Nέα δεδομένα στην καθημερινότητά μας δημιουργούν οι αλλαγές της κυβέρνησης για τον τρόπο λειτουργίας των καταστημάτων εστίασης. Στους κλειστούς χώρους των καταστημάτων, που διαθέτουν κλιματισμό και είναι περιζήτητοι της ημέρες με υψηλή θερμοκρασία, απαιτείται η επίδειξη πιστοποιητικού εμβολιασμού, ενώ στους ανοικτούς χώρους των καταστημάτων δεν απαιτείται καμία επίδειξη εγγράφου, αφού η πρόσβαση είναι ελεύθερη.
Toυ Γιώργου Ηλιόπουλου
Τα νέα μέτρα από τη μία αλλά και η απουσία φοιτητών στην Πάτρα από την άλλη, που αποτελούν και βασική δεξαμενή πελατών της εστίασης, έχει οδηγήσει σε σημαντική μείωση της κίνησης από την περασμένη εβδομάδα δημιουργώντας προβληματισμό στον κλάδο για το τι θα ακολουθήσει.
Όπως σημειώνει στο symboulos.gr ο Γιάννης Σπυρόπουλος, Πρόεδρος του Συλλόγου Καταστηματαρχών Εστίασης και Αναψυχής «ΣΚΕΑΝΑ», υπάρχει μια αλλαγή συμπεριφοράς στους καταναλωτές το τελευταίο διάστημα. «Κάποιος που είναι ανεμβολίαστος μένει αυτομάτως εκτός κλειστών χώρων. Στους εξωτερικούς χώρους δεν υπήρξαν αλλαγές, εκτός μιας αναστάτωσης τις πρώτες ώρες. Το γεγονός ότι στους εσωτερικούς χώρους επιτρέπονται οι εμβολιασμένοι σημαίνει ότι είναι και πολύ μικρή η δεξαμενή των πελατών. Κάμψη στην κίνηση υπάρχει.
Για παράδειγμα στην οδό Γεροκωστοπούλου υπάρχουν συνάδελφοι που σκέφτονται να κλείσουν τα καταστήματά τους για το επόμενο δεκαπενθήμερο εξαιτίας της πτώσης που καταγράφεται. Τα μηνύματα δεν είναι καλά». Σε σχέση με την στάση της κυβέρνησης για την εστίαση, ο κ. Σπυρόπουλος παρατηρεί ότι δεν υπάρχει διάθεση βοήθειας προς τους επιχειρηματίες του κλάδου. «Με το να αφήνεις τους εσωτερικούς χώρους να δουλέψουν, χωρίς όμως ουσιαστικά να μπορούν και να δουλέψουν λόγω των περιορισμών, δεν σημαίνει ότι η κυβέρνηση αποποιείται της ευθύνης να δώσει βοήθεια. Υπάρχουν καταστήματα που είναι 15 μήνες κλειστά και δεν ξέρουμε για πόσο καιρό ακόμη», αναφέρει ο κ. Σπυρόπουλος. Για το ότι οι φοιτητές απουσιάζουν από την περιοχή μας, ο κ. Σπυρόπουλος σημειώνει ότι η απουσία τους είναι καταλυτική.
«Είναι ένας σημαντικός λόγος για την πτώση. Από μελέτες που έχουν καταγραφεί φαίνεται ότι είναι ο νούμερο ένα πελάτης στην εστίαση. Είναι πολύ μεγάλη η απώλειά τους» υπογραμμίζει ο κ. Σπυρόπουλος. Προσθέτει όμως ότι στην κοινωνία επικρατεί και ένα κλίμα φόβου λόγω των εξελίξεων και των αποφάσεων της κυβέρνησης για να επιβάλλει περιορισμούς στη Μύκονο. «Συζητώντας με συναδέλφους αναρωτιόμασταν τι θα γίνει το φθινόπωρο. Όμως με αυτό που έγινε με τη Μύκονο, δεν ξέρουμε τι θα γίνει πλέον τον Αύγουστο. Όταν ένας διεθνής προορισμός κλείνεται με τέτοια ευκολία, φανταστείτε με εμάς τι πρόκειται να γίνει και εάν τελικά θα μας κλείσουν.
Η κυβέρνηση με αυτό το εμπρός-πίσω στα μέτρα έχει χάσει την αξιοπιστία της στο κόσμο. Δεν είναι εύκολο να κλείνεις με τόση ευκολία μια περιοχή, ούτε επίσης είναι εύκολο να άρεις με την ίδια ευκολία τα μέτρα που μόλις είχες πάρει. Επικοινωνιακά το παιχνίδι έχει χαθεί στο να πειστεί και να επισπεύσει ο κόσμος τον εμβολιασμό του» τονίζει ο κ. Σπυρόπουλος. Τέλος για το κατά πόσο όσοι εργάζονται στην εστίαση έχουν διάθεση να εμβολιαστούν, μετά και τις τελευταίες εξελίξεις, ο κ. Σπυρόπουλος αναφέρει ότι «σιγά-σιγά οι περισσότεροι συνάδελφοι έχουν εμβολιαστεί. Ένα μεγάλο μέρος του προσωπικού ανταποκρίνεται. Δεν μπορώ να φανταστώ και να βρεθούμε στη θέση να πιέσουμε το προσωπικό για να εμβολιαστεί για να το προσλάβουμε ή να διατηρήσουν τις θέσεις εργασίας τους».
