Μια κίνηση που αναμένεται να βοηθήσει σημαντικά τα ειδικά σχολεία στην Περιφέρεια της Δυτικής Ελλάδος έλαβε πρόσφατα η Περιφέρεια, δίνοντας μια σημαντική οικονομική βοήθεια σε ένα κομμάτι μαθητών που αντιμετωπίζουν ιδιαίτερες δυσκολίες στη μάθησή. Έτσι, με απόφαση του Περιφερειάρχη Δυτικής Ελλάδας, Νεκτάριου Φαρμάκη, εντάσσεται στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Δυτική Ελλάδα 2014-2020» η δράση «εξειδικευμένη εκπαιδευτική υποστήριξη για το σχολικό έτος 2021-2022» και χρηματοδοτείται με 513.800 ευρώ, προκειμένου να προχωρήσει η πρόσληψη 35 ατόμων Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού (ΕΒΠ) για την εξυπηρέτηση των μαθητών που αδυνατούν να αυτοεξυπηρετηθούν και πέντε ατόμων Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού (ΕΕΠ) για όσους μαθητές χρήζουν σχετικής υποστήριξης και φοιτούν σε σχολικές μονάδες της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης στις ΠΕ Αχαΐας, Αιτωλοακαρνανίας και Ηλείας. Η συγκεκριμένη δράση, όπως τονίζεται στην απόφαση, αφορά μαθητές που, για ολόκληρη ή ορισμένη περίοδο της σχολικής τους ζωής, εμφανίζουν σημαντικές δυσκολίες μάθησης εξαιτίας αισθητηριακών, νοητικών, γνωστικών, αναπτυξιακών προβλημάτων, ψυχικών και νευροψυχικών διαταραχών οι οποίες επηρεάζουν τη διαδικασία της σχολικής προσαρμογής και μάθησης, ενώ συμπεριλαμβάνει την υποστήριξη των μαθητών ΑμεΑ που έχουν αδυναμία αυτοεξυπηρέτησης λόγω κινητικών αναπηριών. Επίσης αφορά μαθητές που παρουσιάζουν νοητική αναπηρία, αισθητηριακές αναπηρίες όρασης (τυφλοί, αμβλύωπες με χαμηλή όραση), αισθητηριακές αναπηρίες ακοής (κωφοί, βαρήκοοι), κινητικές αναπηρίες, χρόνια μη ιάσιμα νοσήματα, διαταραχές ομιλίας λόγου, ειδικές μαθησιακές δυσκολίες όπως δυσλεξία, δυσγραφία, δυσαριθμησία, δυσαναγνωσία, δυσορθογραφία, σύνδρομο ελλειμματικής προσοχής με ή χωρίς υπερκινητικότητα, διάχυτες αναπτυξιακές διαταραχές (φάσμα αυτισμού), ψυχικές διαταραχές και πολλαπλές αναπηρίες.
Στόχος της δράσης
Στόχος της προτεινόμενης πράξης είναι η ενσωμάτωση και η εξασφάλιση της προσβασιμότητας όλων των μαθητών στο κοινωνικό γίγνεσθαι με αποτέλεσμα την αντιμετώπιση του κοινωνικού αποκλεισμού, την αντιμετώπιση της σχολικής αποτυχίας και της πρόωρης εγκατάλειψης του σχολείου.
