Με την ψήφιση από την Ολομέλεια της Βουλής με ονομαστική ψηφοφορία του πολυνομοσχεδίου του υπουργείου Παιδείας “Αναβάθμιση του Σχολείου και άλλες διατάξεις” ( δείτε το σχετικό ΦΕΚ ) άνοιξε ο δρόμος και για να προκηρυχθούν επισήμως και οι εκλογές στο Πανεπιστήμιο Πατρών, προκήρυξη η οποία αναμένεται να γίνει μέχρι τέλος Ιουνίου.
Ο «Σύμβουλος Επιχειρήσεων» και το symboulos.gr έχοντας διαχρονικά πάντα σε υψηλή προτεραιότητα σε όλες του τις δράσεις τον εκπαιδευτικό και κυρίως τον αναπτυξιακό ρόλο του Πανεπιστημίου Πατρών «αξιοποιεί» και την επικαιρότητα των τωρινών εκλογών για να αναδείξει με ευρύτερο ενημερωτικό τρόπο καίρια ζητήματα που αφορούν τόσο την Πανεπιστημιακή κοινότητα όσο και την κοινωνία της Πάτρας και της Δυτικής Ελλάδος.(Γιατί το Πανεπιστήμιο Πατρών μην λησμονούμε πλέον ότι είναι μετά τις τελευταίες συγχωνεύσεις με το ΤΕΙ Δυτ. Ελλάδος ένα από τα μεγαλύτερα περιφερειακά πανεπιστήμια της χώρας της χώρας).
Σε μια πρώτη αφιερωματική παρέμβασή μας στις Πρυτανικές Εκλογές θελήσαμε να αναδείξουμε, μέσα από τις θέσεις των επισήμως ανακοινωθέντων υποψηφίων Πρυτάνεων, ορισμένα καίρια θέματα για την Πανεπιστημιακή κοινότητα αλλά και για την κοινωνία. Αφορούν τις πιθανές μονιμότερες συνέπειες της εξ αποστάσεως εξεταστικής περιόδου Ιουνίου λόγω κορωνοϊού, τα προβλήματα της απότομης μεγέθυνσης του Πανεπιστημίου και τις γραφειοκρατικές δυσκολίες που αντιμετωπίζει η ερευνητική διάσταση του κορυφαίου πανεπιστημιακού ιδρύματος στο Δυτικό Άξονα της χώρας.
Απαντούν σήμερα (αλφαβητικά) στις ερωτήσεις του «Σ.Ε» οι υποψήφιοι Πρυτάνεις:
Τάσος Αθανασόπουλος (καθηγητής στο Τμήμα Ιατρικής)
Νίκος Καραμάνος (καθηγητής στοΤμήμα Χημείας)
Χρήστος Μπούρας (καθηγητής στο Τμήμα Μηχανικών Η/Υ και Πληροφορικής)
Θα φιλοξενήσουμε στην επόμενη έκδοση του «Σ.Ε»και μεσω του symboulos.gr τις απαντήσεις στις ερωτήσεις μας του τέταρτου επισήμως ανακοινωθέντος υποψήφιου Πρύτανη κ.Θεόδωρου Χριστόπουλου και του πιθανά υποψηφίου κ.Γιώργου Παπαθεοδώρου (εφόσον και μετά την ψήφιση του σχετικού νομοσχεδίου, όπως μας ενημέρωσε, κατέλθει στις εκλογές το πρυτανικό σχήμα που έχει γίνει γνωστό ότι συμμετέχει).
