Το προφίλ σημαντικών εταιρειών που δραστηριοποιούνται σε διάφορες περιοχές της χώρας, και δίνουν ιδιαίτερο βάρος στην έρευνα και την καινοτομία, παρουσιάστηκε την περασμένη εβδομάδα στο πλαίσιο του
e–Forum Καινοτομίας 2020 και διοργάνωσε ο «Σύμβουλος Επιχειρήσεων». Σε προηγούμενη ανάρτηση παρουσιάστηκαν οι εταιρείες που συμμετείχαν στην πρώτη συνεδρία. Η δεύτερη στη σειρά συνεδρία συνδιοργανώθηκε με το Τμήμα Χημικών Μηχανικών του Πανεπιστημίου Πατρών, με συντονιστή τον πρόεδρο του, Δημήτρη Βαγενά, και τον εκδότη του «Σύμβουλου Επιχειρήσεων» Παναγιώτη Γιαλένιο να σχολιάζει. Παρουσία είχαν επίσης οι Χρήστος Μπούρας, Πρύτανης Πανεπιστημίου Πατρών, Κλεομένης Μπάρλος, Πρόεδρος Συνδέσμου Επιχειρήσεων και Βιομηχανιών Πελοποννήσου και Δυτικής Ελλάδος και Φωκίων Ζαΐμης, Αντιπεριφερειάρχης Επιχειρηματικότητας που μέσα από τις παρεμβάσεις τους προσπάθησαν να καταδείξουν την ανάγκη ένωσης επιχειρηματικότητας, έρευνας και Πανεπιστημίου Πατρών. Άλλωστε αυτό ήταν και το ζητούμενο της συγκεκριμένης συνεδρίας που είχε τίτλο: Εκπαίδευση, Έρευνα, Καινοτομία, Επιχειρηματικότητα.
ΤΙΤΑΝ: «Ο γίγαντας με παγκόσμια παρουσία»
Ο Γρηγόρης Μαραβάς, προϊστάμενος Άλεσης, Ενσάκισης Λιμένος και πρώτων υλών στο εργοστάσιο του Δρεπάνου της ΤΙΤΑΝ, μίλησε για το πόσο ισχυρή είναι η παρουσία της εταιρείας στην περιοχή.
Ο όμιλος Τιτάν έχει 118 χρόνια ιστορίας συνολικά στη χώρα και 52 χρόνια δυναμικής παρουσίας στη Δυτική Ελλάδα. Απαριθμεί 14 εργοστάσια τσιμέντου σε 10 χώρες και 4 ηπείρους και έχει μια πολύ μεγάλη δυναμικότητα που φθάνει τους 27 μεγατόνους τσιμέντου ετησίως. Είναι χαρακτηριστικό ότι οι πωλήσεις τσιμέντου του Ομίλου εκτοξεύθηκαν στους 17 εκατομμύρια τόνους τσιμέντου το 2019 και 5,2 τόνους έτοιμου σκυροδέματος. Ο κύκλος εργασιών φθάνει τα 1,6 δισεκατομμύρια ευρώ με την κεφαλαιοποίηση στα ίδια μεγέθη.
Ο αριθμός των εργαζομένων φθάνει τους 5400, ενώ στο τιμόνι της εταιρείας βρίσκεται η 4η γενιά των ιδρυτών, η οικογένεια Κανελλόπουλοι, δηλαδή μια αμιγώς ελληνική εταιρεία, κάτι εξαιρετικά σπάνιο δεδομένου των παλινωδιών που είχαν καταγραφεί στην παγκόσμια οικονομία και των συγχωνεύσεων που είχαν πυροδοτηθεί σε μια ευρεία γκάμα κλάδων.
Ο όμιλος ΤΙΤΑΝ έχει παγκοσμίως 268 μονάδες, 14 εργοστάσια τσιμέντου και πάνω από 100 μονάδες ειδικά για έτοιμο σκυρόδεμα. Κύρια προϊόντα είναι το τσιμέντο, το έτοιμο σκυρόδεμα, τα αδρανή υλικά και τα κονιάματα (τους γνωστούς σε όλους τσιμεντόλιθους).
