Του Δημήτρη Μάρδα , Καθηγητή ΑΠΘ, π. Αν. Υπουργού Οικονομικών και π. Βουλευτή ΣΥΡΙΖΑ Θεσσαλονίκης
Οι γνωστές Ευρωπαϊκές πολυεθνικές εταιρίες, οι κυρίαρχες στην αγορά του φαρμάκου για αγροτικές χρήσεις,κοστολογούν τα φάρμακά τους στη χώρα μας σε διπλάσια και τριπλάσια τιμή από ότι στις γειτονικές μας χώρες, όπως τη Βουλγαρία και την Τουρκία. Οι εν λόγω εταιρίες με τη στρατηγική αυτή δείχνουν ότι προσαρμόσουν τις τιμές τους στο κατά κεφαλήν εισόδημα των χωρών όπου εξάγουν τα προϊόντα τους.
Η Βουλγαρία είναι πλήρες κράτος-μέλος της ΕΕ από το 2007ενώ η Τουρκία συνδεδεμένο με Τελωνειακή Ένωση από το 1996.Οι απαγορευμένες πρώτες ύλες (χημικές-δραστικές ουσίες) που ενσωματώνονται στα τελικά προϊόντα (φάρμακα κ.λπ),προβλέπονται σε σχετική Οδηγία της ΕΕ(Οδηγία 649/2012).Οτιδήποτε άλλες ουσίες επιτρέπονταιλοιπόν ως ενδιάμεσα προϊόντα που χρησιμοποιούνται για την παραγωγήφαρμάκωνγια κάθε χρήση κ.ά.
Από τα παραπάνω συνάγεται ότι στα κράτη-μέλη της ΕΕ κυκλοφορούν προϊόντα απαλλαγμένα από κάθε απαγορευμένη πρώτη ύλη-δραστική ουσία. Έτσι ό,τι κυκλοφορεί ως αγροτικά φάρμακα σε ένα κράτος-μέλος της ΕΕ, πληροί τις απαιτούμενες προδιαγραφέςαναφορικά με την ουσίες που ενσωματώνει. Οπότε είναι ελεύθερη, χωρίς περιορισμούς, η διακίνηση του σε όλη την αγορά της ΕΕ.
Από την άλλη, η απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου του 1979, με το θέμα Κασίς της Ντιζόν (CassisdeDijon) έλυσε ένα μεγάλο πρόβλημα αναφορικά με την ελεύθερη,διακίνηση των αγαθών στο πλαίσιο του ενδοκοινοτικού εμπορίου. Η συγκεκριμένη απόφαση τονίζει ότι προϊόν που κυκλοφορεί σε ένα κράτος-μέλος μπορεί να κυκλοφορήσει σε ένα άλλο χωρίς περιορισμούς. Απαγορεύεται λοιπόν σε οποιοδήποτε κράτος-μέλος της ΕΕ να εμποδίζει την όποια εισαγωγή τέτοιων προϊόντων από ένα άλλο, βάσει των δικών του εθνικών κανόνων.
Αναρωτιέταιλοιπόν κάθε ενδιαφερόμενος από πού πηγάζει η πολιτική απαγόρευσης εισαγωγών γεωργικών φαρμάκων στην Ελλάδα, προερχομένων από ένα άλλο κράτος-μέλος της ΕΕ,όταν αυτές δεν εμπεριέχουν επικίνδυνες ουσίες. Από τη στιγμή που κυκλοφορεί εκεί το οποιοδήποτε προϊόν,απαγορεύεταιλοιπόν κάθε απαγόρευση Ελληνικού υπουργείου αναφορικά με την εισαγωγή του, είτε συμφωνεί είτε όχι το Γενικό Χημείο του Κράτους.
Η συγκεκριμένη στρέβλωση πρέπει να εκλείψει, παρά την όποια στρατηγική κάθε πολυεθνικής εταιρίας. Οι τελευταίες,εύλογα οφείλουν να υπακούν στους κανόνες του ανταγωνισμού της ΕΕ.
Τι χρειάζεται να γίνει:
-
Να επιτραπεί η εισαγωγή αγροτικών φαρμάκωναπό Βουλγαρία και εφόσον η Τουρκία, ως συνδεδεμένο κράτος με την ΕΕ, έχει υιοθετήσει τη σχετική Οδηγία 649/2012, να επιτρέπεται και από εκεί η ελεύθερη εισαγωγή.
