Το 2025 θα ξεκινήσει η πιλοτική λειτουργία των 13 Κέντρων Καινοτομίας σε όλη την Ελλάδα, μεταξύ των οποίων και της Δυτικής Ελλάδας, στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού σχεδίου για τον ψηφιακό μετασχηματισμό στην εκπαίδευση. Αυτό ανακοινώθηκε μεταξύ άλλων στην εκδήλωση που διοργάνωσε το ΙΤΥΕ «Διόφαντος» στο 26ο Forum Ανάπτυξης με θέμα «Η καινοτομία στην εκπαίδευση».
Λεπτομέρειες για τους σκοπούς και τη λειτουργία των Κέντρων Καινοτομίας παρουσίασε ο πρόεδρος του ΙΤΥΕ «Διόφαντος», καθηγητής του Πανεπιστημίου Πατρών, Δημήτριος Σερπάνος, ο οποίος εξήγησε πως το ΙΤΥΕ έχει αναλάβει τη δημιουργία της κεντρικής υποδομής υποστήριξης των Κέντρων Καινοτομίας.
Στο πλαίσιο της λειτουργίας τους, θα αναζητηθούν συνέργειες με άλλα προγράμματα/δομές/πρωτοβουλίες του Υπ.Παιδείας, των Περιφερειακών Διευθύνσεων Εκπαίδευσης, Δήμων ή των Περιφερειών, κ.α. Παράλληλα, ο κ. Σερπάνος τόνισε πως προτεραιότητες του επικαιροποιημένου σχεδίου δράσης για την ψηφιακή εκπαίδευση (2021-2027) είναι η ποιότητα και συνάφεια της μάθησης, η προσβασιμότητα, τα ευέλικτα και προσαρμοστικά μαθησιακά περιβάλλοντα, η ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών και καινοτόμες παιδαγωγικές προσεγγίσεις.
Στη συνεδρία έγινε επίσης αναφορά στον Εθνικό Οργανισμό Υποστήριξης e Τwinning που λειτουργεί από το ΙΤΥΕ «Διόφαντος» σε συνεργασία με το Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού. Σύμφωνα με τους εισηγητές, υπεύθυνους του Οργανισμού, Μιχάλη Παρασκευά και Χρύσα Καπράλου στην Ελλάδα συμμετέχουν περισσότερα από 14.000 σχολεία που έχουν δημιουργήσει πάνω από 21.000 συνεργητικά έργα. Ακόμη επεσήμαναν πως ο Οργανισμός έχει συνεργασίες με αρκετούς εκπαιδευτικούς φορείς, ενώ σημαντικές ήταν οι δράσεις που υλοποίησε στη διάρκεια της πανδημίας, όπως τα διαδικτυακά σεμινάρια ταχείας επιμόρφωσης εκπαιδευτικών για την εξ αποστάσεως εκπαίδευσης.
Στη συνέχεια παρουσίασαν τη δράση STEM, η οποία για το 2024-2025 θα επεκτείνει την κοινότητα σε 1.000 σχολεία με STEM εξοπλισμό και 5 Πανεπιστήμια που συμμετέχουν στη Δράση ITE. Μάλιστα, ανακοίνωσαν πως για την περαιτέρω υποστήριξη των στοχευόμενων σχολείων και την προώθηση της δράσης STEM, θα απονέμεται ένα Ειδικό βραβείο STEM ανά έτος.
Τέλος αναφέρθηκαν στη χρήση της Τεχνητής Νοημοσύνης στην εκπαίδευση, η οποία μεταξύ άλλων θα βοηθήσει στην ανάπτυξη δεξιοτήτων των μαθητών, στην εξατομικευμένη μάθηση, στην αξιολόγηση μαθητών ακόμα και σε αφηρημένες αξιολογήσεις, στον εντοπισμό κενών στη διδασκαλία και προβλημάτων του εκπαιδευτικού υλικού, ενώ θα παρέχει και βοήθεια στους μαθητές με ειδικές ανάγκες.
Ακολούθησε η εισήγηση του Δρ Θεόδωρου Κομνηνού, διευθυντή πληροφοριακών συστημάτων εφαρμογών και κυβερνοασφάλειας του ΙΤΥΕ «Διόφαντος», ο οποίος κατέθεσε προτάσεις για την ενίσχυση της εμπιστοσύνης στον κυβερνοχώρο, όπως η δημιουργία περιφερειακής πλατφόρμας ανταλλαγής καλών πρακτικών και πληροφοριών νέων επιθέσεων, η διοργάνωση σεμιναρίων εκπαίδευσης ευαισθητοποίησης χρηστών, η λειτουργία εργαστηρίου εκπαίδευσης σε θέματα κυβερνοασφάλειας και εφαρμογή εκπαιδευτικών ασκήσεων και τέλος η συνεργασία πανεπιστημίων, ερευνητικών οργανισμών, τεχνολογικών εταιριών.
Τελευταίος εισηγητής ήταν ο προϊστάμενος του τμήματος Πληροφοριακών Συστημάτων του ΙΤΥΕ «Διόφαντος»,
Δρ Βασίλειος Δελής, ο οποίος παρουσίασε το σχέδιο του πλαισίου σχολικού επαγγελματικού προσανατολισμού με τη χρήση μηχανικής μάθησης. Όπως είπε, η μηχανική μάθηση δίνει τη δυνατότητα επεξεργασίας μεγάλου όγκου πολυπαραμετρικών δεδομένων καθώς και την αυτορρύθμιση μοντέλων και ανάδειξη τάσεων/συσχετισμών μη γνωστών εκ των προτέρων.
Ως παράδειγμα στην εκπαίδευση ανέφερε την πρόβλεψη μαθητικής διαρροής, της επίδοσης/επιλογών στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, τη διερεύνηση των εκπαιδευτικών επιλογών των μαθητών σε σχέση με το προσωπικό τους προφίλ, μελέτη παραγόντων που επιδρούν στην επίδοση, πρόβλεψη απουσιών, συσχέτιση προγραμμάτων σπουδών με αγορά εργασίας, κ.ά.