Προβληματισμό και δεδομένα που θα πρέπει να ξεπεραστούν όσο το δυνατόν ταχύτερα προκάλεσε η απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής να μην χρηματοδοτήσει τη διέλευση του τρένου από την Πάτρα. Ειδικότερα, το αίτημα για χρηματοδότηση με 168 εκατ. ευρώ, μέσω του μηχανισμού «Συνδέοντας την Ευρώπη (Connecting Europe Facility), που αφορούσε στο τμήμα του σιδηροδρομικού έργου μεταξύ Ρίου-Αγίου Διονυσίου, που είναι συνολικού κόστους 198 εκ. ευρώ, απορρίφθηκε από την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Του Γιώργου Ηλιόπουλου
Κατά τις ίδιες πληροφορίες, η Κομισιόν απέρριψε το αίτημα χρηματοδότησης της ΕΡΓΟΣΕ, γιατί θεωρεί υψηλό το κόστος του έργου και δαπανηρή την λύση της πλήρους υπογειοποίησης στο τμήμα της γραμμής Ρίο – Αγιος Διονύσιος – Νέο Λιμάνι μήκους 6,5 χιλιομέτρων, που αποτελεί πάγιο αίτημα του Δήμου Πατρέων και φορέων της περιοχής, μεταξύ αυτών και του ΤΕΕ. Οι διεργασίες την περασμένη εβδομάδα ήταν έντονες, καθώς στόχος είναι η υποβολή και πάλι της πρότασης για το συγκεκριμένο έργο προκειμένου να ξεκινήσει. Πληροφορίες πάντως ανέφεραν ότι εξεταζόταν ως εναλλακτική πρόταση και η χρηματοδότηση μέσω ΕΣΠΑ, διότι τα χρονοδιογράμματα πλέον δεν επιτρέπουν να χαθεί άλλος χρόνος. Τόσο ο Δήμος της Πάτρας όσο και το ΤΕΕ εμμένουν στην άποψη ότι το έργο πρέπει να γίνει υπογειοποιημένο, δεδομένου ότι πρόκειται για μια επιλογή που θα καθορίσει το μέλλον της πόλης για τα επόμενα 100 χρόνια. Εκτιμούν ως ρεαλιστική την πρόταση που έχει υποβληθεί και εκτιμούν ότι είναι ζήτημα πολιτικής βούλησης το εάν τελικά θα γίνει αποδεκτή.
Κ. Πελετίδης: «Δεν κάνουμε βήμα πίσω»
Μετά την τελευταία εξέλιξη ο Δήμαρχος Πατρέων Κώστας Πελετίδης τονίζει ότι: «Οι εποχές που τρέχαμε εκ των υστέρων να αποκαταστήσουμε τις υποδομές μας, έχουν παρέλθει ανεπιστρεπτί. Εμείς ως Δημοτική Αρχή, κοιτάζοντας προς το μέλλον και βλέποντας με ποιο τρόπο πρέπει να αναπτυχθεί η πόλη μας, σχεδιάζουμε και προχωρούμε στις ανάλογες ενέργειες. Τι χρειάζεται αυτή την περίοδο η πόλη μας; Χρειάζεται μέσα μαζικής μεταφοράς, συνδυασμένα και με άλλα μέσα μετακίνησης, και γι’ αυτό προχωρούμε σε χώρους ανάπλασης για να μπορέσουμε να ζήσουμε όμορφα. Αυτές είναι οι ανάγκες μας και με βάση αυτές προχωράμε για να τις ικανοποιήσουμε. Για να πάμε και στο ουσιαστικό ζήτημα του τρένου, πορευόμαστε με την ίδια λογική. Δεν γίνεται να κάνουμε πίσω, διότι ό,τι κατασκευαστεί τώρα θα αφορά το μέλλον της πόλης για τα επόμενα 100χρόνια. Με βάση αυτό, τι είναι ώριμο για την Πάτρα; Η κατασκευή ενός γραμμικού πάρκου και υπογειοποίηση του τρένου. Το κομμάτι που υποδεικνύουμε είναι στις δυνατότητες της χώρας μας, της πόλης μας και των κυβερνήσεων. Δεν είναι ένα μεγάλο οικονομικό θέμα, αλλά είναι θέμα πολιτικής και εάν θέλουμε να το κάνουμε ή όχι». Κάνοντας στη συνέχεια μια πολιτική τοποθέτηση για τα λάθη που έχουν γίνει μέχρι και σήμερα αναφέρει ότι: «Κάποιοι όπως έκτιζαν την πόλη στον παρελθόν έχουν μείνει κολλημένοι σε αυτό το παρελθόν. Το χειρότερο είναι ότι θέλουν να κτίσουν το μέλλον με βάση το παρελθόν. Η Πάτρα όμως