O Πολιτισμός, οι επιπτώσεις από την πανδημία και τα σχέδια άρσης της εξόδου από την κρίση που μαστίζει τον συγκεκριμένο τομέα τέθηκαν επί τάπητος τη Δευτέρα το απόγευμα, στη
διαδικτυακή συνεδρία που έγινε στο πλαίσιο της «Ανασκόπησης 2020».
Την εκδήλωση συντόνισε ο εκδότης του «Σ.Ε.» Παναγιώτης Γιαλένιος και συνέπεσε με την απώλεια μερικές ώρες πριν του δημοσιογράφου Νάσου Νασόπουλου. Σε ένδειξη τιμής η συνεδρία ήταν αφιερωμένη στη μνήμη του. Κοινή συνισταμένη των τοποθετήσεων ήταν η ανάγκη να ενισχυθεί ο τομέας του Πολιτισμού, σε αυτή την κρίσιμη χρονική συγκυρία.
Αποτυπώθηκαν παράλληλα οι πρωτοβουλίες που ελήφθησαν το προηγούμενο διάστημα για την ανάπτυξη πολιτιστικών δράσεων σε διάφορες μορφές. Ωστόσο η πανδημία είχε ως
αποτέλεσμα τα σχέδια αυτά στην πορεία να αλλάξουν. Κατατέθηκαν επίσης συγκεκριμένες προτάσεις για πολιτιστικές δράσεις στην περιοχή μας το επόμενο διάστημα.
Ανδρέας Φίλιας, Αντιπεριφερειάρχης Διοίκησης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης «Έτσι στήριξε η Περιφέρεια τον Πολιτισμό»
» O Ανδρέας Φίλιας, Αντιπεριφερειάρχης Διοίκησης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, Εντεταλμένος Συντονιστής Εκδηλώσεων για την επέτειο του 1821, περιέγραψε συγκεκριμένα βήματα που πρόλαβε να κάνει η Περιφέρεια στον Πολιτισμό το προηγούμενο διάστημα. Το πιο σημαντικό είναι η προγραμματική σύμβαση για το θέατρο Απόλλων και όπως τόνισε «είναι επιβεβλημένο ένα τόσο ιστορικό μνημείο στα όρια του Δήμου να ζωντανέψει ξανά και να αποκτήσει τη χρήση που χρειάζεται». Ανέφερε και άλλα έργα που είναι σε εξέλιξη και τόνισε ότι: «υπήρξαν έργα αποκατάστασης σε αρχαία Θέατρα. Έγιναν προσπάθειες ανάδειξης κτιρίων με πλούσια ιστορία. Αυτή την περίοδο επιδιώκουμε την ανάδειξη ενός κτιρίου που παραμένει κλειστό παρόλο που έχει ανακαινιστεί. Μιλάμε για την παλιά Νομαρχία. Είναι ένα κτίριο το οποίο φιλοδοξούμε, εφόσον ξεπεράσουμε το μεγάλο σκόπελο που λέγεται παραχώρηση και πάλι στον ιδιοκτήτη του, δηλαδή στην Περιφέρεια (αφού προκάτοχος είναι η Νομαρχία). Το διεκδικούμε για να φτιάξουμε ένα σύγχρονο πολιτιστικό κέντρο, που θα έχει σχέση με την ιστορία μας, την ιστορία της εκπαίδευσης, την ιστορία του Τύπου και θα διαθέτει σύγχρονη τεχνολογία. Επίσης διοργανώσαμε το «Μουσικό Καλοκαίρι 2020» θέλοντας να βοηθήσουμε ανθρώπους από τον καλλιτεχνικό χώρο με προϋπολογισμό 155.000 ευρώ». Για την επόμενη ημέρα στον τομέα του Πολιτισμού, ο κ. Φίλιας τόνισε ότι η Περιφέρεια οφείλει να παρέχει στήριξη στον τομέα του Πολιτισμού και σε όλες του τις εκφάνσεις. Και αυτό γιατί ο Πολιτισμός δεν είναι κάτι το μονοδιάστατο, αλλά πρέπει μέσα στα πλαίσια των δυνατοτήτων να τυγχάνει της στήριξης που απαιτείται. Για τις δράσεις για τον εορτασμό του 1821, εξήγησε ότι η Περιφέρεια δρομολογεί δράσεις με διάρκεια στο χρόνο, ενώ παράλληλα κάνει δράσεις μαζί με τους πολίτες σε όλο το μήκος και το πλάτος της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδος.
