Ένα έργο που θα αλλάξει τη φυσιογνωμία του κέντρου της πόλης θα ξεκινήσει τον επόμενο μήνα, σύμφωνα με τους σχεδιασμούς του Δήμου Πατρέων. Πρόκειται για την ανάπλαση του κέντρου και την πεζοδρόμηση της οδού Μαιζώνος που μετά από αναβολές έρχεται να δώσει μια νέα πνοή στον αστικό ιστό. Ωστόσο ποια θα είναι από εδώ και στο εξής η χρήση του και τι θα πρέπει να περιμένουμε στο μέλλον;
Toυ Γιώργου Ηλιόπουλου
Xρ.Κορδάς: «Να κατοικηθεί το κέντρο»
Όπως σημειώνει στον «Σ.Ε.» ο Χρήστος Κορδάς, Αντιδήμαρχος Πολεδομικού Σχεδιασμού του Δήμου Πατρέων: «Το έργο αναμένεται να ξεκινήσει το αργότερο μέχρι Οκτώβριο. Μπορεί όμως και το Σεπτέμβριο εφόσον ξεπεραστούν κάποια γραφειοκρατικά εμπόδια. Δεν εξαρτάται από εμάς, αλλά είναι ένα σύνολο πραγμάτων». Σε σχέση με την αλλαγή της φυσιογνωμίας του κέντρου ο κ. Κορδάς εξηγεί ότι: «Η παρέμβαση έχει ως κύρια φιλοσοφία να γίνει και πάλι κατοικίσιμο το ιστορικό κέντρο. Δεν θα έχει κύριο χαρακτήρα την λειτουργία γραφείων και εμπορικών καταστημάτων. Βλέπουμε με την διακοπή του ωραρίου λειτουργίας και το κέντρο να αδειάζει. Αυτό θα αλλάξει το επόμενο διάστημα. Επίσης η κατοίκηση θα επεκταθεί και στην Άνω Πόλη που θα είναι και πιο καλά συντηρημένα τα σπίτια, όπως επίσης και στην περιοχή Τριτάκη. Θα υπάρξει μια γενικότερη βελτίωση λόγω των πεζοδρομήσεων. Γενικότερα το ιστορικό κέντρο θα αποκτήσει μια αστική μορφή για τους κατοίκους». Η διάθεση του Δήμου πάντως είναι η Μαιζώνος να μην γίνει ένας δρόμος «διασκέδασης» όπως για παράδειγμα είναι η Ρήγα Φεραίου, όπου οι καφετέριες εξοβέλισαν πολλά εμπορικά καταστήματα. Και πάλι όμως αυτό δεν μπορεί να το εξασφαλίσει ο Δήμος καθώς δεν έχει την δυνατότητα παρέμβασης. «Ο χαρακτήρας της κάθε περιοχής δημιουργείται με την πάροδο των χρόνων. Δηλαδή, κάποτε η Αγίου Νικολάου ήταν γεμάτη καταστήματα μικρά και καφέ. Τώρα φιλοξενεί πολυκαταστήματα. Η Ρήγα Φεραίου είχε άλλο χαρακτήρα που στην πορεία άλλαξε. Δεν μπορεί να σχεδιαστεί όλο αυτό όπως στην Αθήνα, που η Ερμού είναι ένας αμιγώς εμπορικός δρόμος. Αυτό που προσδοκούμε για το μέλλον είναι το κέντρο να επανακατοικηθεί και να αποκτήσει αυτόν τον χαρακτήρα που του έλειπε» εξηγεί ο κ. Κορδάς. Το έργο της ανάπλασης θα έχει ολοκληρωθεί ενάμιση χρόνο από την έναρξη των εργασιών. Για το εάν θα αυξηθεί η αξία των ακινήτων, ο κ. Κορδάς υπογραμμίζει ότι «όντως θα είναι πιο ακριβά, μιας και θα υπάρχει η δυνατότητα κατοίκησης. Σε όλους τους σχεδιασμούς υπάρχουν τα θετικά αλλά και τα αρνητικά. Το παρκάρισμα θα γίνεται εκτός των πεζόδρομων και είναι κάτι θα αλλάξει τη φυσιογνωμία του κέντρου αφού η πόλη μεταλλάσσεται». Μάλιστα τα έργα που δρομολογούνται σε συνδυασμό με τις παρεμβάσεις που σχεδιάζονται στο παραλιακό μέτωπο, θα αποτελέσουν ένα πλέγμα αλλαγών που θα βοηθήσουν σημαντικά να αλλάξει η όψη της πόλης, που είναι ζητούμενο όλα αυτά τα χρόνια. «Με την ανάπτυξη του θαλασσίου μετώπου η Πάτρα θα μεταμορφωθεί και δεν θα παραμείνει ίδια. Η πόλη θα αποκτήσει τον χαρακτήρα της, κάτι που έχουν χάσει άλλες πόλεις της Ελλάδας. Η Θεσσαλονίκη, για παράδειγμα, μετά την απελευθέρωση είχε χάσει τον χαρακτήρα της. Έψαχνε να βρει την ταυτότητά της. Η Πάτρα ακόμα επιδιώκει να κάνει βήματα βελτίωσης και προς αυτή την κατεύθυνση λαμβάνουμε όλα τα απαραίτητα μέτρα», καταλήγει ο κ. Κορδάς.
