«ΕΞΕΝΑΝΤΙΑΣ» είναι ο γενικός τίτλος περιοδικών εκδηλώσεων που αποτελούν την υλοποίηση όσων παρουσιάστηκαν και είχαν θετική αποδοχή από ένα ευρύ σώμα συμμετεχόντων σε σχετική συνεδρία του 26ου Forum Ανάπτυξης με θέμα: Τέχνες και Κοινωνία- Πρόταση για δημιουργικές συναντήσεις ανθρώπων των Τεχνών με ανθρώπους της Επιστήμης και της Εργασίας.
Η πρώτη συνάντηση αυτού του κύκλου εκδηλώσεων πραγματοποιήθηκε την Δευτέρα 22 Ιανουαρίου σε έναν χώρο (Πολυχώρος Πολιτισμού Μηχανουργείο) που εξ αρχής προδιέθεται τους συμμετέχοντες για μια τέτοια συζήτηση. Το θέμα:»Ζωγραφίζοντας με τους αριθμούς τη ζωή και τον κόσμο».
Βασικές «εξεναντίας» ομιλήτριες:
Χρυσάνθη Βανταράκη, Εικαστικός – Πτυχιούχος του τμήματος Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών της Σχολής Καλών τεχνών του ΑΠΘ,Καθηγήτρια στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, Πρόεδρος της Ένωσης Εικαστικών Πάτρας, Πρόεδρος της Πολιτιστικής Δράσης Βραχναιίκων
Αθηνά Παπαργύρη, Μαθηματικός – Πτυχιούχος του τμήματος Μαθηματικών της Σχολής θετικών επιστημών του Πανεπιστημίου Πατρών και υποψήφια Διδάκτωρ του τμήματος Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Τεχνολογίας Υπολογιστών του Πανεπιστημίου Πατρών, Καθηγήτρια στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση.
Η συμμετοχή όσων ανταποκρίθηκαν για ένα τέτοιο θέμα για μια τέτοια συνάντηση «έξω από τα καθιερωμένα» και χωρίς πρωτόκολλο ικανοποιητική και κυρίως ενεργή.
Ηταν μια εμπνευσμένη συνάντηση που συνέδεσε τις εικαστικές τέχνες με τα μαθηματικά, εστιάζοντας στη συνεργασία ανάμεσα σε δύο διαφορετικά και συνήθως απομακρυσμένα πεδία.
Η συζήτηση διανθίστηκε με την προβολή πολλών έργων τέχνης στα οποία είχαν ενσωματωθεί μαθηματικά στοιχεία. Η ατμόσφαιρα με φανερή δημιουργική ενέργεια. Οι συμμετέχοντες, μικτός και πολυπολιτισμικός συνδυασμός εκπαιδευτικών κυρίως αλλα επίσης καλλιτεχνών και από άλλες επιστήμες , εξ αρχής έδειξαν τη διάθεση να προσεγγίσουν το θέμα με ανοιχτό πνεύμα.
Άλλωστε από την αρχή ο συντονιστής, ο εκδότης του «Σύμβουλου Επιχειρήσεων» Παναγιώτης Γιαλένιος, έθεσε ως «κλειδί» της επιτυχίας αυτού του κύκλου των περιοδικών εκδηλώσεων την ενεργή συμμετοχή όλων σε μια «οριζόντια» συζήτηση με όρους ισοτιμίας. Κάτι που τελικά αποδείχθηκε ότι είναι εφικτό , όπως και συμπερασματικά επισημαίνουμε στη συνέχεια
Η συνάντηση ξεκίνησε με τις δύο συνομιλήτριες σε έναν εξαιρετικό διάλογο «εξεναντίας συνθετικό» και παραγωγικό, όπου μαεστρικά μίλησαν για τη σχέση ανάμεσα στις εικαστικές τέχνες και τα μαθηματικά, αναδεικνύοντας την ομορφιά της σύνδεσης αυτών των δύο πεδίων. (Θα φιλοξενήσουμε σύντομα αναλυτικό κείμενο για όσα παρουσίασαν)
Προσωπικά θεωρώ τη συνέχεια μια όμορφη εμπειρία που χαρακτηρίζεται από τη διαφορετικότητα των απόψεων και τη διάθεση αναζήτησης βαθύτερων σχέσεων μεταξύ φαινομενικά αντιθέτων.
