Παραδείγματα καινοτόμων δράσεων στον πρωτογενή τομέα αναδείχτηκαν στη συνεδρία της 20ης Ιουλίου που έγινε στο πλαίσιο του e-Forum Αγροτικής Ανάπτυξης. Σε αυτήν καταγράφηκαν πρακτικές ιδιαίτερα χρήσιμες για τους παραγωγούς που θα τους βοηθήσουν να βελτιώσουν τα προϊόντα τους. Μεγάλο ζητούμενο όμως παραμένει με ποιον τρόπο θα καταφέρει η πρωτογενής παραγωγή να κάνει τα απαραίτητα εκείνα βήματα και να δώσει ώθηση στην Οικονομία. Για να γίνει αυτό απαιτείται τεχνογνωσία, καινοτομία και διάθεση για έρευνα που είναι και το ζητούμενο. Προαπαιτούμενο επίσης για μια ακόμη φορά είναι οι συνέργειες και οι συμπράξεις είτε πρόκειται για ιδιωτικές επιχειρήσεις είτε για πανεπιστήμια και για άλλους ενδιάμεσους της παραγωγής. Το πεδίο πάντως που ανοίγεται είναι μεγάλο και τώρα είναι η ευκαιρία η χώρα μας να εκμεταλλευτεί τις δυνατότητες που ανοίγονται από αυτό.
Μιχάλης Δρίτσας: « Πρέπει να εκμεταλλευτούμε την τεχνογνωσία»
Πλάτωνας Μαρλαφέκας: «« Έξυπνες» παραγωγές με μειωμένο κόστος»
Θωμάς Μπαρζάνας: «Στόχος μας οι δομές και οι συμπράξεις»
Δρ. Μιχάλης Καθαράκης: « Εταιρικό σχήμα βασισμένο στην τετραπλή έλικα»
Δρ. Δημήτρης Κουρέτας: « Ο διαχωρισμός αγοράς και πανεπιστημίου»
Ο Δρ. Δημήτρης Κουρέτας Καθηγητής Φυσιολογίας Ζωϊκών Οργανισμών και Τοξικολογίας, Ιδρυτής της FoodOxys ανέφερε ότι ίδρυσε την πρώτη spin off εταιρεία το 2009.
«Έπρεπε να λύσω το θέμα εάν μπορεί να λειτουργήσει ένας πανεπιστημιακός ή όχι. Δηλαδή εάν πρέπει ένας πανεπιστημιακός να φύγει από το πανεπιστήμιο και να λειτουργήσει σαν επιχειρηματίας.
Στις ΗΠΑ κανένα fund δεν σου δίνει χρήματα εάν δεν φύγεις από το πανεπιστήμιο». O ίδιος σημείωσε ότι στην πράξη το μοντέλο του επιχειρηματία και παράλληλα του καθηγητή έχει αποτύχει στην πράξη.
«Από ένα σημείο και μετά αντιλήφθηκα ότι την επόμενη φορά που είχα να κάνω με spin off έπρεπε να το κάνω με διαφορετικούς όρους. Θα έπρεπε να δώσω έμφαση στην επιχειρηματικότητα και εμείς οι πανεπιστημιακοί – κακά τα ψέμματα – δεν γνωρίζουμε τί σημαίνει επιχειρηματικότητα. Δεν σημαίνει ότι όταν κάποιος κάνει spin off γνωρίζει τι σημαίνει ότι είναι επιχειρηματικότητα. Είναι κάτι το πολύ σκληρό» σημείωσε ο κ. Κουρέτας.
Μιλώντας για την εταιρεία FoodOxys τόνισε ότι στόχος της είναι να μπορέσει μέσω ειδικών εξετάσεων που στηρίζονται πάνω στη γονιδιακή έρευνα να φτιάξει μια προσωπική διατροφή. «Αυτό το καταφέραμε με μια κλινική που είναι παγκόσμια στον τομέα της διαιτολογίας στη Γερμανία.
Δημιουργήσαμε επίσης ένα σήμα ποιότητας με βάση τη βιοδραστικότητά τους στα ανθρώπινα κύτταρα. Το σήμα αυτό έχει αγοραστεί από μια μεγάλη εταιρεία που το πουλάει και πάει πάρα πολύ καλά» κατέληξε.
Χρήστος Παναγιώτου: «Πληροφορίες από το χωράφι στο ράφι»
Ο Xρήστος Παναγιώτου, CTO και συνιδρυτής εταιρείας Terraplus, που προσφέρει παρακολούθηση αγροτοδιατροφικών προϊόντων, τόνισε ότι η εταιρεία, που έχει συνιδρυτή τον Δημήτρη Καραδήμα, ουσιαστικά είναι μια start up που ιδρύθηκε πέρυσι τον Αύγουστο. Βασικός στόχος είναι η διασφάλιση ποιότητας των αγροδιατροφικών προϊόντων που φθάνουν στον τελικό καταναλωτή. Το οφέλη είναι πολλαπλά γιατί ο παραγωγός έχει ένα σημαντικό όπλο να διεκδικήσει μερίδιο της αγοράς και ο καταναλωτής να γνωρίζει τι καταναλώνει. Η εταιρεία επικεντρώθηκε στον τομέα του κρασιού και σε προϊόντα που προέρχονται από το αμπέλι. Ο λόγος που στράφηκε σε αυτή την κατηγορία είναι λόγω οικογενειακής παράδοσης, αλλά και εξαιτίας των χαρακτηριστικών της αμπελλοκαλλιέργεια που η χώρα μας έχει να επιδείξει σημαντικά πράγματα.
Η εταιρεία δημιουργεί το ψηφιακό προφίλο ενός κρασιού. Αυτό στην ουσία περιγράφει το προϊόν όπως έχει διαμορφωθεί από το χωράφι, με όλες τις πρακτικές που ακολουθήθηκαν, μέχρι το ράφι. Όλα αυτά τα δεδομένα αποθηκεύονται με τρόπο ασφαλή σε μια υποδομή blockchain.
O χρήστης σκανάροντας έναν κωδικό μπορεί να γνωρίζει πώς έχει φθάσει το προϊόν στο χέρι του. Γνωρίζει έτσι ότι τα χαρακτηριστικά ποιότητας του προϊόντος είναι πραγματικά και ανταποκρίνονται σε αυτά που πληρώνει.
Βλάσης Τσέζος: «Προσδιορίζοντας τη φρεσκάδα με διεθνή πρότυπα»
Χρήστος Ξουρής: « Κρίσιμα δεδομένα για την ποιότητα των καλλιεργειών»