Για τις γενικότερες εξελίξεις στον πολεοδομικό σχεδιασμό, για τα αυθαίρετα , τον Ενιαίο Ψηφιακό Χάρτη και το Εθνικό Μητρώο Υποδομών μιλά στην πολύ ενδιαφέρουσα συνέντευξη στον «Σύμβουλο Επιχειρήσεων» και στο symboulos.gr, ο πρόεδρος του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος κ. Γιώργος Στασινός. Ο Πρόεδρος του ΤΕΕ αναφέρεται σε θέματα της Δυτικής Ελλάδας και της Πάτρας (στην οποία βρέθηκε την προηγούμενη εβδομάδα) ενώ δεν αποφεύγει να σχολιάσει και την ανακοίνωση υποψηφιότητας στο Δήμο Πατρών του προέδρου του ΤΕΕ Δυτ. Ελλάδος Βασίλη Αϊβαλή.
Ακολουθεί η συνέντευξη του προέδρου του ΤΕΕ Γιώργου Στασινού
Την προηγούμενη εβδομάδα έληξε η προθεσμία που είχε δώσει η Πολιτεία για την έκδοση οικοδομικών αδειών σε μικρά οικόπεδα, κάτω των τεσσάρων στρεμμάτων, σε εκτός σχεδίου περιοχές. Τί θα γίνει από εδώ και στο εξής; Τί θέση έχετε εσείς ως Πρόεδρος του ΤΕΕ;
Η Πολιτεία αποφάσισε, σωστά επί της αρχής, να καταργήσει την εκτός σχεδίου δόμηση με παρεκκλίσεις, δηλαδή σε μικρά οικόπεδα. Αλλά ο τρόπος που έγινε ήταν απότομος. Για να καταλάβετε, τους τελευταίους μήνες πλημμύρισαν οι υπηρεσίες δόμησης με αιτήσεις από όσους ήθελαν να προλάβουν να βγάλουν άδεια σε οικόπεδα κάτω των 4 στρεμμάτων. Στο ΥΠΕΝ κατάλαβαν την πίεση και έδωσαν μια ευελιξία τις τελευταίες 15 ημέρες περίπου για όσους ήθελαν να προλάβουν. Μόνο στην Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας, αυτές τις δύο εβδομάδες περίπου κατατέθηκαν 401 αιτήσεις, με τις περισσότερες να αφορούν οικόπεδα άνω των 2 στρεμμάτων. Και η δική σας περιφέρεια ήταν από αυτές με τις λιγότερες αιτήσεις. Στην Περιφέρεια Ιονίων Νήσων κατατέθηκαν πάνω από 3.800 αιτήσεις, ο μεγαλύτερος αριθμός από όλες τις Περιφέρειες, προφανώς λόγω του τουριστικού ενδιαφέροντος. Πιστεύω ότι το πρόβλημα είναι υπαρκτό, με την απότομη μείωση της αξίας των περιουσιών των πολιτών. Το επιστημονικά σωστό θα ήταν να τελειώσει ο πολεοδομικός σχεδιασμός σε 3-4 χρόνια και μετά να υπάρξουν οριζόντιες απαγορεύσεις ή κίνητρα.
