Η συμβολή του Πολιτισμού στην ανάπτυξη μέσα από έργα που είναι σε εξέλιξη, στην Πάτρα, την Δυτική Ελλάδα αλλά και πανελλαδικά όπως επίσης και οι πρωτοβουλίες που πρόκειται να αναληφθούν ώστε εκκρεμή ζητήματα που αφορούν το πολιτιστικό πεδίο να επιλυθούν, αναλύθηκαν στην ενδιαφέρουσα συζήτηση που έγινε στο πλαίσιο της «Ανασκόπησης 2022» από την εφημερίδα «Σύμβουλος Επιχειρήσεων» την Παρασκευή 3 Φεβρουαρίου και μεταδόθηκε από τα συνεργαζόμενα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Ο εκδότης του «Σύμβουλου Επιχειρήσεων» Παναγιώτης Γιαλένιος τόνισε πόσο μεγάλο είναι το βάρος που δίνει η εφημερίδα για τον Πολιτισμό και αυτός ήταν και ο λόγος επιλογής της συγκεκριμένης θεματικής ενότητας. «Ο Πολιτισμός έχει κορυφαία θέση στα ενδιαφέροντά μας και είναι σημαντική η συμβολή του στην ανάπτυξη του τόπου μας» ανέφερε χαρακτηρστικά.
Ιάσονας Φωτήλας, βουλευτής Αχαΐας της ΝΔ
«Υπάρχει πλάνη για τα διπλώματα των καλλιτεχνών»
Την δική του τοποθέτηση για τα όσα δημόσια ακούγονται για το Προεδρικό Διάταγμα του Υπουργείου Παιδείας σε σχέση με τους καλλιτέχνες και τους τίτλους σπουδών τους, έδωσε ο βουλευτής Αχαΐας της ΝΔ Ιάσονας Φωτήλας. Όπως τόνισε: «Ότι το προεδρικό διάταγμα πτώχευσε τους καλλιτέχνες, αυτό δεν ισχύει. Το Διάταγμα δεν έχει να κάνει με τους καλλιτέχνες αλλά αφορά το προσοντολόγιο όλου του Δημοσίου και όλες τις ειδικότητες όπως γιατρούς, μηχανικούς κλπ. Αν καταργηθεί το συγκεκριμένο διάταγμα, θα επηρεάσει το σύνολο των προσλήψεων στο Δημόσιο και θα παγώσουν οι προσλήψεις για όλους τους κλάδους και ειδικότητες. Παρεμβαίνει σε όλες τις ειδικότητες και ακούμε ότι «εξισώνει τους τίτλους δραματικών σχολών με απολυτήρια λυκείου». Αυτό δεν έχει καμία σχέση με την πραγματικότητα και αφορά το προσοντολόγιο και μόνο. Από την άλλη, ένα ζήτημα που εκκρεμεί εδώ και πολλά χρόνια είναι η ουσιαστική διαβάθμιση και τα ακαδημαϊκά θέματα αυτών που έχουν κάνει αυτές τις σπουδές». Υποστήριξε ακόμη, ότι δεν άλλαξε τίποτα με τον τρόπο που γίνεται η πρόσληψη καλλιτεχνών στο Δημόσιο ενώ ανέφερε τί καταγράφηκε τα τελευταία τρία χρόνια στον τομέα του Πολιτισμού. «Ο Πολιτισμός δεν είναι το ευ ζην αλλά το ζην. Είναι ανάγκη ανάπτυξης ενός τόπου, καθώς όλα κρίνονται σε οικονομικό επίπεδο, ιδιαίτερα την περίοδο που διανύουμε. Από τον Ιούλιο του 2019 η κυβέρνηση προχώρησε ένα οργανωμένο σχέδιο για τη χώρα. Ξεκινήσαμε με υλοποίηση νέων έργων όπως η αποκατάσταση στο Τατόι, που περιλαμβάνει έργα 75 εκατομμυρίων ευρώ με ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2025. Είναι σημαντική η πρωτοβουλία που έλαβε η κυβέρνηση για τη δημιουργία του Ταμείου Ανάκαμψης, καθώς καταφέραμε και εντάξαμε πολλά έργα. Προχωρήσαμε στην Αναγέννηση του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου που θα βοηθήσει στην αναγέννηση του κέντρου της Αθήνας κ.