Κατερίνα Γεροπαναγιώτη: «Η έλλειψη Πολιτισμού αφορά την κοινωνία»
Η πρόεδρος του Πολιτιστικού Οργανισμού Κατερίνα Γεροπαναγιώτη στην διάρκεια της τοποθέτησής της επεσήμανε, ότι «Το πρόβλημα του πολιτισμού και των ανθρώπων της τέχνης, δεν αφορά μόνο τους καλλιτέχνες. Η έλλειψη δια ζώσης πολιτιστικής δραστηριότητας είναι κοινωνικό πρόβλημα. Ως δημοτική αρχή, αφετηριακή μας γραμμή είναι ότι ο πολιτισμός όπως η υγεία, η μόρφωση, η εκπαίδευση είναι κοινωνικό δικαίωμα. Αφορά όλο το λαό και πρέπει να εξασφαλίζεται με ευθύνη του κράτους». Με βάση αυτή την αντίληψη που δεν βλέπει τον πολιτισμό ως προστιθέμενη αξία για να αυξάνουν τα κέρδη τους οι επιχειρηματικοί όμιλοι πορευόμαστε και ως δήμος δίνουμε ανάσες πολιτισμού στον πατραϊκό λαό να εμψυχώνεται, να ψυχαγωγείται σε συνθήκες δύσκολες, που η ανεργία, η εντατικοποίηση της δουλειάς, τα ανύπαρκτα ωράρια είναι ο κανόνας στη ζωή μας, είπε η κ. Γεροπαναγιώτη. Τόνισε επίσης ότι η «πανδημία του Κορωνιού λειτούργησε ως καταλύτης στο βάθεμα της οικονομικής κρίσης, πλήττοντας το εισόδημα, τις εργασιακές σχέσεις, τη ζωή εκατομμυρίων ανθρώπων και μεταξύ αυτών των ανθρώπων του πολιτισμού». Οι κυβερνήσεις αλλάζουν, αλλά μένει «σταθερή αξία», στον τομέα του Πολιτισμού –ανέφερε η πρόεδρος του Πολιτιστικού Οργανισμού- το ποσοστό χρηματοδότησης από τον κρατικό προϋπολογισμό, να είναι το εξευτελιστικό 0,04%. Χαρακτηριστικό παράδειγμα, σημείωσε, η απόρριψη του αιτήματος της επιχορήγησης της Δημοτικής Πινακοθήκης με 122.800 ευρώ για την ανάπτυξη του πολιτιστικού υλικού της, με το αιτιολογικό ότι το έργο δεν ανταποκρίνεται στις δυνατότητες του Υπουργείου, τη στιγμή που δόθηκαν επιχορηγήσεις ύψους 1.828.140 ευρώ σε δράσεις ψηφιακού πολιτισμού κυρίως σε ιδιωτικές επιχειρήσεις.