Μιλάτε για πολεοδομικό σχεδιασμό, αναφέρεστε στα σχέδια πόλης. Πως προχωρά αυτό το έργο στην Αχαΐα;
Ολόκληρη η χώρα, σχεδόν το 70%, θα αποκτήσει αυτό που λέτε σχέδιο πόλης. Θα γίνουν Τοπικά Πολεοδομικά Σχέδια με χρήσεις γης, σχεδιασμένες υποδομές, κατ’ αρχήν όρους δόμησης για ολόκληρες τις εκτάσεις δήμων ή δημοτικών κοινοτήτων. Είναι ένα τεράστιο έργο που σε προηγούμενες εποχές θα χρειάζονταν το κράτος 100 χρόνια για να γίνουν – αν γίνονταν ποτέ. Από το 1975 μέχρι τώρα μόνο το 20% της χώρας απέκτησε σχέδιο πόλης. Τώρα, με τους πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, θα πρέπει να κάνουμε 300 μελέτες σε τρία χρόνια. Το ΤΕΕ ανέλαβε την ευθύνη να τρέξει αυτές τις διαδικασίες γιατί αλλιώς δεν θα μπορούσαν να γίνουν ποτέ. Εδώ στην Αχαΐα, ευελπιστούμε ότι γρήγορα θα έχουμε τουλάχιστον προσωρινό ανάδοχο για τους Δήμους Δυτικής Αχαΐας, Καλαβρύτων και Ερυμάνθου. Μέχρι το Πάσχα πιστεύω, θα ακολουθήσει και ο Δήμος Αιγιαλείας. Θα έχουμε γρήγορα λοιπόν αποτέλεσμα ώστε να ξεκινήσουν οι μελέτες και να καταφέρουμε και στην Αχαΐα να οργανώσουμε το χώρο σωστά. Πάντα με τη συμμετοχή όλων. Και θέλω να καλέσω να καταλάβουν όλοι πόσο σημαντικό είναι το εγχείρημα και να υπερβούμε μικροσυμφέροντα και να μην δημιουργήσουμε θέματα όπως άλλες εποχές, διότι το μείζον είναι να κερδίσει ολόκληρη η Ελληνική Περιφέρεια. Διότι τα ΤΠΣ αφορούν κυρίως τους δήμους έξω ή γύρω από τις μεγάλες πόλεις. Για παράδειγμα και εδώ στην Πάτρα, που έχει σχέδιο πόλης και επικαιροποιείται συχνά, το ΥΠΕΝ αποφάσισε να μην κάνει τώρα ΤΠΣ διότι ο σχεδιασμός δουλεύει.
Μεγάλη συζήτηση έχει γίνει για το αν πρέπει να επανέλθουν ρυθμίσεις για την κατηγορία 5 των αυθαιρέτων, αυτά που λέμε παντελώς ή μεγάλα αυθαίρετα. Γνωρίζουμε ότι όλο το παραλιακό μέτωπο στον Κορινθιακό και το Ιόνιο έχει πολλά αυθαίρετα κτίσματα.
Ο βασικός λόγος για την ύπαρξη ρυθμίσεων για τα παντελώς αυθαίρετα κτίσματα ήταν και εξακολουθεί να είναι η ανάγκη του κράτους να καταγράψει την αυθαίρετη δόμηση. Δεν ήταν ποτέ, επιστημονικά και τεχνικά, η είσπραξη προστίμων, αλλά ο εντοπισμός τους, η καταγραφή των τεχνικών στοιχείων τους, η εξατομικευμένη κρίση, που επιβάλει το ΣτΕ. Ήδη έχουν δηλωθεί εκατοντάδες χιλιάδες αυθαίρετα κτίσματα, της κατηγορίας 5 όπως λέγεται. Αλλά δεν έχουν δηλωθεί όλα. Η αναγκαιότητα εξακολουθεί και υπάρχει. Και είναι μεγαλύτερη σήμερα, διότι αυτά τα στοιχεία είναι απαραίτητα κατά τη φάση της εκπόνησης των Τοπικών Πολεοδομικών Σχεδίων. Πρέπει να γνωρίζει ο μελετητής και η Πολιτεία, για παράδειγμα, αν ένας οικισμός σήμερα έχει 100 νόμιμα σπίτια και άλλα 100 αυθαίρετα, διότι αυτό το μέγεθος αλλάζει τελείως τις παραδοχές για τον σχεδιασμό που θα γίνει. Και τις υποδομές που απαιτούνται. Πάγια θέση του ΤΕΕ είναι πλέον ότι κάθε λύση, όπως τώρα για τα αυθαίρετα κατηγορίας 5 που πρέπει να εξεταστεί εκ νέου, πρέπει να είναι όχι μόνο εξατομικευμένη για κάθε ακίνητο αλλά και επίκαιρη και πραγματική, συνδεδεμένη δηλαδή, πλέον, με την Ηλεκτρονική Ταυτότητα Κτιρίου που ισχύει για όλα τα κτίσματα της χώρας. Αυτός είναι ο δρόμος που πρέπει να ακολουθήσει το ΥΠΕΝ και η κυβέρνηση, τώρα και για όσο διάστημα εξελίσσεται ο πολεοδομικός σχεδιασμός.
