Η Ολυμπία Οδός θα κατασκευάσει τελικά την Πατρών -Πύργου, όπως ανακοίνωσε σήμερα (Τρίτη 21/1) ο υπουργός Υποδομών Κώστας Καραμανλής, εκφράζοντας την αισιοδοξία του πως το έργο θα είναι έτοιμο το 2023.Προηγήθηκε σύσκεψη μεταξύ του Υπουργού,του Περιφερειάρχη Δυτικής Ελλάδας κ. Νεκτάριου Φαρμάκη, της Επιτροπής Παρακολούθησης του Έργου, όπως ορίστηκε από το Περιφερειακό Συμβούλιο, τους επικεφαλής των παρατάξεων, τους εκπροσώπους της ΠΕΔ και του ΤΕΕ Δυτικής Ελλάδας και βουλευτές Αχαΐας και Ηλείας ανακοινώθηκαν οι επόμενες κινήσεις του Υπουργείου για την Πατρών- Πύργου. Νωρίτερα έγινε συνάντηση του Υπουργού με τους Βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας, Αχαΐας, Χριστίνα Αλεξοπούλου, Ανδρέα Κατσανιώτη, Άγγελο Τσιγκρή, Ιάσωνα Φωτήλα και Ηλείας, Διονυσία Αυγερινοπούλου, Ανδρέα Νικολακόπουλο, Κωνσταντίνο Τζαβάρα.
Μέτα τη συνάντηση ο Υπουργός δήλωσε:
Οι συζητήσεις μας ήταν πραγματικά εποικοδομητικές, αφού κι εμείς από την πλευρά μας είχαμε σημαντικά νέα, και εστιάστηκαν σε ένα έργο: Πάτρα – Πύργος. Ένα έργο το οποίο δεν έχει υλοποιηθεί εδώ και πολλά χρόνια και αυτό έχει τεράστιο κόστος. Κόστος οικονομικό, κόστος κοινωνικό και το χειρότερο, κόστος σε ανθρώπινες ζωές. Σήμερα μάλιστα πολίτες διαμαρτυρήθηκαν για αυτό. Και είχαν δίκιο. Χωρίς να θέλω να φανεί αντιφατικό, είμαστε δίπλα τους. Έχουμε την ίδια αγωνία.Αυτό το έργο σήμερα που μιλάμε μπορούσε και έπρεπε να είχε ήδη ολοκληρωθεί. Ήταν έτοιμο προς δημοπράτηση, από την προηγούμενη κυβέρνηση της ΝΔ, αλλά η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ ακύρωσε το διαγωνισμό, το έσπασε σε 8 κομμάτια, έχασε πολύτιμο χρόνο, το έβαλε σε κίνδυνο, για δικούς της πολύ συγκεκριμένους λόγους. Όμως αυτά τα έχουμε πει πολλές φορές.
Το θέμα είναι τι γίνεται τώρα.
Στην κατάσταση που παραλάβαμε, στις 2 εργολαβίες ο ανάδοχος κηρύχθηκε έκπτωτος και σε άλλη μία υπάρχουν δικαστικές εμπλοκές στο ΣτΕ. Στις άλλες 5 υπήρχαν 3 διαφορετικοί ανάδοχοι. Θα είμαι ειλικρινής, δεν ενέπνεαν όλοι την ίδια εμπιστοσύνη ότι μπορούν να ολοκληρώσουν εγκαίρως τα κομμάτια του έργου τους. Στα λόγια μπορούμε να λέμε ότι θα ολοκληρωθεί ένα έργο μέσα σε μια νύχτα, αλλά τα αδιάψευστα γεγονότα άλλα δείχνουν…Ήδη υπήρχαν καθυστερήσεις στα χρονοδιαγράμματα και ήδη εργολάβοι είχαν αρχίσει να έχουν πρόσθετες οικονομικές απαιτήσεις… Κι ακόμα και αν κατάφερναν να ολοκληρωθούν κάποτε αυτά τα έργα, θα παίρναμε 5 έργα αποσπασματικά, τα οποία δεν θα συνέδεαν καμία περιοχή της Ηλείας με την Πάτρα και την Αθήνα, ούτε θα δημιουργούσαν πρόσβαση από και προς την Κυλλήνη, την Αμαλιάδα και τον Πύργο. Και επιπλέον θα είχαμε και τον κίνδυνο, αν όχι τη βεβαιότητα, να χαθούν οι κοινοτικές χρηματοδοτήσεις.
Με άλλα λόγια, το πραγματικό δίλημμα φτάσαμε να είναι αν το έργο θα γίνει τελικά ή όχι.
