Του Γιώργου Ηλιόπουλου
Αλλαγή σελίδας στον τομέα των μεταφορών της περιοχής μας, καθώς σε μερικές εβδομάδες υπογράφεται συμφωνία μεταξύ του ΟΛΠΑ και της κοινοπραξίας Υδατοδρόμια Λιμένος Πάτρας, εταιρεία που θα αναλάβει την λειτουργία του νέου υδατοδρομίου στο παλιό Λιμάνι. Πληροφορίες του «Σύμβουλου Επιχειρήσεων» αναφέρουν ότι στις αρχές Φεβρουαρίου αναμένεται να υπογραφεί η συγκεκριμένη σύμβαση και οι πρώτες εκτιμήσεις αναφέρουν ότι πιθανότατα την άνοιξη θα λειτουργήσει το νέο υδατοδρόμιο. Πρόκειται για ένα χρόνιο αίτημα κοινωνικών φορέων, τουριστικών πρακτόρων αλλά και των κατοίκων περιοχής μας, που βάζει τη Δυτική Ελλάδα δυναμικά στον τομέα των αερομεταφορών. Πληροφορίες αναφέρουν ότι ο χώρος όπου θα δημιουργηθεί το νέο υδατοδρόμιο θα είναι στο παλιό λιμάνι, στην περιοχή της οδού Νόρμαν δεδομένου ότι το σημείο διαθέτει χώρο στάθμευσης για τους επιβάτες και είναι σε ένα σημείο νευραλγικό από άποψη πλεονεκτημάτων. Ειδικότερα η κατασκευή του προβλέπεται στη βόρεια λιμενολεκάνη της Πάτρας, στην προεκταση της οδού Νόρμαν, και η αδειοδότηση αφορά δωδεκαετή παραχώρησή. Μάλιστα ως ελάχιστη προσφορά είχε τεθεί την περασμένη άνοιξη, οπότε και ξεκίνησε ο μειοδοτικός διαγωνισμός, το ποσό τα 240.000 ευρώ. Το σημείο θα παρέχει τη δυνατότητα εύκολης προσέγγισης στους εισερχόμενους και κυρίως θα δώσει τη δυνατότητα στους επισκέπτες να βρεθούν γρήγορα, μέσω της παραλιακής στην Πάτρα. Σημειωτέον ότι σε πολύ κοντινή απόσταση βρίσκεται και ο σταθμός του νέου υπεραστικού ΚΤΕΛ, οπότε με τη νέα χωροθέτηση δημιουργείται εύκολη πρόσβαση σε όσους επιθυμούν να έρθουν στην Πάτρα χωρίς να χρησιμοποιήσουν αυτοκίνητο, εύκολα και οικονομικά. Η χωροθέτηση γίνεται ταυτόχρονα με την αναβάθμιση της περιοχής, αφού ο νέος σταθμός λεωφορείων θα μπορεί να υποστηρίζει ένα μεγάλο αριθμό επιβατών σε σχέση με σήμερα.
Το προφίλ της εταιρείας
Η εταιρεία Υδατοδρόμιο Λιμένος Πάτρας που θα διαχειρίζεται το έργο αποτελεί σύμπραξη των εταιρειών Ελληνικά Υδατοδρόμια και Υδατοδρόμια Ελλάδος, η οποία εισέρχεται πλέον δυναμικά στον τομέα των αερομεταφορών. Πρέπει να σημειωθεί ότι καθοριστικό ήταν το νομοθετικό πλαίσιο που εδώ και μήνες ισχύει για αυτή της κατηγορίας τις μεταφορές. Πλέον έχουν αρθεί όλοι οι περιορισμοί του παρελθόντος που καθιστούσαν μια τέτοια επένδυση χρονοβόρα. Είναι χαρακτηριστικό ότι για την έκδοση μιας περιβαλλοντικής μελέτης απαιτείτο με το προηγούμενο καθεστώς χρονικό διάστημα ενός χρόνου. Με το νέο πλαίσιο ο χρόνος μειώνεται στους δύο μήνες. Πρόκειται για ένα πιο φιλικό πλαίσιο προς την επιχειρηματικότητα και λιγότερο γραφειοκρατικό και ενδέχεται να δώσει δυναμική ώθηση για δημιουργία υδατοδρομίων όχι μόνο στο Ιόνιο αλλά και σε άλλες περιοχές της χώρας όπως είναι τα νησιά του Αιγαίου, η Κρήτη, ο Αργοσαρωνικός.
