Μια σημαντική αλλαγή στο ύφος και την καθημερινότητα των πολιτών αναμένεται να επιφέρουν την επόμενη διετία οι παρεμβάσεις που προωθούνται από την δημοτική αρχή και είναι ήδη σε εξέλιξη. Η πεζοδρόμηση της Μαιζώνος, η αλλαγή στην Άνω Πόλη, η προώθηση της απόδοσης του θαλασσίου μετώπου, αλλά και το ανοικτό κέντρο εμπορίου, στην οδό Κωνσταντινουπόλεως, είναι εκείνες που θα αναδείξουν τον αρχιτεκτονικό χαρακτήρα της πόλης και θα αλλάξουν τη ζωή των πατρινών.
Μιλώντας στον «Σ.Ε.» ο Χρήστος Κορδάς, Αντιδημάρχος Αρχιτεκτονικού Έργου και Έργων Υποδομής Δήμου Πατρέων, τονίζει ότι: «Το έργο της Άνω Πόλης προχωράει με γρήγορους ρυθμούς. Είναι μια μεγάλη εργολαβία η συγκεκριμένη, ακολουθεί η εργολαβία που θα αναδείξει τις σκάλες και ακολουθεί η αλλαγή στο ύφος του κέντρου, που είναι σαφώς η μεγαλύτερη εργολαβία από όλες. Αφορά περισσότερες παρεμβάσεις. Εκείνο που αναμένουμε, ειδικά για την εργολαβία που θα αλλάξει το κέντρο της Πάτρας είναι κάποιες γραφειοκρατικού τύπου εκκρεμότητες, ώστε να υπογράψουμε με τον εργολάβο. Μέσα στο Νοέμβριο θεωρώ ότι θα υπογράψουμε την σύμβαση. Πρέπει να σημειωθεί ότι χάθηκε ένας χρόνος για την συγκεκριμένη εργολαβία, καθώς έγινε επαναπροκήρυξη και το έργο θα ανατεθεί στον ίδιο εργολάβο που θα το ολοκληρώσει με μικρότερη έκπτωση. Προχωράει και φαίνεται ότι δεν θα έχουμε θέμα». Ο κ. Κορδάς είναι αισιόδοξος ότι σε δύο χρόνια η Πάτρα θα έχει αλλάξει ύφος με τις παρεμβάσεις που είναι σε εξέλιξη. Ορισμένες μάλιστα θα έχουν ολοκληρωθεί κατά το μεγαλύτερο μέρος τους και έτσι η πόλη θα αναδείξει την αρχιτεκτονική της κληρονομία και την ιδιαιτερότητά της. «Σίγουρα θα έχουμε ολοκληρώσει το μεγαλύτερο μέρος των παρεμβάσεων, για να μην πω το 80%. Εκτός και εάν μας κρατήσει πίσω κάποιος άλλος αστάθμητος παράγοντας, που τα προηγούμενα δύο χρόνια ήταν η πανδημία» αναφέρει χαρακτηριστικά. Πρόκειται για έργα τα οποία αφενός έχουν ένα ειδικό βάρος λόγω του είδους των παρεμβάσεων, αλλά και έργα των οποίων οι τιμές εκτοξεύθηκαν στο μεσοδιάστημα εξαιτίας της αύξησης των πρώτων υλών. Και αυτός ήταν ένας παράγοντας που έπαιξε καθοριστικό ρόλο στην εξέλιξή τους. «Ειδικά για τις παρεμβάσεις που αναμένονται στη Μαιζώνος είναι γνωστό ότι ο εργολάβος αρνήθηκε να υπογράψει εξαιτίας της εκτόξευσης των τιμών σε όλα τα είδη. Από το σκυρόδεμα, τις πλάκες και όλα τα υπόλοιπα υλικά. Η μεγάλη όμως καθυστέρηση στα έργα οφείλω να ομολογήσω δεν οφείλονται αποκλειστικά στους εργολάβους, αλλά στην απίστευτη γραφειοκρατεία. Χρειάστηκαν 3,5 χρόνια (!) για να εγκριθούν οι μελέτες στο κέντρο από το αρμόδιο Υπουργείο…. Αντιλαμβάνεστε τι σημαίνει αυτό» εξηγεί ο κ. Κορδάς. Η ανάπλαση του ιστορικού κέντρου της πόλης περιλαμβάνει την πεζοδρόμηση της Μαιζώνος