Στην τύχη τους έχουν αφεθεί έργα τα οποία υλοποιήθηκαν στην κατεύθυνση της αξιοποίησης της τεχνολογίας στην Πάτρα μέσα από έξυπνες εφαρμογές και διατάξεις. Πρόκειται για έργα τα οποία ενώ χρηματοδοτήθηκαν από ευρωπαϊκούς πόρους, έχουν ολοκληρωθεί, έχουν παραληφθεί και έχει παρέλθει η χρονική περίοδος εγγύησης καλής λειτουργίας τους, έχουν εγκαταλειφθεί και δεν παρακολουθούνται, με αποτέλεσμα να μην λειτουργούν αξιόπιστα ή ακόμα να μην λειτουργούν καθόλου, με συνέπεια ημέρα με την ημέρα να απαξιώνονται πλήρως.
Το θέμα θέτει στη συνεδρίαση της Λογοδοσίας της Δημοτικής Αρχής της Πάτρας ο επικεφαλής της παράταξης «Πάτρα, Σπουδαία και Πάλι», Βασίλης Αϊβαλής αναφέροντας ενδεικτικά παραδείγματα που αφορούν χρηματοδοτούμενα έργα που υλοποιήθηκαν στο πλαίσιο του προηγούμενου Επιχειρησιακού Προγράμματος 2014-2020 από τον Δήμο Πατρέων και έχουν αφεθεί στον αυτόματο πιλότο.
Συγκεκριμένα ο κ. Αϊβαλής αναφέρει:
-
Το έργο «Έξυπνες εφαρμογές ΤΠΕ για την προώθηση του θεματικού τουρισμού ΒΑΑ Δήμου Πατρέων» το οποίο έχει ολοκληρωθεί εδώ και δύο χρόνια και θα έπρεπε να βρίσκεται σε πλήρη παραγωγική λειτουργία. Στην εφαρμογή για κινητά τηλέφωνα «Explore Patra» που αναπτύχθηκε στα πλαίσια του εν λόγω προγράμματος, οι 4 διαδρομές θεματικού τουρισμού (πολιτιστική, αρχαιολογική, αρχιτεκτονική και εκκλησιαστική) που αποτελούν την «καρδιά» του έργου, δεν λειτουργούν εδώ και ένα χρόνο περίπου και εμφανίζεται μήνυμα λάθους ότι η σελίδα δεν μπορεί να βρεθεί. Στην ίδια εφαρμογή ο σύνδεσμος «Συμβαίνουν στην Περιοχή» όπως και ο σύνδεσμος «Εκδηλώσεις» είναι κενοί περιεχομένου, γεγονός που δηλώνει ότι κανένας δεν παρακολουθεί την εύρυθμη λειτουργία της εφαρμογής και δεν την υποστηρίζει/ενημερώνει.
-
Το έργο «Ανάπτυξη δικτύου έξυπνων αισθητήρων για την βελτίωση της ποιότητας του αστικού περιβάλλοντος ΒΑΑ Δήμου Πατρέων» το οποίο έχει ολοκληρωθεί εδώ και δύο χρόνια και θα πρέπει να βρίσκεται σε παραγωγική λειτουργία. Στην αντίστοιχη εφαρμογή για κινητά τηλέφωνα «Patras Env Sensors» σε όσα εξ’αυτών εμφανίζεται, μιας και σε πολλά αναγράφεται ότι «η εφαρμογή δεν είναι διαθέσιμη λόγω του ότι δημιουργήθηκε για παλαιότερη έκδοση android», παρουσιάζονται απλά μόνο οι τρέχουσες περιβαλλοντικές μετρήσεις των κόμβων, ενώ οι πλέον χρήσιμες πληροφορίες που αφορούν αξιοποιήσιμες μετρήσεις χρονικής περιόδου (ημέρας, εβδομάδας, μήνα, κλπ.), στατιστικά στοιχεία (μέγιστης και ελάχιστης τιμής, μέσου όρου) καθώς και γραφήματα δεν λειτουργούν κάτι που αποδεικνύει ότι και αυτή η εφαρμογή έχει αφεθεί στην τύχη της. Επίσης υπάρχει έλεγχος/παρακολούθηση ο οποίος διασφαλίζει ότι οι εν λόγω περιβαλλοντικοί αισθητήρες μετρούν σωστά;
-
Στο πλαίσιο του έργου «Ανοικτό Κέντρο Εμπορίου Πάτρας» και ειδικότερα του Υποέργου «Έξυπνα συστήματα στην περιοχή παρέμβασης», το οποίο έχει ολοκληρωθεί εδώ και ένα χρόνο περίπου (άρα σχετικά αρκετά πρόσφατα) εγκαταστάθηκαν: 6 ηλιακά παγκάκια με ενσωματωμένα WiFi hotspots, 6 ηλιακοί φορτιστές με ενσωματωμένα WiFi hotspots, WiFi hotspots εξωτερικού χώρου, κλπ.