-
Οι ίδιες πολυεθνικές παράγουν τα ίδια προϊόντα στην Βουλγαρία και την Τουρκία με άλλο όνομα. Οπότε ως Ευρωπαϊκές πολυεθνικές είναι πρακτικά αδύνατο να χρησιμοποιούν απαγορευμένες πρώτες ύλες.
-
Η μόνη ουσιαστική προϋπόθεση για την ασφαλή χρήση εισαγωμένων φαρμάκωναφορά στην αναγραφή στα Ελληνικά των δραστικών ουσιών και των Οδηγιών χρήσης. Αυτό γίνεται με ένα απλό αυτοκόλλητο επί της συσκευασίας. Το Γενικό Χημείο του Κράτους δεν έχει το δικαίωμα να προβεί σε απαγορεύσεις εισαγωγής φαρμάκων προερχομένων από κράτος-μέλος της ΕΕ, χρησιμοποιώντας την οποιαδήποτε αιτιολογία, η οποία εύλογα εξυπηρετεί την υφιστάμενη στρατηγική των πολυεθνικών εταιριών του φαρμάκου για αγροτικές χρήσεις και είναι αντίθετη στη δικαστική απόφαση του Κασσίς της Ντιζόν.
Το άνοιγμα των συνόρων στο ενδοκοινοτικό εμπόριο στο χώρο των φαρμάκων θα μειώσει δραστικά το κόστος παραγωγής στη γεωργία. Αν αυτό συνοδευθεί και με μια πολιτική μείωσης του κόστους του ντίζελ κίνησης, τότε θα μειωθούν δραστικά οι πιέσεις που δέχεται η γεωργία.
Στα σύνορα της Βουλγαρίας δεν μπορεί να γίνει επιστάμενος φορολογικός και αστυνομικός έλεγχος λόγω έλλειψης χώρου. Αυτό οδηγεί στην ελληνοποίηση γαλακτοκομικών και κτηνοτροφικών προϊόντων μέσω της ανεξέλεγκτης εισαγωγής τους. Για ητν καλύτερη εποπτεία αυτής της αγοράς προτείνεται το ακόλουθο:
1ο Στα 300 μέτρα πριν τα σύνορα υπάρχει έτοιμο αλλά παραμένει κλειστό, κτήριο που ανήκει στο Υπ. Οικονομικών και μπορεί να φιλοξενήσει, τελωνειακούς, εφοριακούς και αστυνομικούς στους χώρους του. Είναι σε άριστη κατάσταση.
2ο. Απέναντι ακριβώς στην άλλη πλευρά του δρόμου με κατεύθυνση στις Σέρρες, μπορούν να δεσμευθούν 50 στρέμματα χωραφιών, να ασφαλτοστρωθούν (δεν χρειάζονται πολλά χρήματα) και να χρησιμοποιούνται για τον έλεγχο των φορτηγών. Τα φορτηγά καθώς θα μπαίνουν στα ελληνικά σύνορα, μετά τις πρώτες διατυπώσεις, θα ακολουθούν ειδικό δρόμο, δίπλα ακριβώς από την εθνικό οδό, που ήδη υπάρχει ως χωραφόδρομος και θα κατευθύνονται στη συγκεκριμένη περιοχή, όπου μπορεί να εγκατασταθεί και το σκάνερ. Η ύπαρξη και μόνο του χώρου και η σκέψη του ελέγχου θα περιορίσει το λαθρεμπόριο.
3ο . Όλα τα Δελτία Αποστολής των φορτηγών θα σκανάρονται με ένα απλό Ηλεκτρονικό Υπολογιστή ή θα φωτογραφίζονται με ένα κινητό τηλέφωνο και θα στέλλονται στη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων κι ακολούθως στις αρμόδιες ΔΟΥ. Οπότε, λόγω του σκαναρίσματος ουδείς θα τα σχίζει ή θα τα εξαφανίζει μετά, όπως γίνεται τώρα. Έτσι θα γνωρίζουμε κάθε ποσόστητα εισαγόμενου γάλατος σε κάθε μορφή σε ποια βιομηχανία κατευθύνεται. Συνέπεια όλων αυτών θα είναι η αδυναμία ελληνοποίησης τους. Πέραν ταυτού βέβαια θα μπει φρένο στο λαθρεμπόροι ποτών και τσιγάρων, καθλώς ο έλεγχος των φορτηγών θα είναι πλέον έυκολος σε άνετο χώρο από τις φορολογικες και αστυνομικές αρχές.