Εμείς, απ’ όταν ακόμα ήμασταν στην αντιπολίτευση είχαμε διαφωνήσει πλήρως με την κατάτμηση. Τώρα, είχαμε δύο επιλογές: Η μία, η εύκολη, ήταν να προχωρήσουμε κι εμείς σε αυτόν τον λάθος δρόμο των προηγούμενων. Δήθεν για να μην χαθεί άλλος χρόνος. Ποιος θα μπορούσε να μας κατηγορήσει; Αυτοί που τώρα λένε ότι δήθεν εμείς καθυστερούμε; Και όταν το έργο όχι απλώς καθυστερούσε αλλά ναυαγούσε οριστικά, όπως ήταν μαθηματικώς βέβαιο, θα λέγαμε «δεν φταίμε εμείς, οι προηγούμενοι φταίνε»… Πολιτικά και κομματικά, εμείς θα είχαμε καθαρίσει. Όμως η δουλειά μας είναι να κοιτάμε το συμφέρον του τόπου, όχι το συμφέρον το προσωπικό μας και το κομματικό.
Η άλλη επιλογή, η δύσκολη, ήταν να βρούμε λύση για να γίνει το έργο. Και βρήκαμε. Σήμερα μπορώ να σας ανακοινώσω ότι συμφωνήσαμε με την Ολυμπία Οδό να υλοποιήσει το έργο, το οποίο θα ενταχθεί στη σύμβαση παραχώρησης. Η υλοποίηση συμφωνήσαμε να μην κοστίσει στο ελληνικό δημόσιο ούτε ευρώ παραπάνω από όσο προβλεπόταν στις 8 εργολαβίες -όμως τώρα εξασφαλίζεται η ολοκλήρωσή του. Επιπλέον, με τη λύση αυτή η επίβλεψη του έργου γίνεται από ανεξάρτητο μηχανικό, εξασφαλίζεται η εγγύηση της κατασκευής και απαλλάσσεται το Δημόσιο από το κόστος λειτουργίας και συντήρησης έως το 2040. Και βέβαια, αν δεν υπάρχουν εξωγενείς καθυστερήσεις το έργο θα είναι έτοιμο το 2023. Ακόμα, όμως, κι αν παρ’ ελπίδα αναγκαστούμε να πάμε πέραν του 2023, πλέον με την μη κατάτμηση έχουμε διασφαλίσει ότι δεν θα χαθεί η κοινοτική χρηματοδότηση. Κι αυτό είναι άλλο ένα σπουδαίο νέο!
Εξυπακούεται ότι οι εργολάβοι των 5 σημερινών εργολαβιών θα αποζημιωθούν κανονικά, όπως ο νόμος ορίζει και τους ευχαριστούμε για τις υπηρεσίες και την κατανόησή τους.
Θέλω όμως πάντα να είμαι ειλικρινής, γι’ αυτό και ξεκαθαρίζω ότι ασφαλώς και δεν έχουμε τελειώσει ακόμα. Έχουμε μπροστά μας το κρίσιμο στάδιο της έγκρισης όλων των παραπάνω από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Όπως είναι γνωστό, έχουμε ήδη κάνει προκαταρκτικές συζητήσεις μαζί της, πλέον το αίτημα είναι και επίσημο και περιμένουμε στους επόμενους μήνες, το οριστικό ΟΚ. Πιστεύω ότι θα το λάβουμε. Αν όχι, θα αναγκαστούμε να πάμε σε νέο διαγωνισμό. Πάλι θα γίνει το έργο. Αλλά θα πάρει παραπάνω χρόνο η διαδικασία. Πιστεύω βάσιμα όμως ότι αυτό δεν θα χρειαστεί.
Αν όλα πάνε καλά, μπορούμε να έχουμε εργοτάξια μέσα στο 2020. Μία περίπτωση υπάρχει μόνο να καθυστερήσει το να ξεκινήσει το έργο. Ένας κίνδυνος: Να υπάρξουν δικαστικές προσφυγές για λόγους επιχειρηματικών συμφερόντων, από κάποιον από τους 3 σημερινούς εργολάβους. Ελπίζω ότι κανείς δεν θα βάλει τελικά το προσωπικό γινάτι και το στενό οικονομικό και επιχειρηματικό του συμφέρον πάνω από το καλό των πολιτών και του τόπου. Το έργο πλέον κανείς δεν μπορεί να το εμποδίσει. Θα μπορούσε μόνο εκδικητικά να το καθυστερήσει. Θέλω να πιστεύω ότι δεν θα το κάνει. Σε κάθε περίπτωση όμως, είναι δέσμευση της κυβέρνησης, δέσμευση δική μου, πάνω απ’ όλα δέσμευση του ίδιου του Πρωθυπουργού: ο σύγχρονος, γρήγορος, ασφαλής αυτοκινητόδρομος Πάτρα – Πύργος θα γίνει πραγματικότητα. Το είπαμε, δεσμευτήκαμε, το προσπαθήσαμε και από σήμερα μπαίνουμε στην τελική ευθεία για να το κάνουμε πράξη.
