Νέα δεδομένα δημιουργεί στην σιδηροδρομική διασύνδεση της περιοχής το θανατηφόρο δυστύχημα στα Τέμπη με τους 57 νεκρούς. Αφενός έχουν παγώσει όλες οι διαδικασίες στο κομμάτι των έργων και αφετέρου ο σιδηρόδρομος μέχρι τέλος Μαρτίου δεν θα λειτουργήσει σε όλη την χώρα και θα επενεξεταστούν οι δικλείδες ασφαλείας. Μόνο ο προαστιακός θα συνεχίσει απρόσκοπτα την λειτουργία του εξυπηρετώντας χιλιάδες πολίτες καθημερινά.
Toυ Γιώργου Ηλιόπουλου
Ωστόσο, επικρατεί ο φόβος ότι με βάση τα νέα δεδομένα το έργο της διέλευσης του τρένου θα καθυστερήσει, αλλά επικρατεί και ο προβληματισμός μήπως οι διεκδικήσεις που είχαν εκφραστεί για τον τρόπο διέλευσης της γραμμής τελικά δεν έδωσαν ώθηση στο έργο και αυτός είναι και ο λόγος που μέχρι σήμερα δεν έχει καν ξεκινήσει. Στην παρούσα φάση το μόνο που παρέμενε στον δημόσιο διάλογο ήταν ο τρόπος χρηματοδότησής του και η προσπάθεια ένταξής του σε χρηματοδοτικό πρόγραμμα με ευρωπαικά κονδύλια. Ήδη η Ευρωπαϊκή Ένωση απέρριψε την πρόταση της ελληνικής κυβέρνησης και ακολούθως η διοίκηση της ΕΡΓΟΣΕ, μετά την ψυχρολουσία, επανακατέθεσε πρόταση, που προβλέπει υπογειοποίηση από την οδό Κανελλοπούλου μέχρι το νέο Λιμάνι, ύψους 476,5 εκατ. Ευρώ. Πλέον, η Κομισιόν είναι εκείνη που έχει τον πρώτο λόγο όμως όλα δείχνουν ότι τελικά το έργο ακόμη έχει πολλά στάδια για να προχωρήσει. Τελικά όμως είμαστε αισιόδοξοι ότι το τρένο θα προχωρήσει και με ποιο τρόπο η Πάτρα θα αποκτήσει τις σιδηροδρομικές υποδομές που θέλει;
Κ. Πελετίδης: «Δυστυχώς επιβεβαιωθήκαμε»
«To ζήτημα δεν είναι εάν θα καθυστερήσει ή όχι η διέλευση του τρένου. Έτσι και αλλιώς έχει καθυστερήσει εδώ και δεκαετίες. Εκείνο που μπαίνει ως συζήτηση είναι επιτέλους να ξεκινήσει μια σοβαρή συζήτηση για το τρένο, να ολοκληρωθούν οι διαδικασίες, να υπάρχει υπευθυνότητα, ταυτόχρονα να χρηματοδοτηθεί, να υπογειοποιηθεί μέχρι το Ρίο και το κυριότερο πλέον να έχουμε ασφαλή τρένα. Δεν είναι δυνατόν να έχουμε τρένα που να μην γνωρίζεις εάν θα φθάσεις στον προορισμό σου και το κυριότερο πώς θα φθάσεις», αναφέρει στον «Σ.Ε.» ο δήμαρχος Πατρέων Κώστας Πελετίδης. Ο κ. Πελετίδης σημειώνει επίσης ότι επιβεβαιώνεται η στάση της δημοτικής αρχής της Πάτρας που όλα αυτά τα χρόνια ζητούσε την υπογειοποίηση του τρένου, προκειμένου να αποφευχθεί η συνύπαρξη του τρένου με τις υπόλοιπες δραστηριότητες της πόλης. «Αυτά είναι που φωνάζουμε τόσο καιρό. Οι εξελίξεις επιβεβαιώνουν το δίκαιο του αιτήματός μας. Αντί τα χρήματα του ελληνικού λαού να γίνονται δωράκια στις πολυεθνικές, θα πρέπει να αφουγκραστούν τις τοπικές ανάγκες. Ζητάμε 80 εκατομμύρια ευρώ για να γίνει τέλεια η υπογειοποίηση από την Κανελλοπούλου μέχρι το Ρίο και 125 