Παράταση για τις αρχές Ιουλίου πήρε τελικά η διαδικασία της υποχρεωτικής ψηφιακής διαβίβασης τιμολογίων στην πλατφόρμα των Ηλεκτρονικών Βιβλίων-myDATA για όλες τις επιχειρήσεις. Ο νέος τρόπος καταχώρησης των κινήσεων των επιχειρήσεων έρχεται να εφαρμοστεί σε μια εξαιρετικά δύσκολη χρονική στιγμή για τον κλάδο των λογιστών, οι οποίοι πλέον επιφορτίζονται με ακόμη περισσότερο όγκο εργασίας.
Toυ Γιώργου Ηλιόπουλου
Διότι επί της ουσίας η τήρηση ηλεκτρονικών βιβλίων είναι αδύνατον να γίνει (τουλάχιστον μέχρι να υπάρξει εξοικείωση με το σύστημα) από τον επαγγελματία-πελάτη. Υπενθυμίζεται ότι εδώ και μήνες φοροτεχνικοί και λογιστές δηλώνουν ότι βρίσκονται σε απόγνωση και δεν μπορούν να αντεπεξέλθουν στον όγκο δουλειάς. Και αντί η κυβέρνηση να τους απαλλάξει από επιπρόσθετα βάρη, δυστυχώς έρχεται να τους προσθέσει ένα ακόμη, ίσως και εξαιρετικά δύσκολο. Σημειωτέον ότι όλες οι πλατφόρμες στήριξης για τα μέτρα της πανδημίας που έχει ανακοινώσει η κυβέρνηση και και έχει θέσει σε λειτουργία περνούν μέσα από τα λογιστικά γραφεία. Έτσι όλοι οι ενδιαφερόμενοι απευθύνονται ακόμη και για το παραμικρό στο λογιστή τους, που μετατρέπεται σε κέντρο παροχής πληροφοριών για ζητήματα πολλές φορές που ο ίδιος ίσως και να μη γνωρίζει. Έτσι πλέον τα λογιστικά γραφεία μετά βίας προλαβαίνουν να αντεπεξέλθουν στις υποχρεώσεις και στις απαιτήσεις των πελατών τους μέσα στις ασφυκτικές προθεσμίες που έχουν τεθεί. Ο κίνδυνος λάθους πολλαπλασιάζεται και το κυριότερο, οι λογιστές δέχονται ασφυκτική πίεση και φθάνουν στα όριά τους.
Μιλώντας στο symboulos.gr o Πρόεδρος των Λογιστών Αχαΐας Ιωάννης Βάρδας τονίζει ότι «το θέμα είναι ότι δεν μπορεί να λειτουργήσει η τήρηση των ηλεκτρονικών βιβλίων. Υπάρχει τόσο μεγάλη ανάλυση για το πώς θα ανεβάσει κάποιος τα παραστατικά του και πώς θα τα χαρακτηρίζει, που κάνει την διαδικασία εξαιρετικά δύσκολη. Οι εταιρείες πληροφορικής ακόμη δεν έχουν βρει ακόμη μια πλατφόρμα για να ανεβαίνουν ηλεκτρονικά τα τιμολόγια. Δεν έχουν κάνει δηλαδή τα βήματα εκείνα για να ενημερώνεται αυτόματα ο λογαριασμός. Όλοι στην παρούσα φάση ψάχνονται. Κανονικά έπρεπε ένα τέτοιο παραστατικό να χρειάζεσαι δέκα δευτερόλεπτα και όχι δέκα λεπτά για να το ανεβάσεις». Όλη αυτή η πολυπλοκότητα που έχει το νέο σύστημα έχει δημιουργήσει επιπρόσθετα προβλήματα στους λογιστές αλλά και στις επιχειρήσεις γενικότερα που θα πρέπει να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα που δημιουργούνται. «Η λογική των αλλαγών είναι ότι όλοι θα ανεβάζουν τα τιμολόγια πωλήσεων με τα ονόματα του καθενός λήπτη. Άρα θα πρέπει και ο λήπτης να τα δηλώσει. Τώρα με τη νέα διαδικασία ουσιαστικά θα πρέπει να προσμετράται ή να αφαιρείται από τη φορολογία εισοδήματος και αντίστοιχα να γίνεται εισαγωγή σε συγκεκριμένο κουτάκι που αφορά τον