Του Γιώργου Ηλιόπουλου
Θραύση κάνουν τα εσπεριδοειδή στην τοπική αλλά και παγκόσμια αγορά. Η θρεπτική τους αξία και οι ευεργετικές ιδιότητές τους για το ανοσοποιητικό σύστημα, οδήγησαν ολοένα και περισσότερους καταναλωτές στο να προτιμήσουν μαζικά αυτά τα προϊόντα, με αποτέλεσμα να εκτοξευθεί η τιμή τους λόγω της ζήτησης. Οι καλλιεργητές εσπεριδοειδών είναι ίσως από τους ελάχιστους στον πρωτογενή τομέα που, λόγω της πανδημίας, όχι μόνο διατήρησαν τη θέση τους, αλλά αύξησαν και τις πωλήσεις τους στην εσωτερική και εξωτερική αγορά. Η πρώτη σκέψη ήταν ότι η ενίσχυση της άμυνας του οργανισμού προέρχεται από τα εσπεριδοειδή, κάτι που επιβεβαιώθηκε και από την προσέλευση των καταναλωτών σε μανάβικα και λαϊκές αγορές.
Ο Σπύρος Τραχάνης, ιδιοκτήτης της μεγαλύτερης έκτασης εσπεριδοειδών στο νομό Αχαΐας, με περίπου 60 στρέμματα ενιαίας καλλιέργειας πορτοκαλιού και λεμονιού, τονίζει ότι :
«Είναι μια καλή χρονιά για τα εσπεριδοειδή και για το λεμόνι και για το πορτοκάλι. Δεν έχουμε μεγάλες παραγωγές όμως είναι μεγάλη η ζήτηση από την αγορά και πολύ καλές οι τιμές που ο παραγωγός απολαμβάνει. Οι εξαγωγές συνεχίζονται και έπαιξε σημαντικό ρόλο η πανδημία του κορωνοϊού. Ο κόσμος θυμήθηκε, γιατί το είχε ξεχάσει, τη χρησιμότητα του πορτοκαλιού και του λεμονιού. Εμείς αυτή την στιγμή ουσιαστικά έχουμε δώσει όλη μας την παραγωγή στην αγορά. Αυτές τις ημέρες, μάλιστα, κόβουμε τους καρπούς από τις λεμονιές, διότι αυτό γίνεται σταδιακά και ανά διαστήματα» αναφέρει ο κ. Τραχάνης.
Ο ίδιος έχει επενδύσει στην καλλιέργεια εσπεριδοειδών με τον πιο σύγχρονο τρόπο. Η παραγωγή εξάγεται σε χώρες της Ευρώπης, μεταξύ αυτών Γερμανία, Πολωνία, Ουγγαρία. Εκείνο που διαπιστώνεται το τελευταίο διάστημα είναι μεγάλη εμπιστοσύνη στους Έλληνες εξαγωγείς. Και αυτό οφείλεται στα χαμηλά κρούσματα κορωνοϊού στη χώρα μας αλλά κυρίως στον τρόπο που αντιμετώπισε την πανδημία. Και πλέον απέκτησε μεγάλη εμπιστοσύνη από τις χώρες του εξωτερικού, χάρη στους εξαγωγείς οι οποίοι διαθέτουν όλες τις απαραίτητες πιστοποιήσεις για την συσκευασία αυτών των προϊόντων, απαλλαγμένων από οποιαδήποτε ασθένεια. Διότι πλέον εκείνο που μετράει για το προϊόν δεν είναι μόνο η ποιότητα, αλλά και σωστή και υγιεινή συσκευασία.
«Είναι σημαντικό ο πελάτης του εξωτερικού να γνωρίζει ότι τα προϊόντα έχουν ποιότητα και είναι απαλλαγμένα από ιούς και μικρόβια. Η χώρα μας, μετά τα μέτρα που ελήφθησαν, απέκτησε εμπιστοσύνη στις αγορές του εξωτερικού για τα προϊόντα που παράγουμε. Είναι μια σχέση εμπιστοσύνης που αναμένεται να διαρκέσει μεγάλο διάστημα και θα μπορέσουμε να την διατηρήσουμε και μετά την άρση των μέτρων» συμπληρώνει ο κ. Τραχάνης.
Αξίζει να σημειωθεί επίσης ότι λόγω της πανδημίας δεν γίνονται εισαγωγές εσπεριδοειδών από το εξωτερικό, επειδή δεν υπάρχει εμπιστοσύνη ων ελλήνων καταναλωτών σε προϊόντα από τρίτες χώρες. Τα προηγούμενα χρόνια υπήρχε ένα κατακλυσμός εισαγωγών από Αίγυπτο, Βραζιλία, Αργεντινή και Τουρκία με αποτέλεσμα να συμπιέζονται οι τιμές της εγχώριας παραγωγής. Ήταν μάλιστα προϊόντα χαμηλής ποιότητας σε σχέση με τα εγχώρια που εισάγονταν λόγω χαμηλού κόστους με μαζικό τρόπο από τις μεγάλες αλυσίδες. Πλέον λόγω του προβληματισμού που υπάρχει στους καταναλωτές για τον τρόπο διαχείρισης της πανδημίας εκ μέρους αυτών των χωρών, οι εισαγωγές έχουν σταματήσει. Έτσι, το ενδιαφέρον έχει στραφεί στην εγχώρια παραγωγή και ανακάλυψε τον πλούτο και την ποιότητα των προϊόντων της χώρας μας.
