Καθοριστικό είναι το 2025 για μια σειρά από έργα που θα αλλάξουν το ύφος της Πάτρας. Η πεζοδρόμηση της Μαιζώνος αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί μέχρι το πρώτο εξάμηνο μαζί με άλλες σημαντικές παρεμβάσεις που θα δώσουν ένα νέο χαρακτήρα στην πόλη.
Toυ Γιώργου Ηλιόπουλου
«Είναι ένα έργο που δίνει άλλη πνοή και αναβαθµίζει συνολικότερα την εικόνα που έχουµε για το κέντρο. Τα συνεργεία εργάζονται κανονικά και στόχος είναι µέχρι τον Φεβρουάριο να έχει ολοκληρωθεί η πεζοδρόµηση µέχρι και την οδό Πατρέως και ακολούθως να φθάσουν µέχρι την Παντανάσσης. Μετά το Καρναβάλι στόχος είναι να φθάσουµε στην οδό Γούναρη και να έχει ολοκληρωθεί µέχρι το Πάσχα το συγκεκριµένο έργο. Το έργο σταµατάει στη Γούναρη. Από εκεί και πέρα οι παρεµβάσεις που έχουν γίνει στα πεζοδρόµια φθάνουν µέχρι και την οδό Τριών Ναυάρχων. Παρά τις γκρίνιες που κατά καιρούς ακούγονται, υπάρχει ένα θετικό κλίµα από τους πολίτες και τους καταστηµατάρχες γενικότερα για την πεζοδρόµηση της Μαιζώνος.
Διαµορφώνει µια άλλη εικόνα στην πόλη και αναβαθµίζει την ποιότητα ζωής. Η Μαιζώνος αποκτάει και άλλα χαρακτηριστικά και αναβαθµίζεται γενικώς όλο το τµήµα» αναφέρει στον «Σ.Ε.» ο κ. Παναγιώτης Μελάς, Αντιδήµαρχος Αρχιτεκτονικού Έργου Δήµου Πατρέων. Δεν παραλείπει να σηµειώσει ότι ζητούµενο είναι το κυκλοφοριακό και οι δυσκολίες που προκαλούνται, ωστόσο θα ληφθούν άµεσα µέτρα σε αυτή την κατεύθυνση. Θα πρέπει, κατά τον ίδιο, να υπάρξει αναβάθµιση των αστικών συγκοινωνιών ώστε να εξυπηρετούνται οι πολίτες και να µην αναγκάζονται να χρησιµοποιούν τα ΙΧ τους για τις µετακινήσεις τους. Επιπρόσθετα θα µεγαλώσουν οι θέσεις στάθµευσης στο πάρκινγκ του ΟΣΕ στον Άγιο Διονύσιο για να εξοµαλυνθεί η κατάσταση. Στους άµεσους στόχους είναι η προµήθεια ηλεκτρικών λεωφορείων από τον Δήµο που θα εξυπηρετούν τους πολίτες στις µετακινήσεις τους.
«Δεν αλλάζει µόνο η Μαιζώνος αλλά και η πλατεία Εθνικής Αντίστασης (Όλγας). Ουσιαστικά θα φτιαχτεί από την αρχή µε νέους διαδρόµους, νέες παιδικές χαρές, που θα τοποθετηθούν και νέο ηλεκτροφωτισµό. Θα τοποθετηθούν και νέα δέντρα περιµετρικά της πλατείας. Αλλάζει όλη η εικόνα που είχαν οι πολίτες για την συγκεκριµένη πλατεία και αυτό χάρη στις συγκεκριµένες παρεµβάσεις. Ο κόσµος θα µπορεί να καθίσει σε ένα πιο όµορφο περιβάλλον, θα µπορεί να πηγαίνει τα παιδιά του στην παιδική χαρά και θα αλλάξει συνολικά η εικόνα» υπογραµµίζει ο κ. Μελάς.
Επιπρόσθετα ο κ. Μελάς υπόσχεται ότι τα υπόλοιπα έργα αναπλάσεων που είναι σε εξέλιξη στην Πάτρα θα έχουν ολοκληρωθεί σύντοµα τους επόµενους µήνες. Χαρακτηριστικό παράδειγµα η ανάπλαση στη Γούβα που είχε σταµατήσει λόγω έλλειψης χρηµατοδότησης. Το έργο ξεκινάει άµεσα και σε δύο µήνες θα έχει ολοκληρωθεί. Επίσης τελειώνει η πλατεία στο Βλατερό που και αυτή είχε διακοπεί λόγω κονδυλίων, ενώ ο ίδιος υπόσχεται ότι µε σύντοµους ρυθµούς θα έχουν ολοκληρωθεί και οι υπόλοιπες παρεµβάσεις.