ΦΠΑ. Αυτός όμως είναι πάρα πολύ δύσκολο. Και δεν ξέρουμε σε ποιες φάσεις στο μέλλον μπορεί να γίνει. Στην παρούσα χρονική περίοδο θεωρούμε ότι δεν είναι δυνατόν αυτό να εφαρμοστεί», αναφέρει ο κ. Βάρδας. Εκείνο που τρέμουν από την πλευρά τους οι λογιστές είναι τα λάθη που θα προκύψουν από όλη αυτή τη διαδικασία. Εκτιμούν ότι θα έπρεπε το σύστημα να λειτουργήσει για ένα ή δύο χρόνια δοκιμαστικά και στη συνέχεια να τεθεί σε πλήρη λειτουργία. «Δεν θα πρέπει στην αρχική φάση λειτουργίας του να υπάρξουν πρόστιμα. Θα πρέπει να το εμπεδώσουν όλοι και στη συνέχεια να λειτουργήσει. Διότι όταν στέλνεται το ηλεκτρονικό τιμολόγιο μπορεί να έχει γίνει ένα λάθος. Είτε από προμηθευτή σε προμηθευτή ή σε χαρακτηρισμό. Τελικά θέλουμε να επιβληθούν πρόστιμα ή να λειτουργήσουν σωστά τα νέα δεδομένα;», εξηγεί ο κ. Βάρδας.
Θα βάλουν βαθειά το χέρι στην τσέπη
Αξίζει να σημειωθεί ότι ο νέος τρόπος με τον οποίο θα καταχωρούνται τα τιμολόγια απαιτεί αναβάθμιση του λογισμικού μιας επιχείρησης. Και αυτό συνεπάγεται επιπλέον κόστος, σε μια περίοδο που οι περισσότερες επιχειρήσεις είναι κλειστές. «Χρειάζεται να αγοραστεί ένα ακριβό και σύγχρονο λογισμικό. Εμείς πάντα λέγαμε ότι θα πρέπει να ενταχθούν οι λογιστές σε ειδικά προγράμματα ενίσχυσης μέσω ΕΣΠΑ, προκειμένου να μπορέσουν να αποκτήσουν τη σχετική υλικοτεχνική υποδομή. Εάν κάποιος δεν έχει μια γρήγορη γραμμή ίντερνετ ή ένα σωστό υπολογιστή δεν μπορεί να εργαστεί. Και κάτι που είναι γνωστό ότι το τελευταίο έτος οι λογιστές έχουν επιβαρυνθεί το τελευταίο έτος με όλη τη δουλειά του Δημοσίου. ΄Όπου και να πας στο Δημόσιο διαπιστώνεις ότι δεν λειτουργεί κανένας. Και όλοι παραπέμπουν τους πολίτες στους λογιστές τους. Λες και ο λογιστής γνωρίζει τα πάντα. Οι περισσότερες δημόσιες υπηρεσίες δεν γνωρίζουν και μεταφέρουν τις εκκρεμότητες στους λογιστές» αναφέρει ο κ. Βάρδας.
Η τηλεργασία πάγωσε τα πάντα
Το πρόβλημα εντοπίζεται σε όλο το Δημόσιο Τομέα, κυρίως ΔΟΥ, υπηρεσίες ΕΦΚΑ, ΟΑΕΔ, κ.α. Είναι μάλιστα χαρακτηριστικό ότι λόγω της τηλεργασίας αλλά και των γενικότερων ελλείψεων οι υπάλληλοι δεν κλείνουν ραντεβού σε λογιστές που παρουσιάζουν σοβαρές εκκρεμότητες για τους πελάτες τους. «Πλέον δεν μπορείς να δουλέψεις. Και αυτό, τα ηλεκτρονικά δηλαδή τιμολόγια, έρχονται στην χειρότερη στιγμή. Βέβαια αναγνωρίζουμε ότι ξεκαθαρίζει και το τοπίο στον κλάδο των λογιστών. Διότι ουσιαστικά οι αλλαγές απευθύνονται σε λογιστές-μέλη του Οικονομικού Επιμελητηρίου και όχι κάποιους που εμπειρικά έχουν ασχοληθεί με το επάγγελμα και χωρίς πτυχίο. Θα έπρεπε τα πάντα: φορολογικές δηλώσεις, φυσικών και νομικών προσώπων και οτιδήποτε άλλο να γίνονται μόνο από λογιστές. Έχει γεμίσει η αγορά με άσχετους που ασχολούνται με φορολογικές δηλώσεις χωρίς να είναι το αντικείμενό τους» υπογραμμίζει ο κ. Βάρδας.
