Γιώργος Παπαπαύλου : «Το Θέατρο μου έμαθε την ομαδικότητα»

oidipous 1Με αφορμή την παράσταση «ΟΙΔΙΠΟΥΣ Ο μύθος της Ιστορίας του Κόσμου, όπως τον είπαν οι Έλληνες», συνομιλήσαμε με τον Γιώργο Παπαπαύλου που ερμηνεύει τον Ετεοκλή, για την παράσταση, την τραγωδία, την ιστορία καθώς και τις λέξεις που ανακάλυψε μέσα από την επαφή του με την Τέχνη του Θεάτρου. Το έργο είναι η καλοκαιρινή παραγωγή του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Πάτρας, θα ανέβει στις 18 & 19 Ιουλίου στο Ρωμαϊκό Ωδείο & θα ακολουθήσει μεγάλη περιοδεία στα Φεστιβάλ της Ελλάδας.

Θα ήθελα να μας μιλήσετε για την παράσταση «ΟΙΔΙΠΟΥΣ, Ο μύθος της Ιστορίας του Κόσμου, όπως τον είπαν οι Έλληνες»

Η παράσταση εξιστορεί έναν από τους αρχαιότερους μύθους, αυτόν των Λαβδακιδών,  όπως τον συνέλαβε ο λαός και τον διαχειρίστηκαν οι μεγάλοι τραγικοί ποιητές:  από την άφιξη του Κάδμου στην Θήβα, τον γάμο του Λάιου με την Ιοκάστη, τη γέννηση του Οιδίποδα, την πατροκτονία και τη λύση του αινίγματος της σφίγγας, την τύφλωση, την εξορία, τη σύγκρουση του Ετεοκλή και του Πολυνίκη, την ανυπακοή της Αντιγόνης στην εντολή του Κρέοντα και το τέλος του Οιδίποδα. Παρακολουθούμε επί σκηνής έναν μύθο που με συμβολικό τρόπο περιγράφει τη δημιουργία του κόσμου, την εξέλιξη των πρώτων μορφών κοινωνίας, την οργάνωση των εξουσιών και τη θέσπιση της πρώτης νομοθεσίας που αποτέλεσε και το τέλος της μυθολογικής (ηρωικής) περιόδου. Όλοι οι αρχαίοι λαοί μέσα από Επικές Αφηγήσεις έδωσαν  τη δική τους εκδοχή για τη δημιουργία του Κόσμου.

Στην παράσταση ερμηνεύετε τον Ετεοκλή, ετυμολογικά σημαίνει ο έχων αληθινή δόξα, τι είναι αυτό που τον συνδέει με τα υπόλοιπα 10 πρόσωπα (ρόλους) που εμφανίζονται πάνω στη σκηνή ; 

Ο Ετεοκλής είναι ο γιος της Ιοκάστης και του Οιδίποδα. Είναι όμως και αδελφός του Οιδίποδα αφού ο Οιδίποδας χωρίς να το γνωρίζει παντρεύτηκε τη μάνα του και έκανε 4 παιδιά μαζί της. Την Αντιγόνη την Ισμήνη τον Πολυνείκη και τον ίδιο. Όταν ο Οιδίποδας αυτοεξορίστηκε μετά την αποκάλυψη της τραγικής αλήθειας, οι 2 γιοί του αποφάσισαν να εναλλάσσονται στην εξουσία χρόνο με τον χρόνο. Όταν όμως ήρθε η ώρα ο Ετεοκλής να παραδώσει την εξουσία στον αδελφό του Πολυνείκη, εκείνος το αρνείται! Ο Πολυνείκης στρέφεται με την βοήθεια του Άργους εναντίον του αδελφού του και κατ’ επέκταση της ίδιας του της πατρίδας, της Θήβας! Μετά από μια συγκλονιστική μάχη τα 2 αδέλφια πέφτουν αλληλοσκοτωμένα! Ο θείος τους Κρέοντας δίνει διαταγή ο Ετεοκλής να θαφτεί με τιμές ήρωα ενώ ο Πολυνείκης να μείνει άταφος να τον φάνε τα όρνεα!