αυτό δεν πρέπει να το δεχτεί. Αυτός είναι και ο λόγος που επιδιώκουμε συνάντηση με τον αρμόδιο Υπουργό Κωνσταντίνο Αχ. Καραμανλή και να του υποβάλλουμε την επιθυμία μας, η πόλη να βλέπει στο μέλλον και να ικανοποιεί τις ανάγκες της από σήμερα. Πιστεύουμε ότι εάν είμαστε συσπειρωμένοι γύρω από αυτό το αίτημα, τότε αυτό θα μπορέσει να υλοποιηθεί». Για το ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση δεν χρηματοδοτεί το έργο, κάτι που εκθέτει την ελληνική κυβέρνηση αλλά και γενικότερα την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου, ο κ. Πελετίδης το χνά, όμως θα τα βρούνε μεταξύ τους οι κυβερνώντες. Την πόλη μας δεν πρέπει να την απασχολεί το διοικητικό κομμάτι. Το ερώτημα είναι «συμφωνούμε με την υπογειοποίηση; Να έχουμε ένα γραμμικό πάρκο; Έναν ποδηλατόδρομο από τον Άγιο Βασίλειο μέχρι και το κέντρο;». Όλα αυτά είναι υπέρ της πόλης μας; Αν το πιστεύουμε πρέπει να το κάνουμε. Και εμείς το πιστεύουμε και θα το προχωρήσουμε». Για το εάν υπάρχει ο φόβος στην δημοτική αρχή το έργο να παραμείνει στις καλένδες, ο κ. Πελετίδης απαντά ότι: «Το έργο έπρεπε να είχε γίνει εδώ και τόσα χρόνια. Δεν παραδόθηκε γιατί κάποιοι ήθελαν μερική υπογειοποίηση. Εδώ η γραμμή ακόμη δεν έχει φθάσει μέχρι το Αίγιο για ποιο πράγμα μιλάμε; Θεωρώ ότι επικρατούν δυνάμεις που η κουλτούρα τους και η θύμισή τους είναι στο χθες. Εμείς ερχόμαστε να ανατρέψουμε αυτή την κατάσταση και θα προχωρήσουμε, γιατί το θέλει η νεολαία και λαός της Πάτρας. Σημειώστε τι έγινε με την παραλιακή ζώνη. Δεν είχε παραδοθεί στις προηγούμενες δημοτικές αρχές γιατί δεν το πιστεύανε. Ποιοι το πιστέψανε; Εμείς που είμαστε «πεισματάρηδες» και έτσι καταφέραμε και το πετύχαμε».
Β. Αϊβαλής: «Χάθηκε μια μάχη όχι όμως ο πόλεμος»
Από την πλευρά του ο Πρόεδρος του ΤΕΕ Δυτικής Ελλάδος Βασίλης Αϊβαλής αναφέρει στον «Σ.Ε.» ότι: «Σαφώς και είναι μια άσχημη εξέλιξη. Δεν πρέπει να μείνουμε σε αυτή. Γιατί κάθε απόφαση, είτε Ευρωπαϊκής Επιτροπής είτε Υπουργείου είτε Περιφέρειας, από τη στιγμή που μιλάμε για ένα πρόγραμμα που είναι για ένταξη, έχει να κάνει με την πρόταση που προηγήθηκε. Δεν πρέπει να μεμψιμοιρούμε και να κλαίμε πάνω από το χυμένο γάλα. Είναι μια πολύ άσχημη απόφαση σε σχέση με το έργο και την πόλη, όμως πρέπει να βγουν οι αρμόδιες υπηρεσίες και να διασαφηνίσουν τους λόγους της εξέλιξης αυτής. Δηλαδή οι αρμόδιες υπηρεσίες της ΕΡΓΟΣΕ πρέπει να εξηγήσουν τους λόγους που το αντίστοιχο τμήμα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής μας απέρριψε την πρόταση. Να αναλυθούν ποια κριτήρια επίσης δεν πληρούνται, ποια δικαιολογητικά δεν δόθηκαν και γενικά τι δεν ήταν σωστό, ώστε να προχωρήσουμε άμεσα στην επανυποβολή της ανανεωμένης, τεκμηριωμένης και πιο πλήρους πλέον πρότασης. Με αυτό τον τρόπο θα χρηματοδοτηθεί το κομμάτι από τον σταθμό του Ρίου μέχρι τον Άγιο Διονύσιο και με πλήρως υπογειοποιημένο τμήμα». Και συνεχίζοντας εξηγεί ποια είναι η πρόταση που καλείται να χρηματοδοτήσει η Ευρωπαϊκή Ένωση: «Θέλω εδώ να ξεχωρίσω ότι όταν αναφερόμαστε στον σταθμό του Ρίου μιλάμε για την πρόταση του ΤΕΕ που αναφέρεται