από το ύψος της Κολοκοτρώνη έως την Γούναρη, την πεζοδρόμηση της Κανάρη, την πεζοδρόμηση του κομματιού της Αγίου Νικολάου από το ύψος της Μαιζώνος έως την Κορίνθου, την πεζοδρόμηση της Αλεξάνδρου Υψηλάντου από το Μαρκάτο έως την Παντάνασσα και διάφορες μικρές πεζοδρομήσεις στο κομμάτι της Τριών Ναυάρχων έως τον Φάρο. Στις πεζοδρομήσεις αυτές θα μπουν κυβόλιθοι, κατά συνέπεια θα είναι ολοκληρωτικές και θα απαγορεύεται η διέλευση και η στάθμευση των οχημάτων
Τι γίνεται με το θαλάσσιο μέτωπο
Ένα έργο για το οποίο η δημοτική αρχή δέχεται κριτική αφορά το θαλάσσιο μέτωπο. Πέρυσι το Σεπτέμβριο αναδείχτηκαν οι τρεις καλύτερες προτάσεις και επρόκειτο στο διάστημα που θα ακολουθούσε να δοθεί στη δημοσιότητα μια τελική πρόταση, που θα αποτελούσε συγκερασμό και των τριών μελετητών. Βέβαια η κάθε μελετητική ομάδα έχει την δική της αντίληψη, ωστόσο θα αποτελέσει μια πρώτη προσπάθεια για ενιαία πρόταση με βάση τις διαφορετικές θεωρήσεις για το ίδιο αντικείμενο. Το ζήτημα πάντως είχε προκαλέσει και πολιτικές παρεμβάσεις, από την παράταξη «σπιράλ» αλλά και την «Ώρα Πατρών», σε σχέση με τον χρόνο που έχει περάσει αλλά και το γεγονός ότι στον διαγωνισμό δεν μετείχαν πολλά γραφεία οπότε δεν υπήρχε ποικιλία στις προτάσεις. Ο κ. Κορδάς, αναφερόμενος στο θαλάσσιο μέτωπο, τονίζει ότι: «Έχουμε συμφωνήσει με τους μελετητές να υπάρξει μια κοινή πρόταση. Εκείνο που περιμένουμε επί της ουσίας είναι το καινούργιο ΕΣΠΑ ώστε το έργο να χρηματοδοτηθεί. Μόνο οι μελέτες είναι 3,5 εκατομμύρια ευρώ. Πού θα βρεθούν αυτά τα χρήματα;». Για τον Δήμο η χρηματοδότηση είναι το πρωτεύον και αναμένεται η υπογραφή σύμβασης με τους μελετητές σύντομα. Η διαδικασία πάντως θα διαρκέσει για μεγάλο διάστημα, ωστόσο κατά τον Δήμο είναι ο μόνος ενδεδειγμένος τρόπος για να προχωρήσει το έργο. «Να πληρώσουμε εμείς 3,5 εκατομμύρια ευρώ από εκείνα που δεν έχουμε;» εξηγεί ο κ. Κορδάς. Το ανοικτό κέντρο εμπορίου της Μαιζώνος Το συγκεκριμένο έργο φαίνεται ότι έχει ολοκληρωθεί στο μεγαλύτερο τμήμα του. Έχει ολοκληρωθεί η πεζοδρόμηση και απομένει η φωταγώγηση. Το έργο θα έπρεπε ήδη να έχει παραδοθεί ωστόσο στην πορεία υπήρξαν καθυστερήσει που εμποδίζουν την εξέλιξή του. Εκτιμάται ότι μέχρι το Δεκέμβριο θα έχει κατά το μεγαλύτερο μέρος του αποδοθεί προς χρήση. Το έργο αφορά τους ακόλουθους δρόμους: • Οδός Κωνσταντινουπόλεως, από την οδό 28ης Οκτωβρίου (Καρόλου) έως την οδό Νίκης (περιοχή Αγίας Σοφίας) • Οδός Νίκης (περιοχή Αγίας Σοφίας), περιμετρικά της πλατείας Νίκης (Αγίας Σοφίας) και της πλατείας Βορείου Ηπείρου • Οδός Μαιζώνος, από την οδό 28ης Οκτωβρίου (Καρόλου) έως την οδό Αράτου – Οδός Κορίνθου, από την οδό 28ης Οκτωβρίου (Καρόλου) έως την οδό Αράτου • Οδός Ανδρέα Μιχαλακοπούλου (Ρήγα