Σας ενημερώνουμε ότι κατ’ ελάχιστον τα WiFi hotspots στις 12 μονάδες ηλιακού εξοπλισμού δεν λειτουργούν. Το εύλογο ερώτημα και εδώ είναι: «υπάρχει κάποιος υπηρεσιακή μονάδα/εξωτερικός ανάδοχος για να παρακολουθεί την λειτουργία τους και την υποστήριξή τους και αν ναι, ποιος είναι αυτός»;
Τα κυρίαρχα ερωτήματα που γεννώνται και θέτει ο κ. Αϊβαλής με ερώτησή του στη Λογοδοσία της ερχόμενης Τετάρτης:
-
Μετά την οριστική παραλαβή υποδομής ή/και υπηρεσίας και την παρέλευση της εγγύησης καλής λειτουργίας, ορίζονται από τον Δήμο στελέχη τα οποία έχουν εκπαιδευτεί για να αποκτήσουν τεχνογνωσία και να μπορέσουν να παρακολουθούν και να υποστηρίζουν την εύρυθμη λειτουργία των συστημάτων αυτών; Και αν όχι πως πιστεύετε ότι μπορεί να αντιμετωπιστεί το εν λόγω ζήτημα;
-
Γνωρίζουμε ότι για κάποιες εφαρμογές του Δήμου, υπάρχουν συμβάσεις υποστήριξης λειτουργίας/συντήρησης μετά την παραλαβή και παρέλευση της εγγύησης καλής λειτουργίας. Για άλλες πάλι όχι. Για ποιο λόγο υπάρχει διαφορετική αντιμετώπιση, από ποιόν καθορίζεται και με ποια κριτήρια;
-
Η μη ύπαρξη εξειδικευμένου προσωπικού στον Δήμο επιβάλει σε πολλές περιπτώσεις η συντήρηση των υποδομών ή/και υπηρεσιών να ανατίθεται σε εξωτερικό ανάδοχο. Στον Δήμο μας υπάρχουν αντίστοιχα συμβόλαια συντήρησης; Και αν ναι, πόσα είναι αυτά, πόσα σε σχέση με το σύνολο των υποδομών ή/και υπηρεσιών τέτοιας συνάφειας έργων που διαθέτει ο Δήμος και για ποιες;
-
Με βάση τα θέματα που έχουμε στο εγκεκριμένο τεχνικό πρόγραμμα αλλά και αυτά που κατά περιόδους εγκρίνονται από τη Δημοτική Επιτροπή φαίνεται, καλώς εχόντων των πραγμάτων, ότι εντός του επόμενου έτους θα πρέπει να έχουν υλοποιηθεί υποδομές και υπηρεσίες «έξυπνης πόλης» που αφορούν θέματα κινητικότητας, ενέργειας, περιβάλλοντος, πολιτικής προστασίας, ύδρευσης, κλπ.
«Αναρωτιόμαστε λοιπόν ποια πολιτική αντιμετώπισης μακροχρόνιας λειτουργίας/ υποστήριξης θα ακολουθήσει ο Δήμος Πατρέων και για αυτές τις νέες χρηματοδοτούμενες υποδομές/υπηρεσίες. Θα συνεχίσει να διαχειρίζεται με τον ίδιο τρόπο και αυτές, κατά το δοκούν, ή σκοπεύει να τις υποστηρίξει με ενιαίο τρόπο εφαρμόζοντας μία καθολική πολιτική συντήρησης για όλες τις σχετικές υποδομές και υπηρεσίες» αναφέρει ο κ. Αϊβαλής και ζητά ενημέρωση με στοιχεία, για τις ενέργειες στις οποίες σκοπεύει να προβεί η Δημοτική Αρχή και για τον προγραμματισμό της.