Τι είναι αυτό που μας οδηγεί να γυρίζουμε πάντα στην αρχή, στην τραγωδία από πλευράς δημιουργίας ; Ποια είναι εκείνα τα στοιχεία που την καθιστούν αιώνια ;

H δυτική «συμβατική» σκέψη δεν μπορεί πια να αντιμετωπίσει τη ραγδαία υποβάθμιση του περιβάλλοντος και η τραγωδία, διονυσιακή ή απολλώνια, επιστρέφει για να διδάξει τους κρατούντες ότι η ύβρις της μίμησης δυνάμεων που τους ξεπερνούν έχει διασαλεύσει την ισορροπία του πλανήτη μας. Το δίδαγμα της τραγωδίας προς τους ηγέτες της ανθρωπότητας, είναι η μετριοπάθεια. Καθώς η δυνατότητά τους να γνωρίζουν και να ελέγχουν περιορίζεται από την κοντόφθαλμη προοπτική των συμφερόντων που υπηρετούν, οι συνέπειες των πράξεών τους έχουν μεγαλύτερο χρονικό βάθος από τα άμεσα οφέλη της πολιτικής τους. H μετριοπάθεια ως φυσικό επακόλουθο της αυτογνωσίας, είναι ένα άλλο μεγάλο δίδαγμα της τραγωδίας που λανθάνει στην εποχή μας. Ίσως γι' αυτό οι σύγχρονοι δημιουργοί και θεατές έλκονται από τους αρχαίους.

Από την μια η κοινωνική, πολιτισμική ανισότητα την οποία στις μέρες μας  βιώνουμε και από την άλλη μια ζωή ευτυχισμένη και δίκαιη που επιθυμούμε, πόσο εφικτή είναι αυτή η μετάβαση ;  

Για να μπορέσουμε να ζήσουμε μια ζωή ισορροπημένη με στιγμές ευτυχίας και πληρότητας και δυνατοί για να αντέξουμε τις δύσκολες εποχές που ζούμε, πρέπει ο καθένας μας να κάνεις μια σοβαρή δουλειά με τον εαυτό του. Να προσπαθήσει να επουλώσει τα δικά του τραύματα και έτσι να μπορέσει να κατανοήσει τον διπλανό του! Μόνο με την ενσυναίσθηση μπορείς να πορευτείς χωρίς να σε τυφλώνει το πάθος της ικανοποίησης μόνο του δικού σου μικρόκοσμου!

Ποιες λέξεις μάθατε και ανακαλύψατε το νόημα τους μέσα από την επαφή σας με την Τέχνη του θεάτρου;

Το θέατρο μου έμαθε τη λέξη πρωταθλητισμός γιατί μόνο έτσι μπορείς να ανταπεξέλθεις στις τρομαχτικές απαιτήσεις που έχει αυτή η δουλειά όταν έχεις αποφασίσει να κάνεις θέατρο ρεπερτορίου και επίσης μου έμαθε την ομαδικότητα. Ευτυχώς ή δυστυχώς το θέατρο είναι πληθυντικός αριθμός!

Ταυτότητα Παράστασης : 

Σκηνοθεσία – Σύνθεση Κειμένου : Σταύρος Σ. Τσακίρης, Σκηνικά: Αλέξανδρος Ψυχούλης, Κοστούμια: Ελένη Δουνδουλάκη, Μουσική : Μίνως Μάτσας, Κίνηση: Ζωή Χατζηαντωνίου, Βοηθός Σκηνοθέτη: Χάρης Πεχλιβανίδης

Διανομή:              
ΙΟΚΑΣΤΗ: Μαρία Κίτσου, ΟΙΔΙΠΟΥΣ: Δημήτρης Λάλος, ΚΡΕΩΝ: Γεράσιμος Γεννατάς
ΑΝΤΙΓΟΝΗ: Λένα Δροσάκη, ΕΤΕΟΚΛΗΣ: Γιώργος Παπαπαύλου, ΠΟΛΥΝΕΙΚΗΣ: Μάνος Καρατζογιάννης, ΑΙΜΩΝ - ΒΟΣΚΟΣ Α: Δημήτρης Παγώνης ,ΘΗΣΕΑΣ - ΚΑΤΑΣΚΟΠΟΣ , ΒΟΣΚΟΣ Β : Κώστας Νικούλι, ΑΙΘΡΑ - ΚΑΤΑΣΚΟΠΟΣ : Νάνσυ Χριστοπούλου, ΑΓΓΕΛΟΣ- ΙΣΜΗΝΗ - ΚΑΤΑΣΚΟΠΟΣ: Λένα Ανδρικοπούλου & ΟΙΔΙΠΟΥΣ ΙΙ, ΤΕΙΡΕΣΙΑΣ, ΚΑΔΜΟΣ: ο Τάκης Χρυσικάκος

Τελευταία Ενημέρωση : Τετάρτη, 11/07/2018

Περισσότερα σε αυτή την Κατηγορία :

Πρωτοσέλιδο Τελευταίας Έκδοσης

Πρωτοσέλιδο Τελευταίας Έκδοσης

PDF, E-Paper τελευταίας έκδοσης εδώ

Δίκτυο Forum Ανάπτυξης

Video Gallery

Δειτε το καναλι μας στο YouTube

Απόψεις

Αρχή Σελίδας