Μια εβδομάδα μετά την εξαγγελία των μέτρων από την κυβέρνηση για την ενίσχυση των πολιτών και οι φωνές διαμαρτυρίας ολοένα και πυκνώνουν. Όλοι θεωρούν ότι τα συγκεκριμένα μέτρα δεν μπορούν σε καμία περίπτωση να βοηθήσουν τους επαγγελματίες να ορθοποδήσουν, αλλά και τη μέση ελληνική οικογένεια να μπορέσει να πάρει μια ανάσα από τη λαίλαπα των ανατιμήσεων.
Του Γιώργου Ηλιόπουλου
Το μεγάλο αγκάθι παραμένει το ρεύμα το οποίο καθημερινά γίνεται θηλιά στο λαιμό για νοικοκυριά και επιχειρήσεις, ενώ και τα καύσιμα απειλούν τους επαγγελματίες που με δυσκολία καταφέρνουν να ορθοποδήσουν.
Δ. Νικολακόπουλος: «Θα έχουμε ντόμινο αυξήσεων»
Ο Δημήτρης Νικολακόπουλος, Πρόεδρος της ΟΕΒΕΣΝΑ αναφέρει ότι «η επιχειρηματικότητα δεν είχε καμία ενίσχυση. Οι επιχειρήσεις μας έχουν μπει στον ίδιο παρανομαστή με τα νοικοκυριά. Οι επαγγελματίες με ένα τεράστιο κόστος, που ούτως ή άλλος είχανε, δεν έχουν τη δυνατότητα να σταθούν όρθιοι και να πάρουν μια ανάσα. Δεν μπορούμε να εξυπηρετήσουμε τους πελάτες μας με ένα χαμηλό κόστος. Το επιπλέον κόστος δυστυχώς θα το μεταφέρουν στους καταναλωτές. Οπότε θα έχουμε ένα ντόμινο αυξήσεων που θα είναι σε βάρος της κοινωνίας και των καταναλωτών». Τα μεταφορικά κόστη είναι εκείνα που καίνε τον συγκεκριμένο κλάδο και αυξάνουν την τιμή των προϊόντων. «Τα μεταφορικά για εμάς τους επαγγελματίες είναι καθοριστικό. Το καύσιμο είναι κάτι που το χρησιμοποιούμε. Ένα 30% ανόδου του καυσίμου είναι σε βάρος των επιχειρήσεων και αν δεν λάβει μέτρα η κυβέρνηση θα αναγκαστούν οι επιχειρήσεις να το μεταφέρουν στους καταναλωτές» αναφέρει ο κ. Νικολακόπουλος. Στο ερώτημα εάν οι επιχειρήσεις είναι ανταγωνιστικές με όλα αυτά τα οποία συμβαίνουν το τελευταίο διάστημα και τις τεράστιες αυξήσεις, ο ίδιος δηλώνει ότι «και βέβαια δεν είμαστε». Όπως εξηγεί «δεν ήμασταν ανταγωνιστικοί πριν, δεν είναι δυνατόν να είμαστε τώρα με την ενέργεια στα ύψη». Και συνεχίζοντας ξεκαθαρίζει ότι δυστυχώς οι επαγγελματίες και οι βιοτέχνες το επόμενο διάστημα δεν θα αντέξουν και θα κλείσουν. «Αυτό θα γίνει εάν η κυβέρνηση δεν λάβει μέτρα. Και πιστεύω ότι υπάρχουν μέτρα που μπορούν να ληφθούν για να μας βοηθήσουν. Η κυβέρνηση μπορεί να βρει τον τρόπο να μας απαλύνει, αλλά δεν το κάνει. Πρέπει να γίνει σύντομα γιατί εάν ληφθούν μέτρα κατόπιν εορτής δεν θα έχει για εμάς κανένα νόημα». Και καταλήγει αναφέροντας ότι η αντίστροφη μέτρηση για τον κλάδο της μικρομεσαίας επιχείρησης είχε ξεκινήσει πολύ καιρό πριν. Προτού δηλαδή τα Ρωσικά στρατεύματα εισβάλλουν στην