Αλλαγές με την αγορά στον αναπνευστήρα
Το οξύμωρο πάντως είναι ότι το Υπουργείο Οικονομικών προχωράει σε σημαντικές αλλαγές στη λειτουργία των επιχειρήσεων ενώ αυτές είναι κλειστές. Και το κυριότερο ενώ το 50% των Δημοσίων Υπαλλήλων απασχολούνται με τηλεργασία. Αυτό έχει δημιουργήσει μια ασφυξία στους λογιστές και πολλαπλασιάζει τις δυσκολίες στα καθήκοντά τους. Είχε μάλιστα υπάρξει συνάντηση αντιπροσωπείας λογιστών του Νομού Αχαΐας με διευθυντές νευραλγικών υπηρεσιών ζητώντας να δείξουν κατανόηση στο έργο τους και το κυριότερο να τους διευκολύνουν. Μέχρι στιγμής όμως ανταπόκριση στο κάλεσμα δεν υπήρξε. «Ο ΟΑΕΔ λειτουργεί με δύο άτομα. Φανταστείτε ότι υπάρχουν επιχειρήσεις ιδιωτικές που προσέλαβαν άτομα με την προοπτική ότι ο ΟΑΕΔ θα κάλυπτε το μισθολογικό τους κόστος και μέχρι σήμερα δεν έχουν λάβει τα χρήματα για τους μισθούς του προσωπικού που επιδοτούνται. Από το Φεβρουάριο του 2020 έχουν να πληρωθούν για το προσωπικό που προσέλαβαν. Πληρώνουν κανονικά προσωπικό και χρήματα για τις επιδοτούμενες θέσεις δεν έχουν δοθεί. Είναι δυνατόν να προσλάβει κάποια επιχείρηση άνεργο με αυτά τα λάθος δεδομένα που δημιουργούνται στην πορεία;» καταλήγει ο κ. Βάρδας περιγράφοντας την κατάσταση που βιώνουν καθημερινά δεκάδες λογιστές στην περιοχή μας. Μάλιστα σημειώνει ότι για πολλά επιδοτούμενα προγράμματα οφείλουν να ενημερώνουν τους πελάτες τους οι ίδιοι οι λογιστές.