Βαγγέλης Πολίτης, πρόεδρος Εταιρείας Αχαϊκών Σπουδών
«Στόχος η δημιουργία πολιτιστικών χώρων με διάρκεια»
Ο Βαγγέλης Πολίτης, πρόεδρος Εταιρείας Αχαϊκών Σπουδών ανέφερε ότι: «Υπάρχει το ζήτημα των δημιουργών και των επαγγελματικών χώρων. Οι άνθρωποι που έχουν επενδύσει είτε επαγγελματικά είτε καθαρά από προσωπικό ενδιαφέρον, σε χώρους πολιτισμού και είναι κλειστοί για πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα, αντιμετωπίζουν πάρα πολύ μεγάλες λειτουργικές αλλά και υπαρξιακές δυσκολίες. Για όλους αυτούς τους καλλιτέχνες απαιτείται ιδιαίτερα μεγάλη στήριξη». Σημείωσε ότι το Κράτος είτε ως Υπουργείο, Περιφέρεια ή Δήμος έχει ένα σημαίνοντα ρόλο να παίξει αυτή την περίοδο της πανδημίας στον Πολιτισμό. «Ο ρόλος του είναι καθοριστικός και θα πρέπει να ληφθούν υπόψη οι πραγματικές ανάγκες του χώρου». Σημείωσε ακόμη ότι ειδικά η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδος παίζει σημαντικό ρόλο στη χρηματοδότηση πολιτιστικών δραστηριοτήτων, φέρνοντας ως παράδειγμα τις εκδηλώσεις για τα 200 χρόνια της Ελληνικής Επανάστασης. Παρατήρησε ακόμη ότι και ο Δήμος κάνει κάποιες αξιόλογες προσπάθειες στις δύσκολες συνθήκες που βιώνουμε εξαιτίας της πανδημίας. Τόνισε ακόμη ότι στην Πάτρα δημιουργούνται χώροι για τη φιλοξενία εκδηλώσεων και στόχος είναι η μακροπρόθεσμη φιλοξενία καλλιτεχνικών εκδηλώσεων και όχι παραγωγών με πρόσκαιρα χαρακτηριστικά. Σημείωσε ακόμη ότι η Εταιρεία Αχαΐκων Σπουδών δεν κατάφερε να ξεδιπλώσει λόγω της πανδημίας το έργο της, παρόλα αυτά κάνει σημαντικά σχέδια για το μέλλον, αξιοποιώντας όσες δυνατότητες έχει στη διάθεσή της για να πραγματοποιήσει τον σκοπό της.
Νίκος Κορδόσης, ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της «Διεξόδου»: «Έτσι γιγαντώσαμε τη «Διέξοδο»
Ο Νίκος Κορδόσης, ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της «Διεξόδου» μίλησε για τον πολιτιστικό αυτό χώρο, έναν ιδιωτικό κοινωφελή πολιτιστικό οργανισμό, που βρίσκεται στο Μεσολόγγι από το 1999 και έχει δημιουργήσει μέχρι τώρα ένα ιστορικό Μουσείο που στεγάζεται στο προεπαναστατικό σπίτι του Αρχηγού της Φρουράς της Εξόδου του Μεσολογγίου, του Στρατηγού Αθανασίου Ραζικότσικα. Η «Διέξοδος» περιλαμβάνει τεκμήρια και κειμήλια από τον 4ο πΧ αιώνα μέχρι και τις ημέρες μας. «Είναι ένα Μουσείο που επιδιώκουμε να βρίσκεται συνέχεια σε εγρήγορση. Αυτός είναι και ο λόγος που πραγματοποιούμε με συχνότητα μια φορά το μήνα εκθέσεις, διαλέξεις, συναυλίες, εκπαιδευτικά προγράμματα, σεμινάρια, ημερίδες και οποιασδήποτε άλλης μορφής εκδηλώσεις. Πέντε χρόνια μετά τη λειτουργία του, δημιούργησε σε άλλο ακίνητο, προερχόμενο από φιλική παραχώρηση, σε κτίσμα του 1866, μια πολιτιστική βιβλιοθήκη. Δεν σχετίζεται με βιβλία επιστημών, ιστορίας αλλά μόνο τέχνης. Εκεί ο ενδιαφερόμενος μπορεί να βρει βιβλία που σχετίζονται με τη διακόσμηση, με μουσεία, με καλλιτέχνες, με αρχαία θέατρα. Στον ίδιο χώρο υπάρχει και μια εξειδικευμένη βιβλιοθήκη, με βιβλία αποκλειστικά του Μεσολογγίου» ανέφερε ο κ. Κορδόσης. Ακόμα τόνισε ότι στον ίδιο χώρο στεγάζονται εικαστικά εργαστήρια τα οποία σχετίζονται με τμήματα ζωγραφικής, υφαντικής και κοσμήματος. Παράλληλα υπάρχουν και τα πολιτιστικά αρχεία της «Διεξόδου» με έγγραφα και ντοκουμέντα όχι μόνο ιστορικά, αλλά σχετιζόμενα με συλλόγους, σωματεία και αριθμούν περίπου τα 10.000 έγγραφα. Οι δράσεις όμως δεν περιορίζοντα σε αυτά, καθώς το επόμενο διάστημα δημιουργήθηκε ένας ξενώνας τέχνης, ένας πολυτελής χώρος, για φιλοξενία έως 4 ατόμων, που παραχωρείται σε καλλιτέχνες, συγγραφείς και ανθρώπους της διανόησης που έρχονται και εισφέρουν τις προσωπικές τους ανησυχίες στους χώρους της «Διεξόδου». Τέλος σε κτίριο που ήταν υπό κατάρρευση, το οποίο παραχώρησε στη «Διέξοδο» ο Δήμος Μεσολογγίου, δημιουργήθηκε το Μουσείο Άλατος, το μοναδικό στη χώρα που διαμορφώθηκε με χρήματα που διέθεσε η «Διέξοδος».
