Μουδιασμένη παραμένει η αγορά εν όψει της Πασχαλινής περιόδου και παρά τις προσπάθειες να βρει το βηματισμό της, μέχρι στιγμής δεν τα έχει καταφέρει. Αυτό είναι το μήνυμα που εκπέμπει ο εμπορικός κόσμος για φέτος το Πάσχα, που για δεύτερη χρονιά λειτουργεί με περιορισμούς. Φαίνεται ότι η καθυστέρηση στο άνοιγμα της αγοράς αλλά και η έλλειψη ρευστότητας των καταναλωτών- με δεδομένο ότι οι πληρωμές των Δώρων έγιναν Μεγάλη Τρίτη και Μεγάλη Τετάρτη- ήταν οι καθοριστικοί παράγοντες στο να μειωθούν και φέτος οι τζίροι των καταστημάτων. Η πλειονότητα των καταναλωτών επέλεξε τα απολύτως απαραίτητα, αφού το κλίμα που έχει διαμορφωθεί δεν ευνοεί τις λεγόμενες «αυθόρμητες αγορές», αυτές δηλαδή που γίνονται μόλις ο πελάτης μπει στο κατάστημα και επιλέξει επιτόπου το προϊόν εκείνο που θα του κινήσει το ενδιαφέρον. Σε αυτού του είδους τις αγορές βασίζονταν το προηγούμενο διάστημα οι περισσότερες επιχειρήσεις, όμως σήμερα η δυνατότητα αυτή δεν υπάρχει μιας και το click in shop έχει κάνει τους περισσότερους καταναλωτές επιφυλακτικούς. «Τα ραντεβού είναι ένας αποτρεπτικός παράγοντας για να κάνει κάποιος τις αγορές του. Εκείνο που έχουμε δει μέχρι σήμερα είναι ότι ο κόσμος κατεβαίνει για να κάνει ουσιαστικά μια διεκπεραίωση. Περιορίζεται στα απαραίτητα, όπως για παράδειγμα ένα δώρο στο βαφτιστήρι και μένει σε αυτά. Η κίνηση ελπίζουμε να ανέβει μέχρι και το Μεγάλο Σάββατο, ωστόσο τις διαθέσεις της η αγορά μας τις έχει δείξει. Αν η αγορά δούλευε διαφορετικά, δηλαδή χωρίς το click away ή το click in θα υπήρχε μια ανάσα στον κόσμο να κάνει και τη βόλτα του στα μαγαζιά. Μην ξεχνάμε ότι τα μικρά καταστήματα τηρούν τα υγειονομικά μέτρα. Δεν χρειάζεται συνεπώς να υπάρχει και άλλη δικλείδα ασφαλείας που είναι το ραντεβού. Από την άλλη και για λόγους ασφάλειας διαπιστώνουμε ότι ο κόσμος δεν μπαίνει στα μεγάλα πολυκαταστήματα και επιλέγει τη μικρά» τονίζει στον «Σ.Ε.» ο Τάσος Νικολακόπουλος, ειδικός γραμματέας του Εμπορικού Συλλόγου Πατρών. Mάλιστα οι έμποροι εύχονται η τάση αυτή που επικρατεί, δηλαδή να επιλέγονται τα τοπικά καταστήματα για τις αγορές σε περιόδους με υψηλό καταναλωτικό ενδιαφέρον, να εμπεδωθεί και το επόμενο διάστημα και να μην είναι κάτι το παροδικό. «Εκείνο που έχει για εμάς σημασία είναι η λεγόμενη αυθόρμητη αγορά. Είναι ουσιαστικά το μεγαλύτερο κομμάτι του τζίρου που γίνεται τα μικρά καταστήματα. Μιλάμε για τον καταναλωτή εκείνο που θα κάνει τη βόλτα του, θα πιει τον καφέ του και θα μπει στο κατάστημα για να διαλέξει. Βέβαια από την άλλη πρέπει να σημειώσουμε ότι καθοριστικός παράγοντας είναι και η έλλειψη ρευστότητας. Στα μικρά και μεσαία εισοδήματα είναι αυτή που παίζει τον πιο καθοριστικό ρόλο στις διαθέσεις του καταναλωτή. Ο