Εμπόριο και εστίαση διαισθάνονται για τα καλά τις επιπτώσεις της οικονομικής κρίσης, αφού οι τζίροι και τους δύο κλάδους έχουν υποστεί μεγάλη καθίζηση. Συμπληρώνουμε τις πέντε πρώτες ημέρες των εκπτώσεων όμως τα μηνύματα δεν είναι ενθαρρυντικά. Οι καταναλωτές κοιτάζουν διερευνητικά αλλά δεν ψωνίζουν, καθώς το κλίμα αβεβαιότητας που έχει διαμορφωθεί για την χειμερινή περίοδο τους έχει κάνει ιδιαίτερα επιφυλακτικούς.
Του Γιώργου Ηλιόπουλου
«Οι εκπτώσεις είναι πραγματικές και πρέπει οι καταναλωτές να μας υποστηρίξουν. Είναι κάτι που χρειαζόμαστε περισσότερο από κάθε άλλη φορά. Ας μην ακούνε τις σειρήνες των πολυεθνικών για εκπτώσεις 70 ή και 80%. Συνήθως είναι και πλασματικές» σημειώνει στον «Σ.Ε.» ο Κωνσταντίνος Ζαφειρόπουλος, Πρόεδρος του Εμπορικού και Εισαγωγικού Συλλόγου Πατρών.
Και το μεγάλο πρόβλημα που αυτή την περίοδο επικρατεί είναι η έλλειψη ρευστότητας για τα νοικοκυριά που έχει αντίκτυπο και στις επιχειρήσεις. «Δεν υπάρχει διαθέσιμο εισόδημα. Τους προηγούμενους μήνες η ενέργεια «έφαγε» όλα τα χρήματα. Και αναφέρομαι στους λογαριασμούς του ρεύματος και στην ακρίβεια στα είδη πρώτης ανάγκης και στο κόστος των μετακινήσεων. Με το πενιχρό εισόδημα που έχει απομείνει γίνεται προσπάθεια μικρής εξομάλυνσης της κατάστασης αλλά δεν μπορεί αυτή να επιτευχθεί στην πράξη. Η ρευστότητα είναι το πιο σημαντικό», σημειώνει ο κ. Ζαφειρόπουλος. Έτσι εκείνο που διαπιστώνει κανείς είναι ότι οι περισσότεροι καταναλωτές θα κοιτάξουν διερευνητικά αλλά δεν θα ψωνίσουν και θα περιοριστούν στα άκρως απαραίτητα. Υπό άλλες συνθήκες και με τις τιμές που έχουν διαμορφωθεί στην αγορά, η κατανάλωση θα ήταν σαφώς πιο αυξημένη. Κατά κύριο λόγο εκείνα τα οποία παρουσιάζουν μεγάλη αύξηση είναι τα ρούχα και τα παπούτσια ενώ έπονται οι ηλεκτρικές συσκευές. Και παρά το γεγονός ότι πολλά καταστήματα έχουν e shop, οι περισσότεροι καταναλωτές προτιμούν τη φυσική παρουσία στις επιχειρήσεις προκειμένου να δουν από κοντά και να προβάρουν αυτό που επιθυμούν να αγοράσουν.
Από την πλευρά του ο Γραμματέας του Εμπορικού και Εισαγωγικού Συλλόγου Πατρών Τάσος Νικολακόπουλος σημειώνει ότι προτεραιότητα για τα περισσότερα νοικοκυριά είναι η αποπληρωμή των υποχρεώσεων και το πενιχρό εισόδημα που θα απομείνει ίσως διατεθεί σε αγορές αυτή την περίοδο. «Δεν προλαβαίνουν να καλύψουν μια υποχρέωση και ξεπηδάει μια άλλη. Αυτός είναι και ο λόγος που οι καταναλωτές είναι ιδιαίτερα επιφυλακτικοί στα ψώνια που κάνουν. Οι τιμές κατά κοινή ομολογία είναι καλές όμως δεν υπάρχει η ανάλογη διάθεση για αγορές. Δεν είναι πλέον ψυχολογικό το θέμα, αλλά ουσιαστικό αφού δεν υπάρχει διαθέσιμο εισόδημα. Και με όλα αυτά που ακούγονται περί ακρίβειας το χειμώνα και ενεργειακής έλλειψης, είναι λογικό οι περισσότεροι να είναι ιδιαίτερα επιφυλακτικοί». Οι εκπτώσεις θα διαρκέσουν μέχρι τις 31 Αυγούστου, με τα καταστήματα να έχουν τη δυνατότητα να λειτουργήσουν κανονικά την πρώτη Κυριακή 17 Ιουλίου. Φαίνεται πάντως ότι τα τοπικά καταστήματα δεν θα ανοίξουν αυτή την Κυριακή, κάτι που πρόκειται να κάνουν οι πολυεθνικές αλυσίδες.
«Με μηδενική κίνηση τις καθημερινές, η παρτίδα δεν σώζεται μόνο τα Σαββατοκύριακα»
Από την άλλη πλευρά στον τομέα της εστίασης η πτώση του τζίρου είναι εμφανής. Η οικονομική ανασφάλεια που προκύπτει εξαιτίας του πολέμου στην Ουκρανία και η αβεβαιότητα για το μέλλον έχουν κάνει τους πελάτες επιφυλακτικούς. Από την άλλη η έλλειψη χρημάτων εξαιτίας του κόστους μετακίνησης αλλά και ρεύματος έχει επιπτώσεις στην κατανάλωση και γενικότερα στην κίνηση. Φέτος είναι το δυσκολότερο καλοκαίρι για τους επιχειρηματίες της εστίασης και αυτό οφείλεται στην έλλειψη χρημάτων. Τα προηγούμενα χρόνια εξαιτίας της καραντίνας ορισμένα νοικοκυριά είχαν καταφέρει να εξασφαλίσουν ένα οικονομικό απόθεμα το οποίο το κατανάλωσαν την περίοδο του καλοκαιριού. Φέτος αυτή η δυνατότητα δεν υπάρχει.