«Είναι πολλά τα έργα που είναι σε εξέλιξη στην πόλη. Ένα από αυτά είναι η ανάπλαση των Προσφυγικών που προχωράει µε ικανοποιητικούς ρυθµούς. Θα έχουµε επίσης και προσωρινό ανάδοχο για να ξεκινήσει την ανάπλαση στην πλατεία Ελευθερίας και µέσα στον Ιανουάριο θα δηµοπρατήσουµε και άλλα έργα για την πόλη. Είναι η Δηµοτική Βιβλιοθήκη και η αλλαγή της εικόνας στην πλατεία Γεωργίου. Μας ενδιαφέρει επίσης και η ανάδειξη του Εργοστασίου Τέχνης για το οποίο υπήρξε συνάντηση µε την Διαχειριστική µε στόχο την ανάδειξή του. Επίσης στο Παραλιακό Μέτωπο είµαστε σε διαδικασία υπογραφής σύµβασης µε τους µελετητές. Συνεπώς είναι εκτεταµένα τα έργα που είναι σε εξέλιξη στην πόλη και αλλάζουν σηµαντικά την εικόνα της», καταλήγει ο κ. Μελάς.
H ανάπλαση του Λαδόπουλου
Ουσιαστικά βήµατα αναµένονται να γίνουν και στο έργο ανάπλασης της παλαιάς βιοµηχανίας «Λαδόπουλου». Πρόκειται για ένα σύνθετο έργο που ξεκίνησε ουσιαστικά µέσα στην πανδηµία και µέχρι σήµερα έχουν γίνει πέντε µεγάλα βήµατα:
• Ωρίµανση και προκήρυξη του απαιτούµενου Αρχιτεκτονικού Διαγωνισµού µε απονοµή βραβείων για την αξιοποίηση και ανάπτυξη του πρώην εργοστασίου Χαρτοποιίας Λαδόπουλου (ολοκλήρωση 03/9/21).
• Ολοκλήρωση της µελέτης «Χρηµατοδότηση, Κατασκευή και Τεχνική Διαχείριση για την αξιοποίηση και ανάπτυξη του πρώην εργοστασίου χαρτοποιίας Λαδόπουλου Ε.Γ.Λ» (Οκτώβριος 2021).
• Κατάθεση πρότασης για ένταξη στο Ταµείο Ανάκαµψης, όπου εξασφαλίστηκαν 25.000.000 ευρώ.
• Κατάθεση αίτησης στην Γ.Γ. ΣΔΙΤ (Ιανουάριος 2022) για χρηµατοδότηση, όπου επιτεύχθηκε η έγκριση από την Διυπουργική Επιτροπή.
• Εξασφάλιση ωρίµανσης του έργου µέσα από την Τεχνική Βοήθεια της EBRD, µέσω της οποίας έχουν ολοκληρωθεί: α) Έκθεση Ανάλυσης Αποκλίσεων (Gap Analysis Report), β) Αρχική Έκθεση (Inception Report), γ) Μελέτη Αρχικής Εκτίµησης Δικτύων Κοινής Ωφέλειας στο Έργο (Site Utility Feasibility Study), δ) Έκθεση Περιβαλλοντικής και Κοινωνικής Αξιολόγησης (Environmental and Social Assessment), ε) Έκθεση Νοµικού Ελέγχου (Legal Due Diligence Report) και στ) Επικαιροποιηµένο Χρηµατοοικονοµικό Μοντέλο / Κοστολόγηση Έργου (Financial Model).
Η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδος ολοκλήρωσε τις ψηφιακές και έντυπες αρχιτεκτονικές αποτυπώσεις των κτιρίων, τις γεωτρήσεις για χηµική ανάλυση εδάφους και την εργαστηριακή εξέταση δειγµάτων, ενώ ολοκληρώθηκαν επίσης, µια σειρά από άλλες εργαστηριακές έρευνες σχετικά µε την κατάσταση και τις ανάγκες των υφιστάµενων κτιρίων του βιοµηχανικού συγκροτήµατος που προβλέπεται να διατηρηθούν.
