Του Χρήστου Κορδά -Πολιτικού Μηχανικού, Αντιδημάρχου Αρχιτεκτονικού Έργου ,H/M & Έργων Υποδομής
Οι τελευταίες προτάσεις για το εξαιρετικής σημασίας θέμα που συζητείται επί δεκαετίες στην Πόλη μας, του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών κ. Κώστα Καραμανλή, για το Κυβερνητικό Σχέδιο για την διέλευση από την Πάτρα της νέας σύγχρονης διπλής σιδηροδρομικής γραμμής είναι αναμφίβολα αποτέλεσμα της αγωνιστικής πίεσης του Πατραϊκού Λαού και των Φορέων του, της ενότητας του και της αταλάντευτης στάσης της Δημοτικής Αρχής.
Η ίδια στάση υπήρξε και όταν η Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ αρχικά επεδίωξε επιφανειακή διέλευση και η οποία κατόπιν των σφοδρών αντιδράσεων σταδιακά υποχώρησε κρίνοντας τελικά το αίτημα της υπογειοποίησης δίκαιο και ρεαλιστικό.
Η μεγάλη μαζικότητα της Πορείας που οργάνωσε κατακαλόκαιρο η Δημοτική Αρχή από το κέντρο της Πάτρας μέχρι το Ρίο, η μεγάλη ανταπόκριση Φορέων, η αγωνιστικότητα και ο παλμός της επιβεβαίωσαν την απόφαση του Πατραϊκού Λαού να κατακτήσει το δίκιο του. Να μην τεμαχιστεί η Πόλη, να λειτουργεί προαστιακός στην υπογειοποιημένη γραμμή και να αποκτηθούν νέοι ελεύθεροι χώροι στην επιφάνεια της.
Η Κυβέρνηση της Ν.Δ. έκανε το βήμα και αναγνώρισε έμμεσα ότι το έργο της υπογειοποίησης δεν είναι «φαραωνικό». Σημειώνουμε ότι και ο νέος προϋπολογισμός του που εκτιμήθηκε ότι ανέρχεται σε 500 εκατομμύρια ευρώ είναι υπερβολικός. Σύμφωνα με την μελέτη κόστους – οφέλους της ΕΡΓΟΣΕ που είχε κατατεθεί τον Αύγουστο του 2019, με κυβέρνηση την Ν.Δ., ο προϋπολογισμός του έργου υπογειοποίησης από το Ρίο μέχρι το Νέο Λιμάνι, ανέρχεται χονδρικά στα 300 εκατομμύρια ευρώ. Αν υπολογιστούν πολύ πιθανές εκπτώσεις από τους εργολήπτες το ποσό θα είναι αρκετά μικρότερο.
Το βήμα είναι σημαντικό επειδή στο συγκεκριμένο τμήμα των 5,2 km υπόγειας διέλευσης που προτείνεται από τον κ. Υπουργό, η τεχνική δυσκολία όπως και το κόστος κατασκευής του είναι ανά μονάδα μήκους, αρκετά μεγαλύτερα συγκριτικά με το τμήμα Κανελλοπούλου – Ρίο.
Επίσης από τα 2,8 km γραμμής που απομένουν μέχρι το Ρίο τα 1,1 km αποτελούνται από ράμπες καθόδου στα υπόγεια τμήματα. Η κατασκευή τους έχει παραπλήσιο κόστος με το υπογειοποιημένο τμήμα.
Για τα υπόλοιπα 1,7 km, βάσει του τιμολογίου προσφοράς που πληρώνεται η εταιρία που τώρα κατασκευάζει 1 km υπόγεια τμήματα στο Αγ. Βασίλειο και στο Ρίο, το κόστος είναι σχετικά μικρό λόγω της σύστασης του εδάφους και των τοπικών συνθηκών κατασκευής.
Με λίγα λόγια για το κομμάτι που απέμεινε μέχρι το Ρίο απαιτείται σημαντικά μικρότερη δαπάνη ανά μονάδα μήκους σε σχέση με τα συγκεκριμένα 5,2 km της υπογειοποίησης.
Ο τρόπος διέλευσης του σιδηρόδρομου, ή ύπαρξη και λειτουργία προαστιακού τραίνου θα καθορίσουν για εκατονταετίες την διαμόρφωσή και την λειτουργία της Πάτρας. Και στο τελευταίο τμήμα πρέπει οπωσδήποτε να ισχύσουν τα ίδια κριτήρια σχεδιασμού (υπογειοποίηση) που άλλωστε προβλέπεται από τον τελευταίο Γενικό Πολεοδομικό Σχεδιασμό της Πάτρας (ΓΠΣ).
Ο Δήμος και η σημερινή Δημοτική Αρχή παρά την επί 25 χρόνια τεκμηριωμένη επιλογή να περάσει το τραίνο περιμετρικά, (όπως προβλεπόταν στον προηγούμενο Γενικό Πολεοδομικό Σχεδιασμό της Πάτρας (ΓΠΣ) ) πρότεινε εναλλακτικά την υπόγεια διέλευση σ΄ όλο το μήκος στην παλιά χάραξη γιατί κυρίαρχο είναι να μην διχοτομηθεί ο Πολεοδομικός Ιστός.
Πιστεύουμε ότι και η Κυβέρνηση οφείλει και μπορεί να ολοκληρώσει το βήμα της.
Ο λαός της τρίτης πόλης της χώρας μας, υποφέρει δεκάδες χρόνια από την ανεργία, την φτώχια τα αδιέξοδα. Υποφέρει από έλλειψη δεκάδων βασικών υποδομών, από το Κυκλοφοριακό – Συγκοινωνιακό πρόβλημα, την έλλειψη ελεύθερων χώρων κ.λπ.
Η Πάτρα όμως διεκδικεί αγωνιστικά ένα καλύτερο μέλλον. Διεκδικεί έναν σύγχρονο Σχεδιασμό, ιδιαίτερα στην κρίσιμης σημασίας παραλιακή της ζώνη.
Κατακτά, μεγάλα έργα Αναπλάσεων στο Ιστορικό της Κέντρο και στις λαϊκές της γειτονιές (Ζαρουχλέικα, Καντριάνικα, Γούβα, Αγ. Αικατερίνη, Αγ. Αλέξης, Πλαζ), βασικά έργα υποδομής στην αποχέτευση την ύδρευση σε πολύ εκτεταμένες περιοχές της.
Κατακτάει νέους μεγάλους ελεύθερους χώρους στο Νότιο Πάρκο, στο δίπλα στην θάλασσα Πλατανόδασος, διεκδικεί τα 140 στρέμματα στον Ριγανόκαμπο.
Προχωράει στην Ανάπλαση του παραλιακού Μετώπου μέσω Αρχιτεκτονικού Διαγωνισμού ο οποίος ήδη εξελίσσεται.
Στο Δήμο της Πάτρας δεν κάνουν κουμάντο, όπως πριν , αυτοί που θέλουν εις βάρος της Πόλης το τραίνο να περάσει όπως- όπως για να εξυπηρετηθούν επιχειρηματικά συμφέροντα στο Λιμάνι και αλλού.
Ως Δημοτική Αρχή σε ενότητα με τους Φορείς, αγωνιζόμαστε για την νέα εποχή που κουμάντο θα κάνει ο Λαός, για μια Πάτρα όμορφη και προπάντων χωρίς ανεργία και φτώχεια, χωρίς την νεολαία μας σε αδιέξοδα.