Σαρωτικές αλλαγές στο ενιαίο σύστημα μετατάξεων και αποσπάσεων, τη λεγόμενη κινητικότητα στον δημόσιο τομέα, έχει φέρει το Υπουργείο Εσωτερικών. Έχουν θεσπιστεί δύο σημαντικές αλλαγές σε πολυνομοσχέδιο του Υπουργείου, που αλλάζουν τα δεδομένα. Ωστόσο είναι αμφίβολο εάν μπορεί να αποτραπεί το φαινόμενο αυτό το οποίο είναι συνηθισμένο εδώ και χρόνια στο Δημόσιο. Διορίζεται ένας υπάλληλος σε συγκεκριμένη υπηρεσία και όταν του δοθεί η ευκαιρία μεταφέρεται σε άλλη με καλύτερες αποδοχές και ίσως αντικείμενο εργασίας που ταιριάζει στην προσωπικότητά του.
Του Γιώργου Ηλιόπουλου
Μιλώντας στο symboulos.gr και τον «Σ.Ε.» ο Πρόεδρος της Περιφερειακής Ένωσης Δήμων Δυτικής Ελλάδας (ΠΕΔΔΕ) και δήμαρχος Καλαβρύτων Θανάσης Παπαδόπουλος αναφέρει ότι: «Η θέση μας είναι οτι η κινητικότητα μπορεί να βλάψει τους Δήμους. Δεν θα φέρει προσωπικό. Οι Δήμοι έχουν ανάγκη μεγάλη από προσλήψεις. Όλοι είμαστε απογυμνωμένοι από προσωπικό διότι έχουν να διοριστούν ριστούν εξίσου πολλά χρόνια. Οι Δήμοι έχουν απογυμνωθεί γιατί το προσωπικό τους έχει συνταξιοδοτηθεί. Εάν τώρα στην κινητικότητα δίνεται η δυνατότητα σε κάποιους υπαλλήλους να φύγουν και αυτοί και να πάνε σε υπηρεσίες που εκείνοι θέλουν, τότε καταλαβαίνετε ότι θα απογυμνωθεί ακόμη περισσότερο το προσωπικό του Δήμου και τι θα σημαίνει αυτό για την τοπική αυτοδιοίκηση». Και συμπληρώνει ότι πλέον δεν έχουν κανένα περιθώριο οι Δήμοι να χάσουν και άλλο προσωπικό, διότι αυτό θα ήταν το τελειωτικό κτύπημα από άποψη υποστελέχωσης. Το ζήτημα είχε απασχολήσει και την ΠΕΔΔΕ μιας και είναι ορατό σε όλους τους Δήμους της περιοχής.
Μεγάλος ο κίνδυνος υποστελέχωσης στο Δημόσιο Τομέα από μετατάξεις
Μιλώντας στο symboulos.gr και τον «Σ.Ε.» ο Πρόεδρος του Συλλόγου Εργαζομένων Αποκεντρωμένων Διοικήσεων Ελλάδος Γαβριήλ Ιωαννίδης τονίζει ότι «με το νέο νόμο δεν ρωτάς την υπηρεσία σου εάν θα μετακινηθείς. Κάνεις το αίτημα και εάν σε δεχτεί ο φορέας που επιλέγεις, μπορείς να φύγεις. Είναι ένα φαινόμενο που πρέπει να το δούμε σφαιρικά. Είναι ένα διοικητικό εργαλείο και έχει θετικά και αρνητικά στοιχεία. Στο Δημόσιο τομέα για να λειτουργήσει ως εργαλείο και να βελτιώσει τις εργασιακές δομές θα πρέπει να υπάρχουν ορθολογικά δομημένοι οργανισμοί. Δηλαδή τι εννοώ; Να είναι ξεκάθαρες οι αρμοδιότητες και το οργανόγραμμα. Για να θεραπευθούν παθογένειες του παρελθόντος μπορεί να ξεκινήσει η κινητικότητα». Τα αντίθετα αποτελέσματα επιφέρει εάν σε ένα υποστελεχωμένο Δημόσιο Τομέα εφαρμοστεί το συγκεκριμένο μέτρο, καθώς τα αποτελέσματα θα είναι εξαιρετικά επίπονα. «Στις πρώτες φάσεις της κινητικότητας κάποιοι υπάλληλοι βελτίωσαν τις θέσεις τους. Πήγαν σε υπηρεσίες με καλύτερη αμοιβή και καλύτερα καθήκοντα και πιο κοντά στο αντικείμενό τους. Πρέπει να αναγνωρίσουμε ότι λειτούργησε για κάποιους θετικά. Αλλά συνολικά ήταν αρνητικό κατά τη γνώμη μου. Γιατί αυτοί που έφυγαν από τις υπηρεσίες τους άφησαν πίσω τους πολλά κενά. Υπήρχαν υπηρεσίες με 80% πληρότητα και κατέληξαν στο 60% με ό,τι αυτό συνεπάγεται. Και κατέληξαν να είναι ρημαγμένες υπηρεσίες» σημειώνει ο κ. Ιωαννίδης. Αναγνωρίζει επίσης ότι ορισμένοι δημόσιοι υπάλληλοι, παρότι γνώριζαν εξ αρχής το αντικείμενο της υπηρεσίας, στην πορεία βρήκαν την ευκαιρία για να φύγουν και να τοποθετηθούν σε άλλες υπηρεσίες που έκριναν καλύτερες για τους ίδιους. «Εκτός από την κινητικότητα υπάρχουν στο Δημόσιο οι μετατάξεις που γίνονται κατά παρέκκλιση. Είναι πραγματικά πάρα πολλές. Εάν υποθέσουμε ότι με την κινητικότητα θα έχουμε 18.000 υπαλλήλους να αλλάζουν θέσεις, οι κατά παρέκκλιση αποσπάσεις είναι σχεδόν οι μισές θέσεις» σημειώνει ο κ. Ιωάννιδης.
