Δεν ξεκινούν όλοι οι κλάδοι από την ίδια αφετηρία για την επιστροφή στην κανονικότητα. Υπάρχουν και εκείνοι που λειτουργούσαν κανονικά εν μέσω πανδημίας, καθώς δεν είχαν άλλη επιλογή και οι τζίροι τους υπέστησαν κάθετη πτώση. Ελπίδα τους ήταν το να πάρουν κάποια κρατική ενίσχυση, όμως οι προϋποθέσεις που τίθεντο κατά καιρούς τους απέκλειαν από οποιουδήποτε είδους χρηματοδότηση.
Του Γιώργου Ηλιόπουλου
Είναι χαρακτηριστικό των στρεβλώσεων που δημιούργησε η άρση της λειτουργίας της αγοράς εν μέσω κορωνοϊού. Κλάδοι που εάν έκλειναν, δεν θα είχαν κανένα έσοδο λόγω της φύσεως του αντικειμένου τους και που παρέμειναν ανοικτοί βλέποντας τις εισπράξεις τους μέρα με την ημέρα να συρρικνώνονται. Υπήρχαν περιπτώσεις επαγγελμάτων που ο φόρτος εργασίας διπλασιάστηκε ή και τριπλασιάστηκε την περίοδο του lockdown, όμως τα κέρδη μειώθηκαν κατακόρυφα και δεν μπορούσαν να λάβουν καμία ενίσχυση. Χαρακτηριστική περίπτωση οι λογιστές, που το τελευταίο διάστημα εκτελούσαν κάθε είδους εργασία που αφορούσε το Δημόσιο, ακόμα και τις αιτήσεις εμβολιασμού μέσω της ειδικής πλατφόρμας, διότι απαιτείται η χρήση των κωδικών Taxisnet. Και ήταν από εκείνους τους ελεύθερους επαγγελματίες που χαρακτηρίζονται ως κακοπληρωμένοι, αφού πολλοί πελάτες τους, βρίσκοντας τη δικαιολογία της πανδημίας ή ευρισκόμενοι σε πραγματική αδυναμία, δεν τους πλήρωναν.
Όπως τονίζει στο symboulos.gr ο Γιώργος Παππάς, πρόεδρος του Οικονομικού Επιμελητηρίου Βορειοδυτικής Πελοποννήσου και Δυτικής Ελλάδος: «Οι λογιστές δεν ενισχύθηκαν. Και ο λόγος είναι ο εξής: πρέπει να εκδίδουν το παραστατικό κάθε μήνα στον πελάτη, άσχετα εάν πληρώνονται ή όχι με βάση την αρχή του δεδουλευμένου, που αναφέρουν τα ελληνικά λογιστικά πρότυπα». Και εξηγεί στη συνέχεια με ποιο τρόπο ο φόρτος εργασίας του συγκεκριμένου κλάδου πολλαπλασιάστηκε μέσα στην πανδημία, χωρίς το ανάλογο οικονομικό αντίκρισμα. «Οι επιχειρήσεις για τις οποίες παρείχαν τις υπηρεσίες τους οι λογιστές είτε ήταν κλειστές είτε είχαν οικονομικά προβλήματα. Ωστόσο οι φορολογικές τους υποχρεώσεις συνεχίζονταν κανονικά. Ο φόρτος εργασίας ήταν τεράστιος, κάποιος έπρεπε να συντάξει τα έντυπα και να κάνει τις λογιστικές εγγραφές. Ταυτόχρονα όλες οι εγκύκλιοι που εκδίδονταν και αφορούσαν οικονομικές ενισχύσεις, τις εκτελούσαν οι λογιστές. Ουσιαστικά έγιναν τα ΚΕΠ του Δημοσίου: απασχολούνταν για τη σύνταξη αίτησης για επίδομα, αλλά και για την εγγραφή κάποιου στο σύστημα του εμβολιασμού, επειδή απαιτούσε εγγραφή μέσω Taxisnet» αναφέρει ο κ. Παππάς. Όλη αυτή η πίεση προς τα λογιστικά γραφεία έγινε χωρίς καμία απολύτως αλλαγή στον τρόπο πληρωμής των λογιστών, που καλούνταν να ικανοποιήσουν και να καλύψουν τις ανάγκες των πελατών τους με τα ίδια χρήματα. «Όταν κάποιος είναι πελάτης έχει τη νοοτροπία την παραπάνω εργασία να μην την πληρώνει» συμπληρώνει ο κ. Παππάς. Η μόνη ενίσχυση που έλαβε ο κλάδος ήταν τα 800 ευρώ, που πήραν ανεξαιρέτως όλοι οι ελεύθεροι επαγγελματίες κατά την πρώτη καραντίνα του 2020 και τίποτα άλλο. Ο κλάδος δεν έλαβε καμία από τις επιστρεπτέες προκαταβολές, καμία κρατική ενίσχυση και δεν έχει συμπεριληφθεί στις τελευταίες ενισχύσεις που προβλέπουν την αναβάθμιση του ηλεκτρονικού εξοπλισμού του. «Οι λογιστές καλούνται να υλοποιήσουν το πρόγραμμα των ηλεκτρονικών βιβλίων my data που θα είναι υποχρεωτικά και δεν λάβαμε μια επιδότηση για να βελτιώσουν τον ηλεκτρονικό και μηχανογραφικό τους εξοπλισμό. Κάποιος που έχει έναν υπολογιστή δεκαετίας θα πρέπει να τον αναβαθμίσει ή να τον αντικαταστήσει για να μπορέσει να προχωρήσει στις σχετικές ενέργειες. Οι δικηγόροι, αντίθετα, δεν εξαιρέθηκαν από την οικονομική αυτή ενίσχυση και εξαιρούμαστε εμείς που καλούμαστε να διαχειριστούμε ένα περίπλοκο πρόγραμμα» εξηγεί ο κ. Παππάς. Το ζήτημα τέθηκε σε τηλεδιάσκεψη που έγινε στο Οικονομικό Επιμελητήριο με τον κλάδο των λογιστών προκειμένου να γίνουν ενέργειες για να αποκατασταθεί η αδικία που εξελίσσεται σε βάρος του κλάδου.