Μιλώντας στο symboulos.gr ο Σπύρος Ψαρράς, πρόεδρος της ΕΛΜΕ Αχαΐας, ο οποίος υπηρετεί σε ειδικό σχολείο, τονίζει ότι: «Η παράλληλη στήριξη είναι σημαντικό για την εκπαιδευτική κοινότητα. Ένας μαθητής που πρόκειται να εγγραφεί στην πρώτη τάξη του σχολείου μας μας πληροφόρησαν οι γονείς του ότι στο Δημοτικό υπήρχε παράλληλη στήριξη αλλά επί πληρωμή. Μάλιστα ζήτησε στο δικό μας σχολείο να λάβει παράλληλη στήριξη. Οπότε εάν υπάρχει η δυνατότητα πρόσληψης, καταλαβαίνετε ότι είναι σημαντικό για μια τέτοια οικογένεια η απόφαση που ελήφθη». Γενικότερα η στήριξη που έτυχε ο κλάδος των ειδικών σχολείων από την Πολιτεία ήταν ικανοποιητική, σημειώνει ο κ. Ψαρράς, ειδικά στον τομέα του ειδικού προσωπικού. Σε όλες τις ειδικότητες υπήρχε η ανταπόκριση από πλευράς Υπουργείου να βοηθήσει τα συγκεκριμένα παιδιά, που ειδικά την περίοδο της πανδημίας αντιμετώπισαν ακόμη περισσότερα προβλήματα. «Σαφώς οι δυσκολίες φέτος ήταν περισσότερες. Εμείς ως ειδικά σχολεία λειτουργούσαμε κανονικά και δεν κλείσαμε ούτε μια ημέρα. Το προσωπικό δεν μειώθηκε. Μόνο στις περιπτώσεις των συναδέλφων που νόσησαν και έπρεπε να λάβουν άδεια. Ήταν συνάδελφοι που άνηκαν στις ευπαθείς ομάδες, που όμως αντικαταστάθηκαν από αναπληρωτές τρίμηνης διάρκειας, που η διάρκεια της εργασίας τους ανανεώθηκε και κάλυψαν πλήρως τα κενά των συναδέλφων και τα καλύπτουν μέχρι αυτή τη στιγμή», αναφέρει ο κ. Ψαρράς. Ένα πρόβλημα που αντιμετωπίζει το Εργαστήριο Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης Αχαΐας, που υπηρετεί ο κ. Ψαρράς, βρίσκεται στην περιοχή του Πανεπιστημίου, είναι το στεγαστικό. Φιλοξενείται σε κτίριο του Εθνικού Ιδρύματος Κωφών και έχει γίνει έξωση στο ειδικό σχολείο από τους χώρους του Ιδρύματος στην αρχή της επόμενης χρονιάς. Ο λόγος είναι ότι επιθυμία του Ιδρύματος Κωφών είναι η χρήση για δικές του ανάγκες. Το πρόβλημα το γνωρίζουν τόσο ο Περιφερειάρχης Νεκτάριος Φαρμάκης όσο και ο Δήμαρχος Πατρεών Κώστας Πελετίδης. «Δεν μπορεί ένα σχολείο και μάλιστα ειδικό να βρεθεί στο δρόμο. Πριν συμβεί αυτό πρέπει να βρεθεί στέγη για να στεγαστεί», αναφέρει ο κ. Ψαρράς. Οι καθηγητές και οι γονείς ζητούν την παραχώρηση ολόκληρου του κτιρίου γιατί αυτή την περίοδο στεγάζονται μόνο στο ισόγειο. Υπάρχει όμως ένας ελεύθερος όροφος 1000 τετραγωνικών, στον πρώτο όροφο του κτιρίου, που παραμένει κλειδωμένος και δεν παραχωρείται. «Εξαναγκαζόμαστε να κάνουμε φυσιοθεραπεία και εργοθεραπεία στους διαδρόμους. Έχουμε 19 αίθουσες με 23 τμήματα, δηλαδή είναι ενωμένες δύο αίθουσες μαζί. Και ζητάμε την παραχώρηση ολόκληρου του κτιρίου για να βρεθεί μόνιμή λύση. Πρέπει ο Δήμος να αναλάβει δράση και μέσω ΕΣΠΑ να κτιστεί καινούργιο σχολείο. Όμως αυτό θα πάρει αρκετό χρονικό διάστημα, ας είμαστε ρεαλιστές», αναφέρει ο κ. Ψαρράς. Στις 15 Ιουνίου τελειώνει το σχολικό έτος και οι καθηγητές προσπαθούν να κλείσουν συνάντηση με τα συναρμόδια υπουργεία Παιδείας και Εργασίας. Και να γίνει μια συνάντηση στην Αθήνα όπου με έγγραφα θα συζητηθεί η παραχώρης μέχρι να βρεθεί μόνιμη λύση. «Βεβαίως δεν μπορούν να μας κάνουν έξωση και θα παραμείνουμε μέχρι η Πολιτεία να μας στεγάσει κάπου» εξηγεί ο κ. Ψαρράς.