Φεραίου), από την οδό 28ης Οκτωβρίου (Καρόλου) έως την οδό Αράτου • Οδός Αράτου, από την οδό Ανδρέα Μιχαλακοπούλου (Ρήγα Φεραίου) έως την οδό Κορίνθου • Οδός Ζαΐμη, από την οδό Ανδρέα Μιχαλακοπούλου (Ρήγα Φεραίου) έως την οδό Κορίνθου • Οδός 28ης Οκτωβρίου (Καρόλου), από την οδό Μαιζώνος έως την οδό Κορίνθου • Οδός Σατωβριάνδου, από την οδό Μαιζώνος μέχρι την οδό Κορίνθου • Οδός Πουκεβίλ, από την οδό Ανδρέα Μιχαλακοπούλου (Ρήγα Φεραίου) μέχρι την οδό Κορίνθου Ουσιαστικά αποτελείται από 9 υποέργα: Αναβάθμιση πεζοδρομίων και οδοφωτισμού στην οδό Κωνσταντινουπόλεως, φωτισμό Αρσακείου, προμήθεια και εγκατάσταση ηλιακών παγκακιών και φορτιστών, προμήθεια και εγκατάσταση επιγραφών από plexi glass, φωτεινών επιγραφών, αυτοποτιζόμενων ανθοστηλών, πλατφόρμα ανάδειξης και ενίσχυσης της τοπικής επιχειρηματικότητας, το οποίο περιλαμβάνει την προμήθεια και παραμετροποίηση λογισμικού πληροφόρησης – ενημέρωσης και πιστότητας και επιβράβευσης επισκεπτών. Ουσιαστικά θα πρόκειται για ένα χώρο με μεγάλα ανακατασκευασμένα πεζοδρόμια και έξυπνο αστικό εξοπλισμό ξεκούρασης, ενώ οι επιχειρήσεις που θα περιλαμβάνει το Ανοικτό Κέντρο Εμπορίου θα είναι αισθητικά αναβαθμισμένες με στόχο την προσέλκυση επισκεπτών και τουριστών. Οι κάτοικοι θα ωφεληθούν μέσω του του έξυπνου αστικού εξοπλισμού ο οποίος θα εγκατασταθεί στην περιοχή και η χρήση του θα είναι δωρεάν. Το γεγονός ότι η περιοχή θα αλλάξει όψη και σε συνδυασμό με την λειτουργία του Δημαρχείου στο χώρο του Αρσακείου, αναμένεται να αυξήσει και τις τιμές των ακινήτων.
Πρόγραμμα για την διάσωση των παλαιών κτιρίων θα αλλάξει σημαντικά το ύφος της πόλης
Για παρεμβάσεις που ήταν επιβεβλημένο να γίνουν κάνει λόγο ο Πρόεδρος των Αρχιτεκτόνων Αχαΐας Ιωάννης Πανταζόπουλος. Σε σχέση με το εάν τελικά η Πάτρα είχε μεριμνήσει για να διατηρήσει την αρχιτεκτονική της ταυτότητα ο ίδιος τονίζει ότι: «Δυστυχώς η Πάτρα δεν είχε φροντίσει για να διατηρήσει την αρχιτεκτονική της ταυτότητα. Και παρότι τα προηγούμενα χρόνια είχαν πέσει αρκετά χρήματα. Μεγάλη ευκαιρία ήταν το πρόγραμμα των αναπλάσεων των όψεων το 2006 όπου τότε έγιναν αρκετές παρεμβάσεις και αναδείχτηκαν αρκετά κτίρια. Και με το σεισμό του 2008 δόθηκαν χρήματα για κάποια κτίρια είτε για να σωθούν ενώ για άλλα δεν υπήρξε η ανάλογη μέριμνα και όσο περνούσαν τα χρόνια η κατάσταση τους χειροτέρευε». Το επόμενο διάστημα αναμένεται η εκπόνηση ενός προγράμματος με στόχο την διάσωση παλαιών κτιρίων που είναι διασκορπισμένα στο κέντρο. Πρόκειται για κτίρια που έχουν αφεθεί στην τύχη τους επειδή ανήκουν σε πολλούς ιδιοκτήτες και υπάρχει ασυμφωνία ως προς την εκμετάλλευσή τους αλλά και την διάσωσή τους. Σύμφωνα με πληροφορίες, το πρόγραμμα θα ονομάζεται «ΔΙΑΤΗΡΩ» και