Στην Ελλάδα η εταιρεία εμφανίζεται με τρία σχήματα, ως ΤΙΤΑΝ, ΙΝΤΕRBETON και INTERMIX, εταιρείες που επιδίδονται αντίστοιχα στην παραγωγή τσιμέντου, αδρανών υλικών και σκυροδέματος. Η εταιρεία διαθέτει στην Αχαΐα μονάδες και των τριών αυτών εταιρειών, ενώ εκείνο που προκαλεί αίσθηση είναι η ύπαρξη λατομείου κοντά στα διόδια της Εθνικής Πατρών-Αθηνών, η ύπαρξη του οποίου δεν γίνεται αντιληπτή, χάρη στην πρωτοπόρα λειτουργία του, που αποσκοπεί στο να μην είναι ορατό και κυρίως να μην προκαλεί τοπική και περιβαλλοντική όχληση.
«Για τον ΤΙΤΑΝ, οι προσδοκίες οικονομικής και βιώσιμης ανάπτυξης είναι αλληλένδετες και αποτελούν τη βάση πάνω στην οποία κτίζεται ο σχεδιασμός του Ομίλου. Διαρκής δέσμευσή της εταιρείας στην κατεύθυνση αυτή είναι η ενίσχυση των πόρων και δυνατοτήτων που χρειάζονται για την επίτευξη των στόχων της βιώσιμης ανάπτυξης» σημείωσε ο κ. Μαραβάς.
Το εργοστάσιο του Δρεπάνου
Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα εξωστρέφειας αποτελεί το εργοστάσιο του Δρεπάνου στο οποίο έγιναν σημαντικές επενδύσεις για βελτίωση της ανταγωνιστικότητας. Ειδικότερα, την περίοδο 2013-2017 έγιναν επενδύσεις ύψους €10 εκ. ευρώ, που αποσκοπούσαν στην εγκατάσταση νέων σιλό για αύξηση της εξαγωγικής δραστηριότητας. Ένα νέο προϊόν ήταν η παραγωγή τσιμέντου Low Alcali , το οποίο οδηγήθηκε στην αγορά με αλλαγές στην παραγωγική διαδικασία. Ακολούθως το 80% της παραγωγής εξάγεται σε ΗΠΑ, Γαλλία, Ιταλία και Ηνωμένο Βασίλειο, κάτι που δείχνει τη δυναμική της εταιρείας.
Το εργοστάσιο του Δρεπάνου είναι το πρώτο εργοστάσιο του Ομίλου που δοκίμασε επιτυχώς κλίνκερ χαμηλού άνθρακα, με 35% μειωμένες ειδικές εκπομπές CO2
(Το κλίνκερ είναι η βασική, πρώτη ύλη για την παρασκευή κάθε τύπου τσιμέντου, καθώς είναι αυτό που του προσδίδει τις υδραυλικές ιδιότητες).
«Είμαστε πάντα προσαρμοσμένοι στα αυστηρά όρια εκπομπών της Ευρωπαϊκής Ένωσης όπως ισχύουν από το Μάρτιο του 2017» τόνισε ο κ. Μαραβάς.
Απόφαση της εταιρείας είναι να χρησιμοποιηθούν εναλλακτικές πρώτες ύλες.
Ειδικότερα, να χρησιμοποιηθεί ιπτάμενη τέφρα, ένα λεπτόκοκκο υλικό, που συλλέγεται στα φίλτρα αποκονίωσης των ατμοηλεκτρικών σταθμών που χρησιμοποιούν σαν καύσιμο υλικό άνθρακα.
Επίσης η τεχνητή γύψος, που παράγεται κατά τη διαδικασία αποθείωσης των απαερίων που δημιουργούνται στις εγκαταστάσεις καύσης των λιγνιτικών ατμοηλεκτρικών σταθμών.
Τέλος μίλησε για την σκωρία υψικαμίνου (BFS), ένα προϊόν της χαλυβουργίας και ειδικότερα παραπροϊόν της παραγωγής χυτοσιδήρου, το οποίο δημιουργείται από την ταχεία ψύξη της τηγμένης σκωρίας που προκαλείται από τη διαδικασία τήξης του σιδηρομεταλεύματος και έχει τη μορφή άμμου.
Επίσης αναφέρθηκε στα ειδικής κατηγορίας υλικά, όπως τη σιδηραλουμίνα, που είναι ένα παραπροϊόν της επεξεργασίας του βωξίτη με σόδα. Χρησιμοποιείται ως διορθωτικό υλικό για την ενίσχυση του αργιλίου και σιδήρου των βασικών α’ υλών φαρίνας, απαραίτητα υλικά για το τσιμέντο.
