Toυ Γιώργου Ηλιόπουλου
Ένα ακόμη σημαντικό έργο με έντονο περιβαλλοντικό αποτύπωμα για την πόλη της Πάτρας πρόκειται να ξεκινήσει το επόμενο διάστημα. Το έργο εντάχθηκε στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Δυτική Ελλάδα 2014-2020», με απόφαση του Περιφερειάρχη, Νεκτάριου Φαρμάκη και αφορά την την κατασκευή των έργων συλλογής και μεταφοράς στον Βιολογικό Καθαρισμό, των λυμάτων στη Βορεινή παραλιακή περιοχή της Πάτρας, μεταξύ της θάλασσας και των οδών Αυστραλίας και Νοταρά όπου βρίσκεται ο κεντρικός αποχετευτικός αγωγός (ΚΑΑ) και μεταξύ της οδού Κανελλοπούλου και του χειμάρρου Μειλίχου. Ο προϋπολογισμός του έργου είναι 6,9 εκατ. Ευρώ και αφορά δύο υποζώνες. Η πρώτη αντιστοιχεί στην περιοχή «Βορείως έξω Αγυιά», η οποία δεν διαθέτει καθόλου δίκτυα λυμάτων και οι υπάρχουσες κτιριακές εγκαταστάσεις εξυπηρετούνται με βόθρους. Η δεύτερη αντιστοιχεί στην περιοχή «Εξω Αγυιά», διαθέτει σε ένα τμήμα της κατάντι της οδού Νοταρά παντορροϊκούς αγωγούς, ενώ στο παραλιακό τμήμα της δεν διαθέτει καθόλου δίκτυα λυμάτων και οι υπάρχουσες κτιριακές εγκαταστάσεις εξυπηρετούνται με βόθρους. Στα πλαίσια του νέου έργου κατασκευάζονται νέα δίκτυα στις περιοχές που δεν διαθέτουν καθόλου αποχέτευση λυμάτων. Στα νέα αυτά δίκτυα λυμάτων συνδέονται και εκκρέουν μέσω φρεατίων εκτροπής και τα υπάρχοντα παντορροϊκά δίκτυα. Οι νέοι συλλεκτήριοι αγωγοί λυμάτων συγκεντρώνουν τα λύματα σε δύο αντλιοστάσια, ένα για κάθε υποζώνη και από εκεί με καταθλιπτικούς αγωγούς μεταφέρονται σε κεντρικούς αποχετευτικούς αγωγούς και μέσω αυτών στις Εγκαταστάσεις Επεξεργασίας Λυμάτων. Η εξυπηρετούμενη περιοχή συνολικά των υποζωνών αυτών περικλείεται από τους δρόμους: Κανελλοπούλου, Ηρώων Πολυτεχνείου, Μειλίχου, Νοταρά, Αυστραλίας, Κανελλοπούλου. Το έργο συγχρηματοδοτείται από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης (ΕΤΠΑ) στο πλαίσιο της πολιτικής συνοχής. Και αυτό γιατί το ΕΤΠΑ επιδιώκει την ενίσχυση της οικονομικής και κοινωνικής συνοχής στην Ευρωπαϊκή Ένωση διορθώνοντας ανισορροπίες μεταξύ περιφερειών.
Μιλώντας στον «symboulos.gr» ο Χρήστος Κόρδας, αντιδήμαρχος έργων του Δήμου Πατρεών, αναφέρει ότι: «Aπό τον ποταμό Μείλιχο και μέχρι την οδό Νοταρά εν μέρει υπάρχει αποχετευτικό δίκτυο. Με το συγκεκριμένο έργο θα γίνει ένα διευρυμένο αποχετευτικό δίκτυο που θα λύνει το πρόβλημα της αποχεύτευσης στην περιοχή. Δυστυχώς τα περισσότερα σπίτια είχαν βόθρους και μιλάμε για μια περιοχή μέσα στον κυρίως αστικό ιστό της Πάτρας. Όλη η περιοχή θα ανακουφιστεί σημαντικά. Αυτά τα έργα που είναι σε εξέλιξη έχουν ως στόχο να κατασκευαστούν αγωγοί που θα λύνουν το πρόβλημα. Σημειώστε ότι σε συνδυασμό με το Βιολογικό Καθαρισμό της Πάτρας για τον οποίο βρέθηκε μειοδότης, αναμένεται να δώσουν τη λύση στο πρόβλημα που υπάρχει εδώ και χρόνια».
Ο κ. Κορδάς σημειώνει ότι και άλλες περιοχές αντιμετωπίζουν πρόβλημα, παρότι έχουν κατασκευαστεί οι αγωγοί, όπως για παράδειγμα το Ρίο και ο Άγιος Βασίλειος. Εκκρεμεί η διασύνδεση με τον Βιολογικό Καθαρισμό ώστε οι κάτοικοι να γλιτώσουν από το δυσβάστακτο κόστος μεταφοράς των λυμάτων με βυτία, είτε ιδιωτικά είτε δημοτικά. «Η Πάτρα, όταν κατασκευαστεί ο βιολογικός μετά… από 200 χρόνια θα αποκτήσει σύγχρονα αποχετευτικά δίκτυα. Διότι περί αυτού πρόκειται. Η πόλη μέχρι σήμερα δεν είχε τις υποδομές που της άξιζαν» σημειώνει ο κ. Κορδάς. Για το νέο Βιολογικό Καθαρισμό αναφέρει ότι αναμένεται να επεκταθεί και ήδη έχει βρεθεί ο μειοδότης του έργου, κάτι που σημαίνει ότι σε διάστημα περίπου δύο ετών θα είναι έτοιμος για να λειτουργήσει. Ο χώρος θα είναι στην περιοχή του «Κόκκινου Μύλου» όπου βρίσκονται οι εγκαταστάσεις του υπάρχοντος βιολογικού καθαρισμού.
