H μέθοδος STEAM (Science, Technology, Engineering, Arts, Mathematics) σε τεχνολογία Υδρογόνου αναλύθηκε διεξοδικά την περασμένη Τρίτη, στην ειδική συνεδρία που έγινε στο πλαίσιο του e-Forum Καινοτομίας, που διοργανώθηκε από την εφημερίδα «Σύμβουλος Επιχειρήσεων». To e-Forum Καινοτομίας 2020 (που αποτελεί ξεχωριστό event του Δικτύου Forum Ανάπτυξης) ξεκίνησε από τις 13 Οκτωβρίου και για όλο το επόμενο διάστημα του 2020 θα πραγματοποιήσει σειρά από ενδιαφέρουσες εκδηλώσεις για την καινοτομία,την εφαρμοσμένη έρευνα και τη σχέση τους με την παραγωγή.
Οι φετινές διαδικτυακές εκδηλώσεις του e-Forum Καινοτομίας θα κινηθούν παράλληλα με τις δράσεις προετοιμασίας του 23ου Forum Ανάπτυξης, που θα πραγματοποιηθεί σε υβριδική (phygital) μορφή το διάστημα 23-29 Νοεμβρίου.
Στην πρώτη συνεδρία 9είναι διαθέσιμη για να την παρακολουθήσετε διαδικτυακά στην επίσημη ιστοσελίδα Forumanaptixis.gr) μετείχαν οι:
*Σοφοκλής Μακρίδης, Αν. Καθηγητής Τμήμα Μηχανικών Περιβάλλοντος Πανεπιστημίου Πατρών
*Λάμπρος Κούτσικος, Διευθυντής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Βοιωτίας με θέμα: ΣΤΕΑΜ: Το μέλλον της Εκπαίδευσης
* Ανδρέας Ζέρβας, Διευθυντής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Αχαΐας
* Βασίλης Στρατόπουλος, Ιδρυτής HydroZen (αυτόνομα συστήματα φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων) με θέμα HydroZen’s start-up.
Συντονιστής της εκδήλωσης ο εκδότης του «Σύμβουλου Επιχειρήσεων» Παναγιώτης Γιαλένιος που τόνισε το πόσο σημαντική είναι η πρωτοβουλία που αναλαμβάνεται προκειμένου να αναδειχτεί μια νέας μορφής τεχνολογία για την οποία θα μιλάνε όλοι στο μέλλον.
Σ. Μακρίδης: « Κίνηση χωρίς ρύπους»
Ο Σοφοκλής Μακρίδης, τόνισε ότι ήδη έχει ξεκινήσει σχετική πρωτοβουλία στα σχολεία της Βοιωτίας να έρθουν σε επαφή οι μαθητές με την τεχνολογία του υδρογόνου μέσω ειδικών προγραμμάτων.
Εξήγησε ότι από τον Οκτώβριο του 2019 γίνονται προσπάθειες σε τοπικό επίπεδο να μεταλαμπαδευτεί όλη αυτή η γνώση στα παιδιά, που είναι «δορυφόροι μεταφοράς γνώσης» όπως τόνισε χαρακτηριστικά.
« Πρέπει να επενδύσουμε στη βασική μορφή εκπαίδευσης που είναι τα σχολεία. To Πανεπιστήμιο με το σχολείο αλληλεπιδρούν» εξήγησε και ανέφερε ότι όλη η προσπάθεια βασίζεται στην άποψη ότι «με μικρά πειράματα που μπορούν να τα διαχειριστούν τα παιδιά, μπορούν να μάθουν για αυτή τη νέα τεχνολογία την οποία δεν έχουν γνωρίσει. Θα μπορούν στη συνέχεια να μιλήσουν για αυτή την τεχνολογία στους γονείς τους. Μην ξεχνάμε ότι δεν υπάρχει καλή σύνδεση σχολείου με το , Πανεπιστήμιο και αυτός είναι και ο λόγος που τα παιδιά δύσκολα προσαρμόζονται στις νέες τεχνολογίες» κατέληξε στην αρχή της εισήγησης του.
Στη συνέχεια είπε ότι «οι τεχνολογίες υδρογόνου και το υδρογόνο είναι κάτι που δεν περιέχει άνθρακα. Κατ επέκταση δεν παράγει ρύπους. Αν δεν χρησιμοποιήσουμε από τώρα το υδρογόνο, η συμφωνία την οποία έχει υπογράψει η χώρα μας για μηδενικούς ρύπους το 2050 δεν θα μπορεί να είναι εφικτή στην πράξη. Η γνωριμία των παιδιών με αυτή τη νέα καύσιμη ύλη που είναι το υδρογόνο, αντικατοπτρίζεται από μικρά kits, όπου μπορεί ο μαθητής από πολύ μικρή ηλικία να αντιληφθεί και να εκπαιδευτεί.