Τα εργαστήρια του σχολείου
Στο σχολείο λειτουργούν εργαστήρια που βοηθούν στην πρακτική εκπαίδευση των μαθητών. Το ένα εργαστήριο είναι αυτό της κηπουρικής, που σκοπό έχει οι μαθητές: • Να αναγνωρίζουν και να ταξινομούν φυτικά και ανθοκομικά προϊόντα και την χρησιμότητα τους. • Να εξοικειωθούν με τον τρόπο παραγωγής, καλλιέργειας και συντήρησης αυτών. • Να αναγνωρίζουν και να χρησιμοποιούν με ασφάλεια τα εργαλεία και τα μηχανήματα που χρειάζονται. • Να κοστολογούν και να εμπορεύονται τα παραγόμενα προϊόντα(επικοινωνία με τους αγοραστές, εξοικείωση στις συναλλαγές χρημάτων). • Έτσι ενισχύεται το ενδιαφέρον των μαθητών για την παραγωγική διαδικασία, ασκούμενοι στο «παράγω- πωλώ- κερδίζω και ζώ» • Κάλυψη θερμοκηπίου με πλαστικό και καλλιέργεια εποχιακών ειδών μαρουλιού, φράουλας, μανιταριών κ.λ.π.
Ακόμα υπάρχει Εργαστήριο Αυτόνομης Διαβίωσης. To Εργαστήριο αυτό έχει κυρίως πρακτικό χαρακτήρα και ο βασικός σκοπός του προσανατολίζεται στην ανάπτυξη όλων των δυνατών και αναδυόμενων δεξιοτήτων των ατόμων με αναπτυξιακές δυσκολίες. Συνεπώς, ο μαθητής, -τρια βελτιώνει το επίπεδο μάθησης και κατάκτησης των βασικών δεξιοτήτων αυτοϋπηρέτησης, στο βαθμό που αυτό είναι δυνατό, ώστε να μπορέσει να αυτονομηθεί. Οι θεματικές ενότητες που διδάσκονται στο Εργαστήριο της Α.Δ. επιλέγονται με βάση τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά των μαθητών, -τριών, σε μια συστηματική προσπάθεια κάλυψης των βασικών αναγκών διαβίωσης τους. Οι βασικές διδακτικές ενότητες είναι: 1. Διατροφή / Σίτιση: Ο μαθητής, -τρια αναγνωρίζει τα τρόφιμα, τα κατηγοριοποιεί σε ομάδες τροφίμων, μαθαίνει να τα καταναλώνει με την ανάλογη συχνότητα δηλ. την προτεινόμενη από το Μεσογειακό Πρότυπο. Επίσης, εκπαιδεύεται στην ορθή χρήση των μαγειρικών σκευών, των ηλεκτρικών συσκευών (πλυντήριο πιάτων, τοστιέρα, αποχυμωτής κτλ.) κατά την διαδικασία παρασκευής κάποιου φαγητού ή γλυκίσματος και επιπλέον, φροντίζει για την καθαριότητα των οικιακών χώρων. 2. Ένδυση – Υπόδηση: Ο μαθητής, -τρια ονομάζει, κατηγοριοποιεί και διαχωρίζει τα ρούχα, τα παπούτσια, τα αξεσουάρ κ.ά. Μαθαίνει την σωστή αλληλουχία των ρούχων στο ντύσιμο και την επιλογή των ρούχων του ανάλογα με τις καιρικές συνθήκες και τις περιστάσεις.
Aυτό το άρθρο δημοσιεύεται στο πλαίσιο του έργου «Η Συνοχή δίπλα μας» με την οικονομική υποστήριξη της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Τα άρθρα των δημοσιογράφων στο πλαίσιο του έργου «Η Πολιτική Συνοχής δίπλα μας» είναι ανεξάρτητα από τις απόψεις της ΕΕ και το περιεχόμενο δεν αντικατοπτρίζει απαραίτητα τις απόψεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
#cohesiongr