ά.» τόνισε μεταξύ άλλων ο κ. Φωτήλας. Τόνισε ακόμη ότι : • Δημιουργείται Μουσείο Ενάλιων Αρχαιοτήτων. Πρόκειται για Μουσείο άκρως απαραίτητο για μια χώρα ναυτική όπως η δική μας. • Τροποποιήθηκε το Ταμείο Αρχαιολογικών Πόρων και δημιουργήθηκε στη θέση του ένας Οργανισμός Διαχείρισης και Ανάπτυξης που αποδίδει έσοδα. • Ξεπεράστηκαν «αγκυλώσεις» για το έργο του Ελληνικού και μπορεί να δοθεί μια τεράστια υπεραξία στην περιοχή. • Εκτελούνται έργα Πολιτισμού στη χώρα που αυτή τη στιγμή ξεπερνούν το 1 δις. • Αυξήθηκαν οι εντάξεις των έργων Πολιτισμού σε όλα τα χρηματοδοτικά προγράμματα κατά 110% Στο πρόγραμμα ΕΛΛΑΔΑ 2.0 έχουν δεσμευτεί χρήματα για τον Πολιτισμό και τη σύγχρονη κληρονομία ύψους 600 εκατομμυρίων ευρώ. Τα τελευταία χρόνια τόνισε ότι γίνονται προσπάθειες για τη σύζευξη της πολιτιστικής κληρονομιάς με τη σύγχρονη δημιουργία. Χαρακτηριστικό παράδειγμα ο θεσμός που δημιουργήθηκε στην πανδημία «Όλη η Ελλάδα ένας Πολιτισμός». Και συμπλήρωσε ότι είναι σε εξέλιξη μικρότερα έργα που καλύπτουν τις ανάγκες τοπικών κοινωνιών, ύψους 100 εκατομμυρίων ευρώ. Επεσήμανε ότι έχουν ξεκινήσει καινοτόμα έργα όπως είναι αυτό που καταγράφει τις συνέπειες της κλιματικής κρίσης στην πολιτιστική κληρονομία. Μεγάλος στόχος ακόμη παραμένει η ενίσχυσή της. Και επεσήμανε ότι καθοριστικός τομέας ήταν η συνεργασία του Κράτους με την Τοπική και Περιφερειακή Αυτοδιοίκηση. Στη συνέχεια πρόσθεσε ότι η ανάπτυξη στον Πολιτισμό θα έρθει μέσα από τη συνεργασία Πολιτείας, ΟΤΑ και επιχειρηματιών.
Κατερίνα Γεροπαναγιώτη, πρόεδρος Πολιτιστικού Οργανισμού Δήμου Πατρέων
«Παλεύουμε χωρίς οικονομικούς πόρους»
Η Κατερίνα Γεροπαναγιώτη, Πρόεδρος του Πολιτιστικού Οργανισμού του Δήμου Πατρέων, τόνισε ότι: «Ο τομέας του Πολιτισμού δεν κατέβασε ρολά την περίοδο των απαγορεύσεων, αλλά παίρνοντας όλα τα απαραίτητα μέτρα κάναμε κάποιες συγκεκριμένες δράσεις. Υπήρξαν κάποιες διαφοροποιήσεις όμως δώσαμε προτεραιότητα σε τοπικές παραγωγές για να στηριχθεί η παραγωγή στην πόλη μας, όπως θεατρικά και μουσικά σύνολα. Τα προβλήματα του Πολιτισμού δεν διαχωρίζονται στα πριν ή μετά την περίοδο Covid. Έχουν μια ενότητα που είναι άρρηκτα δεμένη μαζί της και αυτό αξίζει να αναφερθεί. Για παράδειγμα, οι κινητοποιήσεις των καλλιτεχνών στην Αθήνα με τη συμμετοχή καλλιτεχνών από την Πάτρα. Ο λόγος ήταν η απόσυρση του διατάγματος για τις σπουδές τους. Υπάρχει μια συνέχεια στην ασκούμενη πολιτική στον τομέα του Πολιτισμού όμως η πολιτική παραμένει ίδια