Μέσω των kits τα παιδιά αντιλαμβάνονται ότι με μικρές ανεμογεννήτριες και μέσω της ηλεκτρόλυσης μπορεί κανείς να παράξει υδρογόνο και οξυγόνο. Μπορεί να ακολουθήσει αποθήκευση του υδρογόνου και κάποια στιγμή να χρησιμοποιηθεί είτε για την κίνηση ενός ποδηλάτου είτε για την κίνηση ενός οχήματος» σημείωσε χαρακτηριστικά.
Μάλιστα μετέφερε και την πληροφορία ότι πριν μερικές ημέρες δημιουργήθηκε Σύνδεσμος Εναλλακτικών Οχημάτων Ελλάδος και ήδη ο Δήμος Ραφήνας έχει ξεκινήσει τη διαδικασία αγοράς οχήματος που θα κινείται με υδρογόνο, ενώ παράλληλα προωθεί τη δημιουργία σταθμών επαναφόρτισης υδρογόνου.
Όλα αυτά δείχνουν πόσο μεγάλος είναι ο δρόμος του υδρογόνου και τι προοπτικές ανοίγει.
«Αν μιλάμε για τέταρτη βιομηχανική επανάσταση δεν θα πρέπει να ξεχνάμε ότι τα kit έχουν τη δυνατότητα να παράγουν ενέργεια μέσω του υδρογόνου. Η Βιομηχανία δεν είναι έξω από την ελληνική οικονομία. Η Βιομηχανία είναι ενεργοβόρα και μάλιστα βαριά ενεργοβόρα» σημείωσε για την χρήση αυτής της τεχνολογίας.
Ακολούθως παρουσίασε ένα ένα υβριδικό ηλεκτρικό σύστημα που μπορεί να κινηθεί ακόμα και μέσα στο νερό, ενώ μεταξύ άλλων αναφέρθηκε στο ρόλο της καινοτομίας που αποσκοπεί στο να ανοιχθούν καινούργιοι ορίζοντες.
STEAM: Τι είναι και τι περιλαμβάνει
Ο Λάμπρος Κούτσικος, Διευθυντής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Βοιωτίας μίλησε για την πρωτοβουλία του κ. Μακρίδη στην περιοχή που βρέθηκε στο 2ο Λύκειο Θήβας με στόχο να έρθει το Πανεπιστήμιο πιο κοντά στο σχολείο.
Αναλύοντας το STEAM είπε ότι ξεκίνησε το 2008 από την Αμερική, ως μια νέα διδακτική προσέγγιση, η οποία είχε και έχει ως στόχο να κάνει λειτουργική τη γνώση των θεωρητικών κομματιών των θετικών επιστημών.
«Δηλαδή να πάρει τη γνώση από τα μαθηματικά, από τους νόμους της Φυσικής, από την Τεχνολογία, από την Πληροφορική και να τα κάνει λειτουργικά, δηλαδή να τα φέρει μπροστά στα μάτια και τα χέρια των παιδιών και να καταφέρουν να τα συνδυάσουν, βάζοντας στο τραπέζι επάνω, τις γνώσεις που έχουν αποκτήσει σε θεωρητικό επίπεδο. Τις γνώσεις αυτές θα τι συνδυάσουν με στόχο να καταφέρουν να κάνουν τις δικές τους κατασκευές» τόνισε ο κ. Κούτσικος.
Συμπλήρωσε επίσης ότι η STEAM ουσιαστική είναι μια διαπαιδαγωγική εκπαίδευση που έρχεται από το μέλλον, διότι οι κατασκευές του υδρογόνου έρχονται για να μείνουν.
«Η εκπαιδευτική ρομποτική είναι ένα μεγάλο κομμάτι του STEAM και θα είναι μέσα στην καθημερινότητά τους. Και όσο πιο νωρίς εισάγουμε τα παιδιά μέσα σε αυτές τις έννοιες, τόσο καλύτερο θα είναι» είπε ο κ. Κούτσικος.
Μάλιστα προέτρεψε να γίνουν ανάλογες πρωτοβουλίες και στην Αχαϊα με τη συμμετοχή του Πανεπιστημίου Πατρών, αξιοποιώντας τις γνώσεις πολλών εκπαιδευτικών αλλά και τη συμμετοχή του target group της Βοιωτίας, προκειμένου μικρά παιδιά αλλά και γονείς να μπαίνουν από πολύ νωρίς στη λογική του τι είναι STEAM και πως θα λειτουργήσει από εδώ και πέρα.
