Μια δυσάρεστη έκπληξη περίμενε τις προηγού#μενες ημέρες όλους τους οδηγούς οχημάτων. Και αυτό γιατί η τιμή πώλησης της βενζίνης εκτινάχθηκε στα δύο ευρώ σπάζοντας όλα τα ρεκόρ μέχρι σήμερα. Οι προβλέψεις είναι δυσοίωνες για την εξέλιξη των τιμών τόσο της βενζίνης όσο και του πετρελαίου κίνησης αλλά και θέρμανσης. Η άνοδος θεωρείται δεδομένη όσο ο πόλεμος στην Ουκρανία συνεχίζεται. Η μέση τιμή της βενζίνης , στα περισσότερα πρατήρια του νομού είναι στα 2 ευρώ ανά λίτρο και μέχρι και το Σαββατοκύριακο ίσως έχει φθάσει τα 2,5 ευρώ.
Του Γιώργου Ηλιόπουλου
Σε αυτή την περίπτωση η μετακίνηση γίνεται εξαιρετικά δύσκολη και το κόστος σε πολλά προϊόντα αναγκαστικά θα μετακυληθεί στον καταναλωτή. Επιπρόσθετα όλα τα μεσαία νοικοκυριά δοκιμάζονται σκληρά από τις αυξήσεις και την δεδομένη χρονική στιγμή η αύξηση των τιμών έρχεται να δώσει την «χαριστική βολή» στους μηνιαίους προϋπολογισμούς. Το βέβαιο είναι ότι πλέον θα υπάρξουν επιπτώσεις σε πολλούς κλάδους ενώ μεγάλο ζητούμενο παραμένει και το ψυχολογικό κομμάτι, αφού με τέτοιες τιμές που διαμορφώνονται δύσκολα ευνοείται η κατανάλωση.
Σπ. Μαυροειδής: «Σπάσαμε όλα τα ρεκόρ»
Όπως τονίζει στον «Σ.Ε.» ο πρώην πρόεδρος του Συλλόγου Πρατηριούχων Αχαΐας Σπύρος Μαυροειδής: «Εχει σπάσει το φράγμα των δύο ευρώ η βενζίνη και ακόμη δεν έχουμε τελειώσει. Προχωράμε ανοδικά… Οι τιμές είναι αυξητικές κάθε ημέρα και δεν είναι ποσοστιαίο το κέρδος μας. Χάνουμε γιατί μειώνονται πάρα πολύ τα λίτρα στην κατανάλωση. Θα έχει συνέχεια η αύξηση. Εάν φθάσει τα 400 δολλάρια το βαρέλι θα είναι δραματική η κατάσταση που θα διαμορφωθεί. Μέσα σε μια ημέρα είχαμε σοβαρές αυξήσεις της τάξεως του 25%. Και εμείς τα έχουμε χάσει. Αυτό οφείλεται στον πόλεμο της Ουκρανίας. Το κράτος από την πλευρά του κάτι πρέπει να κάνει και να μειώσει τον ειδικό φόρο κατανάλωσης. Είναι υψηλοί οι φόροι». Σε σχέση με την συμπεριφορά των οδηγών, ο κ. Μαυροειδής παρατηρεί ότι έχουν αλλάξει σημαντικά οι συνήθειές τους: «Βάζουν ελάχιστη βενζίνη, ίσα να κινούνται από το σπίτι προς την δουλειά. Τα 5 και 10 ευρώ έχουν αντικατασταθεί από τα 20 ευρώ που όμως πολύ δύσκολα τα δίνει ο άλλος και αφού περικόψει άλλα πράγματα. Ήδη είναι τραγική η κατάσταση για όλους μας. Ο κόσμος μας μεταφέρει τη δυσαρέσκειά του γιατί είναι πιεσμένος. Επειδή είμαι στην αγορά, θα σας έλεγα ότι η εικόνα είναι απελπιστική. Ο κόσμος είναι πιεσμένος και οι αυξήσεις είναι παντού. Θα αλλάξει η μεταφορά και θα υπάρξουν και επιπτώσεις σε μια σειρά από αγαθά. Τα περιθώρια κέρδους μας είναι περιορισμένα όπως προείπα διότι από τα λίτρα θα βγάλουμε συγκεκριμένο ποσό. Δεν μπορούμε επίσης να γνωρίζουμε πού θα σταματήσει όλη αυτή η ξέφρενη πορεία. Με 50 και 30 ευρώ το κυβικό κάθε ημέρα και με αυξήσεις, καταλαβαίνετε ότι μιλάμε για μη αναστρέψιμη κατάσταση. Όλα αυτά οφείλονται στην αγορά και τις τάσεις».
