Ο τρόπος με τον οποίο τα έργα που γίνονται με τη σύμπραξη Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα θα μπορέσουν να οδηγήσουν στην ανάπτυξη τέθηκε επί τάπητος το απόγευμα της Παρασκευής στη συνεδρία του Οικονομικού Επιμελητηρίου Ελλάδος-10ο Περιφερειακό Τμήμα Βορειοδυτικής Πελοποννήσου και Δυτικής Ελλάδος.
Ο Γιώργος Παππάς, Πρόεδρος του Οικονομικού Επιμελητηρίου συντόνισε την εκδήλωση στην οποία συμμετείχαν ο Νικόλαος Σέργης, Προϊστάμενος Γενικής Γραμματείας Ιδιωτικών Επενδύσεων και ΣΔΙΤ , αρμόδιος για την παρακολούθηση εκτέλεσης των συμβάσεων ΣΔΙΤ
- Χρήστος Σπίρτζης, Βουλευτής Ανατολικής Αττικής, ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία – Toμεάρχης Προστασίας του Πολίτη Κ.Ο ΣΥΡΙΖΑ, Ηλεκτρολόγος Μηχανικός
- Κωνσταντίνος Παπαευθυμίου, Αναπληρωτής Γραμματέας Τομέα Μικρομεσαίας Επιχειρηματικότητας Κινήματος Αλλαγής
- Νίκος Καραθανασόπουλος, Βουλευτής Αχαΐας Μέλος της Κεντρικής Επιτροπής Κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΚΚΕ
Nικόλαος Σέργης: Το προφίλ των έργων ΣΔΙΤ μέχρι και σήμερα
Ο κ. Σέργης, στην τοποθέτησή του, που έγινε διαδικτυακά, έδωσε στοιχεία σε σχέση με τα συγκεκριμένα έργα και εκείνο που φαίνεται είναι ότι στην Ευρώπη τέτοιες συμπράξεις είναι παγιωμένες εδώ και δεκαετίες. Ήδη την τελευταία πενταετία στην Ευρώπη έχουν υπογραφεί 73 δις συμβάσεις και τα έργα αφορούν κυρίως δρόμους, μεταφορές, εκπαίδευση, υγεία και περιβάλλον. Τα πρωτεία κατέχει η Μεγάλη Βρετανία και Ελλάδα είναι 7η θέση της κατάταξης. Στη χώρα μας είναι υπογεγραμμένα 14 έργα ΣΔΙΤ με συμβάσεις ύψους 822 εκατομμυρίων ευρώ σε διάφορους τομείς. Πολλά από τα έργα αφορούν την διαχείριση των απορριμμάτων σε Μακεδονία, Κοζάνη, Ηλεία, Ηπειρο και Πελοπόννησο. Η χρηματοδότηση γίνεται από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και σουαιστικά η διαδικασία αφορά ιδιωτικό δανεισμό. Αναγνώρισε ότι ενδεχόμενες καθυστερήσεις στην εκτέλεση των έργων οφείλονται σε εξωγενείς παράγοντες, ενώ μια σημαντική παράμετρος αποτελεί ο τρόπος με τον οποίο γίνεται άντληση κεφαλαίων από ιδιώτες, μέσω τραπεζικού δανεισμού από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.
Χρήστος Σπίρτζης: «Τα έργα ΣΔΙΤ δεν σημαίνει ότι έγιναν πάντα με διαφάνεια»
Από την πλευρά του ο Χρήστος Σπίρτζης, περιέγραψε το νομοθετικό πλαίσιο που για πολλά χρόνια σχετιζόταν με τα έργα ΣΔΙΤ. «Τα ΣΔΙΤ πάνω από 500 εκατομμύρια ευρώ δεν είχαν κανένα θεσμικό πλαίσιο. Δηλαδή τα έργα που έβγαιναν ως παραχωρήσεις δεν είχαν κανένα θεσμικό πλαίσιο για να δεσμεύονται. Η Αττική Οδός μαζί με το Ελευθεριο Βενιζέλος στην Αθήνα και η Ολυμπία Οδός που αφορά και την Πάτρα, θα δείτε με πόση μεγάλη διαφορά τα έργα αυτά κατασκευάστηκαν. Θα δούμε διαφορά κέρδους αλλά και διαφορά κόστους συντήρησης και λειτουργίας. Αυτό σημαίνει ότι το να μην είχανε δεσμευτικό πλαίσιο στις δύο πρώτες γενιές των έργων ήταν πραγματικά κάτι που άφηναν στον αέρα τις διαδικασίες».
Και συνέχισε διαβάζοντας την έκθεση του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου που ήταν καταπέλτης για τα έργα ΣΔΙΤ της χώρας μας. Πρόκειται για έκθεση του 2018 και αφορά έργα της περιόδου 2010-2014.