Ως προς την τιμή πώλησης των προϊόντων αυτή την περίοδο, ο ίδιος αναφέρει ότι το λεμόνι πωλείται στο χωράφι από 0,7 έως 0,85 λεπτά, ανάλογα με την ποιότητα. Το πορτοκάλι πωλείται στα 0,45 λεπτά, όταν επωλείτο προς 0,24 λεπτά τα προηγούμενα χρόνια.
Σημαντικό ρόλο επίσης στις πωλήσεις , όσο στην Ελλάδα όσο και σε χώρες του εξωτερικού, διαδραματίζει η υψηλή διατηρησιμότητα των προϊόντων σε οικιακά ψυγεία, καθώς και ο περιορισμός προσέλευσης των καταναλωτών σε μανάβικα όσο και σε σούπερ μάρκετ, λόγω της καραντίνας που έχει επιβληθεί σε πολλές χώρες ανά τον κόσμο.
Τι ισχύει στην υπόλοιπη χώρα
«Η τάση εξακολουθεί να είναι ανοδική στα φρούτα και κυρίως στα εσπεριδοειδή συμπεριλαμβανομένων των ακτινιδίων και από τα κηπευτικά των πιπεριών» δήλωσε στο Αθηναϊκό – Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων ο ειδικός σύμβουλος του Συνδέσμου Ελληνικών Επιχειρήσεων Εξαγωγής, Διακίνησης Φρούτων, Λαχανικών και Χυμών INCOFRUIT-HELLAS, Γιώργος Πολυχρονάκης προσθέτοντας ότι «οι εξαγωγές διεξάγονται κανονικά, με εξαίρεση κάποιες καθυστερήσεις στα σύνορα».
Πάντως, σύμφωνα με τον κ. Πολυχρονάκη δεν αναμένεται να υπάρξει κάποιο πρόβλημα σε ό,τι αφορά την τροφοδότηση της ευρωπαϊκής αγοράς, καθώς και των τιμών, καθώς έχουν ξεκινήσει φορτία με εσπεριδοειδή, κυρίως με πορτοκάλια, από το νότιο ημισφαίριο.
«Πρωταθλητές» των εξαγωγών τα πορτοκάλια
Κατά το πρώτο δίμηνο του φετινού έτους η αύξηση των εξαγωγών φρούτων και λαχανικών άγγιξε σε όγκο το 15% και σε αξία το 32%, έναντι του αντίστοιχου περσινού διαστήματος. Σύμφωνα με τον κ. Πολυχρονάκη αυτό συνέβη καθώς «συνεχίστηκε η τάση από την περασμένη χρονιά, όπου και σημειώθηκε ρεκόρ εξαγωγών», ο οποίος πρόσθεσε ότι «η τάση αυτή έχει ενισχυθεί από τις τελευταίες εβδομάδες και μετά, εξαιτίας της πανδημίας του κορονοϊού».
Την πρώτη θέση στις εξαγωγές, σε όγκο, καταλαμβάνουν τα πορτοκάλια, παρότι έως τον Ιανουάριο υπήρχε μια υστέρηση έναντι του αντίστοιχου περσινού διαστήματος, η οποία έφτανε έως και -5%. Κενό που όχι μόνο καλύφθηκε αλλά πλέον ανέρχεται σε +5,2%, με τον συνολικό όγκο να καταγράφεται σε 285.103 έναντι 270.991 τόνων την ίδια περίοδο πέρυσι.
Ρεκόρ κατέγραψαν οι εξαγωγές ακτινιδίων, οι οποίες άγγιξαν τους 163.301 τόνους έναντι 126.274 που ήταν πέρυσι, με την αύξηση να ορίζεται στο +29,3%. Αξίζει να σημειωθεί πως κατά την περασμένη χρονιά, ο συνολικός όγκος των εξαγωγών ακτινιδίων ανήλθε σε 154.000 τόνους.
Με ταχύτατους ρυθμούς εξελίσσονται οι εξαγωγές μανταρινιών καθώς έως και την Πέμπτη 9 Απριλίου 2020 άγγιζαν τους 116.024 τόνους έναντι 100.653 πέρυσι, με την άνοδο να φτάνει το +15,3%, σημειώνοντας ήδη ρεκόρ, με τις εξαγωγές τους να συνεχίζονται.
Αύξηση κατανάλωσης φρούτων και λαχανικών και στην εσωτερική αγορά
Αυξητική είναι η κατανάλωση φρούτων και λαχανικών και στην Ελλάδα. Με την καραντίνα να μετρά περίπου έναν μήνα, πολλοί είναι οι Έλληνες καταναλωτές που επιλέγουν να προμηθευτούν φρούτα, αλλά και λαχανικά έναντι άλλων προϊόντων.
«Παρά το κλείσιμο των κέντρων εστίασης και άλλων καταστημάτων, αλλά και των δυσκολιών που υπάρχουν στις λαχαναγορές, η κατανάλωση των φρούτων και των λαχανικών έχει αυξηθεί» ανέφερε ο κ. Πολυχρονάκης και πρόσθεσε ότι στον κόσμο έχει δημιουργηθεί η αίσθηση «λήψης και αποθήκευσης αυξημένων ποσοτήτων φρούτων και λαχανικών, λόγω της μη κυκλοφορίας, ενώ από την άλλη έχει προσθέσει στα ημερήσια γεύματά τους περισσότερα φρούτα και λαχανικά».
Πηγή:»Σύμβουλος Επιχειρήσεων»