Από την πλευρά του ο Κωνσταντίνος Σακκής, υπεύθυνος επικοινωνίας του Συλλόγου, επισημαίνει ότι: «Τα μέτρα αυτά δεν μπορούν να εφαρμοστούν στην πράξη. Οι επιχειρηματίες δεν μπορούν να αντικαταστήσουν τους ελεγκτικούς μηχανισμούς. Δημιουργούνται κόστη, στην προσπάθεια που γίνεται να μπορέσουμε να ανταποκριθούμε σε αυτά που μας ζητάνε, τα οποία δεν μπορούμε να καλύψουμε. Για παράδειγμα χρειάζονται στη νυχτερινή εστίαση επιπρόσθετα άτομα για να ελέγχουν τους εισερχόμενους. Όλα αυτά τα επιπλέον κόστη δεν μπορούμε να τα καλύψουμε όταν τα καταστήματα είναι υποχρεωμένα να λειτουργήσουν με το 75% της χωρητικότητας τους. Μια πάγια απαίτηση είναι με οποιαδήποτε μέτρα λαμβάνει η κυβέρνηση, τα καταστήματα να μπορούν να θέτουν υπαλλήλους σε αναστολή». Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η απόφαση της κυβέρνησης να επιτρέψει τη λειτουργία νυχτερινών καταστημάτων μόνο με καθιστούς πελάτες. Και το να μπορεί κάποιος επιχειρηματίας να βάζει σε αναστολή τους υπαλλήλους μπορεί να κάνει βιώσιμη την επιχείρηση.
Ο κ. Σακκής σημειώνει ότι όλες αυτές οι αλλαγές που έχουν θεσπιστεί αφενός οδηγούν σε κόπωση τους καταναλωτές, αφετέρου οδηγούν τους ίδιους τους καταστηματάρχες στο να μη γνωρίζουν ανά εβδομάδα με ποιο τρόπο θα λειτουργήσει το κατάστημά τους. «Τα καταστήματα έχουν μεγάλη μείωση στην πελατεία τους. Ο λόγος είναι ότι εξαιρούνται σε αυτή τη φάση οι ανεμβολίαστοι και έχουν κουράσει και τον κόσμο. Υπάρχουν παρέες εμβολιασμένων και ανεμβολίαστων που θέλουν να διασκεδάσουν. Συνεπώς όλοι αυτοί οι έλεγχοι που γίνονται απωθούν τον κόσμο από το να πιει με την ησυχία του το ποτό του και να περάσει καλά». Σε πολλά καταστήματα που υπάρχουν ανοικτοί και κλειστοί χώροι επιβάλλεται ο έλεγχος των πελατών, κυρίως στην περίπτωση που εκείνοι επιθυμούν να περάσουν τη βραδιά τους σε στεγασμένο χώρο.
«Κάποιες παρέες δεν επιλέγουν το καλοκαίρι να περάσουν τη βραδιά τους στην παραλία. Θέλουν τη δροσιά του κλιματιστικού στα καταστήματα. Και δεν είναι σπάνιο το φαινόμενο τους καλοκαιρινούς μήνες. Ειδικά σε ημέρες με καύσωνα, είναι οι χώροι εκείνοι που είναι σε πρώτη προτίμηση των πελατών που θα πρέπει όλοι να είναι εμβολιασμένοι», καταλήγει ο κ. Σακκής. Το πρόβλημα θα οξυνθεί από φθινόπωρο και όσο πλησιάζουμε στο χειμώνα, που οι στεγασμένοι χώροι θα είναι μονόδρομος για τους πελάτες. Και τότε θα φανεί η πραγματική πτώση στην κίνηση, εφόσον οι εμβολιασμοί δεν προχωρήσουν.
Πρέπει να σημειωθεί επίσης ότι τα μέτρα που ελήφθησαν στη Μύκονο έχουν δημιουργήσει ένα κλίμα έντονου προβληματισμού στην εστίαση για το τι θα ακολουθήσει και στην Αχαΐα. «Ζητάμε όταν λαμβάνονται μέτρα που αφορούν τον κλάδο μας, τουλάχιστον στοιχειωδώς, να λαμβάνεται υπόψη και η δική μας άποψη» αναφέρει ο κ. Σακκής. Είναι μια χαρακτηριστική περίπτωση των επιπτώσεων που έχουν οι αποφάσεις που λαμβάνονται οριζοντίως, διότι στη συγκεκριμένη περίπτωση οι απώλειες ήταν για όλο το φάσμα της τοπικής οικονομίας: από κάβες και σούπερ-μάρκετ μέχρι μεγάλες ξενοδοχειακές μονάδες, λόγω των ακυρώσεων που έγιναν.
«Έχει δημιουργηθεί ένα κακό κλίμα στους καταναλωτές αλλά και στους επιχειρηματίες. Πολλοί συνάδελφοι που θα ήθελαν να κάνουν τοπικά ένα επιχειρηματικό βήμα περιμένουν τις εξελίξεις για να αποφασίσουν. Όλο αυτό όμως φρενάρει την οικονομία και σταματούν οι επενδύσεις, λόγω του φόβου που διαμορφώνεται. Αντιλαμβάνεται κανείς ότι δύσκολα μπορεί να γίνει μια επένδυση με τις υπάρχουσες συνθήκες. Και ο κόσμος από την πλευρά του έχει τις δικές του αναστολές» υπογραμμίζει ο κ. Σακκής.
#pgnews
#ΔΥΤΙΚΗΕΛΛΑΔΑ