εκατομμύρια ευρώ πήρε η Aegean γιατί έχασε πελατεία την περίοδο της πανδημίας. Για την Aegean υπήρχαν χρήματα. Για τις ανάγκες των πατρινών;» αναφέρει ο κ. Πελετίδης. Για το κατά πόσο τελικά θα πρέπει όλοι οι φορείς να επαναπροσδιορίσουν τις προθέσεις τους έναντι του τρένου, δεδομένου ότι με όλες αυτές τις απαιτήσεις που έχουν μπει στο τραπέζι το τρένο έχει καθυστερήσει σημαντικά και ενδεχομένως να καθυστερήσει ακόμη περισσότερο, ο κ. Πελετίδης απαντά ότι: «Με αυτά που βγήκαν στην επιφάνεια θα απαιτήσουμε το τρένο να προχωρήσει γρήγορα και να υλοποιηθεί. Το λέω αυτό γιατί οι καθυστερήσεις όλα αυτά τα χρόνια είναι που δημιούργησαν όλη αυτή την κακή εξέλιξη. Δεν χρειαζόμασταν εργολαβίες επί εργολαβιών με τον ανταγωνισμό τους να λειτουργεί σε βάρος του έργου. Αυτά τα γεγονότα θα επιταχύνουν τις εξελίξεις για να έχουμε ένα τρένο όπως το θέλει η πόλη μας. Επειδή έχουμε και πολιτικές εξελίξεις, θα ξαναβγούν όλα αυτά στο προσκήνιο και η πόλη μας θα προχωρήσει στις διεκδικήσεις της».
Χ. Μπονάνος: «Το έργο καρκινοβατεί»
Για μεγάλη καθυστέρηση στην έλευση του τρένου κάνει λόγο ο αντιπεριφερειάρχης Αχαΐας Χαράλαμπος Μπονάνος. Η μέχρι σήμερα εμπειρία αυτό άλλωστε δείχνει: έχουν ξεκινήσει οι εργολαβίες όμως τα έργα δεν προχωρούν. «Υπάρχει ήδη μεγάλη καθυστέρηση στην έλευση του τρένου και το βλέπει κανείς από την εργολαβία που είναι εγκατεστημένη αυτή την περίοδο στην περιοχή του Αγ. Βασιλείου και δεν προχωράει. Θα δει κανείς, για παράδειγμα, στην περιοχή του, να έχει ανοιχτεί μια τεράστια τάφρος και το έργο να καρκινοβατεί και να ταλαιπωρεί εδώ και μήνες κατοίκους και επισκέπτες. Από εκεί και πέρα θα έλεγα ότι παίζει ρόλο και το γεγονός ότι αυτή την περίοδο δεν υπάρχει και διοίκηση στον ΟΣΕ, οπότε εκ των πραγμάτων όλη αυτή η αναστάτωση θα επηρεάσει και το έργο και το εάν τελικά θα προχωρήσει». Στο ερώτημα εάν τελικά θεσπιστούν και νέοι κανόνες στην έλευση του τρένου που θα απομακρύνουν ακόμη περισσότερο χρονικά τις όποιες εξελίξεις, ο κ. Μπονάνος σημειώνει ότι: «Στο σημείο που σας ανέφερα υπάρχει μια σημαντική εγκατάλειψη που μας προβληματίζει. Αυτή η εγκατάλειψη οφείλεται στο ότι δεν προχωρούν οι εργολαβίες. Η ουσία είναι ότι με βάση τα σημερινά δεδομένα μιλάμε για ένα εργοτάξιο εγκαταλειμμένο που εγκυμονεί κινδύνους για κατοίκους, διερχόμενους, ενώ δεν υπάρχει και σήμανση στους δρόμου. Μιλάμε για μια εργολαβία από το γήπεδο του Αγίου Βασιλείου μέχρι και το Ακταίο. Δεν μπορώ να προβλέψω ποια θα είναι η εξέλιξη από εδώ και στο εξής και ποιες θα είναι οι επιλογές. Σε αυτή την φάση πάντως θεωρώ ότι τα δεδομένα αλλάζουν και ήδη υπάρχει καθυστέρηση με βάση και την εμπειρία που έχουμε μέχρι και τώρα».