Πρόσθεσε το BSCA κλίνκερ με μειωμένες κατά 30% εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα και τέλος ανέφερε την calcined clays, (έψηση φλύσχη), δηλαδή καύση αργιλικών πετρωμάτων, (calcined clay) σαν εναλλακτική ποζολάνη (πρώτη ύλη) στην παραγωγή τσιμέντου.
«Κοτρώνης Πλαστικά ΑΕ»: Με το βλέμμα στο μέλλον
Ακολούθως τα στελέχη της εταιρείας «Κοτρώνης Πλαστικά Α.Ε.», Λάζαρος Σαρώτης, Υπεύθυνος Διασφάλισης Ποιότητας και Εύα Πελέκη, Υπεύθυνη Πρώτων Υλών μίλησαν για το προφίλ της εταιρείας.
Η εταιρεία εδρεύει στη Ναύπακτο και αντικείμενό της είναι η κατασκευή πλαστικών δοχείων και πωμάτων, κατάλληλα για συσκευασία τροφίμων. Έχει ενεργό ρόλο από το 1971 στο χώρο πλαστικής συσκευασίας και διαθέτει κτιριακές εγκαταστάσεις 16.000 τμ σε οικόπεδο 34 στρεμμάτων.
Είναι ένα από τα μεγαλύτερα εργοστάσια της περιοχής και στόχος της, όπως τόνισαν τα στελέχη της εταιρείας είναι η συνεχής επένδυση σε εξοπλισμό τελευταίας τεχνολογίας και εξειδικευμένο προσωπικό, ώστε να γίνουν τα επόμενα βήματα στην παραγωγή.
Η εταιρεία αριθμεί 220 άτομα προσωπικό και σε ετήσια βάση απαιτούνται 5000 τόνοι προπυλένιο για την παραγωγή της ευρείας γκάμας προϊόντων της. Διαθέτει 52 γραμμές παραγωγής και παράγει 355 εκατομμύρια τεμάχια που αντίστοιχα διακοσμούνται με 9000 είδη ετικετών.΄
«Όλα τα προϊόντα διακινούνται με τα ιδιόκτητα μεταφορικά μέσα της εταιρείας, κάτι που συνεπάγεται πάνω από 600 δρομολόγια ετησίως, στους 500 και πλέον πελάτες της εταιρείας» ανέφερε ο κ. Σαρώτης.
Η εταιρεία έχει καταφέρει υψηλά επίπεδα ικανοποίησης πελατών. Τα προϊόντα καλύπτουν μεγάλη γκάμα συσκευασιών τροφίμων. Κύρια κατηγορία είναι η συσκευασία γιαουρτιού και φέτας, που έχουν βοηθήσει σημαντικά στην ανάπτυξη των συγκεκριμένων προϊόντων.
Πωλούνται στις αγορές του εξωτερικού και επιπλέον άλλα προϊόντα είναι εκείνα που αφορούν τις σαλάτες και σνακ. Πελάτες της εταιρείας είναι μεγάλες βιομηχανίες τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό.
«Με γνώμονα την ικανοποίηση των πελατών μας και κυρίως τη βελτίωση των εργασιών μας εφαρμόζουμε διαδικασίες σύμφωνα με τα διεθνή πρότυπα για την διασφάλιση της ποιότητας και την ασφάλεια των τροφίμων» εξήγησε ο κ. Σαρώτης.
Ακολούθως η κ. Πελέκη μίλησε για τις αρχές της βιώσιμης ανάπτυξης που «είναι πλήρως ενσωματωμένες στη στρατηγική της εταιρείας. Στόχος μας είναι η εξοικονόμηση πόρων, η ελαχιστοποίηση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων, η υγιεινή και ασφάλεια, η ανάπτυξη του προσωπικού και η υποστήριξη της τοπικής κοινότητας», τόνισε μεταξύ άλλων. Και συμπλήρωσε λέγοντας «σε μια εποχή εξαιρετικά δύσκολη, παράγουμε 100% ανακυκλώσιμα προϊόντα».
