Συνεχίζοντας τις «Ημέρες Ποίησης» στο Πολύεδρο (Κανακάρη 147), την Παρασκευή 29 Μαρτίου, στις 8 το βράδυ, ο Αλέξης Πολίτης, ομότιμος καθηγητής στο Τμήμα Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Κρήτης, συνομιλεί με τον ποιητή Σπύρο Λ. Βρεττό και την ποιήτρια Νικολέττα Κατσιδήμα-Λάγιου, με αφορμή το βιβλίο του Διαβάζοντας ποίηση, που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Κίχλη.
Σύντομα δοκίμια, που δεν απαιτούν ιδιαίτερες γνώσεις· απλώς κάποια προσοχή και ενίοτε διάβασμα του ποιητικού κειμένου «με το μολύβι στο χέρι». Τα κεφάλαια του τόμου: «Διονύσιος Σολωμός. Η πρώτη γραφή του “Λάμπρου”», «Αλέξανδρος Μάτσας. Η πάλη της ποίησης με τον χρόνο», «Μανόλης Αναγνωστάκης. Διαβάζοντας ποιήματα, Αναγνώστες του Αναγνωστάκη, Σαν τα παλιά τα γυάλινα ρολόγια…», «Τίτος Πατρίκιος. Ενώπιος ενωπίω, Λυσιμελείς σκέψεις για την πολιτική και για τον έρωτα», «Γιώργης Μανουσάκης. Οι δυσκολίες της κατανοητής ποίησης, Τοπίο μυστικό», «Αργύρης Χιόνης», «Διονύσης Σαββόπουλος. “Φύσα, θάλασσα πλατιά”, “Μακρύ ζεϊμπέκικο για τον Νίκο”» και, τέλος, «Η ανθολογία Χαμηλή φωνή».
Από το οπισθόφυλλο του βιβλίου:
ΚΑΘΕ ΕΡΓΟ ΤΕΧΝΗΣ εμπεριέχει ένα αίτημα ακύρωσης του χρόνου: γράφοντας, ζωγραφίζοντας, σκαλίζοντας το μάρμαρο, ο καλλιτέχνης προσπαθεί να νικήσει τον χρόνο, να φτιάξει κάτι ες αεί. Εδώ, ο συγγραφέας επιχειρεί να δείξει με τρόπο απλό και χειροπιαστό το πώς κάποιοι ποιητές στήνουν έναν ολότελα καινούριο κόσμο, πιο πραγματικό από τον πραγματικό, πώς τον απεικονίζουν και πώς ταυτόχρονα οδηγούν το μάτι του αναγνώστη να διακρίνει διά γυμνού οφθαλμού και τα μη ορατά. Γιατί τα ποιήματα δεν γράφονται, βέβαια, με ιδέες, αλλά ούτε και με λέξεις· γράφονται με εικόνες.
Ο Αλέξης Πολίτης γεννήθηκε στην Αθήνα το 1945. Σπούδασε νεοελληνική φιλολογία στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης και στο Université Paris IV (Σορβόννη).
Από το 1976 ώς το 1989 εργάσθηκε στο Κέντρο Νεοελληνικών Ερευνών του Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών και από τότε ώς το 2012 στο Πανεπιστήμιο Κρήτης· τώρα είναι ομότιμος καθηγητής του.
Κυριότερες εργασίες του: Το δημοτικό τραγούδι. Κλέφτικα, Αθήνα 1973, 1985· «Νέα Ιστορία Αθέσθη Κυθηρέου». Επανέκδοση της πρώτης βενετικής έκδοσης του 1749, Αθήνα 1983· Η ανακάλυψη των ελληνικών δημοτικών τραγουδιών, Αθήνα 1984, 1999· Ρομαντικά χρόνια. Ιδεολογίες και νοοτροπίες στην Ελλάδα του 1830-1880, Αθήνα 1993, 2003· Claude Fauriel, Ελληνικά δημοτικά τραγούδια, Α ́- Β ́, Ηράκλειο 1999, 2020· Το μυθολογικό κενό. Δοκίμια και σχόλια για την ιστορία, τη φιλολογία, την ανθρωπολογία κ.ά., Αθήνα 2000· Εγχειρίδιο του Νεοελληνιστή. Βιβλιογραφίες, λεξικά, εγχειρίδια, κατάλογοι, ευρετήρια, χρονολόγια κ.ά. (με τη συνεργασία της Μαρίας Μαθιουδάκη και του Τριαντάφυλλου Ε.Σκλαβενίτη), Ηράκλειο 2002, 2011· Αποτυπώματα του χρόνου. Ιστορικά δοκίμια για μια μη θεωρητική θεωρία, Αθήνα 2006· Το δημοτικό τραγούδι: Εποπτικές προσεγγίσεις. Περνώντας από την προφορική στη γραπτή παράδοση. Μικρά αναλυτικά, Ηράκλειο 2010· Στρατηγού Μακρυγιάννη Απομνημονεύματα, Μεταγραφή, Σημειώσεις Γιάννης Βλαχογιάννης, Α ́-Γ ́, Αθήνα (Νέα Ελληνική Βιβλιοθήκη) 2011, γενική επιμέλεια (με τη συνεργασία της Γεωργίας Παπαγεωργίου )· Η Ρομαντική λογοτεχνία στο εθνικό κράτος, 1830-1880. Ποίηση, πεζογραφία, θέατρο, πνευματική κίνηση, αναγνώστες, Ηράκλειο 2017, 2021 (Κρατικό Βραβείο Δοκιμίου-Κριτικής 2018)· 1821-1831. Μαζί με την Ελευθερία γεννιέται και η καινούρια λογοτεχνία. Ποίηση, πεζογραφία, λογιοσύνη, Ηράκλειο 2021· «Η προσωπική εμπειρία ως Ιστορία», στο Νικόλαος Κασομούλης, Με το σπαθί εις το χέρι και με το ντουφέκι. Στο πολιορκημένο Μεσολόγγι, Ηράκλειο 2021. Άλλες εργασίες του δημοσιεύτηκαν στα περιοδικά Ο Ερανιστής, Μνήμων, Τα ιστορικά, Κονδυλοφόρος, Αριάδνη κ.ά.
Έχει συνεργαστεί επίσης με εφημερίδες και περιοδικά (Η Αυγή, Αντί, Ο Πολίτης, Το Βήμα, Η Καθημερινή κ.ά.). Στην ηλεκτρονική πλατφόρμα Mathesis.cup.gr βρίσκει κανείς το «Η ποίηση ούτε λέγει ούτε κρύπτει, αλλά σημαίνει. Πέντε μαθήματα με στόχο τη λίγο καλύτερη κατανόηση της ποίησης».