Τα υδατοδρόμια που ήδη έχουν αδειοδοτηθεί είναι αυτά των Παξών, της Κέρκυρας και της Πάτρας, κάτι που συνεπάγεται ότι υπάρχει μια μίνιμουμ βάση στον άξονα της δυτικής Ελλάδας. Παράλληλα τρέχει η αδειοδότηση για πέντε ακόμη υδατοδρόμια στα νησιά του Ιονίου : Κεφαλλονιά, Ιθάκη, Ζάκυνθο, Λευκάδα και Μεγανησίου, οπότε το πλέγμα των ανταποκρίσεων και των συνδέσεων μεταξύ αυτών των περιοχών καθίσταται ολοένα και πιο πυκνό. Οι πρώτες εκτιμήσεις, όπως προαναφέραμε, τοποθετούν τη λειτουργία υδατοδρομίου στην Πάτρα την περίοδο της άνοιξης, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι το ίδιο θα ισχύσει και για τις άλλες περιοχές που τρέχουν για αδειοδότηση. Θα ήταν ευχής έργον να ξεκινούσε η παράλληλη λειτουργία όλων των περιοχών ταυτόχρονα, όμως παρατηρητές του χώρου επισήμαιναν ότι η αρχή θα γίνει σε Κέρκυρα, Πάτρα και Παξούς και έπεται συνέχεια για τα υπόλοιπα. Το νομοθετικό πλαίσιο που διέπει τα υδατοδρόμια άλλαξε και προβλέπει την απλούστευση των διαδικασιών αδειοδότησης. Ουσιαστικά πρόκειται για συνέχεια του νόμου 4568/2018. και περιλαμβάνει τον περιορισμό των απαιτούμενων κοινών υπουργικών αποφάσεων (ΚΥΑ), αφού μέχρι πρότινος απαιτούνταν έως και 42 βήματα για την οριστική αδειοδότηση υδατοδρομίου… Η κατάληξη ήταν το ενδιαφέρον των επενδυτών να περιοριστεί σημαντικά και να μετράμε πολλά καλοκαίρια χωρίς διασύνδεση των νησιών μέσω υδροπλάνων, την ώρα που ο τουρισμός έσπαγε ένα προς ένα τα ρεκόρ αφίξεων.
Παναγιώτης Τσώνης, Πρόεδρος ΟΛΠΑ: «Ένα σημαντικό βήμα ανάπτυξης»
Ιδιαίτερα ικανοποιημένος από την εξέλιξη αυτή είναι ο Διευθύνων Σύμβουλος του ΟΛΠΑ Παναγιώτης Τσώνης. Και αυτό γιατί με την υπογραφή της σύμβασης σε λίγες εβδομάδες, μεταξύ ΟΛΠΑ και της νέας κοινοπραξίας, η Πάτρα αναβαθμίζεται στον τομέα των αερομεταφορών και αποκτάει έναν ουσιαστικό ρόλο.
«Δεν μπορώ να προσδιορίσω χρονικά την λειτουργία του νέου υδατοδρομίου. Αυτό είναι θέμα του αναδόχου. Εκείνο που μπορώ επισήμως να πως είναι ότι απομένουν κάποια δικαιολογητικά τυπικής φύσεως προκειμένου να υπογράψουμε την τελική συμφωνία. Θεωρώ ότι οι σταθμοί θα αυξηθούν προκειμένου το νέο υδατοδρόμιο να καταστεί βιώσιμο . Είναι μια ιδιαίτερα θετική εξέλιξη για την περιοχή μας αφού θα αλλάξει ουσιαστικά ο τομέας των αερομεταφορών» αναφέρει ο κ. Τσώνης.
Στόχος του ιδίου και της νέας διοίκησης του ΟΛΠΑ ήταν το συγκεκριμένο έργο να λάβει σάρκα και οστά, καθώς παρέμενε κολλημένο εδώ και αρκετά χρόνια.
«Μέριμνά μας ήταν να μη χάσουμε την ευκαιρία και η Πάτρα ουσιαστικά να αποκτήσει νέο υδατοδρόμιο. Το επιχειρηματικό κομμάτι και η βιωσιμότητα του έργου είναι ένα ζήτημα που κανείς σαφώς δεν μπορεί να προβλέψει. Σε κάθε περίπτωση και με δεδομένο ότι θα αυξηθούν οι σταθμοί, θα αποκτήσουμε περισσότερο τουρισμό. Αυτό είναι κάτι το οποίο θεωρείται δεδομένο, εφόσον πολλαπλασιάζονται τα δρομολόγια. Τα υδατοδρόμια αποτελούν έναν ουσιαστικό μοχλό ανάπτυξης. Γιι αυτό ο οργανισμός έκανε όλες τις απαραίτητες ενέργειες για να προχωρήσει το έργο. Σε κάθε περίπτωση αναβαθμίζεται η περιοχή μας», αναφέρει ο κ. Τσώνης.
Θεωρεί μάλιστα κομβική την ημέρα της υπογραφής της σύμβασης αφού «η ουσία είναι ότι μετά από δέκα χρόνια το λιμάνι αποκτάει υδατοδρόμιο. Και σίγουρα από το να μην έχουμε , είναι πολύ καλύτερο το να αποκτήσουμε». Στο ερώτημα εάν τελικά θα υπάρξουν και κοινωνικά ωφέλη, λόγω της αύξησης των θέσεων εργασίας, ο κ. Τσώνης δεν μπόρεσε να κάνει συγκεκριμένες προβλέψεις. Εμφανίστηκε όμως αισιόδοξος ότι με την πάροδο του χρόνου οι θέσεις εργασίας θα πολλαπλασιαστούν.
« Οι θέσεις εργασίας θα έρθουν με την κίνηση που θα υπάρχει. Δηλαδή η αύξηση θα είναι εκείνη που θα οδηγήσει στο άνοιγμα ολοένα και περισσότερων θέσεων. Υπάρχουν κάποιες «στάνταρ » θέσεις για την λειτουργία του υδατοδρομίου, όμως από εκεί και πέρα το πόσοι θα δουλεύουν είναι ανάλογο του αντικείμενου των υδροπλάνων. Σε κάθε περίπτωση αναβαθμίζεται ο ρόλος του λιμανιού, αφού εκτός από την κίνηση μέσω πλοίων προστίθεται και η κίνηση μέσω υδατοδρομίων και η Πάτρα αποκτάει ένα σημαντικό πλεονέκτημα έναντι άλλων περιοχών», αναφέρει ο κ. Τσώνης.