ISOMAT: «Όταν μπαίνεις δυναμικά στην ύφεση, τότε βγαίνεις νικητής»
Από την πλευρά του ο Γιώργος Συριόπουλος, Υπεύθυνος προϊόντων «ISOMAT», μια εταιρεία με έδρα τη Θεσσαλονίκη, από τις πιο γνωστές εταιρίες δομικών υλικών στον κατασκευαστικό κλάδο, επεσήμανε ότι η εταιρεία διαθέτει πάνω από 40 χρόνια εμπειρίας και τεχνογνωσίας και δικαίως είναι μία από τις κορυφαίες εταιρείες παραγωγής χημικών και κονιαμάτων στη Νοτιοανατολική Ευρώπη.
Οι αξίες της εταιρείας είναι η δημιουργικότητα, ευελιξία, πάθος για ποιότητα, ανάπτυξη, ακεραιότητα και φιλοσοφία που βάζει στο επίκεντρο τον πελάτη. Οι εγκαταστάσεις της είναι στον Αγιο Αθανάσιο Θεσσαλονίκης και στα Οινόφυτα Αττικής για την εξυπηρέτηση αντίστοιχα πελατών από τη νότια Ελλάδα.
«Η ISOMAT είναι μια αμιγώς ελληνική εταιρεία» σημείωσε ο κ. Συριόπουλος και διευκρίνισε ότι διαθέτει δύο θυγατρικές σε Ρουμανία και Σερβία. Διαθέτει εμπορικές θυγατρικές σε Γερμανία, Σλοβενία, Τουρκία. Έτσι η εταιρεία εξασφαλίζει τη διεθνή της παρουσία και την εξωστρέφειά της σε 58 χώρες!
Η εταιρεία ενδυνάμωσε την περίοδο της σκληρής κρίσης στον κατασκευαστικό κλάδο. Ο όμιλος διαθέτει 510 άτομα εργαζόμενους, εκ των οποίων άνω των 70 είναι μηχανικοί και χημικοί. Διαθέτει διάφορους τομείς ανάπτυξης όπως:
• Έρευνα και Ανάπτυξη
• Τεχνική Υποστήριξη & Marketing
• Πωλήσεων
• Παραγωγής
• Προμηθειών κ.α.
«Οι βασικοί άξονες που ενδυνάμωσαν την εταιρεία μας την τελευταία δεκαετία είναι η έρευνα και ανάπτυξη. Κάθε χρόνο έχουμε 20 καινούργια προϊόντα στον τομέα των δομικών υλικών. Ρίχνουμε το βάρος επίσης στην τεχνική υποστήριξη και στον ποιότικό έλεγχο» ανέφερε ο κ. Συριόπουλος.
Η τεχνική υποστήριξη επιτυγχάνεται με τους εξής τρόπους:
• Τεχνικά σεμινάρια σε πελάτες και εφαρμοστές στην Ελλάδα και το εξωτερικό
• Συνεχής εκπαίδευση στο προσωπικό της εταιρίας
• Σύνταξη τεχνικών προδιαγραφών
• Φροντίδα για τις πιστοποιήσεις των προϊόντων και των συστημάτων της εταιρίας
• Ομιλίες σε συνέδρια και ημερίδες σε διάφορους φορείς κ.ά.
Ποιοτικός έλεγχος
Τα προϊόντα ISOMAT υπόκεινται σε συνεχείς και αυστηρούς ελέγχους ώστε να διασφαλίζεται η άριστη ποιότητά τους. Με την είσοδο τους στην αγορά θα πρέπει να ακολουθούν τους εξής κανόνες:
• Να προσφέρουν ριζική λύση
• Να έχουν άριστη σχέση ποιότητας-τιμής
• Να εφαρμόζονται εύκολα
• Να έχουν αντοχή στον χρόνο
• Να δίνουν αποτέλεσμα υψηλής αισθητικής
Το μάρκετινγκ της εταιρείας αναπτύσσεται διαρκώς με διάφορα μέσα και τρόπους.
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον στην παρουσίαση ήταν το τι έκανε η ISOMAΤ στην κρίση. Όπως εξήγησε ο κ. Συριόπουλος, είχε καταγραφεί μείωση της οικοδομκής δραστηριότητας κατά 90% μέχρι το 2017.
«Η αντίδραση της εταιρείας ήταν θαρραλέα. Δημιούργησε νέα καινοτόμα προϊόντα και συστήματα. Επίσης στόχος ήταν η εντατικοποίηση της εξωστρέφειας» είπε ο κ. Συριόπουλος.