Ουκρανία και προκαλέσουν τις διεθνείς αναταράξεις. «Πολύ πριν από τον πόλεμο είχαν φανεί τα σημάδια. Υπήρχε μια τάση τότε που οδηγούσε στο να ακριβύνουν τα πάντα ανεξέλεγκτα και ο πόλεμος πλέον είναι το κερασάκι στην τούρτα» υποστηρίζει ο κ. Νικολακόπουλος. Το μήνυμα μάλιστα που στέλνουν οι επιχειρηματίες του κλάδου των βιοτεχνών δεν είναι αισιόδοξο. Και αυτό διότι υπάρχουν επιχειρηματίες που προτιμούν να κρατήσουν κλειστές τις επιχειρήσεις τους από το να παράγουν. Σε αυτό το επίπεδο μάλιστα έχουν φθάσει αρκετές επιχειρήσεις. «Το κόστος είναι μεγαλύτερο και αυτό που θα πουλήσουμε τους έχει στοιχίσει περισσότερο από αυτό που θα εισπράξουν. Μάλιστα έχει παίξει ρόλο και η κατανάλωση, διότι όταν οι καταναλωτές έχουν ένα αυξημένο κόστος από τα καύσιμα, αναγκαστικά ο κόσμος θα είναι κουμπωμένος και θα είναι επιλεκτικός στα προϊόντα».
Γ. Σίδερης: «Σταγόνα στον ωκεανό»
Επίσης χαρακτηριστική η περίπτωση των αυτοκινητιστών οι οποίοι απογοητευμένοι άκουσαν τις εξαγγελίες της κυβέρνησης για τα μέτρα που θεσπίστηκαν για τον κλάδο. Μιλώντας στον «Σ.Ε.» ο Γιώργος Σίδερης, Πρόεδρος του Σωματείου Ιδιοκτητών Ταξί, αναφέρει ότι όλοι αυτοκινητιστές εκτιμούν ότι τα συγκεκριμένα μέτρα δεν προσφέρουν καμία ουσιαστικά βοήθεια και μοιάζουν σταγόνα στον ωκεανό της ακρίβειας. «Υπάρχει πλήρης απογοήτευση στον κλάδο για τα μέτρα που εξήγγειλε η κυβέρνηση. Περιμέναμε μια καλύτερη μέριμνα για τα επαγγελματικά αυτοκίνητα. Καμία σχέση το κόστος λειτουργίας και τα καύσιμα που εμείς καίμε κάθε μήνα, με αυτά τα χρήματα που δίνονται. Εμείς ζητάμε από την αρχή, όπως όλοι οι επαγγελματίες, να μειωθεί ο ειδικός φόρος κατανάλωσης. Αυτή η ενίσχυση που εξήγγειλε η κυβέρνηση δεν θα μπορέσει να δώσει καμία ανάσα στους οδηγούς ταξί. Αν πούμε ότι τα 200 ευρώ είναι ενίσχυση για τους τρεις μήνες, όπως λέει ο Υπουργός, αντιστοιχούν σε δέκα ημέρες κόστος πετρελαίου. Οπότε αντιλαμβάνεστε για τι ποσά μιλάμε». Και συνεχίζοντας εξηγεί ότι έχει δημιουργηθεί μια ζοφερή κατάσταση για τους οδηγούς ταξί που προσπαθούν και αυτοί να ορθοποδήσουν. «Η κατάσταση μας έχει επιβαρύνει υπέρμετρα ως κλάδο. Έχει μειωθεί πάρα πολύ ο τζίρος μας. Έχουν περιοριστεί οι μετακινήσεις του κόσμου λόγω της φτώχειας που επικρατεί, δεν έχουμε δουλειά και έχουμε και τα έξοδα αυτά που επικρατούν και τα οποία μας έχουν φέρει σε πολύ δυσχερή θέση. Κάνοντας μια σύγκριση με το παρελθόν, το να βάλει κάποιος επαγγελματίας οδηγός ταξί το κλειδί στο αυτοκίνητο, σημαίνει ένα υπέρμετρο κόστος. Όσος είναι ο ημερήσιος μας