Κλεομένης Κωστόπουλος, πρόεδρος της «Art in Progress», «Τέχνη διεθνούς βεληνεκούς στον αστικό ιστό»
Ο Κλεομένης Κωστόπουλος, πρόεδρος της «Art in Progress» ανέφερε ότι η ιδέα ξεκίνησε το 2011 και ότι η συγκεκριμένη ομάδα έχει δραστηριοποιηθεί στα εικαστικά σε διεθνές επίπεδο. «Είναι σημαντικό να μπορέσουν να μπουν προτεραιότητες για το τι είναι πολιτισμός. Και να ξεχωρίσουμε ποια είναι η καλλιτεχνική συλλογικότητα» τόνισε ο κ. Κωστόπουλος. Μίλησε για τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει η Τέχνη σήμερα, κυρίως στον τομέα της χρηματοδότησης και έφερε ως παράδειγμα το Υπουργείο Πολιτισμού που το χαρακτήρισε «ένα τρομερά βαρύ, δυσκίνητο και μη λειτουργικό φορέα και θεσμό. Ουσιαστικά φυλακίζει τη δημιουργικότητα κάτι το οποίο συμβαίνει τα τελευταία 20 χρόνια». Σε σχέση με τα σχέδια της «Αrt in Progress», τόνισε ότι ήδη έχουν μπει σε πρόγραμμα στις «Δημιουργικές Βιομηχανίες», έχοντας ως στόχο τη δημιουργία ενός πρότυπου εικαστικού κέντρου στην Πάτρα. Τόνισε ότι η « Art in Progress» θα μπορούσε και αυτή από την πλευρά της να συνεισφέρει στον εορτασμό των 200 ετών της Επανάστασης σχεδιάζοντας ζωντανά μνημεία. Μάλιστα εξήγησε ότι τα υπάρχοντα έργα σε διάφορα σημεία της πόλης θα έχουν τη δυνατότητα συντήρησης για τα επόμενα 15 με 20 χρόνια και θα αποτελούν ένα ανοικτό μουσείο μέσα στον αστικό ιστό της Πάτρας. «Σε δύο- τρία χρόνια, εφόσον τα πράγματα πάνε όπως τα ξέραμε, θα μιλάμε για ένα μουσείο που θα είναι το μεγαλύτερο της Ευρώπης» παρατήρησε ο κ. Κωστόπουλος. Επί της ουσίας η Πάτρα θα είναι η πόλη με τις περισσότερες τοιχογραφίες από κάθε άλλη περιοχή της χώρας, κάτι που θα έχει αντανάκλαση και σε αναπτυξιακό βαθμό στην επισκεψιμότητα του πολιτιστικού τουρισμού.
