Ο Σύλλογος Πολιτικών Μηχανικών Αχαΐας σε ανακοίνωσή του, εκφράζει τη θλίψη του για την τραγική απώλεια δύο συμπολιτών μας ,καθώς και τα συλλυπητήρια μας στις οικογένειες τους .
Σε ανοικτή επιστολή σημειώνει ότι: Η πρόωρη κατάρρευση της γέφυρας στα Μποζαΐτικα στο πλαίσιο των εργασιών για “προγραμματισμένη” κατεδάφισή της και οι θανάσιμες απώλειες που αυτή επέφερε, ανοίγει για ακόμα μία φορά τη δημόσια κριτική – συζήτηση, που έπεται μιας τέτοιου μεγέθους καταστροφής.
«Οφείλουμε αρχικά ως επιστημονικός φορέας να θέσουμε μία σειρά κρίσιμων ερωτημάτων σχετικά με την αιφνίδια κατάρρευση:
Τι ακριβώς προέβλεπε η μελέτη κατεδάφισης και κατά πόσο τηρήθηκαν οι προδιαγραφές που είχαν τεθεί σε αυτή;
Γιατί δεν είχαν ληφθεί μέτρα ασφαλείας, ανάλογα της επικινδυνότητας και σπουδαιότητας του έργου; Γιατί ,όπως προκύπτει, δεν είχε δημιουργηθεί ζώνη αποκλεισμού πέριξ του εργοταξίου ώστε να αποτραπεί η παρουσία πολιτών κάτω από το υπό καθαίρεση τμήμα της γέφυρας;
Γιατί, παρά την υποχρεωτική παύση εργασιών λόγω υψηλών θερμοκρασιών από το αρμόδιο Υπουργείο, η ανάδοχος εταιρεία του έργου δεν είχε διακόψει τις εργασίες;
Ποιος ο ρόλος της Επιθεώρησης Εργασίας για τον έλεγχο εφαρμογής της εγκυκλίου περί αποτροπής εργασιών σε συνθήκες καύσωνα;
Το τραγικό αυτό συμβάν ,η πρόσφατη διακοπή της κυκλοφορίας στη Γέφυρα Σερβίων πριν λίγους μήνες για λόγους ασφαλείας ,αλλά και άλλες περιπτώσεις που έχουν έρθει στο φως της δημοσιότητας ,θέτουν εύλογα ερωτήματα περί στατικής επάρκειας των υφιστάμενων γεφυρών καθώς γνωρίζουμε ότι
Ο Σύλλογος Πολιτικών Μηχανικών Αχαΐας οφείλει να θίξει το ευρύτερο πρόβλημα των υφιστάμενων έργων υποδομής καθώς:
Μεγάλο μέρος των υφιστάμενων γεφυρών πλησιάζει ή έχει ήδη ξεπεράσει τον αρχικά προβλεπόμενο χρόνο ζωής τους και
έως και σήμερα δεν έχει εφαρμοστεί κανένα πρωτόκολλο συντήρησης ή ελέγχου , με αποτέλεσμα να μην είναι γνωστό σε τι κατάσταση βρίσκονται τα δομικά υλικά, τι βλάβες ενδεχομένως υπάρχουν και ποιος είναι εν γένει ο βαθμός επιτελεστικότητάς τους.
Προκειμένου να αποφευχθούν στο μέλλον παρόμοια τραγικά συμβάντα θα πρέπει ε π ι τ έ λ ο υ ς η Πολιτεία να εντάξει στον προγραμματισμό της μια σειρά ενεργειών και παρεμβάσεων με στόχο τη συντήρηση των υφιστάμενων γεφυρών.
Στο πλαίσιο αυτό προτείνεται:
Να εξασφαλιστούν πιστώσεις για τη συντήρηση των έργων υποδομής.
Να επιδοτηθούν άμεσα από το Υπουργείο Μεταφορών προγράμματα για την καταγραφή και την αποτίμηση της δομικής επάρκειας των υφιστάμενων γεφυρών.
Να θεσπιστεί διαδικασία για Τακτική Επιθεώρηση των έργων υποδομής που θα συνοδεύεται από την Έκδοση σχετικών Πιστοποιητικών Επιθεώρησης.
Η αρχή θα μπορούσε να γίνει με την δημιουργία ενός ολοκληρωμένου Εθνικού Μητρώου, όπου οι γέφυρες θα αποκτήσουν «ταυτότητα» δίνοντας την δυνατότητα:
Να συγκεντρώνεται όλη η κρίσιμη πληροφορία που απαιτείται για τα τεχνικά χαρακτηριστικά της κατασκευής (γεωμετρία, ηλικία, θέση, δομικός τύπος, υλικά κλπ).
Να καταγράφονται όλοι οι κρίσιμοι παράγοντες που επιδρούν στην κατασκευή (εδαφολογικά χαρακτηριστικά – ζώνη σεισμικής επικινδυνότητας – περιβαλλοντικές δράσεις – όγκος φορτίων από την κυκλοφορία οχημάτων κλπ).
Να υλοποιούνται στοχευμένα προγράμματα επιθεώρησης και αξιολόγησης από πιστοποιημένους επιθεωρητές, να ιεραρχούνται στόχοι και προτεραιότητες και να χρηματοδοτούνται τακτικά προγράμματα συντήρησης, όπου κρίνεται απαραίτητο.
Εν έτει 2023 δεν μπορούμε να αγνοούμε την πρόληψη και την συντήρηση υποδομών υψηλής σπουδαιότητας και σημασίας για το Δημόσιο συμφέρον ,όπως είναι οι γέφυρες κύριων και δευτερευόντων οδικών δικτύων υψηλής έντασης χρήσης. Οφείλουμε να έχουμε γνώση ώστε να επιτυγχάνεται η βέλτιστη αξιοποίηση ανθρώπινων και οικονομικών πόρων προς τα έργα με την μεγαλύτερη ανάγκη συντήρησης.»