Μέχρι το τέλος του έτους, δηλαδή μέσα στο επόμενο τρίμηνο αναμένεται να αλλάξει όψη το κέντρο της Πάτρας. Τότε αναμένεται να έχουν ολοκληρωθεί οι αναπλάσεις που ξεκίνησαν το προηγούμενο διάστημα και που μέχρι σήμερα παραμένουν ημιτελείς. Ο λόγος της καθυστέρησης ήταν η έλλειψη χρηματοδότησης από ευρωπαϊκούς πόρους, αλλά τα προβλήματα φαίνεται σιγά- σιγά να ξεπερνιόνται, καθώς τα προηγούμενα 24ωρα άνοιξε η στρόφιγγα της παροχής ρευστότητας προς τους εργολάβους
Του Γιώργου Ηλιόπουλου
Ωστόσο, ο ρυθμός εκτέλεσης των έργων δεν έχει κριθεί μέχρι σήμερα ικανοποιητικός: η πεζοδρόμηση της Μαιζώνος θα περιοριστεί προσωρινά μέχρι την Ερμού, αντί για την πλατεία Γεωργίου που ήταν ο αρχικός στόχος, ενώ τα έργα στην Άνω Πόλη παρότι έχουν ξεκινήσει εδώ και δύο χρόνια δεν έχουν μέχρι στιγμής παραδοθεί προς χρήση.
Μιλώντας στον «Σ.Ε,» ο Αντιδήμαρχος Πολεοδομικού Σχεδιασμού Παναγιώτης Μελάς, αναφέρει: «Έχουν γίνει κινήσεις μέχρι σήμερα να δοθούν τα χρήματα στον ανάδοχο της Μαιζώνος γιατί οι οφειλές είναι πάρα πολλές. Θα συνεχίσουμε μέχρι την Ερμού και το έργο θα ολοκληρωθεί. Από εκεί και πέρα θα δούμε τι θα γίνει. Στόχος μέχρι τα Χριστούγεννα το έργο να ολοκληρωθεί και να μην παραμείνει ημιτελές, κάτι που θα επιβαρύνει τους πολίτες και τους περαστικούς». Το έργο καθυστέρησε επειδή δεν είχε υπάρξει ουσιαστικά «χαρτογράφηση» του τι υπάρχει κάτω από το δρόμο με αποτέλεσμα τα συνεργεία να βρεθούν μπροστά σε δίκτυα της ΔΕΗ και τηλεπικοινωνιών, ενώ για πρώτη φορά, όπως σημειώνει ο κ. Μελάς έγινε διαχωρισμός των όμβριων υδάτων από τα ακάθαρτα με την κατασκευή νέων σωληνώσεων. Ωστόσο εκτός από την πεζοδρόμηση της Μαιζώνος ο Δήμος έχει βάλει στόχο να αλλάξει και την όψη της πλατείας Εθνικής Αντιστάσεως (Όλγας). Θα γίνει αναμόρφωση της πλατείας με αλλαγή σε φωτιστικά σώματα, σε παγκάκια και αντικατάσταση των διαδρόμων αλλά και των κρασπέδων με νέα υλικά. Το σημείο που δεν θα γίνουν παρεμβάσεις είναι το μαρμάρινο μνημείο του Ηρώου με το Άγαλμα της Δόξας. Σύμφωνα με την απόφαση που έχει ληφθεί αναμένεται στην πλατεία Εθνικής Αντιστάσεως να «γίνει αποξήλωση υφιστάμενων πλακοστρώσεων εκτός του επιστρωμένου με μάρμαρο τμήματος μπροστά από το Ηρώο στην οδό Μαιζώνος που δεν είναι ρηγματωμένο, ανακατασκευή του περιμετρικού διαδρόμου με ψυχρούς τσιμεντοκυβόλιθους χρώματος γκρι και των εσωτερικών διαδρόμων της πλατείας με σταθεροποιημένο κεραμικό δάπεδο στο χρώμα της ώχρας, συντήρηση υφιστάμενων παρτεριών και σιντριβανιού, συμπλήρωση υφιστάμενης φύτευσης, αστικός εξοπλισμός, ηλεκτροφωτισμός».