«Αν τη διαβάσει κανείς καταλαββαίνει ότι υπάρχουν πολλά ζητήματα που είναι σε αντίθεση με τα σημερινά δεδομένα. Αξίζει κανείς να τα δει για να καταλάβει τα πλεονεκτήματα αλλά και μειονεκτήματα που υπάρχουν στα έργα ΣΔΙΤ και παραχωρήσεις. Το γενικό συμπέρασμα είναι ότι τα έργα όταν βγαίνουν έχουν να κάνουν με το ποιοι είναι οι όροι, οι προδιαγραφές και το δεσμευτικό πλαίσιο που το Δημόσιο βγάζει διαγωνισμούς. Δεν σημαίνει ότι επειδή θα γίνε ένα έργο ΣΔΙΤ θα έχουμε διαφάνεια, το βέλτιστο οικονομικό αποτέλεσμα όσο και για το κόστος των έργων και την ποιότητα» είπε ο κ. Σπίρτζης.
Κώστας Παπαευθυμίου: «Εκτελούνταν έργα χωρίς προϋπολογισμό και μελέτη»
Ο Κωνσταντίνος Παπαευθυμίου πρόσθεσε ότι ιδεατά τα έργα ΣΔΙΤ λόγω των κανόνων που έχουν θεσπιστεί δεν προσμετρούνται στο εθνικό χρέος. Την περίοδο των Μνημονίων δεν μπορούσαν να εκτελεστούν έργα από το Ελληνικό Δημόσιο οπότε το Κράτος στράφηκε στους ιδιώτες. «Τα έργα όμως δεν έγιναν στο χρόνο τους όυτε στον προϋπολογισμό που είχε καθοριστεί και άλλα δεν έγιναν και καθόλου» τόνισε χαρακτηριστικά. Και εκείνος με την σειρά του παρέπεμψε στην έκθεση του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου όπου «είχαμε την πρώτη αποκαθήλωση θα έλεγα των ΣΔΙΤ για την χώρα μας. Στη χώρα μας εξετάζεται η Κεντρική Οδός Ε 65, η Ολυμπία Οδός και ο Αυτοκινητόδρομος Μωρέας. Και στα τρία έργα κανένα από τα κριτήρια που έχουν θεσπιστεί δεν τηρήθηκαν. Υπάρχει 65% αύξηση του κόστους και 55% μείωση του φυσικού αντικειμένου και όλα αυτά μέχρι το 2014. Η αύξηση του κόστους οφείλεται διότι μέχρι τότε στα έργα ΣΔΙΤ δεν υπήρχε προϋπολογισμός και γινόταν αύξηση κατά το δοκούν. Και επίσης δεν υπήρχε οικονομετιχνική μελέτη στην εκτέλεση»…
Νίκος Καραθανασόπουλος: «Διαχρονικές οι πολιτικές ευθύνες για τις αστοχίες»
Ο Νίκος Καραθανασόπουλος ξεκίνησε με το εξής ερώτημα: «Γιατί το χειμώνα πνιγόμαστε, το καλοκαίρι καιγόμαστε και σε ένα σεισμό πέφτουν τα σπίτια;». Και αναρωτήθηκε «δεν είναι πιο καλό να προλαμβάνουμε, παρά να αντιμετωπίζουμε τις επιπτώσεις; Οι κυβερνήσεις που έχουν περάσει όλα αυτά τα χρόνια δεν φταίνε; Η κλιματική αλλαγή είναι το πρόσχημα για να καλυφθούν οι διαχρονικές πολιτικές ευθύνες που υπάρχουν. Και αυτό διότι εάν υπάρχει η κλιματική αλλαγή έπρεπε να είχαν παρθεί μέτρα πολύ πιο έγκαιρα».
Και συνέχισε αναφέροντας ότι στην Αιδηψό , στην Βόρεια Εύβοια, μετά τις πυρκαγιές, είναι σε εξέλιξη αυτή την περίοδο μελέτες στις οποίες δεν έχει ληφθεί καμία μέριμνα για αντιπλημμυρικά έργα.
«Από τις 14 μελέτες δεν υπάρχει μια μελέτη για την ολοκληρωμένη αντιπλημμυρική προστασία της περιοχής. Δεν είναι ζήτημα προτεραιοτήτων; Ποιος καθορίζει τις προτεραιότητες, δηλαδή ποια έργα πρέπει να γίνουν και ποια όχι; Τα συμφέροντα του μεγάλου κεφαλαίου» υπογράμμισε ο κ. Καραθανασόπουλος.
ΔΕΙΤΕ ΟΛΟΚΛΗΡΟ ΤΟ VIDEO ΤΗΣ ΕΚΔΗΛΩΣΗΣ ΣΤΟ ΣΥΝΔΕΣΜΟ
https://forumanaptixis.gr/conference/24oforumanaptyxis/item/68
#pgnews
#ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