To παρόν και το μέλλον του σχολικού βιβλίου τέθηκε επί τάπητος στη συνεδρία του Ινστιτούτο Τεχνολογίας Υπολογιστών και Εκδόσεων «Διόφαντος», την οποία συντόνισε ο Πρόεδρος του Ινστιτούτου Δημήτρης Σερπάνος την Τρίτη 7 Δεκεμβρίου στις 12π.μ. στα πλαίσια του 24ου Forum Ανάπτυξης.
«Μας δίνεται η δυνατότητα της ανάδειξης του πολλαπλού βιβλίου το οποίο έχει εισαχθεί ήδη στην εκπαιδευτική κοινότητα», υπογράμμισε ο κ. Σερπάνος.
Δείτε σε video την ΟΜΙΛΙΑ του κ. Δημήτρη Σεράπου
Έγινε αναφορά στην επανάσταση των τεχνολογικών μέσων που βελτιώνει σημαντικά τη λειτουργία του διδακτικού βιβλίου. Η ιδέα του σχολικού βιβλίου ως σημαντικού εργαλείου εργασίας έχει υποχωρήσει μπροστά στην υιοθέτηση της ευρύτερης έννοιας των εκπαιδευτικών μέσων.
Σημαντική επισήμανση ήταν πως το ΙΤΥΕ/ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ εκτός από τα 28 εκ. αντίτυπα βιβλίων που διαθέτει στις σχολικές μονάδες, διαθέτει ακόμα 2,5 εκατομμύρια αντίτυπα στο Υπουργείο Παιδείας της Κύπρου, στην ιδιωτική αγορά και σε δημόσιους φορείς. Προκειμένου όλο αυτό το εγχείρημα να γίνει εφικτό και με στόχο να παρέχεται μια ποιοτική υπηρεσία στα σχολεία, αναδιοργανώθηκαν οι διαδικασίες του εφοδιαστικού κύκλου και εφαρμόστηκαν μια σειρά από καινοτομίες.
Δρ. Δημήτρης Σοφοτάσιος, Αναπληρωτής Διευθυντής Εκδόσεων ΙΤΥΕ
Το μεγάλο βήμα στην αλλαγή των σχολικών βιβλίων
Για το σχολικό βιβλίο την περίοδο από το 2012 μέχρι το 2021 μίλησε ο Δρ. Δημήτρης Σοφοτάσιος, Μηχανικός Ηλεκτρονικών Υπολογιστών και Πληροφορικής, που είναι και αναπληρωτής διευθυντής εκδόσεων στο ΙΤΥΕ.
«Το Μαϊο του 2011 δημοσιεύθηκε ο νόμος 3966 με τον οποίο ανατέθηκε στο ΙΤΥΕ η αρμοδιότητα έκδοσης και διανομής των διδακτικών βιβλίων πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Εκείνη την περίοδο συστάθηκε στο ΙΤΥΕ η διεύθυνση εκδόσεων, έχοντας αποστολή να παρέχει μια σύγχρονη καθολική υπηρεσία, με αποδοτικό και οικονομικό τρόπο. Επρόκειτο αναμφισβήτητα για ένα δύσκολο και μεγάλης κλίμακας εγχείρημα, ένα πραγματικό στοίχημα για το ΔΙΟΦΑΝΤΟ, καθόσον ετησίως καλούμαστε να διαχειριστούμε περί τους 700 τίτλους βιβλίων και 1500 τόμους για μαθητές με αμβλυωπία. Οι αμβλύωπες μαθητές, να εξηγήσω, έχουν περιορισμένη όραση και χρησιμοποιούν βιβλία με μεγάλες γραμματοσειρές. Διανέμουμε περί τα 28 εκατομμύρια αντίτυπα σε 10.000 σχολικές μονάδες στο εσωτερικό και το εξωτερικό. 8500 είναι τα δημοτικά, τα γυμνάσια, τα λύκεια και 1800 είναι οι ειδικές μονάδες, όπως σχολεία ειδικής αγωγής, σχολεία τάξεων υποδοχής, εκκλησιαστικά σχολεία και 200 είναι τα ομογενειακά σχολεία του εξωτερικού. Διαθέτουμε επίσης 2,5 εκατομμύρια αντίτυπα στο Υπουργείο Παιδείας της Κύπρου, στην ιδιωτική αγορά και σε δημόσιους φορείς π.χ. στον ΟΑΕΔ».