Τάσος Αθανασόπουλος Υποψήφιος Πρύτανης
1.Προτείνετε από τη νέα ακαδημαϊκή χρονιά να συνεχιστεί η εξ αποστάσεως διδασκαλία αξιοποιώντας σε μεγάλο βαθμό μεθόδους του «Ανοιχτού Πανεπιστημίου» ή διαβλέπετε γενικότερους κινδύνους από τη μονιμοποίηση πολλών δεδομένων μιας τέτοιας λειτουργίας, εντός και εκτός της Πανεπιστημιακής κοινότητας και αν ναι, πως θα τους αποτρέψετε;
Η εξ αποστάσεως διδασκαλία αποτελεί μια λύση ανάγκης και εξυπηρετεί ειδικές συνθήκες, η οποία δεν μπορεί, σε καμία περίπτωση, να υποκαταστήσει την δια ζώσης εκπαίδευση, που προσφέρει την μοναδική ευκαιρία ανάπτυξης της ξεχωριστής σχέσης διδάσκοντα και διδασκόμενου. Η μονιμοποίηση μιας τέτοιας λειτουργίας είναι μη αποδεκτή και μη συμβατή με το χαρακτήρα του Πανεπιστημίου μας. Θα εξαντλήσουμε όλα τα όρια της αυτονομίας του Πανεπιστημίου, και όχι μόνο, για να μη συμβεί κάτι παρόμοιο.
2.Έχετε να διαχειριστείτε ένα Πανεπιστήμιο με διπλάσια σχεδόν τμήματα, μετά τη συγχώνευση με το ΤΕΙ Δυτ. Ελλάδος και γεωγραφικά απλωμένο σε πολλές πόλεις. Πως σκέφτεστε να αντιμετωπίσετε τα προβλήματα μιας τέτοιας αποκεντρωμένης λειτουργίας χωρίς να υποβαθμιστεί η εκπαιδευτική και ερευνητική λειτουργία των τμημάτων στην Πάτρα;
Είναι σχετικά πρόσφατες οι διαδικασίες που ακολουθήθηκαν για το μετασχηματισμό του Πανεπιστημίου μας. Διαδικασίες όχι σωστά σχεδιασμένες και χωρίς ουσιαστικές μελέτες σκοπιμότητας. Το Πανεπιστήμιο μας πλέον έχει μεγαλώσει αρκετά σε αριθμό τμημάτων και σχετικά λίγο σε αριθμόμελών ΔΕΠ. Έχει όμως επίσης μεγαλώσει σημαντικά όσον αφορά τα νέα επιστημονικά αντικείμενα που θεραπεύει και βέβαια απλώθηκε πολύ γεωγραφικά. Είναι προφανή τα προβλήματα που προκύπτουν από τον συνδυασμό των ανωτέρω παραμέτρων.Προκειμένου η συγχώνευση να έχει ένα ουσιαστικό και αναπτυξιακό αποτέλεσμα προς όφελος όλων, με βάση συζήτησης τις προτάσεις των νέων τμημάτων, με συναίνεση και καλοπροαίρετα θα γίνουν όλες οι απαραίτητες παρεμβάσεις ώστε να υπάρξει αναπτυξιακό αποτέλεσμα. Τα νέα Τμήματα και τα νέα μέλη ΔΕΠ είναι πλέον ένα σημαντικό κομμάτι του Πανεπιστημίου μας. Είναι απόλυτα ισότιμα με τα παλαιότερα και ως τέτοια θα αντιμετωπισθούν. Το Πανεπιστήμιο είμαστε όλοι μας.
3.Τακτικά ακούμε για σημαντικά προβλήματα γραφειοκρατίας, που επηρεάζουν σημαντικά τη λειτουργία του Ιδρύματος και ιδιαίτερα την ερευνητική του προσφορά και έχουν άμεση σχέση με τον ΕΛΚΕ . Πως σκέφτεστε να τα αντιμετωπίσετε;
Στόχος μας είναι η απεμπλοκή του ΕΛΚΕ από το «βαθύ», γραφειοκρατικό και αντιαναπτυξιακό δημόσιο. Θα επιδιώξουμε την ευέλικτη, αντιγραφειοκρατική αλλά απολύτως διαφανή λειτουργία του, εκτός Δημοσίου Λογιστικού, όπως προέβλεπε ο αρχικός σχεδιασμός των Ειδικών Λογαριασμών και εφαρμόστηκε με επιτυχία για χρόνια. Θα δοθεί ιδιαίτερη έμφαση στην αναβάθμιση των υπηρεσιών τις οποίες ο ΕΛΚΕ παρέχει και στην κατά το δυνατόν απλοποίηση της λειτουργίας του. Τελικός στόχος είναι η βελτίωση του επιπέδου των παρεχόμενων υπηρεσιών, μέσω καταλλήλων αποφάσεων και ρυθμίσεων αλλά και μέσω της αλλαγής της φιλοσοφίας λειτουργίας του ΕΛΚΕ, ώστε τόσο οι εργαζόμενοι του , αλλά και οι εξυπηρετούμενοι από αυτόν, να μην τον αντιμετωπίζουν ως ελεγκτικό μηχανισμό, ο οποίος θέτει διαρκώς εμπόδια στην υλοποίηση των έργων, αλλά ως τον βασικότερο μηχανισμό ανάπτυξης της Έρευνας αλλά και του Ιδρύματος.