Η διαγωνιστική διαδικασία για την υλοποίηση του έργου ξεκίνησε µε την σχετική απόφαση της Οικονοµικής Επιτροπής της Περιφέρειας από τις 28 Μαρτίου 2023, ο διαγωνισµός διεξήχθη ηλεκτρονικά και πρόταση υπέβαλε (22/05/2023) ένας υποψήφιος επενδυτής / κατασκευαστής, γι’ αυτό και η Αναθέτουσα Αρχή προχώρησε σε ακύρωση και επαναπροκήρυξη του διαγωνισµού. Ωστόσο, στις 13 Αυγούστου 2023, ο υποψήφιος επενδυτής υπέβαλε προδικαστική προσφυγή για την οποία δικαιώθηκε τον Οκτώβριο του 2023. Έτσι, η Αναθέτουσα Αρχή προχωράει τους τρεις κύκλους της διαγωνιστικής διαδικασίας, µε τελικό στόχο την υπογραφή σύµβασης µετά την ολοκλήρωσή τους. Μάλιστα, σε φάση υλοποίησης βρίσκεται ήδη η προσαρµογή των µελετών ενώ εντός του 2024 ολοκληρώθηκε και η αγορά όµορου οικοπέδου που θα αξιοποιηθεί για την δηµιουργία επιπλέον χώρων στάθµευσης, µε πόρους του Περιφερειακού Ταµείου Ανάπτυξης. Η χρηµατοδότηση του Ταµείου Ανάκαµψης αφορά αποκλειστικά το µέρος των υποδοµών που θα φιλοξενήσουν δηµόσιες χρήσεις, και συγκεκριµένα τους χώρους διοίκησης και το κτίριο εκπαίδευσης.
Βασικός στόχος βέβαια του δεύτερου µεγαλύτερου έργου αστικής ανάπλασης στη χώρα είναι η δηµιουργία ενός πολυδύναµου πολιτιστικού, κοινωνικού και διοικητικού κέντρου που θα συνδέσει την παραλία µε τον αστικό ιστό.Στο πλαίσιο αυτό το έργο αφορά υποδοµές για τη φιλοξενία των διοικητικών υπηρεσιών της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας και του Δήµου Πατρέων, Πολιτιστικά κτίρια / Πολιτιστικές εγκαταστάσεις, κτίρια εκπαίδευσης, όπως ένα νέο µουσικό σχολείο και κτίρια κοινωνικής πρόνοιας.Η σχεδιαζόµενη αξιοποίηση προβλεπει την κατεδάφιση των κτιρίων που είναι σε κακή οικοδοµική κατάσταση και δεν παρουσιάζουν ιδιαίτερο αρχιτεκτονικό ενδιαφέρον, ενώ θα κατασκευαστούν νέα κτίρια, όπου αυτό είναι δυνατόν, χωρίς παρεκκλίσεις σε ύψος. Ειδικότερα οι εργασίες που θα γίνουν αφορούν:
• στην κατεδάφιση κτιριακών εγκαταστάσεων σε έκταση 12.648 τ.µ.
• την ανακαίνιση υφιστάµενων εγκαταστάσεων συνολικής έκτασης 26.190 τ.µ. ην κατασκευή νέων εγκαταστάσεων συνολικής επιφάνειας 16.600 τ.µ.
• τη δηµιουργία χώρου στάθµευσης 400 οχηµάτων.
Το Θέατρο «Απόλλων» και η προσπάθεια να κερδηθεί ο χαμένος χρόνος
Με πρωτοβουλία του Αναπληρωτή Περιφερειάρχη, Χαράλαµπου Μπονάνου, πραγµατοποιήθηκε την περασµένη Τρίτη 14 Ιανουαρίου σύσκεψη µε θέµα τηνεπιτάχυνση των διαδικασιών της αποκατάστασης του θεάτρου «Απόλλων» Πατρών και τη λειτουργική επανάχρησή του, έργο που χρηµατοδοτείται από ευρωπαϊκούς πόρους. Κατά τη διάρκεια της σύσκεψης υπήρξε επικοινωνία τόσο µε το Υπουργείο Πολιτισµού όσο και µε το µελετητή του έργου και τέθηκαν οι χρονικοί ορίζοντες ώστε το συντοµότερο δυνατό να συνταχθούν τα τεύχη δηµοπράτησης.
Στη σύσκεψη συµµετείχαν πλην του κ. Μπονάνου, η Διευθύντρια της Διαχειριστικής Αρχής, Ιωάννα Φαναριώτου, ο Πρόεδρος του Δηµοτικού Συµβουλίου του Δήµου Πατρέων, Χρήστος Κορδάς, ο Διευθυντής Τεχνικών Υπηρεσιών του Δήµου, Δηµήτριος Νικολάου και η πολιτικός µηχανικός του Δήµου, Τζούλια Ροδοπούλου.