και έχει την στήριξη της εμπορευματικής δράσης. Αν κάποιος κάνει τον κόπο να ανατρέξει σε αποφάσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης και εάν δει και το ΕΣΠΑ, θα διαπιστώσει ότι υπάρχει συμφωνία πώς το κομμάτι του Πολιτισμού θα αποτελέσει την πράσινη ύλη στον Πολιτισμό και την πράσινη Ανάπτυξη». Σημείωσε ότι ο Πολιτισμός γίνεται ένα ακριβό εμπόρευμα και είναι κάτι που το βιώνουν οι άνθρωποι του Πολιτισμού, είτε είναι επαγγελματίες ή ερασιτέχνες. Σε σχέση με την εμπορευματοποίη, ανέφερε ότι αυτή καταγράφεται στην Πολιτιστική μας κληρονομία και ειδικότερα το 2018 όταν έγινε προσπάθεια παραχώρησης των αρχαιολογικών χώρων στο ΤΑΙΠΕΔ. Σε άλλο σημείο της παρουσίασής της τόνισε ότι «Τελικά Πολιτισμός είναι η καθημερινότητά μας. Και είναι ένα ζήτημα με ποιο τρόπο θα μιλήσεις για Πολιτισμό σε έναν άνεργο, σε έναν άστεγο ή σε κάποιον που μένει στον ξενώνα φιλοξενίας του Δήμου. Τόνισε ακόμη ότι οι Δήμοι και οι Πολιτιστικοί Οργανισμοί δεν είχαν την δυνατότητα την περίοδο της πανδημίας πληρωμής των υποχρεώσεών τους, με αποτέλεσμα να συρρικνώνονται. Μέχρι και σήμερα, είπε η κ. Γεροπαναγιώτη, υπάρχει ένδεια προσωπικού και είναι ένα σημαντικό ζητούμενο για το πώς μπορεί αυτό το πρόβλημα να αντιμετωπιστεί. Επίσης στην συζήτηση τέθηκε το ζήτημα τί γίνεται με τα παλιά κτίρια της Πάτρας και πώς μπορούν να διασωθούν και η κ. Γεροπαναγιώτη τόνισε ότι το ζήτημα αυτό «δεν είναι τόσο απλό ούτε είναι στα κυβικά ενός Δήμου. Χρειάζεται χρηματοδοτήσεις, ένταξη και μελέτες. Όσα μπορούμε να τα εντάξουμε σε χρηματοδότηση το κάνουμε. Αυτή την στιγμή είναι σε φάση αναπαλαίωσης το κληροδότημα Κόλλα και σε πιο μεταγενέστερες φάσεις αυτό θα είναι πιο αντιληπτό».
Σταύρος Σολωμός, καλλιτεχνικός διευθυντής Ομίλου Πολυφωνικής Πάτρας
«Είναι άθλος η οικονομική μας αυτάρκεια»
Ο Σταύρος Σολωμός Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Ομίλου της Πολυφωνικής Πάτρας τόνισε ότι η περίοδος της πανδημίας ήταν μια τραυματική εμπειρία για τους ανθρώπους του Πολιτισμού. «Πρώτα απ’ όλα κλείσαμε και αντιμετωπίσαμε σοβαρά προβλήματα όχι μόνο στη δημιουργία αλλά και στην ύπαρξη. Αρκεί να αναφέρω ότι στην περίοδο αυτή καταφέραμε και μείναμε ζωντανοί κάνοντας διαδικτυακές δοκιμές. Σε σχέση με την χορωδιακή πράξη το μόνο που χρειάζεται είναι να έχει την οθόνη και τον κόσμο. Πάραυτα, η χορωδία της Πολυφωνικής, μέσα από έναν γιγαντιαίο αγώνα, τα κατάφερε». Το 2022 ήταν η απαρχή μιας δημιουργίας καθώς έγιναν 45 συναυλίες της Πολυφωνικής από τον Μαΐο και μεταγενέστερα. Kαι αυτό ήταν καθοριστικό για τη βιωσιμότητά της. Πρόσθεσε ακόμη ότι ο συγκεκριμένος οργανισμός δεν μπορεί να βασιστεί σε