Οι τρόποι αντιμετώπισης της κρίσης ήταν οι εξής:
• Έμφαση στο τμήμα Έρευνας & Ανάπτυξης: 20-25 νέα καινοτόμα ή βελτιωμένα προϊόντα ετησίως
• Συμμετοχή σε ερευνητικά προγράμματα σε συνεργασία με επιστημονικούς φορείς
• Συνεχής εκπαίδευση των πελατών και ανθρώπινου δυναμικού σε Ελλάδα
• Ανάπτυξη και εκσυγχρονισμό της παραγωγής και των logistics
Εξίσου καθοριστικό βήμα ήταν η εισαγωγή της εταιρείας σε νέα προϊόντα, όπως Πολυουρεθανικά Υλικά και Οικοδομικά Χρώματα.
Επίσης έπαιξε σημαντικό ρόλο η καλύτερη ανταπόκριση στις σύγχρονες ανάγκες της αγοράς. Και αυτό γιατί στην χώρα μας, λόγω του περιορισμού της κατασκευής, ο κατασκευαστικός κλάδος επιδόθηκε στην ανακαίνιση υφιστάμενων κτιρίων. Έπρεπε να αναπτυχθούν νέα και καινοτόμα συστήματα με στόχευση στην ανακαίνιση. Αυτά ήταν συστήματα εξωτερικής θερμομόνωσης, διακοσμητικών επικαλύψεων κ.α.
Η επιχείρηση επίσης έδωσε ειδικό βάρος στην εξωστρέφεια με το άνοιγμα σε νέες αγορές μέσω εξαγωγών και νέων εμπορικών θυγατρικών, αλλά και συμμετοχή σε διεθνείς κλαδικές εκθέσεις.
Η ISOMAT έκανε επενδύσεις το 2019 ύψους 35 εκ. ευρώ, ιδιαίτερα εντυπωσιακός αριθμός, ενώ το 2020 ο τζίρος του Ομίλου θα φθάσει τα 70 εκ. ευρώ.
Σε σχέση με σήμερα η οικοδομική δραστηριότητα αυξάνεται σε ποσοστό άνω του 10%, ενώ οι παράγοντες που θα καθορίσουν το μέλλον της εταιρείας είναι η γεωπολιτική σταθερότητα, η οικονομική πολιτική οι μεταρρυθμίσεις και η εξέλιξη της πανδημίας
ΓΙΩΤΗΣ ΑΕ : «Όραμα η συνεχής καινοτομία»
Η Kατερίνα Πισσαρίδη, Υπεύθυνη Ερευνητικών Έργων της εταιρείας ΓΙΩΤΗΣ Α.Ε., σημείωσε ότι η εταιρεία συμπληρώνει 90 χρόνια παρουσίας στην ελληνική αγορά. Το 1930 ο Ιωάννης και η Μαρία Γιώτη ιδρύουν στην Αθήνα την εταιρεία ΓΙΩΤΗΣ.
Κίνητρο τους ήταν η δημιουργία μιας αγνής δυναμωτικής τροφής, με συστατικά από πρότυπες καλλιέργειες της ελληνικής γης, όπως καλαμπόκι και ρύζι. Το αποτέλεσμα ήταν η παραγωγή καινοτόμων για την εποχή προϊόντων όπως οι πρώτες βρεφικές και παιδικές κρέμες στην Ελλάδα, «Άνθος Ορύζης Γιώτης» και «Άνθος Αραβοσίτου Γιώτης».
Το όραμά της εταιρείας είναι η δημιουργία καινοτόμων προϊόντων, υψηλής διατροφικής αξίας και διασφαλισμένης ποιότητας που ικανοποιούν τις διατροφικές ανάγκες ολόκληρης της οικογένειας στη σύγχρονη εποχή. Και αντίστοιχα η στρατηγική της είναι η ανάπτυξη και διεύρυνση της επιχειρηματικής δράσης, μέσω της αναζήτησης νέων αγορών, προϊόντων και καταναλωτών και κάλυψης των αναγκών τους με καινοτόμα, πρακτικά και υψηλής ποιότητας προϊόντα.