Νίκος Καραμάνος Υποψήφιος Πρύτανης
- Προτείνετε από τη νέα ακαδημαϊκή χρονιά να συνεχιστεί η εξ αποστάσεως διδασκαλία αξιοποιώντας σε μεγάλο βαθμό μεθόδους του «Ανοιχτού Πανεπιστημίου» ή διαβλέπετε γενικότερους κινδύνους από τη μονιμοποίηση πολλών δεδομένων μιας τέτοιας λειτουργίας, εντός και εκτός της Πανεπιστημιακής κοινότητας και αν ναι, πως θα τους αποτρέψετε;
Για την Τριτοβάθμια εκπαίδευση, η άριστη μαθησιακή διαδικασία αποτελεί θεμελιώδη υποχρέωση.Οδηγεί σε άρτια εκπαιδευμένους αποφοίτους, ικανούς να ανταπεξέλθουν στο μετέπειτα επαγγελματικό τους περιβάλλον. Οξύνει την κριτική σκέψη, διευρύνει τους ορίζοντες στο νέο καικαινοτόμο, δημιουργεί συνθήκες διαλεκτικών σχέσεων, παράγει παιδεία. Ο ρόλος του πανεπιστημιακού «δάσκαλου» σ’ αυτή τη διαδικασία είναι καταλυτικός και αναντικατάστατος. Υπό αυτό το πρίσμα, όποια καλή ως άριστη τεχνολογικά λύση για εξ αποστάσεως διδασκαλία θα υπολείπεται πάντα.Είναι σαφές ότι η εξ αποστάσεως διδασκαλία ενέχει σοβαρά τον κίνδυνο για ισοπεδωτική ομογενοποίηση της μαθησιακής διαδικασίας με την τυποποίηση του τρόπου σκέψης και τη χειραγώγησή της σε μονολιθικές κατευθύνσεις. Από την άλλη δεν πρέπει να παραγνωρίζεται ότι στη σύγχρονη πραγματικότητα, όπου η ανάπτυξη νέων μοντέλων διασυνοριακής εκπαίδευσης επεκτείνεται διαρκώς, πρέπει εξ αντικειμένου να αξιοποιούνται μέθοδοι εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, κυρίως σε εξειδικευμένα μεταπτυχιακά προγράμματα ή σε αντικείμενα όπου η γνώση των ειδικών επιστημόνων δεν μπορεί να διαχυθεί διαφορετικά. Το μεγάλο παγκόσμιο πείραμα, που έγινε λόγω της τελευταίας πανδημίας, απέδειξε τις δυνατότητες της τεχνολογίας, αλλά και την αξία της συμπληρωματικής λειτουργίας της εξ αποστάσεως διδασκαλίας, όπου και όποτε χρειάζεται να εφαρμοσθεί. Το Πανεπιστήμιο Πατρών είναι υπερήφανο που άμεσα μπόρεσε να ανταποκριθεί στο εγχείρημα αυτό με πλήρη επάρκεια και ουσιαστικά να σώσει το εαρινό εξάμηνο σπουδών των φοιτητών του. Πιστεύουμε ότι η εμπειρία μας αυτή μπορεί σωστά να αξιοποιηθεί στο μέλλον, προς τις κατευθύνσεις που σκιαγραφήθηκαν, όπου με κατάλληλες θεσμικές παρεμβάσεις και οι πιθανοί κίνδυνοι θα μπορούν να περιορισθούν.