Δείτε σε video την ΟΜΙΛΙΑ του κ. Δημήτρη Σοφοτάσιου
Δρ. Πολυξένη Μπίλλα, Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής
Το σχολικό βιβλίο και ο ρόλος του στην εκπαίδευση
Από την πλευρά της η Δρ. Πολυξένη Μπίλλα, από το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής ανέφερε ποιος ο ρόλος του Ινστιτούτου στην αναμόρφωση των προγραμμάτων σπουδών.
Όπως εξήγησε η κ. Μπίλλα το βιβλίο υπηρετεί ένα νέο μοντέλο μάθησης σε ένα πλαίσιο επαναπροσδιορισμού του τρόπου με τον οποίο προσλαμβάνονται και νοηματοδοτούνται και ερμηνεύονται οι λειτουργίες του. Ειδικότερα, το σχολικό βιβλίο έχει γνωστικές λειτουργίες, δηλαδή έχει ως στόχο να ενημερώνει τους μαθητές για τις εξελίξεις, παρουσιάζοντας πληροφορίες από μια επιστημονική περιοχή αλλά και παιδαγωγική με στόχο να καθοδηγεί τους δασκάλους. Επιπρόσθετα δίνει στους μαθητές κίνητρα μάθησης, προσφέρει άσκηση επάνω στη θεωρία και ελέγχει κατά αυτό τον τρόπο και την επιτυχία της μάθησης. Το σχολικό βιβλίο, όπως σημείωσε η κ. Μπίλλα «έχει και μια θέση ιδεολογική, διότι δύναται να προβάλλει ως πολιτισμικό προϊόν της διαμόρφωση της υποκειμενικότητας των μαθητών και των μαθητριών και φαίνεται οτι απευθύνεται στη συναισθηματική διάθεση των μαθητών και στη λογική τους αλλά και τις ανησυχίες τους». Το βιβλίο, εκτός από πληροφοριακό και εκπαιδευτικό μέσο, τόνισε ότι θεωρείται και ένα πολιτικό μέσο που αποτελεί παράγοντα κοινωνικών διαδικασιών και φορέα ιδεολογίας, είτε με τρόπο άμεσο είτε με τρόπο έμμεσο.
Δείτε σε video την ΟΜΙΛΙΑ της κας Πολυξένης Μπίλλα
Χρήστος Μανωλόπουλος ,Διευθυντής Εκδόσεων ΙΤΥΕ ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ
Το πολλαπλό σχολικό βιβλίο που αλλάζει τα δεδομένα
Ο Χρήστος Μανωλόπουλος , Διευθυντής Εκδόσεων ΙΤΥΕ ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ στην παρουσίασή του μίλησε για τον σχεδιασμό της επόμενης δεκαετίας και το πολλαπλό σχολικό βιβλίο.Η εφαρμογή του πολλαπλού βιβλίου σημαίνει ότι οι εκπαιδευτικοί θα επιλέγουν ποιο βιβλίο θα διδάξουν κατά τη σχολική χρονιά. Τα προτεινόμενα βιβλία θα είναι εγκεκριμένα από το Μητρώο Διδακτικών Βιβλίων. Παράλληλα, θα δημιουργηθεί ψηφιακή βιβλιοθήκη από το ΙΕΠ ώστε οι εκπαιδευτικοί να παραπέμπουν τους μαθητές.
«Οι σχολικές μονάδες, ένα οικοσύστημα δηλαδή, θα κληθούν να παίξουν ένα νέο ρόλο διότι για πρώτη φορά θα τους ανατεθούν διαδικασίες επιλογής που σήμερα δεν υφίστανται. Το ΙΤΥΕ θα πρέπει να αναπροσαρμόσει την διαδικασία εφοδιασμού, ώστε πραγματικά να μπορέσει με επάρκεια να υποστηρίξει το στόχο» είπε χαρακτηριστικά. Από ένα σύνολο 320 τίτλων που διακινούνται σήμερα θα μεταπηδήσουμε σε μια κατάσταση που οι τίτλοι αυτοί θα εξοφευτούν στους 950 και και αυτό απαιτεί ένα οργανωμένο σχέδιο διαχείρισης. Το ΙΤΥΕ ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ έχει ξεκινήσει την εκπόνηση ενός σφαιρικού επιχειρησιακού σχεδίου με σκοπό να μπορέσει να διαχειριστεί με επάρκεια τα νέα δεδομένα που προκύπτουν. Το σχέδιο αυτό περιλαμβάνει πολλών ειδών καινοτομίες και κοινωνικές αναβαθμίσεις, αλλαγή του συστήματος επιλογής βιβλίων, νέους αλγόριθμους πρόβλεψης της ζήτησης, ανασχεδιασμό συστήματος συσκευασίας και διανομής.
