σωματεία. Ο κ.Σκέντζος μετέφερε την αδυναμία των λεωφορείων να διασχίζουν την Κανακάρη, ιδιαίτερα με τις κλίσεις στο ύψος της Καρόλου κι επιπλέον παρατήρησε ότι ο δρόμος στενεύει περισσότερο από Ζαϊμη έως Αράτου. «Δεν είναι απλό ζήτημα οι αντιδρομήσεις. Φέρνουν μαζί τους αλλαγή στη σήμανση, νέα σηματοδότηση και μια τεράστια αναδιάρθρωση της κυκλοφορίας σε όλον τον αστικό ιστό, γι αυτό επιμένουμε ότι θα πρέπει να εξεταστούν με σοβαρότητα όλα τα ενδεχόμενα» τονίζει ο ίδιος.

Στο πλήθος των απόψεων που έχουν διατυπωθεί προστίθεται και αυτή του Βασίλη Λοτσάρη, ο οποίος υπογράφει ως «κάτοικος Πατρών», γνωρίζω όμως εκ των έσω το έργο, δεδομένου ότι έχει διατελέσει αντιδήμαρχος, ενώ σήμερα κατέχει τη θέση του προϊσταμένου στη Διεύθυνση Τεχνικών Έργων της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας. Ο ίδιος λαμβάνοντας μέρος στο διάλογο που έχει ξεκινήσει έχει διατυπώσει εγγράφως τις απόψεις του, επισημαίνοντας μεταξύ άλλων: «Η καθυστερημένη υποβολή και διατύπωση αντιρρήσεων επί ειλημμένων αποφάσεων και μάλιστα κρίσιμων για τη λειτουργία του συνόλου της πόλης, πάντα δυσχεραίνει τη δυνατότητα ικανοποίησης τους, ενώ σε αρκετές περιπτώσεις την καθιστά αδύνατη. Το έργο της διάνοιξης της οδού Κανακάρη και η λειτουργία της ως αρτηρίας εξόδου από την πόλη έχει αποτελέσει αντικείμενο διαβούλευσης και απόφασης προ αρκετών ετών. Αποτελεί σημαντικό παράγοντα που επηρεάζει συνολικά τον κυκλοφοριακό  σχεδιασμό του κέντρου της πόλης και των λοιπών παρεμβάσεων που έχουν προγραμματιστεί, όπως οι προβλεπόμενες πεζοδρομήσεις, δίκτυα ποδηλατοδρόμων κ.λ.π.  Επομένως δεν πρέπει να αντιμετωπίζεται ως ζήτημα σημειακής ή τοπικής  σημασίας, αλλά ως κρίσιμο ζήτημα που επηρεάζει τη λειτουργία του κέντρου της πόλης στο σύνολό του».

Τελευταία Ενημέρωση : Τρίτη, 30/01/2018

Πρωτοσέλιδο Τελευταίας Έκδοσης

Πρωτοσέλιδο Τελευταίας Έκδοσης

PDF, E-Paper τελευταίας έκδοσης εδώ

Δίκτυο Forum Ανάπτυξης

Video Gallery

Δειτε το καναλι μας στο YouTube

Απόψεις

Αρχή Σελίδας