- Έχετε να διαχειριστείτε ένα Πανεπιστήμιο με διπλάσια σχεδόν τμήματα, μετά τη συγχώνευση με το ΤΕΙ Δυτ. Ελλάδος και γεωγραφικά απλωμένο σε πολλές πόλεις. Πως σκέφτεστε να αντιμετωπίσετε τα προβλήματα μιας τέτοιας αποκεντρωμένης λειτουργίας χωρίς να υποβαθμιστεί η εκπαιδευτική και ερευνητική λειτουργία των τμημάτων στην Πάτρα;
Η συνειδητοποίηση του γεγονότοςπως η ανακατάταξη του χάρτη στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση αποτελεί μια μη αντιστρεπτή κατάσταση αποτελεί τη μόνη ρεαλιστική αντίληψη.Τα νέα Τμήματα στο Πανεπιστήμιο Πατρών είναι αρκετά αλλά πολύ λιγότερα από το να διπλασιάσουν τον αριθμό των ήδη υπαρχόντων. Είναι γεγονός όμως, πως ακόμη και ένα μόνο νέο Τμήμα να ιδρυόταν ή να μεταφερόταν σε ένα Πανεπιστήμιο θα έθετε νέα δεδομένα. Όμως σήμερα καλούμαστε να διαχειριστούμε τη νέα αυτή κατάσταση, όπως διαμορφώθηκε, και πρέπει αφ’ενός να ελαχιστοποιήσουμε τις επιπτώσεις και αφ’ετέρου να αξιοποιήσουμε τα θετικά σημεία του εγχειρήματος. Χειρότερη περίπτωση για την οποία δεν μπορούμε πλέον να έχουμε κυρίαρχο λόγο είναι η δημιουργία δεύτερης Πολυτεχνικής Σχολής στην πόλη των Πατρών που ανήκει στο Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου με σχολές 5ετούς πλέον φοίτησης πανομοιότυπες με αυτές της Πολυτεχνικής Σχολής του Πανεπιστημίου Πατρών. Ευθύνες υπάρχουν αλλά δεν είναι η ώρα γι’αυτές.Από την άλλη, σήμερα, η σθεναρή αντίληψή μας για ένα ισχυρό Πανεπιστήμιο, δεν μπορεί παρά να εστιάζει και στη στήριξη και ενίσχυση των νέων Σχολών και Ακαδημαϊκών Μονάδων χωρίς τακτικές διάλυσης και απαξιωτικές συμπεριφορές, αλλά με διάθεση ενσωμάτωσής τους πλήρως στο πνεύμα και την πρακτική των προδιαγραφών που ορίζουν την Πανεπιστημιακή εκπαιδευτική και ερευνητική κουλτούρα.Η ουσιαστική ένταξη των νέων Τμημάτων τώρα αρχίζει. Υπάρχουν Τμήματα πολύ καλά με συγκροτημένη φυσιογνωμία και άλλα με μικρά ή μεγαλύτερα προβλήματα που μπορεί να πηγάζουν από τη γεωγραφική τους θέση, τη διασαφήνιση του γνωστικού τους αντικειμένου μέχρι τις διάφορες φυγόκεντρες τάσεις του προσωπικού τους προς άλλα Τμήματα και Πανεπιστήμια. Όταν ο «κουρνιαχτός» της μεταβατικής φάσης καθίσει, πιστεύουμε ότι οι συνθήκες τα ίδια τα Τμήματα και το προσωπικό τους θα είναι πιο ώριμαγια μιαομαλή ενσωμάτωση στο ακαδημαϊκό περιβάλλον και το οικοσύστημα του Πανεπιστημίου Πατρών.Θα εργασθούμε μαζί τους και θα συνδιαμορφώσουμε τις συνθήκες για τηδιασφάλιση της βιωσιμότητάς τους και τηνενίσχυση του ακαδημαϊκού κύρους και της ποιότητάς. Ταυτόχρονα, θα επιδιώξουμε να δημιουργήσουμε συνθήκες ακαδημαϊκής συνεκτικότητας ακόμη και όταν αυτές δεν μπορούν να συμβαδίζουν με την αντίστοιχη γεωγραφική. Οι κοινές υποδομές με τη σημερινή δυνατότητα της τεχνολογίας και των ψηφιακών εφαρμογών μπορεί να ξεπεράσει όπου είναι αναγκαίο τη χωρική απόσταση. Πιστεύουμε ακράδαντα ότι μπορούμε να πετύχουμε κοινό βηματισμό και αναβαθμισμένη πορεία σε ένα πλουραλιστικό και ισχυρό Πανεπιστήμιο του μέλλοντος.