Καταρχάς, η συζήτηση αυτού του είδους επιτρέπει σε κάθε συμμετέχοντα να αντιμετωπίζεται ως ισότιμος συνομιλητής, ανεξαρτήτως προεργασίας, εκπαίδευσης ή κοινωνικής θέσης.
Ο σεβασμός προς κάθε γνώμη διαμορφώνει ένα περιβάλλον όπου οι συμμετέχοντες νιώθουν ελεύθεροι να εκφράσουν τις ιδέες τους.
Η διάθεση αναζήτησης βαθύτερων σχέσεων ενισχύεται από την προσπάθεια κάθε συμμετέχοντα να κατανοήσει την άποψη του άλλου και να εξερευνήσει τις συνδέσεις μεταξύ διαφορετικών ιδεολογιών ή απόψεων. Η αναζήτηση αποκαλύπτει την πλούσια ποικιλία συνδέσεων που μπορούν να υπάρξουν ανάμεσα σε φαινομενικά αντίθετα θέματα.
Κατά τη διάρκεια της συζήτησης, η εμπλοκή όλων των συμμετεχόντων συμβάλλει στη δημιουργία ενός πλούσιου πεδίου ιδεών και αναλύσεων. Οι διαφορετικές απόψεις αναπτύσσονται και εμβαθύνονται μέσα από τη συνεργασία, δημιουργώντας τοπ περιβάλλον όπου η κατανόηση επιτυγχάνεται μέσω της αμοιβαίας επίδρασης.
Κατά συνέπεια, η συμμετοχή σε αυτήν την οριζόντια συζήτηση διαμορφώνει ένα πλούσιο, διαφοροποιημένο περιβάλλον που ενισχύει την κατανόηση, προωθεί τον σεβασμό και αναδεικνύει τις βαθιές σχέσεις που υπάρχουν ανάμεσα σε φαινομενικά αντίθετα.
Όπως συζητήθηκε μάλιστα στη συνάντηση ένα τέτοιο πεδίο δημιουργικών συζητήσεων θα είχε εξαιρετικά αποτελέσματα στο χώρο της εκπαίδευσης. Φανταστείτε μια τέτοια διαδικασία σε έναν εκπαιδευτικό χώρο για παράδειγμα όπου στη συνέχεια, οι συμμετέχοντες ( εκπαιδευτές και εκπαιδευόμενοι )να χωρίζονται σε μικρές ομάδες για να ξεκινήσουν το δημιουργικό τους ταξίδι.
Με βάση του συγκεκριμένο θέμα της συνάντησης οι δραστηριότητες μπορούν να περιλαμβάνουν τη χρήση αριθμών, γεωμετρικών σχημάτων και μαθηματικών μοντέλων για τη δημιουργία καλλιτεχνικών έργων. Οι μαθητές με χαρτιά, πινέλα, χρώματα και μαθηματικά εργαλεία βρίσκουν έτσι έναν διαφορετικό τρόπο για να εκφράσουν τις ιδέες τους. Οι εκπαιδευτικοί μπορούν να καθοδηγούν τη διαδικασία με τον τρόπο που οι αριθμοί μπορούν να είναι το «ποιητικό υλικό» για τη δημιουργία τέχνης.
Το αποτέλεσμα μπορεί να είναι μια ποικιλία από έργα, το κάθε ένα αντικατοπτρίζοντας μια μοναδική προσέγγιση στη συνύπαρξη των μαθηματικών και των εικαστικών τεχνών.
Η πρώτη συνάντηση έδειξε ότι οι δημιουργικές συναντήσεις «Εξεναντίας» έχουν χρήσιμο δρόμο να διανύσουν κόντρα σε καθιερωμένες φόρμες και χωρίς το άγχος της φαινομενικής επιτυχίας αλλά με το πάθος της σποράς. Ελπιδοφόρο στοιχείο η διάθεση όλο και περισσότερων να αποτελέσουν ενεργά μέρη όλης αυτής της χωρίς επισημότητες και καταστατικές διαδικασίες πρωτοβουλίας.
Σε αναμονή της πρόκλησης για την επόμενη «Εξεναντίας» συνάντηση
Παναγιώτης Γιαλένιος
Οι φωτογραφίες είναι της εξαιρετικής Μαρίας Κοσσυφίδου