«Με κλειστό το 70% των επιχειρήσεων είναι οξύμωρο να μιλάμε για τζίρους»
Από την πλευρά του ο Πρόεδρος της Ένωσης ΛογιστώνΦοροτεχνικών Ελευθέρων Επαγγελματιών (ΕΛΦΕΕ) Νομού Αχαΐας Αλέκος Μπογιάκης αναφέρει ότι: «Δυστυχώς σε περίοδο πανδημίας που έχουν σταματήσει να λειτουργούν τα πάντα επιβάλλονται τέτοιες αλλαγές, δηλαδή να εφαρμόσουμε τα ηλεκτρονικά τιμολόγια. Όταν υπάρχουν αναστολές, επιστρεπτέες προκαταβολές, διακοπές λειτουργίας επιχειρήσεων κ.α. Όλα αυτά μοιράζονται στην ίδια πλάτη, δηλαδή στους λογιστές. Κάτι δεν θα γίνει σωστά από την πλευρά μσς. Και ποτέ σε περίοδο πανδημίας με κλειστό το λιανεμπόριο δεν μπορούν να λαμβάνονται τέτοιες αποσφάσεις. Υπάρχει έλλειψη ρευσότητας, έλλειψη αγοραστικής δύναμης και κλειστά τα πάντα. Το 70% των επιχειρήσεων της πόλης μας δεν λειτουργεί». Και προσθέτει ότι για ηλεκτρονικά βιβλία θα μπορέσουμε να μιλήσουμε μόνο όταν επιστρέψουμε στην κανονικότητα. Τώρα όλα όσα ακούγονται είναι ασκήσεις επι χάρτου τα οποία απέχουν παρασάγγες από τις πραγματικές ανάγκες της αγοράς. «Όταν δεν υπάρχει αυτή η πολυπόθητη επανεκκίνηση στην αγορά δεν θα μιλήσουμε για ηλεκτρονικά βιβλία, αλλά για διακοπές δραστηριοτήτων επιχειρήσεων. Πρώτα θα επιστρέψουμε στους κανονικούς ρυθμούς και μετά θα μιλήσουμε για ηλεκτρονικά βιβλία. Μόνο έτσι θα είμαστε ρεαλιστές. Αν το δούμε πιο σφαιρικά τι θα επιδιώξουμε; Να είναι ανοικτές δέκα πολυεθνικές ή καταστήματα τοπικού ενδιαφέροντος;» σημειώνει ο κ. Μπογιάκης. Ο ίδιος εξηγεί ότι υπάρχει και μια σύγχυση σε σχέση με τον τρόπο εφαρμογής των ηλεκτρονικών βιβλίων στις επιχειρήσεις. Ο λογιστής είναι υποχρεωμένος να συνδέσει την επιχείρηση ηλεκτρονικά με εταιρεία μηχανογράφησης για να ανεβάζει τα παραστατικά της στην ΑΑΔΕ. Ωστόσο η συγκεκριμένη αλλαγή δεν μπορεί να γίνει από τη μια ημέρα στην άλλη. Θα δημιουργηθούν ακόμη περισσότερα προβλήματα και οι επιχειρήσεις θα οδηγηθούν σε έναν αέναο κύκλο αναζήτησης τιμολογίων των προμηθευτών τους, διαδικασία ιδιαίτερα κουραστική και χρονοβόρα. «Τα ηλεκτρονικά βιβλία απαιτούν κανονικότητα στη ζωή μας. Από τη στιγμή που αυτή δεν υφίσταται, τότε δεν μπορεί να υπάρξει αλλαγή. Όταν ελήφθη η απόφαση για ηλεκτρονικά βιβλία, κανείς δεν φανταζόταν ότι το 2021 θα μιλάγαμε για κλειστές επιχειρήσεις… Ούτε θα μιλάγαμε για αναστολές εργαζομένων. Όλα πρέπει να ξεκινήσουν από μια σωστή βάση. Ποτέ μια οικονομία δεν προόδευσε με κλειστές επιχειρήσεις. Όταν βλέπεις επιχειρήσεις στην Πάτρα κλειστές, από Γούναρη μέχρι και Ρήγα Φεραίου και που δεν έχουν λάβει οι επιχειρήσεις τους Επιστρεπτέες, να πάνε να δώσουν χρήματα για να αναβαθμίσουν το λογισμικό τους για ηλεκτρονικά βιβλία;» σημειώνει ο κ. Μπογιάκης. Εκτιμά επίσης ότι η αλλαγή προωθείται λόγω λάθους εικόνας που έχει η ηγεσία του Υπουργείου