θα δίνει την δυνατότητα ανάπλασης παλαιών κτιρίων ξεπερνώντας τον σκόπελο της γραφειοκρατίας που υπάρχει μέχρι και σήμερα. «Έχει αρχίσει να συζητείται ένα νομοσχέδιο με στόχο να αντιμετωπίσει τα προβλήματα που έχουν να κάνουν με το γεγονός ότι αυτά τα κτίρια παραμένουν για πολύ χρόνο έτσι όπως είναι. Το πρόγραμμα έχει τρία σκέλη. Το ένα έχει ως στόχο να λειτουργήσει η τράπεζα γης έτσι ώστε οι ιδιοκτήτες να μπορούν να πωλούν τους τίτλους της επιπλέον δόμησης που έχουν σε αυτή την τράπεζα και με τα χρήματα αυτά να μπορούν να κάνουν την επισκευή του κτιρίου τους. Το δεύτερο σκέλος είναι το πρόγραμμα «Διατηρώ» που θα φθάνει τα 200 εκατομμύρια ευρώ και θα μπορούν να διατεθούν για περιπτώσεις κτιρίων που είναι ιδιαίτερα επικίνδυνα. Το τρίτο σκέλος αφορά τις παρεμβάσεις που μπορεί να γίνουν μέσω των ΟΤΑ στα κτίρια αυτά. Σε αυτή την περίπτωση ο Δήμος θα μισθώνει τα κτίρια αυτά για ένα χρονικό διάστημα 10 με 15 χρόνια, θα τα επισκευάζει, θα τα εκμεταλλεύεται, θα γίνεται απόσβεση και στη συνέχεια θα επιστρέφουν στους ιδιοκτήτες. Και τα τρία αυτά εργαλεία εάν λειτουργήσουν σωστά και γρήγορα θα μπορέσουν να διασώσουν πολλά από τα διατηρητέα κτίρια», σημειώνει ο κ. Πανταζόπουλος. Σε σχέση με την ανάπλαση του ιστορικού κέντρου και τις παρεμβάσεις που είναι σε εξέλιξη, ο ίδιος τονίζει ότι «η ιστορία αυτή ξεκινάει ήδη από το 2016. Τότε που εντάχθηκε σε εκείνο το προγραμματικό σχεδιασμό και τελικά φθάσαμε να υλοποιείται σήμερα. Ως αρχιτέκτονες ομολογώ ότι έχουμε κάποιες ενστάσεις ή και παρατηρήσεις για το συγκεκριμένο έργο, όμως αυτές έχουν να κάνουν με πιο ιδιαίτερα πράγματα. Το σημαντικό για εμάς είναι ότι πραγματοποιείται ένα μεγάλο έργο που θα αναδείξει το ιστορικό τμήμα της Άνω πόλης. Θα μπορούσαν προφανώς να γίνουν περισσότερα, όμως υπήρχε σημαντικός κίνδυνος όλο αυτό το διάστημα το έργο να μην προχωρούσε και να γινόταν με εξαιρετικά αργούς ρυθμούς». Πάντως, σε σχέση με τον ποδηλατόδρομο που έχει αποφασιστεί να υλοποιηθεί στην παραλιακή ζώνη και που εγείρει πολλή συζήτηση, ο κ. Παναταζόπουλος είναι κάθετος: «Είναι μια αποτυχία έτσι όπως εξελίσσεται και υλοποιείται». Κατά τον ίδιο εκείνο που θα έπρεπε να ληφθεί υπόψη του είναι η ένταξή του στο θαλάσσιο μέτωπο. Ο τρόπος με τον οποίο υλοποιείται εγείρει ερωτήματα επειδή είναι μεταξύ του τρένου και σε έναν άξονα ταχείας κυκλοφορίας όπως είναι η Όθωνος Αμαλίας και ακολούθως η Ακτή Δυμαίων. «Δεν νομίζω ότι εξυπηρετεί τους ποδηλάτες η θέση αυτή. Άσχετα με το αισθητικό αλλά και με τον τρόπο που κατασκευάζεται, θα προτιμούσα ο ποδηλατόδρομος να είναι σε επαφή με την πόλη, δηλαδή στην απέναντι πλευρά ώστε κάποιος να μπορεί να κινείται ανεμπόδιστα» καταλήγει ο κ. Παναταζόπουλος.
#pgnews
#ΔΥΤΙΚΗΕΛΛΑΔΑ