Πλ. Μαρλαφέκας: «Κίνδυνος απένταξης»
Kατά τον Πλάτωνα Μαρλαφέκα, Πρόεδρο του Επιμελητηρίου Αχαΐας: «Το τρένο έχει καθυστερήσει έτσι και αλλιώς. Έπρεπε να ήταν στο εμπορικό λιμάνι μέσα στη χρονιά που διανύουμε και έχει ήδη πάει πίσω. Από την άλλη, όταν το τρένο θα φθάσει στην Πάτρα, θα φθάσει με τις προδιαγραφές και την ασφάλεια που πρέπει. Δεν αμφιβάλλω πως ότι σε μια καινούργια γραμμή θα υπάρχουν οι υψηλού επιπέδου προϋποθέσεις». Σε σχέση με το δυστύχημα και εάν θέτει ζήτημα επανασχεδιασμού της γραμμής, κάτι που θα συνεπάγεται και καθυστερήσεις, ο κ. Μαρλαφέκας τονίζει ότι: «Δεν νομίζω ότι αλλάζει κάτι. Ενδεχομένως να καθυστερήσει ο προγραμματισμός. Μην ξεχνάμε από την άλλη ότι επειδή το έργο είναι ενταγμένο σε ευρωπαϊκά προγράμματα, υπάρχει ένας μεγαλύτερος κίνδυνος. Και δεν είναι άλλος από το ενδεχόμενο της απένταξης του έργου, δηλαδή να έχουμε προβλήματα χρηματοδότησης μέχρι την ολοκλήρωση. Θεωρώ πάντως ότι δεν θα υπάρξει ζήτημα με την ολοκλήρωση, έστω και εάν καθυστερήσει». Για το κατά πόσο το τρένο θα επηρέαζε τη φυσιογνωμία της περιοχής, ο κ. Μαρλαφέκας σημειώνει ότι «ο βασικός προορισμός του τρένου είναι το εμπορικό κομμάτι. Αυτό θα βοηθήσει την περιοχή. Το επιβατικό είναι σε θέση να αλλάξει τη φυσιογνωμία της περιοχής με την λογική ότι αρκετοί άνθρωποι, όπως συμβαίνει και στην Ευρώπη, να ζούνε στην περιοχή μας και να δραστηριοποιούνται και να εργάζονται σε άλλη περιοχή. Θα δημιουργούσε νέες συνθήκες και θα μας βοηθούσε να ζήσουμε σε ένα καλύτερο περιβάλλον». Για το ότι μέχρι σήμερα δεν έχουμε δει κάτι ουσιαστικό σε επίπεδο έργων για το τρένο, ο κ. Μαρλαφέκας επισημαίνει: «Είναι στρατηγικής σημασίας να έρθει το τρένο και να συνδεθεί με το λιμάνι της Πάτρας. Νομίζω ότι η διέλευση έχει αποφασιστεί. Εκείνο που μένει είναι να πιέσουμε να έρθει γρήγορα».