Τα έργα στην Άνω Πόλη
Σε σχέση με τα έργα ανάπλασης στην Άνω Πόλη, ο κ. Μελάς σημειώνει ότι «τα πιο κρίσιμα σημεία θα ολοκληρωθούν και αυτό το έργο θα παραδοθεί». Ο ίδιος παραδέχεται ότι και εκεί υπήρξε μεγάλη καθυστέρηση που ψη χρηματοδοτήσεων όσο και στο ότι η ΔΕΗ έπρεπε να κάνει παρεμβάσεις σε πολλά σημεία, όπως επίσης και από την πλευρά της ΔΕΥΑΠ. Επιπρόσθετα υπήρξαν και κάποια αρχαιολογικά ευρήματα, τα οποία έπρεπε να τα αποτιμήσει και η αρμόδια αρχαιολογική υπηρεσία για να συνεχιστεί το έργο. Το έργο της ανάπλασης περιλαμβάνει οικοδομικά έργα, έργα οδοποιίας, έργα οδοφωτισμού, ηλεκτρομηχανικές εργασίες, υδραυλικά έργα και έργα πρασίνου στην περιοχή της Ανω Πόλης. Η περιοχή παρέμβασης αφορά επιφάνεια συνολικού εμβαδού περίπου 170 στρεμμάτων και το έργο αποβλέπει στη βιοκλιματική και αισθητική αναβάθμιση της περιοχής με χρήση κατάλληλων υλικών επίστρωσης, φύτευσης και αστικού εξοπλισμού. «Μέχρι το τέλος του χρόνου όλα αυτά που σας προανέφερα θα έχουν παραδοθεί για χρήση. Υπάρχουν και εκκρεμότητες και σε άλλες περιοχές όπως στα Προσφυγικά, όπου και εκεί το έργο προχωράει και θα το ολοκληρώσουμε τις επόμενες εβδομάδες. Κάνουμε ακόμη παρεμβάσεις στον ΑΣΟ όπου εκεί μιλάμε για ένα παλαιό κτήριο και έχει ήδη προχωρήσει αρκετά. Στο συγκεκριμένο έργο μεγάλο ζητούμενο είναι μια μεταλλική σκεπή που πρέπει να τοποθετηθεί. Παρεμβάσεις γίνονται και στην περιοχή της Γούβας, όπου εκεί το έργο έχει ξεκινήσει εδώ και μήνες αλλά δεν έχει δοθεί προς χρήση. Το ποσό που απομένει να δοθεί δεν είναι μεγάλο και θα γίνει άμεσα, διότι ο κόσμος διαμαρτύρεται», υποστηρίζει ο κ. Μελάς. Ακόμη στην τελική ευθεία έχει μπει το σχέδιο για την προστασία και ανάδειξη του Παναχαϊκού, με στόχο να εξασφαλιστεί εύκολη πρόσβαση, υποδομές πεζοπορίας, αναψυχής και ενημέρωσης, σε πολίτες και επισκέπτες. Αυτή την περίοδο κατασκευάζεται ο δρόμος Ζάστοβα – Κοκκινόβρυση, που θα διευκολύνει την πρόσβαση από την Νοτιοανατολική πλευρά, ενώ ο Δήμος διεκδικεί και την ένταξη σε Ευρωπαϊκό πρόγραμμα την ασφαλτόστρωση του δρόμου Δραγώλαινα – Κοκκινόβρυση, για να υπάρχει εύκολη πρόσβαση και από τη βόρεια πλευρά του βουνού. Ακόμη, την επόμενη εβδομάδα αναμένεται να συζητηθεί στο Δημοτικό Συμβούλιο η ανάπλαση του θαλασσίου Μετώπου, ένα έργο με προϋπολογισμό τα 12 εκατομμύρια ευρώ.
Η συνολική αποτίμηση
Σε σχέση με το σύνολο των παρεμβάσεων που έχουν ξεκινήσει, ο κ. Μελάς παρατηρεί ότι «το αποτέλεσμα θα ανταμείψει τελικά τους πατρινούς και τους επιχειρηματίες. Τα πρώτα δείγματα φάνηκαν ήδη στην πλατεία Εθνικής Αντιστάσεως και θα τα δείτε και στις υπόλοιπες γωνιές της πόλης». Επιπρόσθετα αναφέρει ότι το παραλιακό μέτωπο της Πάτρας και η υλοποίησή του θα δώσει την ευκαιρία στους επισκέπτες να έχουν επαφή με την θάλλασσα. «Είναι γεγονός ότι τα έργα που είναι σε εξέλιξη είναι πολλά. Προκαλείται μια αναστάτωση ωστόσο οι προγραμματικές περίοδοι και οι συμβάσεις δεν εξαρτώνται από τον Δήμο. Το πρόβλημα των υποχρηματοδοτήσεων είναι γενικό»
Ολυμπία Λόη: «Οι παρεμβάσεις θα μπορούσαν να ήταν σαφώς καλύτερες»