καμία επιχορήγηση, είτε κρατική είτε δημοτική παρά μόνο στο να υπάρχει οικονομική αυτάρκεια. Μέχρι στιγμής υπάρχει αυτή η οικονομική αυτάρκεια με ένα κόστος που πλησιάζει τα 80.000 ευρώ σε ετήσια βάση. «Αυτό έχει να κάνει και με την δημιουργία. Γιατί η δημιουργία είναι εκείνη που θα μας φέρει κάποιες προσόδους, είτε από το κράτος είτε από τους θεατές των συναυλιών μας. Καταλήγουμε στο συμπέρασμα ότι υπάρχει αναγέννηση το 2022 που έχει οδηγήσει σε πλουραλισμό της τοπικής παραγωγής σε σημείο τέτοιο που το 2023 να ψάχνουμε ημερομηνίες για να εντάξουμε προγραμματισμένες εκδηλώσεις» ανέφερε ο κ. Σολωμός. Εν συνεχεία ο κ. Σολωμός περιέγραψε γενικότερα τη συμβολή των ιδιωτικών πρωτοβουλιών στην Τέχνη και την καλλιτεχνική εκπαίδευση. Το Ωδείο της Πολυφωνικής σήμερα καλύπτει πάνω από 400 σπουδαστές σε όλα τα μήκη και πλάτη της μουσικής εκπαίδευσης. «Ξεκινήσαμε με 40 και σήμερα έφθασε 400. Και αυτό σημαίνει ανάπτυξη και όλοι όσοι εμπλεκόμαστε στο κομμάτι της Πολυφωνικής έχουμε ως στόχο να προβάλλουμε ένα σημαντικό έργο για το καλό της πόλης μας» δήλωσε ο κ. Σολωμός. Περιέγραψε επίσης το πρόβλημα που υπάρχει στον Πολιτισμό όταν υπάρχουν πτυχία που αποκτώνται μέσω του Υπουργείου Πολιτισμού ππου είναι αδιαβάθμητα. Για την σχέση των νέων με την Τέχνη ο κ. Σολωμός ανέφερε ότι «για τους δημιουργούς του Πολιτισμού στη νεολαία είναι αυτοσκοπός». Και σημείωσε την ανάγκη επικοινωνίας των καλλιτεχνών με τους νέους ανθρώπους. «Με τον τρόπο αυτό κτίζεις το μέλλον. Με απαρχαιωμένες απόψεις δεν μπορείς να έχεις Πολιτισμό, Ανάπτυξη και εξωστρέφεια» δήλωσε ο κ. Σολωμός.
Λεωνίδας Μαργαρίτης, πρόεδρος της Εταιρείας Λογοτεχνών Δυτικής Ελλάδος
«Η λήθη του παρελθόντος είναι μεγάλο λάθος»
Ο Λεωνίδας Μαργαρίτης Πρόεδρος της Εταιρείας Λογοτεχνών Δυτικής Ελλάδος στην αρχή της τοποθέτησής του αναφέρθηκε στην ανάγκη να τιμηθούν οι εξέχουσες προσωπικοτήτων που έζησαν στην Πάτρα. Έφερε ως παράδειγμα τον ομογενή Αθανάσιο Στεφανόπουλο, ομογενή, που κατάφερε να αξιοποιήσει το σπίτι του ποιητή Κωστή Παλαμά, στην οδό Κορίνθου στην Πάτρα και το μετέτρεψε σε Στέγη Γραμμάτων. «Το σπίτι του Παναγιώτη Κανελλόπουλου το γκρεμίσαμε δυστυχώς. Τον μέγιστο τον Δημάρχων, Δημήτριο Βότση, τον εξορίσαμε από την πλατεία Τριών Συμμάχων και τον στριμώξαμε μεταξύ ενός καφάο, ενός υποσταθμού της ΔΕΗ και ενός κάδου απορριμάτων. Την ίδια μοίρα, να είναι περιστοιχισμένος από κάδους απορριμάτων, έχει και το άγαλμα του Κωστή Παλαμά». Σημείωσε ακόμη ότι η Εταιρεία Λογοτεχνών βασίζεται μόνο στις συνδρομές των μελών της και η πανδημία δεν επέτρεψε τη συνέχεια των φιλολογικών βραδιών. «Προσπαθήσαμε κάτι να κάνουμε αυτή την