Α. Μανωλόπουλος: «Τα εισιτήρια έχουν μείνει ίδια»
Από την πλευρά του ο Ανδρέας Μανωλόπουλος, Πρόεδρος του Υπεραστικού ΚΤΕΛ Αχαΐας τονίζει ότι ήταν ανεξέλεγκτες οι αυξήσεις των καυσίμων για τον κλάδο. Ως γνωστόν το Υπεραστικό ΚΤΕΛ επιτελεί ουσιαστικό μεταφορικό έργο και αυτή τη χρονική περίοδο η αύξηση των τιμών αποτελεί μεγάλο αγκάθι για τους ιδιοκτήτες των λεωφορείων. «Μετά την πανδημία του κορωνοϊού έχουμε τις εκρηκτικές αυξήσεις στα καύσιμα. Μας φέρνει σε μεγάλη οικονομική δυσχέρεια όλη αυτή η κατάσταση, διότι μιλάμε για μια αύξηση που αλλάζει σημαντικά τα δεδομένα του κλάδου μας. Ήταν απρόβλεπτη και ελπίζουμε να σταματήσει εδώ, όμως δεν το βλέπω» σημειώνει ο κ. Μανωλόπουλος. Για την τιμή του πετρελαίου κίνησης, το οποίο χρησιμοποιείται από τα λεωφορεία για τα δρομολόγια, ο ίδιος τονίζει ότι: «Η αύξηση φθάνει στο 50%. Και το επιπλέον κόστος δεν μπορούμε να το μετακυλήσουμε στο επιβατικό κοινό. Δεν μπορούμε να αυξήσουμε τα εισιτήρια, γιατί ο κόσμος δεν έχει χρήματα και δεν είναι κάτι που το επιθυμούμε. Θα ζητήσουμε μείωση των φόρων για να μπορέσουμε και εμείς να πάρουμε μια ανάσα». Όπως παρατηρεί και άλλοι κλάδοι έχουν απώλειες από την αύξηση των καυσίμων και γενικότερα δημιουργείται μια εξαιρετικά δύσκολη κατάσταση στις μεταφορές. «Έχουμε να δώσουμε αύξηση στο εισιτήριο από το 2010. Δηλαδή συνολικά 12 χρόνια οι τιμές παραμένουν καθηλωμένες. Καταλαβαίνετε τι σημαίνει αυτό για εμάς. Προσπαθούμε να κρατήσουμε μια ισορροπία ώστε να μπορεί ο κόσμος να ταξιδέψει» αναφέρει ο κ. Μανωλόπουλος.