H νέα Πρόεδρος του Συλλόγου Αρχιτεκτόνων του Νομού Αχαΐας Ολυμπία Λόη, μιλώντας στον «Σ.Ε.» επισημαίνει ότι υπάρχουν ορισμένα ζητήματα με τις αναπλάσεις, που αφορούν την λειτουργικότητά τους. Στην Άνω Πόλη δεν έχει δοθεί προσοχή στον τρόπο πρόσβασης των ατόμων με κινητικά προβλήματα. «Οι ράμπες που έχουν τοποθετηθεί και κατασκευαστεί είναι εκτός προδιαγραφών. Έχουν μεγάλες κλίσεις και από αυτές όχι μόνο δεν μπορεί να ανέβει ένα άτομο με κινητικά προβλήματα, αλλά ούτε καν κάποιος που θέλει να μεταφέρει ένα βαρύ αντικείμενο», αναφέρει η κ. Λόη στον «Σ.Ε.». Ακόμα φωτιστικά σώματα έχουν τοποθετηθεί σε στενά πεζοδρόμια (οδός Παντοκράτορος) τα οποία καλύπτουν κάποια κτήρια που παρουσιάζουν ιδιαίτερο αρχιτεκτονικό ενδιαφέρον. «Αντί να τοποθετηθούν τα φωτιστικά αυτά υπό μορφή απλίκας, τα έχουν στερεώσει με στύλο. Το αποτέλεσμα είναι τα φωτιστικά να χαλούν την εικόνα είτε να εμποδίζουν την διέλευση από το πεζοδρόμιο» εξηγεί η κ. Λόη. Κατά την Πρόεδρο των Αρχιτεκτόνων τα όποια λάθη και παραλήψεις τις μελέτης είναι αργά να αλλάξουν, όμως υπάρχει περιθώριο διόρθωσης κάποιων λεπτομερειών που όμως είναι ουσιαστικές για την ζωή των κατοίκων. Οι παρατηρήσεις όμως επεκτείνονται και στο είδος του υλικού που επιλέχτηκε για την ανάπλαση. Αντί για να αναδεικνύεται το πράσινο, δημιουργείται μια εικόνα «τσιμεντοποίησης» των περιοχών αυτών. Θα μπορούσαν να είχαν επιλεγεί επιφάνειες μεγαλύτερης έκτασης πρασίνου, αντί των δέντρων με διαστάσεις ένα επί ένα, που δεν βοηθούν στο να αλλάξει η εικόνα των περιοχών αυτών. «Στα υλικά που χρησιμοποιούνται θα δει κανείς να γίνεται χρήση τσιμέντου, με αποτέλεσμα να μην δίνεται ένα ευρύ πεδίο για την ανάπτυξη πρασίνου» εξηγεί η κ. Λόη. Ήδη πάντως έχει παραδοθεί ένα σημαντικό κομμάτι πεζόδρομου στην Μαιζώνος και έχει διαφανεί το πώς θα είναι από εδώ και στο εξής η εικόνα του κέντρου. «Εκεί θα πρέπει να δούμε τη ροή των υδάτων και πώς θα συγκεραστεί το όλο έργο με την πλατεία. Εκτός όμως από το τεχνικό κομμάτι θα πρέπει να δοθεί προσοχή και στο πράσινο της πλατείας, καθώς είναι το μόνο σημείο στο κέντρο που μας έχει απομείνει με τόσο πράσινο. Δεν θα πρέπει να επιτραπεί να «τσιμεντωθούν» τα πάντα, όπως έχει συμβεί μέχρι σήμερα με το μεγαλύτερο μέρος των αναπλάσεων στο κέντρο. Οι αναπλάσεις στην Ευρώπη, μετά το ξέσπασμα και της κλιματικής κρίσης, εμπεριέχουν υλικά που έχουν απορροφητικότητα και μεγάλες επιφάνειες με χώμα και φυσικά υλικά για να μειώνουμε τη θερμοκρασία και να αλλάζουμε το μικροκλίμα της περιοχής. Αυτό δεν γίνεται στο κέντρο και δεν έχουν ληφθεί καθόλου υπόψη αυτές οι τάσεις. Μπορούμε , θεωρώ, τα όποια λάθη έχουν γίνει μέχρι σήμερα σε αυτόν τον τομέα, να διορθωθούν» υπογραμμίζει η κ. Λόη. Σε σχέση πάντως με τις παρεμβάσεις στο κέντρο συνολικά, δηλαδή την ανάπλαση της Άνω Πόλης αλλά και της Μαιζώνος, η κ. Λόη θεωρεί ότι «στο εξωτερικό οι αναπλάσεις τόσο μεγάλων περιοχών προκύπτουν από έναν αρχιτεκτονικό διαγωνισμό. Οι εξαιρετικοί συνάδελφοι αρχιτέκτονες του Δήμου δεν μπορούν να κάνουν από μόνοι τους μια τέτοια παρέμβαση. Το πεδίο είναι τεράστιο, όπως διαπιστώνει κανείς. Θεωρώ ότι έπρεπε καταρχάς να λάβουν υπόψη τους την κυκλοφοριακή μελέτη. Συμφωνώ με τις πεζοδρομήσεις και θα ήθελα, αφού έχουν λυθεί σημαντικά ζητήματα όπως το πάρκινγκ κλπ, να προχωρήσουμε στις πεζοδρομήσεις. Στη συγκεκριμένη περίπτωση όμως να έχουν παραδώσει την κυκλοφοριακή μελέτη σε αυτούς που έκαναν τη μελέτη της ανάπλασης του κέντρου και να έχουν ληφθεί υπόψη πολλά εκκρεμή ζητήματα. Θεωρώ ότι έγινε λίγο πρόχειρα η μελέτη. Είχαν ζητηθεί και διορθώσεις από το Συμβούλιο Αρχιτεκτονικής, όπως για παράδειγμα στα δέντρα που θα χρησιμοποιηθούν, από άποψη οικονομίας νερού. Το τι περιποίηση θέλουν. Πόσο επιπλέον προσωπικό χρειάζεται ο Δήμος για να περιποιηθεί το πράσινο. Είναι ζητήματα που πρέπει να μας απασχολήσουν».