Οικονομικών για την κατάσταση που επικρατεί στην αγορά. Τα μηνύματα που ο ίδιος εισπράττει από την αγορά μόνο αισιόδοξα δεν είναι. «Τα μηνύματα είναι αρνητικά Ήδη είχαμε προβλήματα λόγω των μνημονίων και η πανδημία επέφερε το τελειωτικό κτύπημα. Η επανεκκίνηση δυστυχώς δεν θα γίνει για όλους. Πολλές επιχειρήσεις ειδικά εστίαση ή μικρομεσαίες θα κλείσουν. Κυρίως όσες δεν πήρανε επιστρεπτέες ή δεν πήρανε χρήματα από ενισχύσεις. Το πρόβλημα υπάρχει σε μεγάλο βαθμό στις ατομικές επιχειρήσεις που δεν θα αντέξουν όλη αυτή τη λαίλαπα» αναφέρει ο κ. Μπογιάκης. Μάλιστα ο Εμπορικός Σύλλογος της Πάτρας έχει επισημάνει ότι τα λουκέτα ίσως φθάσουν το 40% στην αγορά της Πάτρας μόλις δοθεί και πάλι το πράσινο φως για επανεκκίνηση των επιχειρήσεων. Τον περασμένο μήνα αντιπροσωπεία της ΕΛΦΕΕ συναντήθηκε με τον Υφυπουργό Οικονομικών, Φορολογικής Πολιτικής και Δημόσιας Περιουσίας Απόστολο Βεσυρόπουλο. Ο υπουργός είχε φανεί συγκαταβατικός στο αίτημα να υπάρξει αναστολή στην έναρξη της διαδικασίας υποχρεωτικής ψηφιακής διαβίβασης στην πλατφόρμα των Ηλεκτρονικών Βιβλίων-myDATA για όλες τις επιχειρήσεις. Πάντως το Υπουργείο από την πλευρά του έχει διαμηνύσει ότι ανάλογα με την εξέλιξη της πανδημίας θα ξεκαθαρίσει ποιες αλλαγές θα ισχύσουν για φέτος. Προς το παρόν η τήρηση ηλεκτρονικών βιβλίων μεταφέρεται για αρχές Ιουλίου.
Επιστολή στον Χρ. Σταϊκούρα
Σχετική επιστολή με τα προβλήματά τους είχε αποστείλει ο Σύλλογος Λογιστών Αχαΐας στον Υπουργό Οικονομικών Χρήστο Σταϊκούρα στις 11 Μαρτίου αναφέροντας: «Αξιότιμε Κύριε Υπουργέ, Οι λογιστές όλο αυτό το διάστημα της πανδημίας λόγω του covid 19 έχουν επιφορτιστεί με όλες τις νέες ηλεκτρονικές υπηρεσίες, εργασίες οι οποίες μέχρι πρότινος γίνονταν από δημοσίους υπαλλήλους σε διάφορες δημόσιες υπηρεσίες. Αντί λοιπόν να δίνουμε στους λογιστές τα εύσημα, τους φορτώνουμε διαρκώς με επί πλέον εργασίες αναγκάζοντας τους να εργάζονται ακόμα και τα Σαββατοκύριακα, επειδή τα Υπουργεία βάζουν καταληκτικές ημερομηνίες ακόμα και την Κυριακή. Ενώ λοιπόν οι λογιστές ζούν μια δραματική εργασιακή εμπειρία, κάνετε ακόμα ένα βήμα και προσπαθείτε να εφαρμόσετε τα ηλεκτρονικά βιβλία (mydata) εν μέσω πανδημίας και χωρίς ακόμα να μπορείτε να απαντήσετε στα ερωτήματα των μαχόμενων λογιστών, ρίχνοντας το μπαλάκι η ΑΑΔΕ στο Υπουργείο οικονομικών και το Υπουργείο οικονομικών στην ΑΑΔΕ. Θα πρέπει να γνωρίζετε ότι οι συνάδελφοι λογιστές, τους τελευταίους μήνες έχουν ασχοληθεί και έχουν αφιερώσει πάρα πολλές ώρες εργασίας για την εφαρμογή των mydata χωρίς κανένα αποτέλεσμα. Θα πρέπει να γνωρίζετε ότι η εφαρμογή των mydata θα έχει τουλάχιστον την πενταπλάσια απασχόληση μέχρι και τον χαρακτηρισμό των εσόδων, εξόδων και του αποτελέσματος προ και μετά φόρων. Θα πρέπει