Δημήτρης Παπαδόπουλος, μουσειολόγος «Η πανδημία άλλαξε τη λειτουργία των Μουσείων»
Ο Δημήτρης Παπαδόπουλος, μουσειολόγος, είπε ότι τα μουσεία και ο χώρος του πολιτισμού επηρεάστηκαν σημαντικά από την πανδημία. Σύμφωνα μάλιστα με έρευνα του Διεθνούς Συμβουλίου Μουσείων για το πρώτο διάστημα του lockdown, αποτυπώθηκε ότι το 25% των μουσείων στράφηκε στις ψηφιακές δεξιότητες για την ανάδειξη των αντικειμένων τους, διαπιστώθηκε επίσης ότι ευδοκίμησε ιδιαίτερα η τηλεργασία στον συγκεκριμένο χώρο και τέλος διαφάνηκε ότι 3 στους 10 επαγγελματίες απέκτησαν πρόβλημα στην εργασιακή τους σχέση με τους συγκεκριμένους πολιτιστικούς οργανισμούς. Επιπρόσθετα καταγράφεται ότι 1 στα 10 μουσεία στον κόσμο κινδυνεύει με λουκέτο λόγω έλλειψης χρηματοδότησης. Σημαντική απώλεια εσόδων για τα μουσεία αποτέλεσαν τα μέτρα ασφάλειας, καθώς το 80% χρειάστηκε να τα ενισχύσει την περίοδο της πανδημίας για την προστασία των συλλογών τους. Τόνισε ακόμη ότι η πανδημία δεν μπορεί να αποτελεί τη μόνη δικαιολογία για την συρρίκνωση των δραστηριοτήτων της, αλλά πρέπει να θέτουμε πάντα προτεραιότητες για το τι θέλουμε να σχεδιάσουμε. Ειδικά για την Πάτρα, αυτό είναι επιβεβλημένο να γίνει το επόμενο διάστημα. Εθεσε δημόσια την πρόταση για τη δημιουργία ενός Μουσείου της Εθνικής Επανάστασης. Άλλες προτάσεις που έκανε ο ίδιος ήταν η δημιουργία Μουσείου Οίνου στην Αχαΐα Κλάους το οποίο μάλιστα θα πρέπει να αποδοθεί στην πόλη. Σημείωσε ότι η σταφίδα αποτελεί ένα εξαγώγιμο προϊόν της περιοχής και αυτό είναι που θα έπρεπε να εκμεταλλευτούμε. Παρατήρησε ότι «σήμερα έχουμε ξεφύγει από τα «μουσεία -αποθήκες» και έχουν πάει στο μοντέλο όπου τα μουσεία αλληλεπιδρούν με το κοινό, κάτι το οποίο πρέπει να λάβουμε σοβαρά υπόψη μας για τα επόμενα βήματα και τους σχεδιασμούς μας ως πόλη».
Αβρακόμη Ξενογιάννη, ιδρυτικό μέλος Εθελοντικών Πολιτιστικών και Καρναβαλικών Φορέων: «Το παράπονο των εθελοντών του Καρναβαλιού».
Η Αβρακόμη Ξενογιάννη, ιδρυτικό μέλος Εθελοντικών Πολιτιστικών και Καρναβαλικών Φορέων είπε ότι: «Το καρναβάλι αποτελεί πολιτιστική δράση καθώς παρέχει στοιχεία που βοηθούν στην πολιτιστική ανάπτυξη της κοινωνίας, είτε των Πατρών είτε γενικότερα της Ελλάδας». Σημείωσε ότι το Καρναβάλι παράγει έργο και τέχνη που αποτελούν τη δημιουργική έκφραση των συμμετεχόντων σε αυτό. Στάθηκε ιδιαίτερα στο γεγονός ότι λόγω της περσινή αναβολής του Καρναβαλιού δεν υπήρξε η δυνατότητα προβολής των δράσεων και των πρωτοβουλιών που έχουν αναληφθεί από τους Εθελοντικούς Πολιτιστικούς και Καρναβαλικούς Φορείς. Και ένα χρόνο μετά όλα όσα είχαν σχεδιαστεί τότε αναβάλλονται για δεύτερη φορά. «Το 2020 βάλαμε στην άκρη τα δημιουργήματά μας με σκοπό να τα παρουσιάσουμε το 2021. Με μικρότερες ομάδες αυτοδημιουργήσαμε τελευταία στιγμή προσπαθώντας να δώσουμε μια Καρναβαλική χροιά στη πόλη, γιατί το Καρναβάλι βρίσκεται στο αίμα των πατρινών» εξήγησε. Σημείωσε ότι τα ιστορικά καρναβαλικά πληρώματα, λόγω της ματαίωση τους Καρναβαλιού το 2021, προσπαθούν να κάνουν κάποιες δράσεις για να μη σβήσει αυτή η φλόγα που υπάρχει μέσα στους καρναβαλιστές. Οι δράσεις που γίνονται είναι σε κλειστές ομάδες και διαδικτυακά και μπορούν να προάγουν την έννοια του καρναβαλιού. Εξέφρασε δημόσια τη δυσαρέσκειά της επειδή λόγω της αποβολής των πληρωμάτων από τον ΑΣΟ «χάσαμε το σπίτι μας», όπως τόνισε χαρακτηριστικά, διότι υποστήριξε ότι αποτελούσαν δημιουργίες που εμπλούτιζαν την παρέλαση του Καρναβαλιού.
#pressgreece.gr