Από την πλευρά του ο Δημήτρης Αθανασιάδης, μιλώντας στο symboulos.gr και τον «Σ.Ε.» ο Πρόεδρος του Συλλόγου Υπαλλήλων του Δήμου Πατρέων τονίζει ότι: «Το βασικό πρόβλημα που αντιμετωπίζουμε είναι η υποστελέχωση των υπηρεσιών. Υπάρχει ένα σοβαρό έλλειμμα, που δεν μπορεί να το λύσει η κινητικότητα. Το πιο σοβαρό είναι οι ποσοστώσεις, δηλαδή εάν καλυφθεί το 65% της υπηρεσίας μπορεί να γίνουν μετακινήσεις. Όλα αυτά όμως δημιουργούν δυσλειτουργίες. Μάλιστα σε μικρούς Δήμους η κινητικότητα περιορίζεται στο 80% κάλυψης των θέσεων. Αυτό σημαίνει ότι κάποιοι υπάλληλοι που μετακινήθηκαν πρόσφατα, πρέπει να επιστρέψουν πίσω. Εστω κάποιος που μετακινείται σε έναν άλλο Δήμο, θα πρέπει να επιστρέψει και πάλι στον αρχικό Δήμο απ’ όπου προήλθε. Δεν είναι εύκολο αυτό. Διότι οι περισσότεροι έχουν βρει σπίτι, έχουν κάνει σημαντικά έξοδα και πρέπει και πάλι να επιστρέψουν». Για το κατά πόσο η Τοπική Αυτοδιοίκηση υποφέρει από την κινητικότητα, ο κ. Αθανασιάδης παρατηρεί ότι «το πρόβλημα δεν είναι η κινητικότητα αυτή, όσο η υποστελέχωση που προανέφερα. Μέχρι στιγμής επίσης δεν έχει υπάρξει το φαινόμενο κάποιες υπηρεσίες να πάρουν υπαλλήλους χωρίς τη συναίνεσή τους, επειδή απλά το ζητούν υπηρεσιακά. Όμως στο πίσω μέρος του μυαλού μας δεν αποκλείουμε να φθάσουμε και σε αυτό το σημείο». Κατά τον κ. Αθανασιάδη κατά καιρούς έχουν υπάρξει μετακινήσεις υπαλλήλων που ουδέποτε όμως έλυσαν το πρόβλημα που υπάρχει στο Δημόσιο τομέα, δηλαδή της έλλειψης εργαζομένων. «Υπάρχουν πολλοί που παίρνουν σύνταξη και δυστυχώς τα κενά γίνονται περισσότερα όσο περνούν τα χρόνια. Με την κινητικότητα καλύπτονται κάποιες θέσεις για μερικό διάστημα και δημιουργούνται και πάλι κενά με την πάροδο του χρόνου. Από το 2006 με μια πράξη υπουργικού συμβουλίου απαγορεύεται η πρόσληψη μόνιμου προσωπικού. Έρχονται μόνο συμβασιούχοι για μερικούς μήνες και φεύγουν και πάλι. Δεν γίνεται με αυτό τον τρόπο να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα».
#pressgreece.gr
#ΔΥΤΙΚΗΕΛΛΑΔΑ
#ΤΟΠΙΚΗΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