- Τακτικά ακούμε για σημαντικά προβλήματα γραφειοκρατίας, που επηρεάζουν σημαντικά τη λειτουργία του Ιδρύματος και ιδιαίτερα την ερευνητική του προσφορά και έχουν άμεση σχέση με τον ΕΛΚΕ . Πως σκέφτεστε να τα αντιμετωπίσετε;
Η έρευνα είναι μια ιδιαίτερα σύνθετη διαδικασία και αποτελεί έναν από του βασικούς πυλώνες στήριξης και προβολής του Πανεπιστημίου Πατρών, καθώς προωθεί και την υψηλού επιπέδου εκπαίδευση μέσω της μεταφοράς νέας γνώσης στα Προγράμματα Σπουδών. Συμβάλει στην Αυτονομία του Πανεπιστημίου μέσω της ισχυρής και ανεξάρτητης από την πολιτεία χρηματοδότησης. Η έρευνα στηρίζει και χρηματοδοτεί σε πολύ μεγάλο βαθμό το ανθρώπινο ερευνητικό δυναμικό και τις τεχνολογικές – ερευνητικές υποδομές του Πανεπιστημίου, απαραίτητες για την ισχυρή παρουσία του στον διεθνή χώρο. Η κύρια δομή του Πανεπιστημίου, η οποία στηρίζει επιχειρησιακά την ερευνητική λειτουργία του Πανεπιστημίου είναι ο ΕΛΚΕ. Παρά το γεγονός ότι ο ΕΛΚΕ ευρίσκεται σε πολύ καλό επίπεδο όσον αφορά στην δομή και την λειτουργία του, είναι προφανές ότι δεν είναι δυνατόν να απαλλαγεί από όλες τις παθογένειες του Ελληνικού (και όχι μόνο) Δημόσιου, με κυριότερες την γραφειοκρατία. Ειδικά στην διαχείριση της έρευνας τα προβλήματα αυτά αποτελούν σημαντική τροχοπέδη που οδηγεί σε έλλειψη ευελιξίας, η οποία σε αρκετές περιπτώσεις καταναλώνει την ενέργεια των ερευνητών αλλά και των διαχειριστών των διαδικασιών σε μη χρήσιμες ή μη σχετικές δράσεις. Η κατάσταση παρουσιάζει ακόμα μεγαλύτερες δυσκολίες όταν, λόγω δεσμεύσεων της χώρας, οι ΕΛΚΕ εντάχθηκαν στο Δημόσιο Λογιστικό, γεγονός το οποίο αύξησε κατακόρυφα τη γραφειοκρατία και μείωσε δραστικά την ευελιξία. Δηλαδή κατάργησε στην πράξη τον λόγο για τον οποίο δημιουργήθηκαν οι Ειδικοί Λογαριασμοί. Ωστόσο υπάρχουν σημαντικά περιθώρια βελτίωσης μέσα από τον σχεδιασμό μιας σειράς δομημένων και αποτελεσματικών δράσεων. Αυτές θα έχουν ως βασικό πυλώνα καταρχήν την ψηφιακή μετάβαση για τη μείωση της γραφειοκρατίας. Ο εξορθολογισμός των διοικητικών διαδικασιών, με την εξισορρόπηση μεταξύ του νομότυπου και του ουσιαστικού, η ύπαρξη σαφούς κάθε φορά οδικού χάρτη διαδικασιών, η ευελιξία στις αποφάσεις είναι τα επιπλέον εργαλεία για την βελτίωση της αποδοτικότητας, την αντιμετώπιση της γραφειοκρατίας και την αύξηση της παραγωγικότητας στις ερευνητικές δομές του Πανεπιστημίου μας.