Προαπαιτούμενο σε όλη αυτή την διαδικασία είναι η ακρίβεια, η πληρότητα, η εγκυρότητα, η ταχύτητα, η διαδραστικότητα και η εργονομία.
Το πρώτο τρίμηνο του 2022 θα γίνει η υλοποίηση του νέου συστήματος επιλογής ενώ το δεύτερο τρίμηνο του ίδιου έτους θα γίνει πιλοτική εφαρμογή και προσομοίωση.
«Το πολλαπλό βιβλίο θα «διαταράξει» τη διαδικασία με την οποία γίνεται σήμερα ο εφοδιασμός. Πρέπει να αναζητηθούν νέοι ικανοποιητικοί τρόποι που θα αντικαταστήσουν τους υφιστάμενους. Είναι δύσκολο να εκτιμήσουμε στο χρόνο που έχουμε διαθέσιμο ποιο θα είναι το επόμενο μαθητικό δυναμικού του σχολικού έτους και χρησιμοποιούμε ως επικουρικό μέσο την αποστολή αντιτύπων σε σχολικές μονάδες που λειτουργούν ως κέντρα διανομής».
Δείτε σε video την ΟΜΙΛΙΑ του κ. Χρήστου Μανωλόπουλου
Δρ. Ζαχαρούλα Σμυρναίου, Αντιπρόεδρος του Δ.Σ. του ΙΤΥΕ ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ
Κατώτεροι του μέσου όρου σε δεξιότητες οι Έλληνες
Η Δρ. Ζαχαρούλα Σμυρναίου, Αντιπρόεδρος του Δ.Σ. του ΙΤΥΕ ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ επεσήμανε ότι η χώρα μας στον τομέα των δεξιοτήτων έχει χαμηλά ποσοστά. Ο ΟΑΣΑ σε αναφορά του τονίζει ότι η πανδημία έκανε ακόμη πιο χειρότερη την κατάσταση και η λύση είναι μέσα από τη δια βίου εκπαίδευση και κατάρτιση να εξοπλίσουμε τους πολίτες με τις δεξιότητες που πρέπει.
«Η Ελλάδα είναι χαμηλά σε δεξιότητες και περιλαμβάνεται στο 20% των χωρών με χαμηλούς δείκτες σε δεξιότητες. Παρότι τα ποσοστά ολοκλήρωσης της υποχρεωτικής εκπαίδευσης είναι υψηλά, οπως γνωρίζουμε οι μαθητές μας που συμμετέχουν στο πρόγραμμα PIZA του ΟΑΣΑ η απόδοσή τους σε ανάγνωση και μαθηματικά και θετικές επιστήμες είναι χαμηλές, οι δείκτες που σχετίζονται με τους ενήλικες και με τις δεξιότητες γραμματισμού και αριθμητικής είναι πολύ χαμηλές σε σχέση με το μέσο όρο του ΟΑΣΑ αλλά και η κουλτούρα της δια βίου εκπαίδευσης είναι χαμηλή στους ενήλικες συγκριτικά με τους ενήλικες σε άλλες χώρες της Ευρώπης» είπε η κ. Σμυρναίου.
Για την ένταξη στην αγορά εργασίας, οι δείκτες δείχνουν ότι η χώρα μας θα πρέπει να ακολουθήσει πολιτικές τέτοιες ώστε τα άτομα που έχουν ολοκληρώσει την τριτοβάθμια εκπαίδευση να βρίσκουν απασχόληση γιατί αυτή τη στιγμή το ποσοστό ανεργίας είναι ιδιαίτερα υψηλό. Σημαντικός τομέας είναι οι λεγόμενες ψηφιακές δεξιότητες, όπου η χώρα μας βρίσκεται κάτω από το μέσο όρο των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, τόσο σε βασικές όσο και σε προχωρημένες δεξιότητες.
Δείτε σε video την ΟΜΙΛΙΑ της κας Ζαχαρούλας Σμυρναίου
#pgnews
#ΔΥΤΙΚΗΕΛΛΑΔΑ