Δήλωση Περιφερειάρχη Νεκτάριου Φαρμάκη:
«Σήμερα, μετά από πολύ καιρό, ακούσαμε καλές ειδήσεις και λάβαμε έναν συγκεκριμένο οδικό χάρτη για την υλοποίηση του αυτοκινητόδρομου Πατρών – Πύργου από τον Υπουργό Υποδομών. Τον ευχαριστούμε. Όπως τον ευχαριστούμε και για τη θετική ανταπόκρισή του στην πρόσκληση που του απευθύναμε, μέσω της Επιτροπής Παρακολούθησης που συνέστησε το Περιφερειακό Συμβούλιο Δυτικής Ελλάδας να υπάρχει διαρκής ενημέρωση για την πορεία των διαδικασιών του έργου. Ελπίζουμε, μετά από όσα ακούσαμε, όλα να κυλήσουν ομαλά και το πολύπαθο έργο να μην αντιμετωπίσει νέες περιπέτειες. Ωστόσο, δεν εφησυχάζουμε. Επαγρυπνούμε. Εμείς θα πανηγυρίσουμε μόνο όταν ολοκληρωθεί ο αυτοκινητόδρομος! Γιατί όπως έχω πει και επαναλαμβάνω, η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας δεν είναι ούτε διαιτητής εργολάβων, ούτε μηχανικός, ούτε λογιστής. Η Περιφέρεια εκπροσωπεί και εκφράζει το σύνολο της κοινωνίας της Δυτικής Ελλάδας, και μόνο αυτή. Και εμείς, είμαστε εδώ για να διεκδικούμε με σοβαρότητα και αποφασιστικότητα το δικαίωμά της σε βιώσιμη ανάπτυξη και ευημερία…»
Ποιοι συμμετείχαν από Δυτική Ελλάδα στη σύσκεψη
Στη σύσκεψη μετείχαν οι επικεφαλής των περιφερειακών παρατάξεων, Απ. Κατσιφάρας, Κ. Σπηλιόπουλος, Β. Χατζηλάμπρου και Α. Νικολακόπουλος. Επίσης, οι Αντιπεριφερειάρχες, Β. Γιαννόπουλος και Ν. Κοροβέσης, ο δήμαρχος Δυτ. Αχαΐας, Χρ. Μυλωνάς, ο δήμαρχος Ήλιδας, Ι. Λυμπέρης, ο Πρόεδρος του Επιμελητηρίου Ηλείας, Κ. Νικολούτσος, ο Πρόεδρος του ΤΕΕ Δυτικής Ελλάδας, Β. Αίβαλής, οι Περιφερειακοί Σύμβουλοι, Π. Μπράμος, Π. Ανδρικόπουλος και Κ. Μπρίνια, καθώς και το στέλεχος της Διεύθυνσης Τεχνικών Έργων της ΠΔΕ, Χρ. Καραγιάννης.
Δήλωση Φωτήλα
Ο Ιάσονας Φωτήλας, βουλευτής Αχαΐας της Νέας Δημοκρατίας, μετά τη σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε στο Υπουργείο Υποδομών & Μεταφορών με τον αρμόδιο Υπουργό κ. Κώστα Καραμανλή, σχετικά με την άμεση ανάγκη εκκίνησης του έργου του αυτοκινητοδρόμου της Πατρών – Πύργου έκανε την ακόλουθη δήλωση:
«Παραβρέθηκα σήμερα στη συνάντηση που πραγματοποιήθηκε στο Υπουργείο Υποδομών & Μεταφορών για το μείζον ζήτημα της άμεσης εκκίνησης των έργων στον αυτοκινητόδρομο Πατρών – Πύργου. Είναι γνωστές οι εγκληματικές ευθύνες της προηγούμενης κυβέρνησης για τον τρόπο ανάθεσης του έργου που οδήγησε σε κατάρρευση της σχετικής διαδικασίας, με συνέπειες όχι μόνο οικονομικές αλλά και κοινωνικές όπως τις συνεχιζόμενες απώλειες σε ανθρώπινες ζωές. Οι αντιδράσεις με κινητοποιήσεις των πολιτών της Αχαΐας και της Ηλείας είναι δικαιολογημένες. Πήγα λοιπόν στη σημερινή συνάντηση με τον Υπουργό ζητώντας συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα έναρξης των εργασιών του αυτοκινητοδρόμου.
Η συμφωνία, όπως πληροφορήθηκα, είναι κοντά με τη μέθοδο της παραχώρησης από την κοινοπραξία της Ολυμπίας Οδού. Απαιτείται όμως και η αναγκαία συμφωνία της Ευρωπαϊκής Ένωσης που συγχρηματοδοτεί το έργο. Γιατί το έργο πρέπει να γίνει σύμφωνα με τον νόμο και όχι με διαδικασίες που θα καθυστερήσουν επιπλέον. Εφόσον δε υπάρξει έγκριση από την Ε.Ε., το έργο θα κοστίσει και φθηνότερα σε σχέση με την επιλογή του πρώην Υπουργού κ. Σπίρτζη αλλά και θα ολοκληρωθεί ταχύτερα από την προηγούμενη αποτυχημένη διαδικασία – τουλάχιστον κατά έξι μήνες – χωρίς να διακυβεύεται η συνέχιση της χρηματοδότησής του.
Από την πλευρά μου θα συνεχίζω να ασκώ πίεση στον αρμόδιο Υπουργό ώστε να μην υπάρξει ούτε λεπτό καθυστέρηση στη διαδικασία και να υλοποιηθεί τάχιστα το έργο.
Είναι ζήτημα ζωής για τους νομούς της Αχαΐας και της Ηλείας».