Πρώτα οι ευρωπαϊκοί κανόνες και μετά η ολοκλήρωση της τοπικής γραμμής
Πιθανή είναι η καθυστέρηση στην έλευση του τρένου στην περιοχή μας, κατά τον Πρόεδρο του Οικονομικού Επιμελητηρίου Δυτικής Ελλάδος Γιώργο Παππά. Οι λόγοι είναι, αφενός ότι πλέον έχει παγώσει κάθε διαδικασία στο Υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών και αφετέρου ότι πλέον θα μπουν πιο αυστηροί κανόνες. Όπως σημειώνει ο κ. Παππάς: «Μετά από το συγκεκριμένο συμβάν φάνηκε σε τί επίπεδο βρισκόμαστε από πλευράς σιδηροδρομικών υποδομών. Δεν υπάρχει οργάνωση, σχέδιο, διαδικασίες και έλεγχοι και δεν ακολουθούνται οι εσωτερικοί κανονισμοί στους σιδηροδρόμους. Αυτό σημαίνει ότι υπάρχει πρόβλημα και θα πρέπει να οργανωθούν περισσότερο οι σιδηρόδρομοι για να βελτιωθεί η υπάρχουσα κατάσταση και να προχωρήσουμε και στα επόμενα έργα. Βλέπω ότι όλος αυτός ο θόρυβος θα λειτουργήσει ανασταλτικά. Θεωρώ ότι πρώτα πρέπει να υπάρξει οργάνωση των σιδηροδρόμων και μετά να μπορέσουμε να προχωρήσουμε στην υλοποίηση του έργου. Πρέπει πρώτα να κατασκευαστούν οι δικλίδες ασφαλείας και μετά να προχωρήσουμε στην υλοποίηση και κανείς δεν γνωρίζει πόσος χρόνος θα χρειαστεί για όλα αυτά. Μην ξεχνάμε τα πρόστιμα που έχουμε από την Ευρώπη για τα θέματα του σιδηροδρόμου. Πώς θα προχωρήσουμε εφόσον δεν είμαστε συνεπείς σε επίπεδο οργάνωσης; Συνεπώς, είναι βέβαιο ότι θα καθυστερήσει». Για τα εν εξελίξει έργα στο τοπικό κομμάτι, ο κ. Παππάς αναφέρει ότι «εφόσον τρέχουν οι διαδικασίες και ο τρόπος λειτουργίας των σιδηροδρόμων θα αλλάξει, αυτό σημαίνει ότι οι αλλαγές αυτές θα ισχύουν και για την περιοχή μας. Ενδεχομένως, να επηρεαστεί ακόμη και ο Οδοντωτός για τον οποίο θα τεθούν θέματα ασφαλείας και θα τεθούν και ζητήματα που θα αφορούν και τον τρόπο λειτουργίας του. Το γεγονός ότι καθυστερεί η λειτουργία μιας εταιρείας, γιατί ο ΟΣΕ είναι μια εταιρεία, σημαίνει ότι θα πρέπει να αναλάβει μια νέα διοίκηση, να υπογραφούν νέες συμβάσεις και αυτό είναι μια χρονοβόρα διαδικασία. Όλο αυτό θα καθυστερήσει την έλευση του τρένου στην Πάτρα». Για το αν είναι εφικτό στην πράξη το τρένο να λειτουργεί παράλληλα με τις δραστηριότητες της πόλης, ο κ. Παππάς αναφέρει ότι: «Αν είναι ένα «ελαφρύ» τρένο ή ένα τραμ, όπως στην Αθήνα, νομίζω ότι δεν δημιουργεί ιδιαίτερα προβλήματα. Εάν είναι ένα τρένο που θα μεταφέρει εμπορεύματα μέσα στην πόλη, σαφώς δεν γίνεται να λειτουργήσει έτσι όπως το γνωρίζαμε. Πέρα του ότι χαλάει την αισθητική της πόλης, τίθενται και ζητήματα ασφαλείας, εάν μεταφέρονται εμπορεύματα. Στην περίπτωση που τελικά συμβεί κάτι, τι θα κάνουμε;». Ο Δημόσιος διάλογος κατά τον κ. Παππά θα πρέπει να επικεντρωθεί στις νόρμες και τις προδιαγραφές που θα πρέπει να εφαρμοστούν σε κεντρικό επίπεδο για την λειτουργία του γενικότερου σιδηροδρομικού δικτύου της χώρας. Και εφόσον ολοκληρωθούν οι διαδικασίες, θα ακολουθήσει και σε τοπικό επίπεδο το τι θα γίνει με την έλευση του τρένου. «Θα πρέπει να συμμορφωθούμε και με τους νέους ευρωπαϊκούς κανονισμούς και αυτό σημαίνει πιο αυστηρό πλαίσιο. Θα πρέπει να εφαρμόσουμε τους κανόνες που ακολουθούνται σε όλες τις υπόλοιπες χώρες της Ευρώπης. Δεν μπορεί να μην υπάρχουν σηματοδοτήσεις, δεν μπορεί να μην υπάρχουν διπλές γραμμές και καλή ποιότητα υπηρεσιών. Δεν μπορεί να μην έχουμε εκπαιδευμένους μηχανοδηγούς και αποδείχτηκαν οι αδυναμίες του συστήματος.