Ε. Διονυσάτου: «Να διασφαλίσουμε τον εμπορικό χαρακτήρα
Σύμφωνοι με τις παρεμβάσεις είναι οι έμποροι, αρκεί όμως να μην αλλάξουν καθόλου ο χαρακτήρας του κέντρου. Ήδη πάντως τα πρώτα μηνύματα δεν είναι αισιόδοξα καθώς οι ιδιοκτήτες ακινήτων ζητούν υπέρογκα ενοίκια που μόνο μεγάλα καταστήματα εστίασης ενδεχομένως να μπορούν να σηκώσουν και όχι εμπορικά. Αν όμως έγινε η ανάπλαση ειδικά στη Μαιζώνος μόνο για να απλωθούν τραπεζοκαθίσματα, αντιλαμβάνεται κανείς πόσο θα αλλάξει η εικόνα. « Πρέπει να διασφαλίσουμε ότι τα έργα ανάπλασης δεν θα προκαλέσουν δυσκολίες στις επιχειρήσεις κατά την διάρκεια των εργασιών. Από την άλλη όμως η δημιουργία χώρων για περίπατο και η αύξηση πράσινων περιοχών θα κάνουν πιο θελκτικό το κέντρο και θα προσελκύσουν περισσότερους καταναλωτές και τουρίστες. Αυτό βοηθάει και θα βοηθήσει την επισκεψιμότητα. Είναι όλο το πλέγμα των παρεμβάσεων που θα βοηθήσουν τη λειτουργία των επιχειρήσεων. Ζητούμενο είναι αυτά τα έργα να μην προκαλέσουν παρατεταμένες δυσκολίες» αναφέρει στον «Σ.Ε.» η Πρόεδρος του Εμπορικού και Εισαγωγικού Συλλόγου Πατρών Ερμιόνη Διονυσάτου. «Εάν ο δρόμος αλλάξει χαρακτήρα τα ενοίκια κυριολεκτικά θα φθάσουν «στο Θεό», αναφέρει η κ. Διονυσάτου.
Τ. Γιατράς: «Αναγκαία η επίσπευση της ολοκλήρωσης»
Ο Πρόεδρος του Συλλόγου Καταστηματαρχών Εστίασης και Αναψυχής Τάσος Γιατράς αναφέρει ότι για την εστίαση το μείζον είναι να επισπευστεί ο χρόνος ολοκλήρωσης, καθώς τα καταστήματα έχουν υποστεί οικονομική καθίζηση. «Tα έργα αναμόρφωσης που υλοποιούνται στην πόλη έχουν ανοίξει μια συζήτηση αντίθετων απόψεων. Είναι δεδομένο πως με την ολοκλήρωσή τους η εικόνα της πόλης θα είναι διαφορετική . Υπάρχει έντονη δυσαρέσκεια τόσο από πολίτες όσο και από πολλούς ιδιοκτήτες καταστημάτων, μιλώντας δε για τους ιδιοκτήτες καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος, οι συγκεκριμένοι διαπιστώνει κανείς ότι έχουν υποστεί δραματική μείωση στους τζίρους τους ενώ δεν υπάρχει ένα σαφές χρονοδιάγραμμα υλοποίησης των έργων αυτών. Επιβάλλεται να ολοκληρωθούν το συντομότερο τα έργα που έχουν σταματήσει, ακόμη περισσότερο να δοθούν στην κυκλοφορία όσα τμήματα θέλουν σχετικά λίγο διάστημα για να ολοκληρωθούν και η στασιμότητά τους έχει οδηγήσει σε απόγνωση τους ιδιοκτήτες».