«Στόχος μας είναι να γίνει η επέκταση του Βιολογικού Καθαρισμού για να λυθεί δια παντός το πρόβλημα της αποχέτευσης στην Πάτρα. Σημειώστε ότι και στις λεγόμενες «ακριβές» περιοχές, όπως για παράδειγμα η Μαρίνα της Πάτρας, η αποκατάσταση του αποχετευτικού δικτύου έγινε μέχρι και πριν από λίγα χρόνια και αποτελούσε μεγάλο ζήτημα. Σε ότι αφορά το κομμάτι που πρόκειται τώρα να ενταχθεί, μιλάμε για μια περιοχή που βρίσκεται στον αστικό ιστό της πόλης και πλέον τώρα αποκτάει σύγχρονες αποχετευτικές υποδομές» αναφέρει ο κ. Κορδάς. Το πρόβλημα της αποχέτευσης Η πόλη των Πατρών αντιμετώπιζε στο πρόσφατο παρελθόν (και συνεχίζει σε ένα βαθμό να αντιμετωπίζει) ιδιαίτερα οξυμένο πρόβλημα αποχέτευσης που κυρίως εντοπίζεται τόσο στην κακή λειτουργία του δικτύου της όσο και στην διάθεση των ανεπεξέργαστων λυμάτων στον ήδη σοβαρά επιβαρημένο Πατραϊκό Κόλπο. Το δίκτυο αποχέτευσης λυμάτων της Πάτρας άρχισε να κατασκευάζεται το 1853 και αφορούσε ένα μικρό τμήμα του κέντρου της πόλης. Μέχρι το τέλος της πρώτης δεκαετίας του 1900 κατασκευάζονται και άλλα τμήματα του αποχετευτικού δικτύου που καλύπτουν ένα σημαντικό τμήμα της τότε πόλης καθώς και οι πρώτοι αγωγοί ομβρίων. Έκτοτε κατασκευάζονταν, επισκευάζονταν και επεκτείνονταν τα δίκτυα για την αντιμετώπιση των παρουσιαζόμενων κάθε φορά άμεσων αναγκών, χωρίς συνολικό σχεδιασμό.
Η αποχέτευση της πόλης γινόταν (και σε ένα βαθμό γίνεται μέχρι σήμερα) με ένα σύνολο αυτοτελών παντορροϊκών δικτύων που εκβάλλουν άμεσα στον Πατραϊκό Κόλπο. Αυτός είναι άλλωστε και ο λόγος που ορισμένα σημεία της παραλιακής ζώνης υπάρχει έντονο πρόβλημα δυσοσμίας. Στα παντορροϊκά δίκτυα έχουμε διατομές αγωγών σχεδιασμένες για να παραλαμβάνουν τόσο τα ακάθαρτα όσο και τα όμβρια της περιοχής που εξυπηρετούν. Με παντορροϊκά δίκτυα εξυπηρετούνται περιοχές των οποίων τα δίκτυα κατασκευάστηκαν σε παλαιότερες εποχές τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό. Ειδικά για τον ελληνικό χώρο με παντορροϊκό δίκτυο αποχετεύονται σήμερα μόνο τα κέντρα των μεγάλων πόλεων που κατασκευάστηκαν πριν από τη δεκαετία του 197 0. Στην Πάτρα τα λύματα στο σύνολο τους μέχρι πρόσφατα εξέβαλλαν ανεπεξέργαστα στον Πατραϊκό Κόλπο από τις εκβολές των αυτοτελών παντορροϊκών δικτύων που υπάρχουν σε πυκνή διάταξη κατά μήκος της ακτογραμμής. Γενικά το υφιστάμενο δίκτυο δεν ανταποκρινόταν στις ανάγκες της πόλης και παρουσίαζε σε έντονο βαθμό προβλήματα. Οι πλέον δε σοβαρές επιπτώσεις αυτής της κατάστασης ήταν: O υψηλός βαθμός ρύπανσης της θαλάσσιας περιοχής μπροστά στην πόλη και γενικότερα της ευρύτερης περιοχής του Πατραϊκού κόλπου, που είναι ο τελικός αποδέκτης. Σημαντικά γενικά αλλά και τοπικά προβλήματα πλημμυρών σε περιόδους βροχοπτώσεων λόγω υπερφόρτωσης των παντορροϊκών αγωγών. Με την κατασκευή του μεγαλύτερου τμήματος των βασικών έργων αποχέτευσης λυμάτων και ομβρίων που πραγματοποιήθηκε στην περίοδο 1990–2014 τα προβλήματα αυτά σε μεγάλο βαθμό έχουν αντιμετωπισθεί ή έχει δρομολογηθεί η αντιμετώπιση τους. Η ολοκλήρωση των βασικών έργων προβλέπεται να βελτιώσει συνολικά την κατάσταση στον τομέα αυτό.
Αυτό το άρθρο δημοσιεύεται στο πλαίσιο του έργου «Η Συνοχή δίπλα μας» με την οικονομική υποστήριξη της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Τα άρθρα των δημοσιογράφων στο πλαίσιο του έργου «Η Πολιτική Συνοχής δίπλα μας» είναι ανεξάρτητα από τις απόψεις της ΕΕ και το περιεχόμενο δεν αντικατοπτρίζει απαραίτητα τις απόψεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
#cohesiongr