Συνεργεία: «Μηδενικά χιλιόμετρα, μηδέν οι τζίροι»
Από την πλευρά του ο κ. Νίκος Μπαρδάκης, Πρόεδρος του Συνδέσμου Πτυχιούχων Μηχανικών Ιδιοκτητών Συνεργείων Αυτοκινήτων Νομού Αχαΐας, εξηγεί ότι: «Όλοι παραμέναμε ανοικτοί την περίοδο της πανδημίας, αλλά δυστυχώς οι τζίροι μας είχαν πέσει σημαντικά. Υπήρξε καθίζηση από 50 εώς 80%. Τα αυτοκίνητα δεν κυκλοφορούσαν, δεν έγραφαν χιλιόμετρα ούτε έκαναν σημαντικές αποστάσεις. Από την άλλη δεν ήταν πρώτη επιλογή του πολίτη να κάνει σέρβις στο αυτοκίνητό του. Δεν το χρειαζόταν στην ουσία. Οπότε η απώλεια εσόδων ήταν μεγάλη για τον κλάδο. Δεν μπορούσαμε να πάρουμε επίσης επιστρεπτέες προκαταβολές διότι πολλά συνεργεία που επισκευάζουν αυτοκίνητα του Δημοσίου έκοβαν τιμολόγια στο τέλος του χρόνου. Το αποτέλεσμα ήταν να εμφανίζουν αυξημένο τζίρο και το ίδιο το κράτος τους χρωστούσε χρήματα γιατί θα τα εισέπρατταν πολύ αργότερα». Μάλιστα η καθίζηση είναι πανελλαδική, όπως καταγράφεται και στις χρήσεις συνεργείων του κλάδου ανά τη χώρα. Ο κλάδος μάλιστα δεν μπορούσε να λάβει καμία ενίσχυση, ούτε μέσω επιστρεπτέων προκαταβολών, ούτε μέσω ΕΣΠΑ, λόγω των προαπαιτούμενων που είχαν τεθεί. Οι λεγόμενοι «κόφτες» άφησαν πολλούς επαγγελματίες εκτός ενισχύσεων. Έτσι ο κίνδυνος του λουκέτου παραμονεύει για τα λεγόμενα συνοικιακά συνεργεία, που αντιμετωπίζουν εξαιρετικά μεγάλες δυσκολίες με την επανεκκίνηση της οικονομίας. Ο ανταγωνισμός με τις μεγάλες αλυσίδες είναι αδυσώπητος και θα μπορέσει να επιβιώσει όποιος διαθέτει το ανάλογο οικονομικό υπόβαθρο. «Ο κόσμος το προηγούμενο διάστημα δεν επισκεύαζε το ΙΧ του. Αν θέλετε δεν υπήρχε λόγος να πάει το όχημα του στο συνεργείο. Δεν υπήρχαν αποστάσεις και απαγορευόταν η μετακίνηση εκτός νομού. Με μηδενικά ή ανύπαρκτα χιλιόμετρα ούτε τακάκια δεν άλλαζαν οι ιδιοκτήτες των αυτοκινήτων. Αυτός είναι και ο λόγος που ζητούμε ενίσχυση διότι ενώ ήμασταν ανοικτοί δεν είχαμε κανένα τζίρο. Ζητάμε την ενίσχυσή μας μέσω της κλαδικής μας ομοσπονδίας, που μετράει 20.000 μέλη πανελλαδικά και έχουμε καταθέσει σχετικές προτάσεις προς το Υπουργείο Ανάπτυξης. Δεν ξέρουμε εάν τελικά θα μας ακούσουν» αναφέρει ο κ. Μπαρδάκης. Αρκετοί μάλιστα επιχειρηματίες, πριν από την πανδημία και επειδή τότε είχε παρατηρηθεί σχετική αύξηση του ενδιαφέροντος για τον κλάδο του αυτοκινήτου, είχαν σπεύσει να ανοίξουν καινούργια συνεργεία. Και πολλοί λαμβάνοντας επιχειρηματικά δάνεια τα οποία προσδοκούσαν να αποπληρώσουν στη συνέχεια. Η έλευση της πανδημίας τους εξόντωσε οικονομικά, διότι έτρεχαν πολλαπλές υποχρεώσεις, κυρίως προς τράπεζες