Μεταξύ άλλων ο κ. Μπονάνος τόνισε: «Το έργο του Τσίλλερ είναι ένα εµβληµατικό αρχιτεκτόνηµα για την πόλη της Πάτρας και η χρηµατοδότηση µέσω ΕΣΠΑ της αποκατάστασής του αποτελεί απόλυτη προτεραιότητα. Παρακολουθούµε κάθε διαδικασία
ώστε το συντοµότερο δυνατό να υλοποιηθεί η επαναλειτουργία του προς όφελος όλων των πολιτών».
Οι εκκρεμότητες
Πρέπει να σηµειωθεί ότι το 2006 που η Πάτρα ήταν Πολιτιστική Πρωτεύσα το έργο δεν χρηµατοδοτήθηκε, παρότι ήταν γνωστά τα προβλήµατα στατικότητας που παρουσίαζε.
Η χρηµατοδότηση εξασφαλίστηκε το 2017 όταν ο δήµος πρότεινε και εν συνεχεία πήρε έγκριση για ένταξη του έργου στο πρόγραµµα Βιώσιµης Αστικής Ανάπτυξης (Β.Α.Α.). Η σύµβαση µε το Υπουργείο Πολιτισµού έγινε µετά από τρία χρόνια προκειµένου εκείνο να αναλάβει την εκπόνηση µελέτης. Μέχρι στιγµής δεν έχει παραδοθεί η µελέτη ώστε να γίνει προκήρυξη διαγωνισµού για ανάδοχο και εκτέλεση του έργου υπό την επίβλεψη του υπ. Πολιτισµού.
Τα βήματα στην καινοτομία
Eκτός όµως από τα έργα, σηµαντικά είναι και τα βήµατα που πρόκειται να γίνουν στον τοµέα της καινοτοµίας το 2025. Ο Τάκης Παπαδόπουλος, Αντιπεριφερειαρχης Επιχειρηµατικότητας, Έρευνας και Καινοτοµίας αναφέρει ότι: «Έχουν γίνει όµως και βήµατα στον τοµέα της έρευνας και της καινοτοµίας. Στα τέλη του 2024 η Περιφέρεια βραβεύτηκε ως η πιο καινοτόµα Περιφέρεια και είναι ένας τίτλος τιµής. Υπάρχουν πολλές επιχειρήσεις που καινοτοµούν και έχουν δηµιουργηθεί εταιρείες από απόφοιτους του Πανεπιστηµίου της Πάτρας. Υπάρχουν πολλοί νέοι που τελειώνοντας το Πανεπιστήµιο παραµένουν στη χώρα µας και δηµιουργούν επιχειρήσεις ιδιαίτερα σηµαντικές». Μέσα στο 2025 ο ίδιος τονίζει ότι στόχος είναι να δηµιουργηθεί ένα cluster επιχειρήσεων, που θα στοχεύει στην ανάδειξη των περιφερειακών συγκριτικών πλεονεκτηµάτων της περιοχής.
«Το cluster θα βρίσκεται σε συνεργασία µε το Πανεπιστήµιο και τις επιχειρήσεις» εξήγησε ο κ. Παπαδόπουλος στον «Σ.Ε.».
Η Ειδική Υπηρεσία Διαχείρισης του Επιχειρησιακού Προγράµµατος «Δυτική Ελλάδα 2021 – 2027» εξέδωσε πρόσκληση υποβολής προτάσεων χρηµατοδοτικής ενίσχυσης επενδυτικών σχεδίων για τη δράση «ΕΡΕΥΝΑ & ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑ ΣΤΗ ΔΥΤΙΚΗ ΕΛΛΑΔΑ 2024» που αφορά στην παραγωγή νέων, βελτιωµένων προϊόντων, υπηρεσιών και διεργασιών. Ο προϋπολογισµός της Δηµόσιας Δαπάνης ανέρχεται στο ποσό 9 εκατοµµυρίων ευρώ.
«Στην πραγµατικότητα είναι πολύ σηµαντικό το να υπάρξει αυτή η επιδότηση. Είχαν υποβάλει 69 σχήµατα προτάσεις και είχαν ήδη επιδοτηθεί και τώρα άνοιξε νέα πρόσκληση για δύο µήνες περίπου. Συνεπώς, τους καλούµε όλους να µας καταθέσουν τις προτάσεις και να δουν εάν µπορούν να επιδοτηθούν. Προσπαθούµε να καινοτοµήσουµε και δουλεύουµε καθηµερινά για τον σκοπό αυτό για να βρούµε χρηµατοδοτικά εργαλεία. Στόχος να δίνουµε χρήµατα στις επιχειρήσεις για να αναπτύσσονται» καταλήγει ο κ. Παπαδόπουλος.