Κ. Ζαφειρόπουλος: «Τι θέλουμε για τη Μαιζώνος»
Από την πλευρά του ο Εμπορικός και Εισαγωγικός Σύλλογος Πατρών παρακολουθεί τις εξελίξεις και επιδιώκει σε συνεργασία με τον Δήμο να έχει άποψη για τις αλλαγές που θα γίνουν. Όπως τονίζει ο Κωνσταντίνος Ζαφειρόπουλος, Πρόεδρος του ΕΕΣΠ: «Τα δεδομένα αλλάζουν και δημιουργείται ένα αντίβαρο στην υπερβολική κίνηση αλλά και το «μπούκωμα» που έχει δημιουργηθεί στον πεζόδρομο της Ρήγα Φεραίου. Ο κόσμος θα έχει μια τρίτη επιλογή, μαζί με τον πεζόδρομο της Αγίου Νικολάου, για να κινηθεί στο κέντρο. Βλέπουμε όμως ότι όλα αυτά τα χρόνια η κίνηση «γέρνει» προς την πλευρά της Ρήγα Φεραίου». Η πεζοδρόμηση του δρόμου θα επιφέρει πάντως και αλλαγές στις τιμές των ενοικίων. Ήδη, σύμφωνα με τον κ. Ζαφειρόπουλο, έχουν υπάρξει ιδιοκτήτες ακινήτων που έχουν συμφωνήσει με τους μισθωτές τους να προβούν σε αύξηση των ενοικίων της τάξεως του 15 με 20% μόλις ο δρόμος πεζοδρομηθεί. Ο στόχος του ΕΕΣΠ είναι η Μαιζώνος με τη νέα της μορφή να παραμείνει, όσο αυτό είναι εφικτό, ένας αμιγώς εμπορικός δρόμος. Και τα εμπορικά καταστήματα να μην υπερκαλυφθούν από καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος. «Θα μπορεί να υπάρξει λειτουργία καφέ όχι όμως με την ανάπτυξη τραπεζοκαθισμάτων, φαινόμενο που είδαμε στη Ρήγα Φεραίου. Σε αυτό είμαστε αντίθετοι. Αυτό σημαίνει ότι από εμπορικός δρόμος γίνεται δρόμος εστίασης» υπογραμμίζει ο κ. Ζαφειρόπουλος. Ήδη πάντως υπάρχει ζωηρό ενδιαφέρον για ενοικίαση ακινήτου στο συγκεκριμένο δρόμο, αν και οι δεσμεύσεις για την ολοκλήρωσή του ήταν για το τέλος του 2021. Παρόλα αυτά πολλοί είναι εκείνοι που θέλουν να νοικιάσουν ακίνητο στο συγκεκριμένο σημείο. «Πάντα υπήρχε μεγάλη ζήτηση και ειδικά για τη Μαιζώνος. Στόχος είναι όμως και μελλοντικά, όταν πλέον λειτουργήσει ο πεζόδρομος, να μην έχουμε και προβλήματα με την απορροή των όμβρυων υδάτων. Και αυτό γιατί σε αυτή την περίπτωση θα υπάρξει μεγάλο πρόβλημα στα καταστήματα. Θεωρούμε ότι έχουν ληφθεί υπόψη οι ιδιαιτερότητες του έργου και δεν θα φθάσουμε σε αυτό το σημείο» αναφέρει ο κ. Ζαφειρόπουλος. Στη Ρήγα Φεραίου έχουν παρατηρηθεί κακοτεχνίες και υπάρχουν προβλήματα στην απορροή οι οποίες έχουν επισημανθεί. Για την πεζοδρόμηση της Μαιζώνος συναντήθηκε στα τέλη Ιουλίου η νέα διοίκηση του Εμπορικού και Εισαγωγικού Συλλόγου Πατρών με τον δήμαρχο Κώστα Πελετίδη και τον αντιδήμαρχο Καθαριότητας Νίκο