κόσμος αυτή τη στιγμή έχει μια τάση να μην ανοίγεται οικονομικά. Νοιώθει την αβεβαιότητα του επόμενου διαστήματος και αυτή η τάση στην αγορά είναι ένας βρόγχος. Δεν την αφήνει να απελευθερωθεί και να κινηθεί με άνεση. Το νοικοκυριό θα κοιτάξει πρώτα να καλύψει τις απαραίτητες ανάγκες, να εξασφαλίσει την ασφάλεια των επόμενων μηνών και στη συνέχεια θα διαθέσει για αγορές οτιδήποτε του περισσέψει» εξηγεί ο κ. Νικολακόπουλος. H αγορά εκτιμάται ότι θα μπορέσει να βρει και πάλι το βηματισμό της από το Μαϊό, μετά την πλήρη άρση των μέτρων, όπως αφήνει να εννοηθεί η κυβέρνηση. Επιπρόσθετα έπαιξε σημαντικό ρόλο η καθυστέρηση στο άνοιγμα των εμπορικών καταστημάτων, που έγινε τελικά στις 12 Απριλίου. «Η Πάτρα άνοιξε υπό πίεση συγκριτικά με άλλες περιοχές όπου ήδη λειτουργούσαν. Αν δεν επιμέναμε θα ανοίγαμε με μεγάλη καθυστέρηση. Η Θεσσαλονίκη άνοιξε τελικά με click away, ενώ η Πάτρα μια εβδομάδα νωρίτερα και με τη μέθοδο του click in shop. Όλα αυτά έχουν αποριθμήσει την αγορά. Το καλοκαίρι θα κάνουμε τα ουσιαστικά βήματα. Έχουμε δει δυστυχώς ότι μεταβάλλονται οι αποφάσεις πολύ γρήγορα από την κυβέρνηση. Αυτό έχει αντανάκλαση στην αγορά που για να λειτουργήσει χρειάζεται ηρεμία, σταθερότητα και πάνω από όλα ελευθερία» αναφέρει ο κ. Νικολακόπουλος. Όπως σημειώνει η κ. Θεοδώρα Ντόκου, ιδιοκτήτρια καταστήματος: «Υπήρχε ένα μούδιασμα στην αγορά. Μέχρι και τη Μεγάλη Τρίτη δεν υπήρχε μεγάλη κίνηση. Το γεγονός ότι έγιναν πληρωμές Δώρων και μπήκαν οι συντάξεις οδήγησε στο να αναθερμανθεί και πάλι η αγορά. Έτσι ο κόσμος είχε την άνεση να πραγματοποιήσει τις αγορές του και να πάρει αυτό που πραγματικά θέλει. Οι νονοί κατέβηκαν στο κέντρο και ζητάνε λαμπάδες. Δεν ξεχνάνε επίσης να αγοράσουν και ένα δεύτερο δωράκι για κάποιο αδελφάκι του βαφτιστηριού. Η διαδικασία με τα ραντεβού δυσκολεύει την κατάσταση». Από την άλλη η κ. Ιφιγένεια Μπαρζούκα εξηγεί ότι «ο κόσμος στην αρχή ήταν παγωμένος, στη συνέχεια όμως πήρε τις λαμπάδες για τα βαφτιστήρια, καθώς φέτος θα γίνει Ανάσταση στις εκκλησίες και όχι στα μπαλκόνια. Ελπίζουμε να επιστρέψουμε και πάλι στην κανονικότητα μας. Ο κόσμος είναι πειθαρχημένος, στέκεται έξω. Η κίνηση όμως δεν είναι αυτή που περιμέναμε. Δηλαδή ότι με το που θα ανοίγαμε θα υπήρχε αυτή η έκρηξη. Υπάρχει κίνηση όχι όμως και κάτι το φοβερό». Στις λαμπάδες εκείνο που διαπιστώνει κανείς είναι ότι υπάρχουν οικονομικές λύσεις και ότι ένα πακέτο με λαμπάδα και πασχαλινό αυγό καλύπτεται και με λιγότερα από 10 ευρώ. Υπάρχουν και περιπτώσεις όπου οι επιλογές ανεβαίνουν και φθάνουμε ακόμα και τα 20 ή 30 ευρώ, ανάλογα με το είδος της λαμπάδας και του αυγού που επιλέγεται.
#pgnews
#ΔΥΤΙΚΗΕΛΛΑΔΑ
#ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