Χρήστος Μπούρας υποψήφιος Πρύτανης
Προτείνετε από τη νέα ακαδημαϊκή χρονιά να συνεχιστεί η εξ αποστάσεως διδασκαλία αξιοποιώντας σε μεγάλο βαθμό μεθόδους του «Ανοιχτού Πανεπιστημίου» ή διαβλέπετε γενικότερους κινδύνους από τη μονιμοποίηση πολλών δεδομένων μιας τέτοιας λειτουργίας, εντός και εκτός της Πανεπιστημιακής κοινότητας και αν ναι, πως θα τους αποτρέψετε;
Η χρήση Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών για την εξ αποστάσεως εκπαίδευση δεν μπορεί να αντικαταστήσει την αμφίδρομη και γόνιμη σχέση διδάσκοντα και διδασκόμενου στα αμφιθέατρα και στα εργαστήρια. Χρησιμοποιήθηκε ως λύση έκτακτης ανάγκης για την πανδημία. Πρέπει όμως να προετοιμαστούμε καλύτερα για μελλοντικά συμβάντα τα οποία πιθανώς θα δημιουργήσουν παρόμοιες καταστάσεις. Αυτό πρέπει να γίνει αμέσως. Πρέπει να γίνει με την εκπαίδευση όλων των εμπλεκόμενων και την αναβάθμιση των υποδομών μας. Το τι θα γίνει από τη νέα ακαδημαϊκή χρονιά θα εξαρτηθεί από την επιδημιολογία του covid 19 στην χώρα μας και το εάν θα έχουμε δεύτερο κύμα της πανδημίας. Είναι πραγματικότητα ότι πολλά μαθήματα, εργαστήρια και κλινικές απαιτούν φυσική παρουσία, η οποία δεν μπορεί να αντικατασταθεί από άλλους τρόπους. Με σωστή οργάνωση και εκπαίδευση και ακολουθώντας τις οδηγίες των ειδικών, οι φοιτητές μπορούν να έλθουν στους χώρους του Πανεπιστημίου. Τέλος η πολιτεία πρέπει να υποστηρίξει τους οικονομικά αδύνατους φοιτητές για να αποκτήσουν τον κατάλληλο τεχνολογικό εξοπλισμό.
Έχετε να διαχειριστείτε ένα Πανεπιστήμιο με διπλάσια σχεδόν τμήματα, μετά τη συγχώνευση με το ΤΕΙ Δυτ. Ελλάδος και γεωγραφικά απλωμένο σε πολλές πόλεις. Πως σκέφτεστε να αντιμετωπίσετε τα προβλήματα μιας τέτοιας αποκεντρωμένης λειτουργίας χωρίς να υποβαθμιστεί η εκπαιδευτική και ερευνητική λειτουργία των τμημάτων στην Πάτρα;
Η διαπίστωση των προβλημάτων από τη συγχώνευση με το ΤΕΙ Δυτικής Ελλάδας και τη δημιουργία νέων τμημάτων , που έγινε χωρίς σχέδιο, χωρίς ακαδημαϊκά κριτήρια και χωρίς υποστήριξη σε ανθρώπινους και οικονομικούς πόρους, είναι παντού προφανής. Η δημιουργία νέων τμημάτων και η συγχώνευση έγινε με μικροκομματικά κίνητρα και μοναδικό κριτήριο την ικανοποίηση αυστηρά και μόνο πελατειακών αιτημάτων και σχέσεων, χωρίς να απαντηθούν κρίσιμα ερωτήματα. Ενδεικτικά, πόσους φοιτητές μπορεί να υποστηρίξει το Ελληνικό Κράτος έτσι ώστε να έχουν αξιοπρεπείς και ποιοτικές σπουδές; Πόσους αποφοίτους μπορεί να απορροφήσει η ελληνική οικονομία; Η κατάσταση επιβαρύνεται από τη διασπορά περιφερειακών τμημάτων που προέκυψαν μετά τη συγχώνευση. Ένα χρόνο μετά δεν έχει