Η ποιητική συλλογή «Τετράδιο παράπλευρης επιβίωσης» από τις εκδόσεις Ιωλκός δίνει την αίσθηση μιας ρωμαλαίας χειραψίας με την οποία μας συστήνεται ο Φώτης Παναγόπουλος. Συνήθως το ντεμπούτο ενός ποιητή εμπεριέχει σπέρματα, εν υπνώσει ακόμα, της μετέπειτα ανθοφορίας του. Δε συμβαίνει έτσι εδώ. Ωριμότητα γραφής, δυναμισμός, πλαστικότητα στην εικονοποιία, τόλμη εκφραστική, στίχος ή και μεμονωμένη λέξη πολλές φορές, που συμπυκνώνουν με τρόπο εύστοχο το νοηματικό περιεχόμενο, αυτές είναι ορισμένες από τις αρετές του, τις οποίες συνήθως δεν τις συναντάμε αθροισμένες όλες μαζί σε πρωτόλεια έργα[…]
Από τον πρόλογο της εισήγησής της Νικολέττας Κατσιδήμα-Λάγιου τη βραδιά της παρουσίασης (28 /6/23) στο Κτήμα Ορφανού.
ΠΕΡΊ ΤΗΣ ΚΑΤΑΝΟΜΗΣ ΤΩΝ ΕΙΔΩΝ
[Maximus]
[…] Και στις πλατείες, αυτοσχέδιες χορωδίες
από κηπουρούς, μελισσοκόμους και αγιογράφους
που στις έξι το πρωί, σαν λυθούν τα μάγια,
θα μεταμφιεστούν και πάλι
σε ταμίες, τορναδόρους κι ανέργους […]
Τα δεκατρία ποιήματα που περιέχονται στη συλλογή έχουν κοινό θέμα: την αντιπαλότητα που ξεσπάει κάποτε ανάμεσα στο άτομο και το περιβάλλοντα κόσμο και στα εργαλεία που χρησιμοποιούν οι πρωταγωνιστές τους προκειμένου να επιβιώσουν: η αποξένωση, το μίσος, η ειρωνεία, ο φόνος και τελικά η φυγή, όλα χειρίζονται από εκείνους με την ελπίδα μιας λύτρωσης. Η αποτυχία των συναισθημάτων οδηγεί στην απουσία συναισθημάτων και αυτό ακυρώνει οριστικά την ικανότητα είτε να υπάρξουν είτε ακόμα και να υποκρίνονται τους γιους, τις κόρες, τους εραστές, τους συνάδελφους, τους φίλους, τους συζύγους.
Δεν υπάρχει ρόλος για αυτούς, ούτε μπορούν έστω να φανταστούν ένα ρόλο για αυτούς. Άλλωστε οι ρόλοι έχουν δοθεί πολλές φορές και πριν γεννηθούν και αντιλαμβάνονται πια καλά ότι είναι μια επανάληψη των γονιών τους ή των γονιών εκείνων με ένα προπατορικό αμάρτημα περιφερόμενο από γενιά σε γενιά.
Συνήθως οι περισσότεροι άνθρωποι όταν είναι λυπημένοι ή οργισμένοι κατηγορούν τον κόσμο, ότι δεν λειτουργεί σωστά. Μα είναι τραγική η διαπίστωση των «ηρώων» μας ότι τελικά, ο κόσμος κινείται πάντα με τον ίδιο ρυθμό . Εκείνοι είναι αλειτουργικοί.