τζίρος σήμερα, τα μισά χρήματα τα δίνουμε για καύσιμα. Η αύξηση είναι μεγάλη και δεν μπορούμε να την σηκώσουμε. Είμαστε ένας κλάδος που λειτουργεί με κρατικό τιμολόγιο και έχουμε να πάρουμε αύξηση από το 2009. Τότε ήταν η τελευταία αύξηση. Όλα αυτά τα χρόνια απορροφήσαμε εμείς τις αυξήσεις και ενδεικτικά θα σας πω ότι το 2009 το πετρέλαιο είχε γύρω στα 70 λεπτά, πριν από ένα μήνα ήταν γύρω στο 1,6 και τώρα….Όλα αυτά μας τελείωσαν». Μάλιστα αρκετοί οδηγοί ταξί σκέφτονται πλέον και να αλλάξουν επάγγελμα, λόγω του μεγάλου κόστους. «Υπάρχουν σκέψεις σε ορισμένους οδηγούς ταξί να αλλάξουν επάγγελμα. Δεν σας το κρύβω αυτό. Κάποιοι που έβρισκαν ένα μεροκάματο εναλλακτικά, προτιμούν να κλειδώσουν το ταξί και να κάνουν άλλη δουλειά» εξηγεί. Και σημειώνει ποια είναι η κατάσταση που επικρατεί στο κέντρο της Πάτρας το τελευταίο διάστημα εξαιτίας του γεγονότος ότι το κόστος των μετακινήσεων έχει ανέβει σε ασύλληπτα μεγέθη. «Στο κέντρο της Πάτρας θα σας έλεγα ότι επικρατεί μεγάλη ερημιά. Η πόλη έχει αδειάσει. Ο κόσμος είναι περιορισμένος και συγκρατημένος στις μετακινήσεις του. Καμία σχέση με το παρελθόν και την κίνηση εκείνη την περίοδο» καταλήγει ο κ. Σίδερης. Μάλιστα τις μεσημεριανές ώρες το κέντρο αδειάζει από αυτοκίνητα, αφού πρόκειται για ΙΧ που έχουν χρησιμοποιήσει όσοι έχουν κατέβει λόγω εργασίας ή για ουσιαστική ανάγκη και όχι κόβοντας άσκοπα βόλτα. Οι θέσεις πάρκινγκ συγκεκριμένες ώρες της ημέρας είναι πάρα πολλές.
Ζημιογόνες ορισμένες επιχειρήσεις του κλάδου της εστίασης
Το ενδεχόμενο εθελούσιου κλεισίματος των καταστημάτων εστίασης για να αντιμετωπιστεί το υψηλό κόστος, έχει τεθεί στη σφαίρα του δημόσιου διαλόγου από ορισμένους επιχειρηματίες του κλάδου. Ωστόσο τα μέλη του ΣΚΕΑΝΑ απορρίπτουν τη συγκεκριμένη πρόταση θεωρώντας ανεφάρμοστη στην πράξη. Εκτιμούν ότι δεν είναι δυνατόν αυτό να γίνει διότι οι συνέπειες θα είναι μεγάλες. Οπως αναφέρει ο Γιάννης Σπυρόπουλος, Πρόεδρος του ΣΚΕΑΝΑ «Δεν ξέρω κατά πόσο είναι εφαρμόσιμη η πρόταση αυτή και εάν μπορεί να υλοποιηθεί. Δεν είναι πολλοί οι συνάδελφοι που θα ήταν διατεθειμένοι να κλείσουν τα καταστήματά τους και να μπούνε σε μια τέτοια λογική. Το πρόβλημα αναγνωρίζουμε ότι είναι μεγάλο. Έχει γιγαντωθεί και τις τελευταίες ημέρες, ερχόμενοι από την κρίση, μας συναντάει η καραντίνα και μείωση των πελατών, προέκυψε και ο πόλεμος και υπήρξε τεράστια ανατίμηση στις πρώτες ύλες. Όλα αυτά μας έχουν οδηγήσει σε απόγνωση. Τα λουκέτα που ίσως ακούγονται είναι πιο κοντά από ποτέ». Μάλιστα τονίζει