Ασπράγκαθο. Στη συνάντηση είχαν παραβρεθεί από πλευράς Εμπορικού ο πρόεδρος Κώστας Ζαφειρόπουλος, ο γραμματέας Τάσος Νικολακόπουλος, η ταμίας Ερμίνα Διονυσάτου και ο ειδικός γραμματέας Χρήστος Σολωμός. Μάλιστα στον Δημαρχο κατατέθηκε και υπόμνημα με προτάσεις του Συλλόγου για τη φυσιογνωμία του δρόμου. Στο υπόμνημα που υποβλήθηκε στον δήμαρχο Πατρέων Κώστα Πελετίδη, από τον ΕΕΣΠ μεταξύ πολλών, αναφέρεται: «η έγκαιρη ενημέρωση και διαβούλευση μπορεί να συμβάλλει στον καλύτερο και συνολικό σχεδιασμό ώστε να μην γίνεται κατακερματισμός των έργων. Π.χ. η πεζοδρόμηση της Ρήγα Φεραίου επέφερε αυξήσεις στα ενοίκια και στον «αέρα» των επιχειρήσεων, «έδιωξε» το εμπόριο το οποίο αντικαταστάθηκε με καταστήματα εστίασης και αναψυχής συνέβαλε στη νέκρωση άλλων δρόμων. Αυτά τα αρνητικά αποτελέσματα δεν πρέπει να τα ξαναζήσουμε σε μεγαλύτερη κλίμακα με την σχεδιαζόμενη πεζοδρόμηση της Μαιζώνος που για πλέον των εκατό ετών είναι από τους εμπορικότερους δρόμους της πόλης. Η πεζοδρόμηση της Μαιζώνος, η αντιδρόμηση της Κορίνθου και των άλλων οδών, με την ταυτόχρονη αλλαγή στους τρόπους κίνησης των πολιτών και των μέσων συγκοινωνίας, θα επιφέρει σίγουρα αλλαγές στο καταναλωτικό κοινό και στον τρόπο προσέγγισης των καταστημάτων». Σε άλλο σημείο του υπομνήματος αναφέρεται επίσης ότι: «Η μικρομεσαία επιχείρηση αποτελεί τον οικονομικό κορμό και τον μεγαλύτερο εργοδότη σε τοπικό επίπεδο. Η τοπική επιχείρηση έχει, αυτή την κρίσιμη στιγμή, την ανάγκη ολόπλευρης συμπαράστασης και στήριξης από την δημοτική αρχή, καθώς η επιβίωση της είναι αναγκαία συνθήκη για την οικονομική επιβίωση της πόλης συνολικά. Η επιβίωση της μικρομεσαίας επιχείρησης προσφέρει στην πόλη θέσεις εργασίας, οικονομική ζωή, στήριξη και στην δημοτική αρχή. Η πόλη επανέρχεται ως πρωταθλήτρια στην ανεργία, μειώνονται δραματικά οι τζίροι και το μέλλον είναι αβέβαιο».
Οι σκέψεις του ΣΚΕΑΝΑ για τα νέα δεδομένα
Πώς όμως υποδέχεται ο Σύλλογος Καταστημάτων Εστίασης και Αναψυχής τα νέα δεδομένα; Mέχρι να ξεκαθαριστεί το τοπίο και η Μαιζώνος να βρει την ταυτότητά της, δεν αναμένονται ουσιαστικές κινήσεις. Ωστόσο, σε μια τετραετία περίπου, καθώς ο δρόμος αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί το 2024, δηλαδή δύο χρόνια μετά την παράδοσή του, θα έχει ξεκαθαρίσει εάν θα μπορεί να φιλοξενήσει καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος και με ποιες προϋποθέσεις.