στο νέο σταθμό του Ρίου, πριν την Κανελλοπούλου και μέχρι το σταθμό του Αγίου Διονυσίου. Έτσι θα μπορέσει το τρένο να έρθει υπογειοποιημένο μέχρι εκείνο το σημείο και από εκεί και πέρα να συνεχίσει η υπογειοποίηση μέχρι τον Άγιο Ανδρέα. Πρέπει να σας πω ότι αντίστοιχες υπογειοποιήσεις έχουν γίνει σε πολλές πόλεις της Ευρώπης, ακόμη και με μικρότερο πληθυσμό. Η προσπάθεια είναι να μην παρατήσουμε αυτή την στιγμή ότι κάναμε και κατεβάσουμε τα χέρια, αλλά να έρθουμε με επικαιροποιημένη πρόταση και να την υποβάλουμε για τη χρηματοδότηση του συγκεκριμένου έργου. Δεν χάθηκε ο πόλεμος, πιθανότατα χάθηκε μια μικρή μάχη. Ο πόλεμος είναι μπροστά και πρέπει να προχωρήσουμε μπροστά σε ενέργεια επανυποβολής»
«Στο τραπέζι και άλλες προτάσεις»
Από την πλευρά του ο Διευθυντής Αναπτυξιακής Εταιρείας Επιμελητηρίου Αχαΐας, Αθανάσιος Κούστας, με δημόσια τοποθέτησή του, υπενθυμίζει τι είχε προηγηθεί το 2017 σε σχέση με το τρένο και ποιες προτάσεις είχαν κατατεθεί. Όπως σημειώνει στον «Σ.Ε.» ο κ. Κούστας: «Τον Νοέμβριο του 2015 παρουσιάσθηκαν τα πορίσματα κοινής ερευνητικής προσπάθειας του ETH Ζυρίχης (καθ. Β. Scholl), του ΕΜΠ (καθ. Κ. Μωραϊτης) και του Πανεπιστημίου Πατρών, Τμήμα Αρχιτεκτόνων (Β. Παππάς) αναφορικά με προτάσεις για τη διέλευση της σιδηροδρομικής γραμμής από την πόλη της Πάτρας. Η παρουσίαση συνοδεύτηκε και από έκθεση στην Αγορά Αργύρη με παρουσίαση του συνόλου της διαδικασίας, τα πορίσματά της καθώς και οι προτάσεις τεσσάρων μελετητικών ομάδων μεταξύ των οποίων και κοινής ομάδας των τριών Πανεπιστημίων με επικεφαλής – συντονιστή τον καθηγητή του Α. Σπανομαρίδη (Τμήμα Αρχτεκτόνων Παν. Πατρών)». Και συνεχίζοντας τονίζει ότι: «Όλες αυτές οι προτάσεις παρουσιάστηκαν το 2017 στην Αγορά Αργύρη. Εκείνο στο οποίο είχαν καταλήξει ότι για την Πάτρα πρέπει να γίνει ένα επίγειο τρένο στην υπάρχουσα γραμμή που θα μετατρεπόταν σε μεικτή. Η μια γραμμή θα εξυπηρετούσε τον Προαστιακό και η άλλη γραμμή το εμπορικό τρένο από Αθήνα. Από ένα σημείο και μετά στη συγκεκριμένη γραμμή δεν θα υπάρχουν ηλεκτροφόρα καλώδια σύμφωνα με το σχέδιο και απλώς θα άλλαζε η μηχανή και θα λειτουργούσε ως tram train και με χαμηλή ταχύτητα θα έσερνε τα βαγόνια μέσα στην Πάτρα για να καταλήξουν στο λιμάνι. Και αυτό γιατί η μελέτη που είχε γίνει τότε αποκάλυπτε ότι ουσιαστικά μιλάμε για δύο δρομολόγια εμπορικού τρένου τη νύχτα που θα κατέληγαν στο λιμάνι. Και γι΄αυτό είχε επιλεγεί η λύση της μεταφοράς των εμπορευμάτων με χαμηλής ταχύτητας μηχανής». Η υπογειοποίηση, σύμφωνα με τις τότε τοποθετήσεις που είχαν γίνει, ήταν μια λύση υψηλού κόστους ενώ όσο πλησιάζουμε προς την Πάτρα, που τα εδάφη είναι σαθρά λόγω θάλασσας, θα απαιτούσε επιπρόσθετη ενίσχυση. Ειδικά προς την περιοχή του Αγίου Αλεξίου, όπου διέρχεται ο κεντρικός αγωγός λυμάτων, το πρόβλημα διογκώνεται ακόμη περισσότερο. Η λύση αυτή είχε προταθεί τότε αφενός για να μειωθεί το κόστος και αφετέρου για να αποφευχθεί οποιαδήποτε εμπλοκή του έργου, δεδομένου ότι από τεχνική άποψη είχε θεωρηθεί ιδιαίτερα περίπλοκη η λύση της υπογειοποίησης.
#pgnews
#ΔΥΤΙΚΗΕΛΛΑΔΑ