Γ. Σίδερης: «Η έκρηξη τιμών είναι ανεξέλεγκτη»
Αλλά και τα ταξί επωμίζονται μεγάλο κόστος καθημερινά, αφού η έκρηξη της τιμής του πετρελαίου κίνησης, που πλησιάζει τα 1,9 ευρώ, κάνει τις άσκοπες κούρσες ασύμφορες. Αυτός είναι και ο λόγος που ελάχιστα ταξί κυκλοφορούν στο κέντρο. Όλα βρίσκονται στις πιάτσες περιμένοντας τους πελάτες. Οπως σημειώνει στον «Σ.Ε.» ο Γιώργος Σίδερης, Πρόεδρος του Συλλόγου Ιδιοκτητών Ταξί «Ο Άγιος Χριστόφορος» και Αντιπρόεδρος της ΟΕΒΕΣΝΑ: «Το τελευταίο τριήμερο μέχρι και σήμερα έχει ανέβει τα 15 λεπτά το λίτρο, το πετρέλαιο κίνησης. Έχει φθάσει το 1,9 ευρώ και απέχει ελάχιστα από τα 2 ευρώ της βενζίνης. Αυτό σημαίνει για εμάς ότι το κόστος ανέβηκε πάρα πολύ και από το κέρδος μας θα χάσουμε σημαντικά. Δεν μεταφέρουμε το ενεργειακό κόστος στον πελάτη. Υπάρχει διατίμηση και αυτό σημαίνει ότι χάνουμε σημαντικά από το όποιο καθαρό κέρδος ως εργαζόμενοι και αυτοαπασχολούμενοι στον τομέα των μεταφορών. Αν κάποιος οδηγός ταξί δαπανούσε 300 ευρώ πετρέλαιο το μήνα και τώρα χρειάζεται 500 ευρώ, αυτά τα 200 ευρώ θα είναι απώλεια κέρδους. Και δεν μεταφέρεται στον πελάτη. Ούτε θα ήταν και λύση η αύξηση. Κατά την άποψή μας λύση είναι η επιδότηση στα επαγγελματικά αυτοκίνητα που έχουν πρώτη ύλη καυσίμου το πετρέλαιο». Σε σχέση με την κατάσταση που θα διαμορφωθεί από εδώ και στο εξής ο ίδιος σημειώνει ότι ο προβληματισμός είναι μεγάλος στον κλάδο των οδηγών ταξί. «Θα συρρικνωθεί το κέρδος και άλλο και αυτό είναι που φοβόμαστε. Το μόνο που αποφεύγουμε είναι να μην κάνουμε άσκοπες μετακινήσεις. Εάν θέλουμε δηλαδή να γυρίζουμε με τα αυτοκίνητα μας για να βρούμε πελάτες, πλέον δεν το κάνουμε. Το θέμα της μείωσης του ειδικού φόρου στα καύσιμα τέθηκε από εμάς στον Υπουργό την προηγούμενη εβδομάδα. Εκείνος όμως το απέκλεισε. Τουλάχιστον ας μας επιδοτήσουν το καύσιμο ανάλογα με την κατανάλωση που κάνει ο κάθε επαγγελματίας. Θεωρούμε ότι αυτό ίσως και να μας βοηθήσει. Στον κλάδο υπάρχει μεγάλη μείωση των μετακινήσεων του επιβατικού κοινού εξαιτίας των αυξήσεων και των δυσκολιών που αντιμετωπίζει η ελληνική οικογένεια σήμερα» αναφέρει ο κ. Σίδερης.
Γ. Παππάς: Ανάσα μπορεί να δοθεί μόνο από την μείωση των φόρων στα καύσιμα
Πώς όμως φθάσαμε στην εκτίναξη της τιμής της βενζίνης; Ποιες οι επιπτώσεις στην αγορά; Που θα οδηγήσει όλο αυτό το ξέφρενο ράλλυ τις τιμές; Ο Γιώργος Παππάς, Πρόεδρος του Οικονομικού Επιμελητηρίου Δυτικής Ελλάδος τονίζει ότι: « Η κατάσταση και πριν τον πόλεμο ήταν δύσκολη. Στο ενεργειακό κομμάτι μπήκαμε κατευθείαν στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και καταργήσαμε τον λιγνίτη. Αυτή τη στιγμή το μεγαλύτερο μέρος της ενέργειας στη χώρα το αντλούμε από το φυσικό αέριο. Και αυτό το εισάγουμε για να καλύψουμε το μεγαλύτερο κομμάτι του ενεργειακού κόστους. Αυτό είναι που δημιούργησε πρόβλημα και αύξησε την τιμή των καυσίμων». Και συνεχίζοντας αναφέρει ότι μεγάλο μερίδιο ευθύνης έχουν και οι πάροχοι στο φυσικό αέριο και στο ρεύμα. «Δεν είναι δίκαιη η τιμή στο φυσικό αέριο που πουλάνε