Όπως δηλώνει στον «Σ.Ε» ο Αναστάσιος Γιατράς, πρόεδρος του ΣΚΕΑΝΑ: «Το ξεκίνημα των εργασιών για την πεζοδρόμηση της Μαιζώνος είναι αναμφίβολα μια θετική είδηση, για μια παρέμβαση που θα λάβει χώρα στο ιστορικό κέντρο της πόλης. Κάθε δίκτυο πεζοδρόμων είναι απαραίτητο να εντάσσεται στα γενικότερα σχέδια ανάπτυξης μιας περιοχής και να εναρμονίζεται με τις προοπτικές εξέλιξής της, λαμβάνοντας πάντα υπόψη τον ανθρώπινο παράγοντα και τις οικονομικές δραστηριότητες. Ο ΣΚΕΑΝΑ έχει πάρει σαφή θέση υπέρ κάθε προσπάθειας αναβάθμισης της πόλης, ενεργώντας από κοινού με φορείς και αρχές, προσεγγίζοντας θέματα ανάπτυξης και προοπτικής με σεβασμό στην επιχειρηματικότητα και την ποιότητα ζωης των δημοτών. Είναι κρίσιμο η ολοκλήρωση των εργασιών να είναι έντος των οριζόμενων χρονοδιαγραμμάτων ενώ στην γενικότερη συζήτηση για τον χαρακτήρα που θα έχει ο νεος πεζόδρομος, θεωρώ πως μέσα απ τον διάλογο θα προκριθούν εκείνες οι λύσεις που θα ωφελήσουν την πόλη συνολικά». Πάντως τα δεδομένα που έχουν δημιουργηθεί στην εστίαση το τελευταίο διάστημα δείχνουν ότι ο κλάδος έχει επιβαρυνθεί υπέρμετρα και το επόμενο διάστημα θα πρέπει να περιμένουμε αρκετά λουκέτα. Και εφόσον τα ενοίκια στον συγκεκριμένο δρόμο είναι υψηλά, ίσως αυτός ο παράγοντας είναι ανασταλτικός στην εγκατάσταση επιχειρήσεων υγειονομικού ενδιαφέροντος.
Ο Γιώργος Κολλιόπουλος, μέλος του ΔΣ του ΣΚΕΑΝΑ αναφέρει ότι: «Δυστυχώς είμαστε από τις τελευταίες περιφέρειες και νομούς σε ανάπτυξη. Η κατάσταση στους συναδέλφους είναι εξαιρετικά δύσκολη. Ήδη πολλά καταστήματα κλείνουν και πολλές επιχειρήσεις πωλούνται σε χαμηλές τιμές. Και καλά κάποιος να πουλήσει την επιχείρησή του. Εάν δεν καταφέρει να το κάνει; Τι γίνεται σε αυτή την περίπτωση; Ο χειμώνας θα είναι πολύ βαρύς»
Τι προβλέπει το έργο
Το μεγάλο έργο που θα αλλάξει σε μεγάλο βαθμό τη ζωή στο κέντρο της Πάτρας έχει προϋπολογισμό 11.824.000 ευρώ. Η μελέτη προβλέπει πως η εκτέλεση του έργου θα έχει ολοκληρωθεί 18 μήνες μετά από την ημέρα υπογραφής της σύμβασης με τον ανάδοχο του έργου, με το ΕΣΠΑ να πιέζει για την ολοκλήρωση του έργου ώστε να μη χαθεί η χρηματοδότηση. Oι αλλαγές που θα γίνουν στο κέντρο της Πάτρας το επόμενο διάστημα έχουν ως εξής: Οδός Αγίου Νικολάου: Από Οθωνος-Αμαλίας έως Μαιζώνος θα γίνει φύτευση στον πεζόδρομο και εργασίες ηλεκτροφωτισμού στις στοές. Από Μαιζώνος έως Κορίνθου θα γίνει πεζόδρομος με λωρίδα ποδηλατόδρομου διπλή κατεύθυνσης, αλλά και φύτευση φυτών. Από Κορίνθου έως 25ης Μαρτίου θα κατασκευαστεί λωρίδα ποδηλατόδρομου διπλής κατεύθυνσης