επίσης να γνωρίζετε ότι οι εταιρείες πληροφορικής, ακόμα βρίσκονται σε πιλοτική λειτουργία των mydata και καθημερινώς διορθώνουν το λογισμικό τους για το πώς θα γίνονται οι αντιστοιχίσεις και ο χαρακτηρισμός ανά λογαριασμό κυρίως των εξόδων. Θα πρέπει επίσης να γνωρίζετε ότι η αντιστοίχιση με βάση τον αριθμό παραστατικού τις περισσότερες φορές δεν είναι εφικτή βγάζοντας μήνυμα στο mydata για μερική συμφωνία. Αυτό συνήθως συμβαίνει επειδή οι εταιρείες πληροφορικής, στο παραστατικό τυπώνουν σειρά – αριθμό ενώ στο mydata ανεβάζουν τύπο παραστατικού – σειρά -αριθμό. Για να μην γίνει και το mydata όπως οι ΜΥΦ για τις οποίες επιβλήθηκαν πρόστιμα στις εταιρείες, ενώ ορθά οι λογιστές είχαν καταχωρίσει τα έσοδα και έξοδα στα βιβλία τους, είχαν διαφορές στις ΜΥΦ. Για τον λόγο αυτό διαγράψτε τα πρόστιμα που έχουν ήδη επιβληθεί και μην επιβάλλετε άλλα πρόστιμα για τις χρήσεις 2014 έως 2020 έχοντας κατά νου, ότι όλα τα τιμολόγια που εκδόθηκαν καταχωρήθηκαν στα βιβλία των επιχειρήσεων. Το εγχείρημα mydata είναι ανέφικτο όπως έχει σχεδιαστεί, με την τόσο μεγάλη ανάλυση για πληροφορίες που ήδη είχατε από το Ε3 και το ΦΠΑ, εκτός και αν σκοπός είναι η επιβολή προστίμων στις επιχειρήσεις. Εμείς οι μαχόμενοι λογιστές μετά από τόση κούραση για το mydata, τρέμουμε στην ιδέα της αλλαγής των εντύπων Φ2 ΦΠΑ , Ε3 οικονομικών στοιχείων από πλευράς Υπουργείου οικονομικών. To mydata πρέπει να υποστηρίζεται από τους λογιστές, με νέο σύγχρονο λογισμικό, σύγχρονους υπολογιστές και αυξημένη ταχύτητα πρόσβασης στο διαδίκτυο. Για τον λόγο αυτό έχουμε ζητήσει επανειλημμένως χωρίς καμία ανταπόκριση, την επιδότηση κατά 100% μέσω ΕΣΠΑ όλων ανεξαρτήτως των λογιστών, οι οποίοι εν μέσω πανδημίας δεν έχουν να διαθέσουν 5.000 – 10.000 ευρώ για την ψηφιακή τους αναβάθμιση. Για να υπάρξει mydata και η ορθη απεικόνιση των δηλώσεων εισοδήματος, θα πρέπει οι δηλώσεις εισοδήματος πολιτών και επιχειρήσεων να υποβάλλονται ΜΟΝΟ από λογιστές – φοροτεχνικούς με άδεια λογιστή – φοροτεχνικού του Οικονομικού επιμελητηρίου και οι οποίοι έχουν αντίστοιχο προπτυχιακό τίτλο σπουδών. Για όλους τους παραπάνω λόγους ζητάμε άμεσα την αναβολή της λειτουργίας των mydata μέχρι, που να είστε σε θέση να διοργανώσετε ένα από κοινού διαδικτυακό σεμινάριο του Υπουργείου Οικονομικών, της ΑΑΔΕ και εκπροσώπων των εταιρειών πληροφορικής, όπου θα μπορούν να δοθούν απαντήσεις σε όλα τα ερωτήματα και όπου θα μας διαβεβαιώνετε ότι σε κάθε εγγραφή που κάνει ο λογιστής, το λογισμικό αφού έχει παραμετροποιηθεί κατάλληλα (με συνεργασία του λογιστή), να μπορεί αυτόματα να αντιστοιχίζει και να χαρακτηρίζει ορθά το παραστατικό χωρίς καμιά άλλη επιλογή από πλευράς λογιστή ».
#pgnews
#ΔΥΤΙΚΗΕΛΛΑΔΑ
#ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