Β.Στρατόπουλος: Φόρτιση οχημάτων μέσω υδρογόνου
Ο Βασίλης Στρατόπουλος, Ιδρυτής της start up HydroZen (αυτόνομα συστήματα φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων) , δεν παρέλειψε να αναφερθεί ότι υπήρξε μαθητής του κ. Μακρίδη πριν από μια δεκαετία, τονίζοντας ότι σε ανύποπτο χρόνο τους παρότρυνε να να προσπαθούν και να καινοτομήσουν.
Περιγράφοντας τα αυτόνομα συστήματα φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων που αναπτύσει η εταιρεία του, ανέφερε ότι η HydroZen είναι μια start up όπου με την χρήση υδρογόνου σκοπεύει να φθάσει σε μια φάση ισορροπίας ( Zen).
« Είμαστε παθιασμένοι με την ενεργειακή αυτάρκεια του υδρογόνου. Στόχος είναι να επιταχυνθεί η μετάβαση στη βιώσιμη ενέργεια, προσφέροντας πράσινα συστήματα φόρτισης υδρογόνου. Ακόμα και στα ηλεκτροκινούμενα οχήματα, η παραγωγή του ηλεκτρισμού για την φόρτιση τους γίνεται με την χρήση λιγνίτη» σημείωσε στην αρχή της εισήγησή του.
Και στη συνέχεια εξήγησε τι σημαίνει το αυτόνομο σύστημα ηλεκτρικής φόρτισης αυτοκινήτων.
«Ουσιαστικά έχουμε έναν φορτιστή που δεν είναι συνδεδεμένος με το δίκτυο της ΔΕΗ. Δηλαδή δεν καίγεται κάπου μακριά από εμάς λιγνίτης για την παραγωγή ηλεκτρικού ρεύματος. Εκείνο που κάνουμε είναι να μεταφέρουμε στον φορτιστή υδρογόνο που έχει παραχθεί με ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Υπάρχουν φωτοβολταϊκά και ανεμογεννήτριες που παράγουν καθαρή ενέργεια, δηλαδή το υδρογόνο, που μεταφέρεται στον αυτόνομο σταθμό φόρτισης. Το πράσινο υδρογόνο μετατρέπεται σε καθαρή ηλεκτρική ενέργεια για να φορτιστεί το όχημά».
Και συνέχισε επισημαίνοντας ότι «το υδρογόνο το χρησιμοποιούμε σε πολλές χώρες της Ευρώπης και είναι καιρός να το κάνουμε και στη δική μας. Υπάρχει μια μεγάλη γκάμα χρήσης, ακόμα και στα σπίτια».
Συμπλήρωσε επίσης ότι η εταιρεία έχει ως στόχο να συμβουλέψει όσους
έχουν επενδύσει στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας (φωτοβολταϊκά πάρκα) ή θέλουν να δημιουργήσουν πάρκα από πράσινες πηγές ενέργειας και θέλουν να παράγουν υδρογόνο.
Α. Ζέρβας: Μαθαίνοντας γρήγορα την καινοτομία
Ο Ανδρέας Ζέρβας, Διευθυντής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Αχαΐας ανέφερε ότι « μιλάμε για καινοτόμα μάθηση μέσα από την ίδια την καινοτομία στην τεχνολογία. Συμβαδίζουν όλα αυτά με τις νέες μεθόδους και τις νέες εκπαιδευτικές τεχνικές. Προάγουν τις διαδραστικές δράσεις που είναι ό,τι καλύτερο στη σύγχρονη μάθηση. Αποδίδουν με ανάπτυξη δεξιοτήτων, προάγουν τη διαθεματικότητα».
Συμπλήρωσε ότι η εισαγωγή σε αυτή την έννοια θα βοηθήσουν τα παιδιά σε πια συνθετικές και ερευνητικές εργασίες.
Ουσιαστικά οι μαθητές Λυκείων μέσω αυτών των τεχνολογιών «προπονούνται» ώστε, μπαίνοντας στο Πανεπιστήμιο, να μπορέσουν να προσαρμοστούν εύκολα και να κάνουν τις σπουδές τους αποδοτικότερες.
«Οι ίδιοι οι μαθητές μπορεί να λειτουργήσουν ως πολλαπλασιαστές του μηνύματος, ως δημιουργοί αρχικά μέσα από τα εργαστήρια και στη συνέχεια ως πολλαπλασιαστές στους συμμαθητές τους και την οικογένεια.
Όλο αυτό είναι ανάπτυξη νοοτροπιών και ειδικότερα νοοτροπιών εκπαίδευσης, καινοτομίας, περιβαλλοντισμού και ταυτόχρονα δημιουργούν ένα πνεύμα οικονομίας» είπε ο κ. Ζέρβας.