Σημαντική ημέρα για την Δυτική Αχαΐα αλλά και την Πάτρα η 3η Φεβρουαρίου. Τότε έχει προγραμματιστεί να λειτουργήσει επισήμως ο προαστιακός από Πάτρα προς Κάτω Αχαΐα, σηματοδοτώντας τη σιδηροδρομική διασύνδεση των δύο περιοχών. Ηταν ένα αίτημα χρόνων το οποίο ικανοποιείται έπειτα από πολλές αναβολές και παλινωδίες με αποτέλεσμα η συγκεκριμένη περιοχή να στερείται ενός σημαντικού έργου το οποίο ουσιαστικά θα επιφέρει την αλλαγή. Σε πρώτη φάση τα δρομολόγια δεν θα είναι πυκνά, καθώς προβλέπονται τέσσερα την ημέρα όμως από την άνοιξη και μετά θα πυκνώσουν με την προοπτική το καλοκαίρι να είναι προγραμματισμένα ανά μια ώρα. Σύμφωνα με τα μέχρι στιγμής στοιχεία η γραμμή ξεκινά από τον Σιδηροδρομικό Σταθμό Αγίου Ανδρέα έως τον Σιδηροδρομικό Σταθμό Κάτω Αχαΐας. Είναι συνολικού μήκους γραμμών 20,8 χλμ., με στάσεις σε: Ανθεία, Άγιο Γεώργιο (Ιτιές), Παραλία Πατρών 25ης Μαρτίου, Τσαούση – Μιντιλόγλι, Βραχνέικα, Τσουκαλέικα, Αλισσό και Κάτω Αχαΐα.
Το πρώτο δοκιμαστικό δρομολόγιο είχε γίνει τον Μάιο του 2019 και η γραμμή αναμενόταν να τεθεί σε λειτουργία το περασμένο καλοκαίρι, ωστόσο αυτό δεν κατέστη δυνατόν, παρά τις εξαγγελίες τόσο από την προηγούμενη ηγεσία της Περιφέρειας όσο και από την προηγούμενη δημοτική αρχή της Δυτικής Αχαΐας.
Μιλώντας στο Σύμβουλο Επιχειρήσεων το μέλος του ΔΣ του ΟΣΕ Μάκης Κατσιγιάννης, ο οποίος είναι γνώστης του έργου, τονίζει ότι:
« Έχουν ελεγχθεί οι γραμμές και έχουν αποκατασταθεί οι εκκρεμότητες επί της γραμμής και αυτή την εβδομάδα ξεκινούν δοκιμαστικά για τελευταίες λεπτομέρειες. Έχουν μπει μπάρες ΑΣΙΔ με φανάρια. Πρόκεται για μπάρες που κατεβαίνουν μόνες τους και είναι αυτόματες οι οποίες είναι απαραίτητες για το συγκεκριμένο έργο. Εκκρεμεί ακόμη μια εργολαβία ύψους 300.000 ευρώ, προκειμένου να περιφραχθούν ορισμένα τμήματα της γραμμής αυτής. Πρόκειται για τμήματα τα οποία θεωρούμε επικίνδυνα. Αν όλα πάνε καλά, που δεν φαίνεται να αντιμετωπίζουμε καμία άλλη δυσκολία, στις Φεβρουαρίου ξεκινάμε» τονίζει ο κ. Κατσιγιάννης.
Οπως σημειώνει ο ίδιος «αλλάζει ο χάρτης των μεταφορών της περιοχής. Θα είναι μια κομβική ημέρα. Σε πρώτη φάση θα γίνονται τέσσερα δρομολόγια την ημέρα και το καλοκαίρι θα προστεθούν και άλλα δρομολόγια. Δεν μπορούμε να παραβλέψουμε και τον τουριστικό χαρακτήρα της περιοχής και τη ζήτηση που θα υπάρχει. Αρχικά θα ξεκινήσουμε με αυτά τα τέσσερα δρομολόγια και στη συνέχεια θα δούμε πώς πάει το συγκεκριμένο έργο. Το καλοκαίρι είναι βέβαιο ότι θα προστεθούν και άλλα».
Οπως υπογραμμίζει ο κ. Κατσιγιάννης, επί της ουσίας αλλάζει ο χρόνος διασύνδεσης με την Πάτρα και πλέον η περιοχή της Δυτικής Αχαΐας αποκτάει ένα οικονομικό μέσο μεταφοράς.
«Εκείνο που έχει σημασία είναι ότι τα παιδιά από τη Δυτική Αχαΐα που φοιτούν στο Πανεπιστήμιο της Πάτρας ή όσοι είναι εργαζόμενοι στο νοσοκομείο Πατρών έχουν λύσει το πρόβλημά τους. Διότι θα παίρνουν το τρένο από την Κάτω Αχαΐα και θα βγαίνουν στο Ρίο. Δηλαδή με ένα ένα ευρώ ή ενάμιση, ανάλογα πόσο θα καθοριστεί το εισιτήριο, θα καλύπτουν μια τέτοια απόσταση. Επίσης και πάρα πολλοί άλλοι εργαζόμενοι από τη Δυτική Αχαΐα θα χρησιμοποιούν το τρένο για να πάνε στην Πάτρα. Πιστεύουμε ότι οι συρμοί σε πρώτη φάση θα είναι ασφυκτικά γεμάτοι. Εάν προκύψει ανάγκη ορισμένες ημέρες ενδεχομένως να μπαίνει και επιπρόσθετο δρομολόγιο. Θα το δούμε και θα αποφασίσουμε κατά περίπτωση» αναφέρει ο κ. Κατσιγιάννης.
Στο ερώτημα γιατί χάθηκε τόσος χρόνος και γιατί το έργο δεν ήταν έτοιμο από το περασμένο καλοκαίρι, μιας και είχε εξαγγελθεί αρκετό καιρό πριν, ο κ. Κατσιγιάννης απαντά:
«Το καλοκαίρι που κάποιοι είχαν πει ότι θα λειτουργούσε το τρένο για Κάτω Αχαΐα, υπήρχαν σε εκκρεμότητα πάρα, μα πάρα πολλά ζητήματα. Δεν είχαν μπει μπάρες, δεν υπήρχε καν προσωπικό. Είχαν, για παράδειγμα, προσλάβει φύλακες χωρίς να περνάει το τρένο και… κάθονταν. Ήταν προσωπικό που υποτίθεται ότι είχε προσληφθεί για να φυλάει τις εγκαταστάσεις των εργολαβιών. Το πιο κρίσιμο όμως ήταν η πρόσληψη μηχανοδηγών. Δυστυχώς εδώ και μήνες δεν είχαν προσληφθεί. Χωρίς αυτούς δεν γινόταν να λειτουργήσει η γραμμή. Έπρεπε επίσης να εκπαιδευτούν οι μηχανοδηγοί στο συγκεκριμένο κομμάτι. Διότι δεν είναι εύκολο να κάνεις το δρομολόγια σε μια τέτοια διαδρομή. Συνεπώς έπρεπε να γίνουν δοκιμαστικά επί της συγκεκριμένης διαδρομής και μετά να δοθεί το πράσινο φως για να ξεκινήσουμε».