περίοδο όμως το μόνο που κάναμε ήταν μια διαδικτυακή εκδήλωση για τα 200 χρόνια της Επανάστασης στη Στέγη Γραμμάτων Κωστή Παλαμά. Προσπαθούμε και πάλι να επαναλειτουργήσουμε τα φιλολογικά μας βραδινά, ωστόσο βρεθήκαμε σε δύσκολη θέση γιατί αποδείχτηκε ότι το προσωπικό της Δημοτικής Βιβλιοθήκης είχε μειωθεί. Καταλήξαμε οι φιλολογικές βραδιές να γίνονται στη Στέγη Γραμμάτων Κ. Παλαμάς με περιορισμένο χώρο γιατί οι συνθήκες είναι τέτοιες», είπε ο κ. Μαργαρίτης. Επίσης υποστήριξε ότι πολλά έργα που είναι σε εξέλιξη έχουν δρομολογηθεί ήδη εδώ και χρόνια και δεν είναι της τωρινής κυβέρνησης. Πρόσθεσε ότι πολλά έργα παραμένουν ημιτελή γιατί υπάρχει έλλειψη βούλησης, ενώ τόνισε ότι επί Πολιτιστικής Πρωτεύουσας χάθηκε η μεγάλη ευκαιρία ανάδειξης της τοπικής μας κληρονομιάς μέσω υλοποίησης προτάσεων που αφορούσαν ιδιωτικά κτίρια, όπως το Πτωχοκομείο. Για την σχέση νεολαίας και Πολιτισμού ο κ. Μαργαρίτης τόνισε ότι υπάρχει η δυνατότητα οι νέοι να βρουν τον δρόμο τους μέσα σε ένα προκαθορισμένο πολιτιστικό πλαίσιο και ότι οι απαγορεύσεις που επιβάλλονται στους νέους, ως μια προσπάθεια περιορισμού της ορμής τους, επιφέρουν το ακριβώς αντίθετο αποτέλεσμα.
Νίκος Κορδόσης, ιδρυτής Κέντρου Λόγου και Τέχνης «Διεξόδος»
«Στηριζόμαστε μόνο στην αγάπη του κόσμου»
Ο Νίκος Κορδόσης, Ιδρυτής του Κέντρου Λόγου και Τέχνης «Διεξόδος» στο Μεσολόγγι, σημείωσε ότι η απόφαση του να ιδρύσει το Κέντρο βασίστηκε στην αγάπη του κόσμου και όχι στις δημόσιες χρηματοδοτήσεις και αυτός είναι και ο λόγος της επιτυχίας του. Για τεχνικούς λόγους ωστόσο δεν κατέστη δυνατή η αναλυτική τοποθέτησή του. Τόνισε πάντως ότι «Η οικονομική κρίση δεν μας ακούμπησε καθόλου γιατί δεν προσανατολιστήκαμε στο να ζητάμε από κυβέρνηση, Δήμο και κράτος. Βασιστήκαμε στην αγάπη των φίλων ώστε γίναμε πλούσιοι στα 25 χρόνια λειτουργίας της. Ανέφερε ακόμη ότι η Διέξοδος δεν επηρεάστηκε από την πανδημία και δεν υπήρξε καμία αναστολή δράσεων. «Δεν κάναμε εκδηλώσεις στον εσωτερικό χώρο του μουσείου μας. Δόθηκε η ευκαιρία τακτοποίησης των αρχείων μας που ξεκινάνε από τον 19ο αιώνα μέχρι σήμερα» είπε ο κ. Κορδώσης. Η «Διέξοδος» βρίσκεται στο ιστορικό κέντρο της πόλης του Μεσολογγίου, πάνω σε πεζόδρομο, σε ένα διώροφο κτίσμα του 18ου αιώνα, που ανακαινίστηκε το 1999. Κυρίαρχος σκοπός της «Διεξόδου» είναι η λειτουργία του ιστορικού της Μουσείου ενώ παράλληλα στους χώρους της πραγματοποιούνται διαλέξεις, εκθέσεις (ζωγραφικής, γλυπτικής, χαρακτικής, φωτογραφίας, video art κ.λ.π.). Επίσης ο κ. Κορδόσης είναι ιδρυτής του Μουσείου Άλατος στις Αλυκές της Τουρλίδας, που είναι το μοναδικό μουσείο του είδους στην χώρα.
#pgnews
#ΔΥΤΙΚΗΕΛΛΑΔΑ