ανοίξει η συζήτηση για όλα αυτά τα θέματα. Εμείς θα ζητήσουμε από την Σύγκλητο να ορισθεί αμέσως Επιτροπή η οποία θα καταρτίσει Στρατηγικό Σχέδιο Ανάπτυξης του Πανεπιστημίου με κριτήρια, ακαδημαϊκά, εκπαιδευτικά, ερευνητικά, ανθρώπινων πόρων, υποδομών, δυνατότητα παροχής στέγασης και σίτισης των φοιτητών, οικονομικά και γεωγραφικά. Μεταξύ των θεμάτων που πρέπει να συζητηθούν στο Στρατηγικό Σχέδιο είναι ο αριθμός των φοιτητών που εισάγονται, η ύπαρξη και οι επιπτώσεις από τη λειτουργία δεύτερης Πολυτεχνικής Σχολής στην Πάτρα, η γεωγραφική συγκέντρωση των σχολών, η λειτουργία τμημάτων με παρόμοια γνωστικά αντικείμενα, η μείωση της διασποράς σε πολλές πόλεις κ.λπ. Η Πολιτεία και οι τοπικοί παράγοντες πρέπει να αντιληφθούν ότι η περιοχή χρειάζεται ένα Άριστο Αναγνωρίσιμο και Επώνυμο Πανεπιστήμιο Πατρών και όχι ένα υποβαθμισμένο Πανεπιστήμιο Πατρών απλωμένο σε κάθε πόλη χωρίς ακαδημαϊκό περιβάλλον και με τραγικές ελλείψεις. Μόνο έτσι το Πανεπιστήμιο Πατρών θα μπορεί να αποτελεί και πόλο ανάπτυξης στην περιοχή. Χρειάζεται απλώς Ορθολογισμός μακριά από τοπικά συμφέροντα. Μόνο με ένα Επώνυμο και Αναγνωρίσιμο Πανεπιστήμιο η χώρα και η περιφέρεια θα έχει μακροπρόθεσμα οφέλη.
Τακτικά ακούμε για σημαντικά προβλήματα γραφειοκρατίας, που επηρεάζουν σημαντικά τη λειτουργία του Ιδρύματος και ιδιαίτερα την ερευνητική του προσφορά και έχουν άμεση σχέση με τον ΕΛΚΕ . Πως σκέφτεστε να τα αντιμετωπίσετε;
Η γραφειοκρατία απαιτεί ισχυρό Ψηφιακό Μετασχηματισμό, Απλούστευση Διαδικασιών και Οργανωσιακές Αλλαγές και Εκπαίδευση σε Νέες Δεξιότητες όλου του Προσωπικού. Θα γίνει προτεραιότητα ανάπτυξης ο Ψηφιακός Μετασχηματισμός του Πανεπιστημίου Πατρών με ανοιχτές τεχνολογίες. Οι σύγχρονες εφαρμογές, όπως κινητές εφαρμογές, πρέπει να είναι στην καρδιά αυτού του Μετασχηματισμού. Η διασύνδεση όλων των Πληροφοριακών Συστημάτων και η εξυπηρέτηση σε ένα βήμα είναι άμεση προτεραιότητα. Μέσα στο ισχύον θεσμικό πλαίσιο θα εξαντληθούν όλες οι δυνατότητες για την εξάλειψη της γραφειοκρατίας. Πρέπει όμως να ανοίξει η συζήτηση για ένα νέο μοντέλο οργάνωσης του πανεπιστημίου έξω από το ασφυκτικό δημοσιονομικό λογιστικό. Η Πολιτεία οφείλει να αφήσει το Πανεπιστήμιο να αναπνεύσει, να το εμπιστευτεί και τότε μόνο θα υπάρξει σημαντική ανάπτυξη του σε ακαδημαϊκά και ερευνητικά θέματα. Δεν χωράει αμφιβολία ότι ο ΕΛΚΕ πρέπει να μετεξελιχθεί σε ΑΕ ή ΝΠΙΔ με διαφάνεια, με ενσωμάτωση της Εταιρείας Αξιοποίησης της Περιουσίας του Πανεπιστημίου. Με αυτό το τρόπο θα αξιοποιηθεί και η περιουσία προσφέροντας σημαντική οικονομική βοήθεια στο Πανεπιστήμιο.