και θα ανακατασκευαστούν τα πεζοδρόμια. Επιπλέον, θα δημιουργηθεί χώρος πρασίνου μπροστά του ΙΝ Αγ. Νικολάου. Οδός Γεροκωστοπούλου: Από Οθωνος-Αμαλίας έως Ρήγα Φεραίου θα τοποθετηθούν κυβόλιθοι στη θέση της ασφάλτου, θα ανακατασκευαστούν τα πεζοδρόμια και θα γίνει φύτευση. Οδός Ηφαίστου: Από Γεροκωστοπούλου έως Παντανάσσης θα γίνει φύτευση του πεζόδρομου με αναρριχώμενα φυτά και ηλεκτροφωτισμός. Οδός Αράτου: Από ΟθωνοςΑμαλίας έως Υψηλάντου θα αντικατασταθεί η άσφαλτος και θα ανακατασκευαστούν τα πεζοδρόμια. Οδός Ερμού: Από ΟθωνοςΑμαλίας έως 25ης Μαρτίου θα αντικατασταθεί η άσφαλτος, θα αντικατασταθούν τα πεζοδρόμια και θα αναδειχθούν με φωτισμό οι στοές. Οδός Κανάρη: Από Οθωνος- Αμαλίας έως Αθανασίου Διάκου θα λειτουργεί ως πεζόδρομος με λωρίδα ποδηλατόδρομου και θα γίνει φύτευση. Οδός Υψηλάντου: Από Σατωβριάνδου έως Αγίου Νικολάου θα ανακατασκευαστεί ο δρόμος και τα πεζοδρόμια. Από Αγίου Νικολάου έως Ερμού θα δημιουργηθεί ποδηλατόδρομος. Από Ερμού έως Βότση θα λειτουργεί ως πεζόδρομος. Από Βότση έως Κανάρη θα δημιουργηθεί ποδηλατόδρομος. Από Κανάρη έως Τριών Ναυάρχων θα ανακατασκευαστεί δρόμος και πεζοδρόμιο
Οδός Μαιζώνος: Από Πουκεβίλ έως Αράτου θα ανακατασκευαστεί ο δρόμος και τα πεζοδρόμια. Από Αράτου έως Γούναρη θα γίνει πεζόδρομος. Από Γούναρη έως Τριών Ναυάρχων αναμένεται ανακατασκευή του δρόμου και των πεζοδρομίων. Πλατεία Ολγας: Η μελέτη περιλαμβάνει αποξήλωση πλακοστρώσεων εκτός του επιστρωμένου με μάρμαρο τμήματος μπροστά από το Ηρώο στην οδό Μαιζώνος που δεν είναι ρηγματωμένο και ανακατασκευή του περιμετρικού διαδρόμου. Οδός Πουκεβίλ: Από Κορίνθου έως Κανακάρη θα φτιαχτεί ο δρόμος με κυβόλιθους. Από Μαιζώνος έως Κορίνθου με ψυχρούς τσιμεντοκυβόλιθους χρώματος ώχρα, οριζόντια-κατακόρυφη σήμανση, αστικός εξοπλισμός, φύτευση. Οδός Ρήγα Φεραίου: Από Κολοκοτρώνη έως Τσαμαδού θα προστεθούν φυτά και ηλεκτροφωτισμός. Από Τσαμαδού έως Κοραή θα αποξηλωθεί η άσφαλτος και θα αντικατασταθεί με τσιμεντόλιθους. Οδός Σισίνη: Από Καρατζά έως Γερμανού θα πεζοδρομηθεί με λωρίδα ποδηλατόδρομου. Οδός Τριών Ναυάρχων: Από Όθωνος-Αμαλίας έως Αγ. Ανδρέου θα πεζοδρομηθεί. Από Αγ. Ανδρέου έως Ρήγα Φεραίου θα τοποθετηθούν κυβόλιθοι. Από Ρήγα Φεραίου έως Υψηλάντου θα αντικατασταθεί η υφιστάμενη πλακόστρωση. Από Υψηλάντου έως σκάλες θα κυκλοφορούν οχήματα και θα ανακατασκευαστούν τα πεζοδρόμια. Οδός Παντανάσσης: Από Όθωνος- Αμαλίας έως Αγ. Ανδρέου δρόμος τοπικής κυκλοφορίας με κυβόλιθους, ανακατασκευή πεζοδρομίων, αστικός εξοπλισμός, φύτευση, ηλεκτροφωτισμός.
#pgnews
#ΔΥΤΙΚΗΕΛΛΑΔΑ