Ανησυχία και για τον Οδοντωτό
Ο πρόεδρος του Συλλόγου Φίλων Οδοντωτού και πρώην στέλεχος του ΟΣΕ, στην Αχαΐα, Γιάννης Καραπαναγιώτης, μιλώντας στον «Σ.Ε.» τονίσει ότι η όλη συζήτηση για την ασφάλεια των σιδηροδρόμων έχει άμεση αντανάκλαση και για τον Οδοντωτό των Καλαβρύτων που αποτελεί ένα εμβληματικό τρένο για την περιοχή και αποτελεί πόλο έλξης για χιλιάδες τουρίστες. Ο κ. Καραπαναγιώτης σημειώνει ότι η διαδρομή του Οδοντωτού είναι μοναδική που ξεκινάει από το Διακοπτό και φθάνει στα Καλάβρυτα διανύοντας 22 χιλιόμετρα. Για πολλά χρόνια μάλιστα ο Οδοντωτός ήταν μέσο συγκοινωνίας για τους κατοίκους όμως πλέον είναι ένα τουριστικό τρένο. Σε σχέση με τον φόβο που έχει προκαλέσει το δυστυχήματα στην λειτουργία των τρένων και κατ’ επέκταση στον Οδοντωτό ο κ. Καραπαναγιώτης αναφέρει ότι: «Ήταν το τραγικότερο δυστύχημα στην ιστορία του σιδηροδρόμου. Από εκεί και πέρα καταλαβαίνετε ότι υπάρχουν επιφυλάξεις και προβληματισμοί στον κόσμο γενικότερα για την ασφάλεια του σιδηροδρόμου. Ο σιδηρόδρομος είναι ένα μέσο ασφαλές και λαϊκό και πρέπει να φτιάξουμε ουσιαστικά πράγματα. Πρέπει να να τοποθετηθούν τα συστήματα που αποκλείουν την πιθανότητα ανθρώπινου λάθους στα τρένα όλης της χώρας». Για τον γραμμή του Οδοντωτού ο κ. Καραπαναγιώτης τονίζει ότι: «Είναι από τα πιο ασφαλή μέσα στην Ευρώπη ο Οδοντωτός και διαφημίζει την περιοχή μας γιατί είναι ο μοναδικός Οδοντωτός στη χώρα. Σήμερα Παρασκευή 10 Μαρτίου κλείνει 127 χρόνια λειτουργίας και είναι συνδεδεμένος με την περιοχή των Καλαβρύτων. Να υπενθυμίσω ότι ο Οδοντωτός είχε κλείσει από το 2003 μέχρι και το 2008 προκειμένου να γίνουν εργασίες με στόχος την ασφάλεια της γραμμής. Έγιναν εργασίες ανάταξης, δηλαδή ξηλώθηκαν οι γραμμές και μπήκαν καινούργιες οδοντώσεις και δημιουργήθηκε ένα καινούργιο δίκτυο από την αρχή. Ήρθαν τέσσερις καινούργιοι συρμοί από την Ελβετία που από το 2009 λειτουργούν στη γραμμή. Όλα αυτά τελείωσαν και έγιναν προβλεπόμενες δοκιμές και έχουμε μια λειτουργία του Οδοντωτού από το 2009».
#pgnews
#ΔΥΤΙΚΗΕΛΛΑΔΑ