Όπως σημειώνει στον «Σ.Ε.» ο Τάσος Γιατράς, Πρόεδρος του Συλλόγου Kαταστηματαρχών Εστίασης και Αναψυχής Αχαΐας: «Η πολυεπίπεδη οικονομική κρίση, ως αποτέλεσμα της ενεργειακής κρίσης καθώς και των βαθύτερων πληγών που άφησε η πανδημία στον κλάδο της εστίασης, φέρνουν τον κλάδο στην δυσχερέστερη θέση των τελευταίων δεκαετιών. Πολιτικές που εφαρμόσθηκαν κατά την διάρκεια της πανδημίας κάλυψαν μόνο ένα μέρος της τεράστιας ζημιάς και όχι σε όλους, ενώ τους τελευταίους μήνες, ο πόλεμος της Ουκρανίας, η ενεργειακή κρίση και ο πρωτοφανής για τα ευρωπαϊκά δεδομένα πληθωρισμός, έφεραν το σύνολο των επιχειρήσεων εστίασης σε μη διαχειρίσιμες συνθήκες» . Για την περιοχή της Αχαΐας τα μηνύματα δεν προκαλούν αισιοδοξία και δείχνουν ότι το φετινό καλοκαίρι είναι το πιο δύσκολο. Όπως ο κ. Γιατράς τονίζει: «Στην περιοχή της Αχαΐας, μιας περιφέρειας φτωχής και με μηδενικό αριθμό επισκεπτών, η φετινή καλοκαιρινή περίοδος κινείται σε ένα ασφυκτικό οικονομικό πλαίσιο, με τζίρους απογοητευτικούς για την συντριπτική πλειοψηφία των επιχειρήσεων εστίασης. Αποτέλεσμα αυτής της γενικευμένης κατάστασης είναι η υπερχρέωση των επιχειρήσεων, η πώληση αρκετών απο αυτές σε πολύ χαμηλές τιμές και δυστυχώς ακόμα και οριστικό κλείσιμο για ορισμένες».
Από την πλευρά του ο Γραμματέας του ΣΚΕΑΝΑ Τάκης Ματθαιόπουλος αναφέρει στον «Σ.Ε.» ότι: «Η κίνηση είναι πεσμένη σημαντικά. Είναι διαχωρισμένες οι ημέρες, δηλαδή Παρασκευή και Σάββατο επικρατεί κίνηση στα μαγαζιά, τις καθημερινές δυστυχώς δεν υπάρχει τόσος κόσμος. Θα λέγαμε ότι το βράδυ η κίνηση πέφτει τις καθημερινές κατακόρυφα. Αυτό οφείλεται στο ότι ο κόσμος δεν έχει χρήματα. Από την άλλη εκείνο που γενικώς παρατηρείται είναι ότι είναι πολύ χαμηλή η κατανάλωση. Ακόμη και στο αλκοόλ». Η κάμψη έχει επιδεινωθεί και από το γεγονός ότι απουσιάζουν αυτή την περίοδο οι φοιτητές από την Πάτρα. Ωστόσο εκείνο που παρατηρεί κανείς στους υπόλοιπους πελάτες είναι μια γενικότερη ανασφάλεια που επικρατεί. «Λείπουν χρήματα γιατί πρέπει να πληρωθούν οι λογαριασμοί ρεύματος, αλλά το πιο σοβαρό είναι η έλλειψη ρευστότητας για να πληρωθεί η βενζίνη. Το αποτέλεσμα όλων αυτών είναι ότι φέτος έχουμε μια κακή σεζόν. Τα καθαρά βραδινά καταστήματα έχουν πολύ μεγάλο πρόβλημα. Η παραλιακή του Ρίου από Δευτέρα μέχρι Τετάρτη είναι σχεδόν νεκρή και κινείται επί της ουσίας Παρασκευή και Σάββατο. Όμως έτσι δεν αντισταθμίζεις τις απώλειες. Το ίδιο καταγράφεται και στα Βραχνεϊκα. Γενικότερα καμία περιοχή δεν παρουσιάζει κίνηση» αναφέρει ο κ. Ματθαιόπουλος. Πάντως εκείνο που επίσης παρατηρείται είναι ότι έχουν ανοίξει και πολύ περισσότερα καταστήματα σε σχέση με άλλες χρονιές με αποτέλεσμα ο λίγος κόσμος να μοιράζεται και έτσι να καταγράφεται γενικευμένα πτώση τζίρου. «Ο λιγότερος κόσμος μοιράζεται σε περισσότερα καταστήματα οπότε δεν υπάρχουν κέρδη επιβίωσης για τους καταστηματάρχες. Πάντως εάν θέλαμε να δούμε ποιός τομέας παρουσιάζει τις λιγότερες απώλειες στην εστίαση, θα λέγαμε το φαγητό. Στο αλκοόλ αντίθετα υπάρχει σημαντική πτώση» σημειώνει ο κ. Ματθαιόπουλος. Τα ελάχιστα μαγαζιά που συντηρούνται τις καθημερινές το επιτυγχάνουνε μέσω του φαγητού που και αυτό όμως είναι περιορισμένο σε σχέση με άλλες χρονιές. Η τάση μάλιστα που επικρατεί είναι η παραγγελία ενός κυρίως πιάτου και ενός συνοδευτικού (μπύρα, κρασί, κοκτέιλ) και όχι μιας σαλάτας ή ενός πιάτου που θα το μοιραστούν οι συνδαιτυμόνες.
#pgnews
#ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