από τις οποίες και είχαν λάβει σχετικά δάνεια. «Υπήρχε η πρόβλεψη ότι ο κλάδος του αυτοκινήτου, πριν την πανδημία, θα κατέγραφε αύξηση. Αυτό φαινόταν από το ενδιαφέρον του κόσμου εκείνη την περίοδο για τον κλάδο των οχημάτων. Στη συνέχεια όμως, με την εμφάνισή της πανδημίας, το όποιο εισόδημα είχε συγκεντρωθεί παρέμενε άθικτο και κανείς δεν αγόραζε αυτοκίνητο. Εάν κάποιος έχει χρήματα στην άκρη δεν πηγαίνει να τα ξοδέψει αγοράζοντας ΙΧ. Οι πρώτες ανάγκες είναι άλλες όχι η αγορά ενός νέου αυτοκινήτου» παρατηρεί ο κ. Μπαρδάκης.
Τα ταξί κυκλοφορούσαν υποχρεωτικά, χωρίς να λάβουν καμμία ενίσχυση
Από την πλευρά του ο Παναγιώτης Σκέντζος, Πρόεδρος του Σωματείου Ιδιοκτητών Αυτοκινήτων Ταξί Πατρών και Περιχώρων «Ο Άγιος Χριστόφορος» και της Ομοσπονδίας Επαγγελματοβιοτεχνών Αχαΐας, επισημαίνει ότι και ο συγκεκριμένος κλάδος δεν έλαβε καμία αποζημίωση κατά τη διάρκεια της πανδημίας και μάλιστα αποκλείεται από τις ενισχύσεις ειδικού σκοπού που έχει καθορίσει η κυβέρνηση. «Είμαστε ο κλάδος που υποχρεωτικά λειτουργούσε όμως δεν είχαμε κανένα έσοδο εν μέσω πανδημίας. Ο λόγος ήταν ότι προσφέραμε μεταφορικό έργο και είναι ξεκάθαρο ότι έπρεπε να συνεχίσουμε να λειτουργούμε ανελλιπώς. Στην περίοδο του lockdown μάλιστα μεταφέραμε αρρώστους, ηλικιωμένους και ευπαθείς ομάδες. Γι αυτό τον λόγο έπρεπε να ενισχυθούμε. Λάβετε υπόψη ότι άλλα κράτη έδιναν επί μήνα στους οδηγούς ταξί συγκεκριμένο βοήθημα, κάτι που εδώ στη χώρα μας δεν γίνεται και δεν υπήρξε καμία μέριμνα» εξηγεί ο κ. Σκέντζος. Κατά τον κ. Σκέντζο όλοι οι κλάδοι που εκτελούν μεταφορικό έργο ενισχύονται οικονομικά μέσω της αποζημίωσης ειδικού σκοπού που είναι σε εξέλιξη χωρίς όμως να δικαιούνται να την λάβουν τα ταξί. «Ουσιαστικά δεν ξεκινάμε από την ίδια αφετηρία για την κανονικότητα. Σημειώστε ότι ακόμα και στην επιστρεπτέα προκαταβολή δεν είχαμε τη δυνατότητα να πάρουμε ενίσχυση. Και τώρα με την ενίσχυση ειδικού σκοπού, καλούνται να λάβουν χρήματα όλοι οι επαγγελματίες από τον κλάδο των επιβατικών μεταφορών εκτός από τα ταξί και αυτό γιατί δεν περιλαμβάνεται ο ΚΑΔ των ταξί. Κανείς δεν μας έχει απαντήσει γιατί υπάρχει αυτή η εξαίρεση». Μάλιστα ο κλάδος είχε κάνει παρεμβάσεις κατά καιρούς και το ζήτημα είχε τεθεί σε κεντρικό επίπεδο στο ανώτατο όργανο που είναι η Ομοσπονδία των Ταξί όλης της χώρας. Ωστόσο οι δράσεις που ελήφθησαν δεν απέδωσαν τα αναμενόμενα. «Είμαστε στην αναμονή μήπως την τελευταία στιγμή έστω υπάρξει κάποια αλλαγή» εξηγεί ο κ. Σκέντζος,
#pgnews
#ΔΥΤΙΚΗΕΛΛΑΔΑ
#ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