Άρθρο του Προέδρου της Διοικούσας Επιτροπής του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου κ. Oδυσσέα Ζώρα, στο αφιέρωμα του «Συμβούλου Επιχειρήσεων» με αφορμή το 24ο Forum Ανάπτυξης που διοργανώνει η εφημερίδα και έχει κεντρική θεματική ενότητα «Χτίζοντας το Αύριο».
Η παιδεία και η εκπαίδευση αποτελούν δύο από τους σημαντικότερους άξονες της πολιτείας για δημιουργία «ελεύθερων» πολιτών οι οποίοι συμβάλλουν στην οικονομία και την παραγωγή. Σήμερα, περισσότερο από κάθε φορά, η αγορά εργασίας σε συνδυασμό με τις ολοένα αυξανόμενες σύγχρονες ανάγκες της πολιτείας επιβάλλουν αυξημένες απαιτήσεις εξειδίκευσης τόσο του ήδη υπάρχοντος ανθρώπινου δυναμικού όσο και του εν δυνάμει προσωπικού, προάγοντας έτσι την λεγόμενη δια βίου μάθηση. Στο πλαίσιο των αυξανόμενων αναγκών εξειδίκευσης αλλά και της γενικότερης απαίτησης για ταυτόχρονη αύξηση της παραγωγικότητας και μείωση του κόστους τάσσεται και η επιστήμη μέσα από τον άξονα της ανάπτυξης της έρευνας και της αποδοτικότητας.
Έτσι δημιουργείται το ερώτημα Παιδεία και έρευνα ή εκπαίδευση και έρευνα ή ακόμα και Πανεπιστήμια και έρευνα, είναι δύο όψεις ενός κοινού νομίσματος? Δύο έννοιες με κοινή αφετηρία, κοινό σημείο εφαρμογής και κοινό στόχο?Η απάντηση είναι θετική. Η Παιδεία και η έρευνα είναι δύο συνιστώσες μίας κοινής δύναμης. Της κινητήριας δύναμης για την ανάπτυξη μίας χώρας, της δύναμης που ωθεί και κατευθύνει προς την εξέλιξη, την πρωτοτυπία και την ανάπτυξη με στόχο τη βελτίωση της ποιότητας ζωής του ανθρώπου.
Οι έννοιες της παιδείας και της έρευνας συνδέονται με ισχυρούς, άρρηκτους δεσμούς καθώς η μία δεν μπορεί να αναπτυχθεί ή ακόμα και να υπάρξει χωρίς την άλλη. Η υγιής παιδεία και εκπαίδευση προάγουν την έρευνα και η έρευνα παράγει γνώση και δημιουργεί εκπαίδευση. Αυτός είναι ο κύριος λόγος που η βασική μορφή της έρευνας συντελείται και αναπτύσσεται μέσα στα ανώτατα εκπαιδευτικά Ιδρύματα ή σε παράλληλες δομές τους, όπως τα ερευνητικά κέντρα. Η βασική έρευνα ή αλλιώς θεμελιώδης έρευνα, τα αποτελέσματα της οποίας θεμελιώνουν και ισχυροποιούν τόσο την εφαρμοσμένη έρευνα όσο και την εξέλιξη βασικών επιστημών όπως η ιατρική, απαντάται και προάγεται κυρίως μέσα από τον Πανεπιστημιακό χώρο από υψηλά εκπαιδευμένο και εξειδικευμένο επιστημονικό προσωπικό που απαρτίζει και στελεχώνει τα σημερινά εκπαιδευτικά Ιδρύματα της Χώρας μας.
Παραλληλίζοντας την παιδεία και την έρευνα σαν δύο συνιστώσες μίας δύναμης και δανειζόμενος έναν από τους θεμελιώδης νόμους της Φυσικής επιστήμης, γίνεται φανερό ότι όταν οι συνιστώσες αυτές έχουν κοινό στόχο κοινή διεύθυνση και κατεύθυνση, τότε η μία δρα συμπληρωματικά στην άλλη, η μία άγεται μέσω της άλλης και αθροιστικά οδεύουν προς την ανάπτυξη. Σε αντίθετη περίπτωση, οι συνιστώσες δρουν ανταγωνιστικά και καταστροφικά αποτελώντας η μία τροχοπέδη ή ακόμα και οπισθέλκουσα δύναμη στην ανάπτυξη της άλλης.
Καταλήγοντας, θεωρώ ότι η παιδεία, μέσα από τον άξονα της εκπαίδευσης, και η έρευνα -τόσο στη βασική όσο και στην εφαρμοσμένη συνιστώσα της- πρέπει και οφείλουν να συντάσσονται, να επικοινωνούν, να αλληλεπιδρούν, να αλληλοπορεύονται, να αλληλοσυμπληρώνονται και να άγεται η μία μέσα από τα επιτεύγματα της άλλης. Εμείς από την άλλη πλευρά, ως Πανεπιστημιακοί «δάσκαλοι» οφείλουμε να προστατεύουμε τις αρετές της παιδείας και της έρευνας, δημιουργώντας ευκαιρίας ανάπτυξης και εξέλιξης τόσο μέσα από συνεργασίες και συνέργειες όσο και μέσω της ανταλλαγής απόψεων, τεχνογνωσίας αλλά και της υγειούς ανταγωνιστικότητας.
Εύχομαι καλή επιτυχία στο συνέδριο από το οποίο θεωρώ ότι θα προκύψουν σημαντικές ανακοινώσεις που αφορούν στα μεγάλα θέματα που απασχολούν τον σύγχρονο κόσμο.
#pgnews
#ΔΥΤΙΚΗΕΛΛΑΔΑ
#e-ΑΠΟΨΕΙΣ