Σήμερα η εταιρεία ΓΙΩΤΗΣ, παράγει και κυκλοφορεί σε Ελλάδα και εξωτερικό προϊόντα όπως: Βρεφικές Τροφές, Προϊόντα Ζαχαροπλαστικής, Προϊόντα Μαγειρικής, Επιδόρπια, Ροφήματα, Σοκολάτες, Προϊόντα Ψυγείου.
Ακολούθως η κ. Πισσαρίδη περιέγραψε τις εγκαταστάσεις της εταιρείας σημειώνοντας ότι «η εταιρεία διαθέτει δύο εργοστάσια σε Αθήνα και Αγρίνιο. Οι εγκαταστάσεις της εταιρείας στην Αθήνα καταλαμβάνουν 30.000 τ.μ. και στο Αγρίνιο 10.000 τ.μ. και διαθέτουν τους πιο σύγχρονους μηχανολογικούς εξοπλισμούς της Ευρώπης». Το 2017 ολοκληρώθηκε η κατασκευή νέων εγκαταστάσεων της εταιρείας, 1350 τ.μ. όπου στεγάζεται το “Ελληνικό Κέντρο Έρευνας & Καινοτομίας”, ένα σύγχρονο Ινστιτούτο ασφάλειας τροφίμων, διαπιστευμένο κατά ISO / IEC 17025, το οποίο προσφέρει εργαστηριακές καθώς και συμβουλευτικές υπηρεσίες στη βιομηχανία τροφίμων.
Έρευνα και Ανάπτυξη
Η ΓΙΩΤΗΣ ρίχνει ιδιαίτερο βάρος στην έρευνα και ανάπτυξη όπως διαφαίνεται από την στρατηγική της. Ένας από τους βασικούς πυλώνες της εταιρείας ΓΙΩΤΗΣ είναι η Διεύθυνση Έρευνας, που αποτελείται από 3 τμήματα: Το τμήμα έρευνας και ανάπτυξης, το τμήμα καινοτομίας υλικών και το τμήμα καινοτομίας διεργασιών παραγωγής. Στελεχώνεται από τουλάχιστον 15 κατηρτισμένους επιστήμονες η πλειοψηφία των οποίων είναι κάτοχοι Msc. και διδακτορικoύ.
Το HRIC υποστηρίζεται από επιστημονικό προσωπικό 9 ατόμων, εκ των οποίων τέσσερις είναι κάτοχοι διδακτορικού τίτλου και δύο με μεταπτυχιακό τίτλο, με περισσότερες από 40 δημοσιεύσεις συνολικά σε περιοδικά και βιβλία, με έμφαση, κυρίως, στην τεχνολογία και ασφάλεια τροφίμων.
Εχει πετύχει συνεργασίες με σημαντικούς φορείς ενώ μετέχει και στο πρόγραμμα της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδος που αφορά τη μελέτη και αξιοποίηση του ελαιολάδου ως πρότυπης πρώτης ύλης για ειδικές χρήσεις σε βρεφικές τροφές με προυπολογισμό τα 250.000 ευρώ. Είναι ένα έργο που στοχεύει για πρώτη φορά, σε εθνικό επίπεδο, στην αξιοποίηση των λιπαρών οξέων του ελαιολάδου σε παρασκευάσματα για βρέφη και παρασκευάσματα δεύτερης βρεφικής ηλικίας, σε πιλοτική μονάδα παραγωγής βρεφικού γάλακτος.
Τέλος από την συνεργασία της εταιρείας με τους ερευνητικούς φορείς προκύπτουν:
• Νέα καινοτόμα προϊόντα ή/και διεργασίες
• Βελτίωση των υπαρχόντων προϊόντων ή/και διεργασιών
• Επιστημονική κατάρτιση του προσωπικού της εταιρείας (νέες μέθοδοι, νέα πρότυπα κλπ)
• Εξοπλισμός των εργαστηρίων της με όργανα υψηλής τεχνολογίας και ανάλυσης
• Τεχνογνωσία και εφαρμογή νέων παραγωγικών πρακτικών που συμβάλλουν στην μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος της εταιρείας
• Βιομηχανικά Διδακτορικά
ΟΛΟΚΛΗΡΟ ΤΟ VIDEO ΤΗς ΔΙΑΔΙΚΤΥΑΚΗΣ ΣΥΝΕΔΡΙΑΣ ΕΊΝΑΙ ΑΝΑΡΤΗΜΕΝΟ ΣΤΟ https://www.forumanaptixis.gr/conference/forumkainotomias