Print this page

Το φράγμα Πείρου - Παραπείρου στοιχείο τουριστικής ανάπτυξης

peiros1

Τη διαμόρφωση ενός πρότυπου Οικο-Τουριστικού Πάρκου στην περιοχή του Φράγματος Πείρου – Παραπείρου συμπεριλαμβανο-μένης της Τεχνητής Λίμνης Αστερίου, προβλέπει η βραβευθείσα μελέτη στρατηγικής χωροταξικής ανάπτυξης που υποβλήθηκε στο πλαίσιο του Ανοικτού Χωροταξικού Διαγωνισμού Ιδεών τον οποίο διεξήγαγε και χρηματοδότησε το Περιφερειακό Ταμείο Ανάπτυξης της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας.

Σύμφωνα με την πρόταση, το περιεχόμενο της οποίας παρουσιάστηκε σήμερα χτες στην Εκτελεστική Επιτροπή, η Τεχνητή Λίμνη Αστερίου μπορεί να ενταχθεί σε ένα δίκτυο φυσικής και πολιτιστικής κληρονομιάς, αλλά και να λειτουργήσει συνδυαστικά με τα παραγωγικά δίκτυα της βόρειο-δυτικής Πελοποννήσου.

Οικοτουριστικός προορισμός το Φράγμα Πείρου – Παραπείρου

«Για την Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδος το Φράγμα Πείρου – Παραπείρου δεν είναι απλώς μια υποδομή την οποία επί πολλά χρόνια η περιοχή διεκδικούσε ώστε ν’ αντιμετωπίσει τα προβλήματα ύδρευσης. Αυτή είναι η μια όψη του νομίσματος. Η άλλη όψη είναι η μεγάλη ευκαιρία που έχουμε μπροστά μας ώστε το Φράγμα και η τεχνητή λίμνη Αστερίου ν’ αποτελέσουν έναν ακόμα πόλο τουριστικής ανάπτυξης, μέσα από μια δέσμη ήπιων παρεμβάσεων που θα βοηθήσουν στην προσέλκυση επισκεπτών και θ’ αναδείξουν το φυσικό τοπίο και την ευρύτερη ενδοχώρα των Δήμων Ερυμάνθου και Δυτικής Αχαΐας», τόνισε κατά την διάρκεια της συνεδρίασης της Εκτελεστικής Επιτροπής ο Περιφερειάρχης Απόστολος Κατσιφάρας.

Και σημείωσε ότι υπάρχουν περιοχές της χώρας όπου τεχνητές λίμνες, αξιοποιημένες με ορθολογικό τρόπο, έγιναν σημείο αναφοράς για χιλιάδες επισκέπτες κάθε χρόνο, ενώ έδωσε ιδιαίτερη σημασία στη διαδικασία που ακολουθήθηκε, τονίζοντας: «Ήταν μια ανοικτή, δημοκρατική διαδικασία που εισάγει μια άλλη, διαφορετική αντίληψη στη διαχείριση των κοινών. Η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας αναζήτησε όλες εκείνες τις ιδέες που μπορούν να οδηγήσουν σε παρεμβάσεις και έργα που δίνουν αναπτυξιακή προοπτική. Όλα αυτά προέκυψαν  μέσα από διαβούλευση. Με αυτόν τον τρόπο οι ίδιοι οι πολίτες σχεδιάζουν την ανάπτυξη της περιοχής τους».

Κατά την παρουσίαση της πρότασης οι μελετητές ανέφεραν ότι βρέθηκαν στην περιοχή ως επισκέπτες κι εντυπωσιάστηκαν από τις δυνατότητες που υπάρχουν. Περιέγραψαν μια τεχνητή λίμνη αντίστοιχη σε έκταση με αυτήν του Μαραθώνα, προσθέτοντας ότι υπάρχουν σημαντικές ευκαιρίες παρέμβασης με στόχο την ανάδειξη ενός οικοτουριστικού προορισμού.

 Με βάση τη μελέτη η χωρική οργάνωση της περιοχής διαχωρίζεται σε τρεις ζώνες, οι οποίες είναι:

Α. Ζώνη περιβαλλοντικής προστασίας: Περιλαμβάνει τη λίμνη, τις παραλίμνιες περιοχές, τα δάση κ.λπ. Προτείνονται έργα αναβάθμισης του τοπίου, δημιουργία πλωτών νησίδων, κορμοφραγμάτων και κορμοδεμάτων για τους χείμαρρους, ειδικά παρατηρητήρια πανίδας, σημεία θέασης, μονοπάτια, ποδηλατικές διαδρομές κλπ.

Β. Ζώνη φιλοξενίας και αναψυχής: Αναπτύσσεται ανατολικά της λίμνης. Προτείνεται η δημιουργία Κέντρου πληροφόρησης, δασικού χωριού, προβλήτας, καταστημάτων εστίασης, εξέδρας για θαλάσσια σπορ/κανώ, modelboating κλπ.

Γ.  Ζώνη αναψυχής και ψυχαγωγίας: Αφορά τις νοτιοδυτικές όχθες της  λίμνης. Προτείνεται η δημιουργία πρότυπου πάρκου αναψυχής και παιδικής χαράς.

Σύμφωνα με την πρόταση το Οικο-Τουριστικό Πάρκο στην περιοχή του Φράγματος Πείρου – Παραπείρου θα έχει ως επακόλουθο την αναβάθμιση και τον εξωραϊσμό των οικισμών Αστέρι και Κριθαράκια, καθώς και του γειτνιάζοντος δομημένου περιβάλλοντος.

Υπενθυμίζεται ότι σκοπός του διαγωνισμού ήταν η κατάθεση πρωτότυπων προτάσεων για τη χωρική οργάνωση, ανάπτυξη και ανάδειξη της περιοχής του φράγματος και λίμνης Αστερίου στη βορειο-δυτική Πελοπόννησο (Δήμος Ερύμανθου) κατά μήκος του - εθνικής εμβέλειας - αναπτυξιακού άξονα Πάτρας – Τρίπολης. Πρόκειται για μια καθαρά αναπτυξιακή πρωτοβουλία, που μπορεί να αποτρέψει την άναρχη χωροταξία στην περιοχή γύρω από το φράγμα.

Η βραβευθείσα μελέτη στρατηγικής χωροταξικής ανάπτυξης, εκπονήθηκε από Δρ Μαριλένα Παπαγεωργίου, Μηχανικό Χωροταξίας, Πολεοδομίας και Περιφερειακής Ανάπτυξης που ήταν και η Συντονίστρια, τη Δρ Κατερίνα Γκόλτσιου (Γεωπόνο – Αρχιτέκτονα Τοπίου) και την κα Δήμητρα Ραχμανίδου (Αρχιτέκτονα Μηχανικό). Στη μελέτη συνεργάστηκαν επίσης, οι: Σπυρίδων Μούντριχας, Αρχιτέκτονας Μηχανικός, Δανάη Καραμήτσιου, Μηχανικός Χωροταξίας, Πολεοδομίας και Περιφερειακής Ανάπτυξης, MSc, Θεώνη Κωστοπούλου, Μηχανικός Χωροταξίας, Πολεοδομίας και Περιφ. Ανάπτυξης, Βασιλική Δανάη Ρέψη, Αρχιτέκτονας Μηχανικός και Σταμάτης Ματούλας, Περιβαλλοντολόγος – Χαρτογράφος.

Last modified on Tuesday, 09/04/2019

Related items