Κρουαζιέρα στο λιμάνι της Πάτρας
Με γοργούς ρυθµούς τρέχουν οι διαδικασίες για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας στο λιµάνι της Πάτρας. Η υποβολή ενδιαφέροντος έχει προγραµµατιστεί για τα µέσα Φεβρουαρίου και το ενδιαφέρον αναµένεται να προκύψει από πολύ µεγάλους εγχώριους και διεθνείς οµίλους κρουαζιέρας.
Αυτό συµβαίνει επειδή οι επιχειρηµατίες, έχοντας στον έλεγχό τους δύο τέτοιους τερµατικούς σταθµούς κρουαζιέρας, θα µπορούν να τους αξιοποιήσουν ιδιαιτέρως θετικά. Μια επιλογή θα ήταν να δηµιουργήσουν θεµατικές κρουαζιέρες π.χ. για τους Ολυµπιακούς Αγώνες. Να γίνεται δηλαδή στάση στην Πάτρα και ακολούθως στην Ολυµπία µέσω Κατακόλου. Η ολοκλήρωση δε του οδικού άξονα Πάτρας – Πύργου, που υλοποιείται πυρετωδώς, θα καταστήσει τα δύο λιµάνια εύκολα προσβάσιµα οδικώς και αυτό θα αποτελέσει σηµαντικό πλεονέκτηµα.
Μιλώντας στον «Σ.Ε.» ο Διευθύνων Σύµβουλος του ΟΛΠΑ ΑΕ Παναγιώτης Αναστασόπουλος τονίζει ότι «θεωρώ ότι είναι ένα από τα µεγαλύτερα αναπτυξιακά έργα που έχουν γίνει στην πόλη µας.
Οι διαδικασίες τρέχουν γρήγορα και από την στιγµή που µιλάµε για αυτό το Ταµείο δεν µιλάµε για…µαραθώνιο αλλά για αγώνα ταχύτητας, για να επισπευστούν οι διαδικασίες».
Xθες µάλιστα εγκρίθηκαν και τα νέα έργα που πρόκειται να γίνουν στο λιµάνι της Πάτρας, µετά την έκδοση της σχετικής Απόφασης Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων (ΑΕΠΟ) καθώς η απόφαση δόθηκε στην δηµοσιότητα. Φορέας του έργου είναι ο Οργανισµός Λιµένα Πατρών Α.Ε.
Συµφωνα µε την περιγραφή του έργου στόχος είναι: «Η επανακαθορισµένη χερσαία λιµενική ζώνη του λιµένα Πάτρας (ευθύνης ΟΛΠΑ ΑΕ) υπάγεται διοικητικά στο Δήµο Πατρέων της Περιφερειακής Ενότητας Αχαΐας. Χωροθετείται έµπροσθεν του παραλιακού µετώπου της πόλης της Πάτρας και διαχωρίζεται σε δύο διακριτά µέρη, τον βόρειο και τον νότιο λιµένα. Ο βόρειος λιµένας εκτείνεται από το βόρειο όριο του προβλήτα Αγίου Νικολάου µέχρι και τον Βόρειο προβλήτα και ο νότιος λιµένας περικλείεται µεταξύ των εκβολών του Ποταµού Γλαύκου και του χειµάρρου Διακονιάρη.
Τα έργα εξυπηρέτησης /επέκτασης, αναβάθµισης και ανάπτυξης του λιµένα Πατρών, των οποίων η κατασκευή και λειτουργία υπόκεινται στους όρους της παρούσας απόφασης, αποτελούν έργα αδειοδοτηµένα, υλοποιηµένα ή υπολειπόµενα, προσαρµοσµένα στα νέα όρια της Χερσαίας Ζώνης Λιµένα».
Σειρά παίρνει επίσης το σχέδιο του ΟΛΠΑ για τη µαρίνα mega yacht καθώς εκκρεµεί η δηµοσιεύση στην Εφηµερίδα της Κυβερνήσεως, του master plan του Οργανισµού το οποίο αυτή την στιγµή καθαρογράφεται. «Είναι ζήτηµα ηµερών η υπογραφή του» σηµειώνει επίσης ο κ. Αναστασόπουλος. Η χρηµατοδότηση του έργου ανέρχεται στα 12,5 εκατοµµύρια ευρώ. Η µαρίνα θα δέχεται σκάφη άνω των 12 µέτρων µέχρι την κατηγορία των mega yacht που απαιτούν εξειδικευµένες υποδοµές και υπηρεσίες.