ότι οι καταστηματάρχες βρίσκονται στο δίλημμα, είτε να αυξήσουν τα προϊόντα που πουλάνε ή να παραμείνουν οι τιμές στα σημερινά επίπεδα. «Ίσως καταφέρουμε να μην είναι τα μαγαζιά μας μη ζημιογόνα, από την άλλη όμως θα μειωθεί η πελατεία γιατί τις αυξήσεις που βιώνουμε εμείς στα μαγαζιά μας τις βιώνουν και οι πελάτες στα σπίτια τους». Σε σχέση με την κατάσταση που επικρατεί ο κ. Σπυρόπουλος αναφέρει ότι «τα καταστήματα δυστυχώς καταγράφουν μια τεράστια αύξηση στις πρώτες ύλες. Αυτά οδηγούν τους περισσότερους συναδέλφους στην απόγνωση. Ειδικής κατηγορίας λάδια όπως τα σπορέλαια, τα κρέατα και το φυσικό αέριο και το ρεύμα είναι εκείνα που μας επιβαρύνουν. Υπάρχει ένα πρόβλημα που θα πρέπει να σκύψει από πάνω η κυβέρνηση και να μπορέσει να βρει μια λύση. Ακούσαμε κάποιες εξαγγελίες από τον Πρωθυπουργό αλλά δεν είναι τέτοιο το μέγεθός τους ώστε να μπορούν να θεωρηθούν ως λύση του προβλήματος». Αναφερόμενος ειδικά στο κόστος του ρεύματος εξηγεί ότι «στο ρεύμα έχουν γίνει αυξήσεις που ξεπερνούν το διπλάσιο ή και τριπλάσιο μερικές φορές. Καταλαβαίνετε ότι ένας επιχειρηματίας που πλήρωνε 700 ευρώ ρεύμα, ξαφνικά καλείται να πληρώσει 2000 ευρώ. Αυτό από μόνο του είναι καθοριστικό. Καταλήγοντας αναφέρει ότι ο ίδιος έχει γίνει αποδέκτης μηνυμάτων από επιχειρηματίες οι οποίοι λειτουργούν τα καταστήματά τους με ζημιές. «Υπάρχει μια πολύ μεγάλη μερίδα του κλάδου αυτή τη στιγμή που μπαίνει μέσα. Λειτουργούν με ζημιές. Αυτό συνεπάγεται μειώσεις σε μισθούς, σε υπαλλήλους και η αντίδραση είναι αλυσιδωτή. Έχω πει πολλές φορές ότι ένα μαγαζί δεν είναι ένας αριθμός. Είναι πολλά περισσότερα. Είναι ένας κύκλος ανθρώπων που δουλεύουν και μια προμηθευτική αλυσίδα που υπάρχει γύρω από αυτούς» υπογραμμίζει ο κ. Σπυρόπουλος. Δεν αποκλείει μάλιστα έκρηξη της ανεργίας το επόμενο διάστημα στον συγκεκριμένο κλάδο εξαιτίας των συνθηκών που διαμορφώνονται μέχρι και σήμερα. «Αν δεν δούμε σύντομα κάποιες αλλαγές μεγάλες θα έχουμε πολύ σοβαρό πρόβλημα. Η συγκυρία ίσως βοηθάει, ελπίζουν πολλοί συνάδελφοι ότι με το άνοιγμα του τουρισμού θα ανοίξει κάπως η αγορά αλλά προς το παρόν κρατάμε μικρό καλάθι». Πάντως ο κλάδος της εστίασης ποντάρει και στην πιθανότητα αύξησης της πελατείας το επόμενο διάστημα μέσω της κατάργησης του πράσινου πιστοποιητικού εμβολιασμού, γνωστού και ως green pass. Aυτό ενδεχομένως και να γίνει ακόμα και μέχρι το Πάσχα, ωστόσο εκείνο που θα τον κρίνει θα είναι η εξέλιξη της πανδημίας.
#pgnews
#ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