οι πάροχοι. Ανεβάζουν την τιμή και δεν υπάρχει «καπέλο» γιατί θα έπρεπε να υπάρξει ένα όριο στο κέρδος. Μετακύλησαν το κόστος στον καταναλωτή». Σε σχέση με τα καύσιμα και τους φόρους που έχουν επιβληθεί ο κ. Παππάς τονίζει ότι: «Το 60% των καυσίμων είναι φόροι. Όταν αυξάνεται η τιμή του καθαρού καυσίμου, τότε αυξάνονται και οι φόροι που είναι έμμεσοι. Έτσι όσο αυξάνεται η τιμή, τόσο αυξάνονται και οι φόροι. Άρα είναι ένα γαϊτανάκι που ξεκίνησε από το φυσικό αέριο που το πουλούσαν ακριβά οι πάροχοι και πλέον φθάσαμε σε μια ακόμη πιο δύσκολη κατάσταση μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία που είναι από τις χώρες που παράγουν φυσικό αέριο Η Ρωσία τροφοδοτεί τη χώρα μας και ο περιορισμός σε βάρος της αλλά και οι κυρώσει της Αμερικής, αύξησαν την τιμή πετρελαίου. Αυτό δημιουργεί ένα εκρηκτικό μείγμα και εάν δεν υπάρξει ενιαία αντιμετώπιση, τότε θα οδηγηθούμε σε δύσκολες καταστάσεις. Οι Ευρωπαίοι προτείνουν ένα ταμείο ενεργειακής μετάβασης, ώστε να υπάρξει επιμερισμός του κόστους. Θα πρέπει να υπάρχει κεντρική αντιμετώπιση και για ένα χρονικό χρονικό διάστημα θα πρέπει να επιστρέψει η χρήση του λιγνίτη για να αντιμετωπίσουμε τη ζήτηση. Πρέπει να υπάρχει όριο στις τιμές για να μην ανεβαίνουν προς τα επάνω και να υπάρχει κρατικός παρεμβατισμός». Σε σχέση με το φυσικό αέριο εκείνο που τονίζει είναι ότι: «Όταν περιορίζεται η διάθεση στο φυσικό αέριο, όλοι στρέφονται σε άλλες μορφές. Αυτός είναι και ο λόγος που έχουν στραφεί όλοι στο πετρέλαιο και κατ’ επέκταση αυξάνεται και η τιμή της βενζίνης. Αυτός είναι και ο λόγος που ανεβαίνει το κόστος της ενέργειας. Το γεγονός ότι η βενζίνη έχει ξεπεράσει τα δύο ευρώ, δημιουργεί μεγάλη ανησυχία. Επίσης, η βενζίνη έχει κάποιους φόρους που είναι κάποια συγκεκριμένα ποσοστά επί του λίτρου. Όταν αυξάνεται η τιμή του καθαρού καυσίμου, αυτό σημαίνει ότι οι φόροι προστίθενται στην τιμή και αυτός είναι και ο λόγος αύξησης της βενζίνης. Μια μορφή μείωσης θα ήταν να μειωθεί το περιθώριο κέρδους στα διυλιστήρια και να μπει ανώτατη τιμή πώλησης. Να μπει συγκεκριμένο δηλαδή ποσοστό στο κέρδος στις εταιρίες που πουλάνε τα καύσιμα. Και αυτό το λέω γιατί μετακυλούν το κόστος στον καταναλωτή και αυτός είναι και ο λόγος εκτόξευσης της τιμής». Τέλος για τις επιπτώσεις του ενεργειακού κόστους στην αγορά, ο κ. Παππάς αναφέρει ότι: «Όλη αυτή η κατάσταση έχει επιπτώσεις στις μεταφορές και ένα δρομολόγιο που κόστιζε 60 ευρώ τώρα κοστίζει 90 ευρώ. Καταλαβαίνει κανείς ότι αυτό αυξάνει το κόστος, οπότε δεν μπορεί κανείς να είναι ανταγωνιστικός. Μια εταιρεία που νοικιάζει φορτηγά ή χρησιμοποιεί δικά της φορτηγά για μεταφορές, αυξάνεται άμεσα το κόστος. Άρα λοιπόν το καύσιμο επιβαρύνει εν γένει τη λειτουργία των επιχειρήσεων. Από την άλλη δεν υπάρχει σιδηρόδρομος για να υπάρχει οικονομία κλίμακος. Και όλο αυτό δείχνει την δεινή κατάσταση που επικρατεί. Σίγουρα θα υπάρξει σοβαρό πρόβλημα στην οικονομία και έχει μειωθεί και η κατανάλωση».
#pgnews
#ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