Ποιες οι παρεμβάσεις του ΤΕΕ για αξιοποίηση των νέων χρηματοδοτικών εργαλείων (Νέο ΕΣΠΑ, Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας κλπ) σε έργα υποδομών που θα μειώσουν τις περιφερειακές και ενδοπεριφερειακές ανισότητες στη χώρα;
Κάποιες ειδικότερες αναφορές για τη Δυτική Ελλάδα Δεν θέλω να αναφερθώ σε ειδικά επιμέρους προγράμματα και έργα, που αρμοδιότητα έχουν τα Υπουργεία και η Αυτοδιοίκηση. Στο ΤΕΕ, με τον σχεδιασμό του χώρου, μέσα από το πρόγραμμα των ΤΠΣ που σας ανέλυσα, προωθούμε μια μεγάλη μεταρρύθμιση και δίνουμε το καλύτερο εργαλείο για το που μπορεί να γίνει κάθε είδους επένδυση ή υποδομή. Μαζί προχωρούμε τον Ενιαίο Ψηφιακό Χάρτη και το Εθνικό Μητρώο Υποδομών που θα αποτυπώνουν σε ένα ενιαίο ψηφιακό υπόβαθρο – χάρτη, με γεωχωρικά δεδομένα και τεχνικά στοιχεία, πού μπορεί να γίνει και τί, σε κάθε έκταση σε όλη τη χώρα, με την ενσωμάτωση όλων των λεγόμενων θεσμικών γραμμών. Αυτό θα δώσει στην Πολιτεία τη δυνατότητα να ξέρει εκ των προτέρων πού μπορεί να κάνει τί. Αλλά το ίδιο θα ξέρουν και οι πολίτες, οι επενδυτές κλπ. Αυτό είναι μια τεράστια αλλαγή που στην πράξη μειώνει τις περιφερειακές ανισότητες, διότι θα είναι το ίδιο εύκολο – ή ευκολότερο – να βγει άδεια σε μια έκταση στην Αχαΐα όσο είναι και σε μια έκταση στην Αττική, κάτι που δεν ισχύει πάντα σήμερα. Αλλά με διαφάνεια και κοινούς εκ των προτέρων γνωστούς κανόνες για όλους. Και η Πολιτεία θα έχει ένα εργαλείο για τις υποδομές που θα ξέρει ποιος κατασκεύασε τί και πότε, ποιος συντήρησε και ποιος έχει την αρμοδιότητα για κάθε έργο υποδομής. Ούτε αυτό υπάρχει σήμερα. Μέσα από αυτά τα έργα προσφέρουμε τη βάση για να σχεδιαστούν επενδύσεις και έργα και να αξιοποιηθούν πιο αποτελεσματικά τα κονδύλια.
Ποια η συνεργασία με το ΤΕΕ Δυτ. Ελλάδος και στις γενικότερες παρεμβάσεις του εδώ τμήματος και του Προέδρου του, που πρόσφατα ανακοίνωσε και την υποψηφιότητά του με δικό του ανεξάρτητο συνδυασμό για το Δήμο της Πάτρας;
Η συνεργασία μας με όλα τα τοπικά και περιφερειακά τμήματα του ΤΕΕ σε όλη τη χώρα είναι τακτική και άριστη. Προσωπικά μιλώ με όλους τους Προέδρους, στηρίζουμε τις δράσεις τους, λαμβάνουμε υπόψιν και προωθούμε τις παρατηρήσεις τους αλλά, όπως ξέρετε, έχουν ανεξαρτησία στη λήψη αποφάσεων και στη διατύπωση θέσεων. Παγίως το ΤΕΕ στηρίζει σε γενικό επίπεδο τις πολιτικές πρωτοβουλίες των μελών του γιατί πιστεύουμε ότι οι Έλληνες Μηχανικοί έχουν πολλά να προσφέρουν και στην πολιτική και στην αυτοδιοίκηση. Προσωπικά όμως, όπως γνωρίζετε, έχω επιλέξει και θα το υπηρετήσω με συνέπεια, την ενασχόληση με τα κοινά μέσα από το ΤΕΕ. Εύχομαι καλή επιτυχία σε όποιον θέλει να διεκδικήσει κάτι άλλο. Θεωρώ ότι οι Έλληνες Μηχανικοί εκλεγόμενοι σε θέσεις ευθύνης συμβάλλουν στο να προχωρούν έργα και μελέτες που έχουν ανάγκη οι τοπικές κοινωνίες, περισσότερο από άλλους επαγγελματίες.
#pgnews
#ΔΥΤΙΚΗΕΛΛΑΔΑ