Σε μια καινοτόμα συνεργασία προχωρούν το Πανεπιστήμιο Πατρών, το Γραφείο της UNICEF στην Ελλάδα και η Περιφερειακή Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Δυτικής Ελλάδας, με στόχο την πρόληψη και την καταπολέμηση του σχολικού εκφοβισμού. Για πρώτη φορά, τρεις οργανισμοί με διαφορετική αποστολή συνδυάζουν τις δυνάμεις τους, αξιοποιώντας τη γνώση και την εμπειρία τους για την αντιμετώπιση ενός κρίσιμου κοινωνικού ζητήματος που επηρεάζει παιδιά και οικογένειες.
Η συνεργασία περιλαμβάνει την υλοποίηση πιλοτικών δράσεων σε μαθητές Ε’ Δημοτικού και Β’ Γυμνασίου, εστιάζοντας στην ενίσχυση της ενσυναίσθησης, την ανάπτυξη δεξιοτήτων ανθεκτικότητας και την πρόληψη του εκφοβισμού. Οι δράσεις βασίζονται σε διεθνώς αναγνωρισμένα μοντέλα παρέμβασης και σύγχρονες μεθόδους εκπαίδευσης, ενώ μετά την ολοκλήρωση της πιλοτικής φάσης θα αξιολογηθούν και θα επεκταθούν πανελλαδικά από την επόμενη σχολική χρονιά.
Παρουσίαση της πρωτοβουλίας
Την Τρίτη 28 Ιανουαρίου 2025, πραγματοποιήθηκε συνάντηση και συνέντευξη τύπου στο Πανεπιστήμιο Πατρών, όπου παρουσιάστηκαν οι στόχοι και το σχέδιο υλοποίησης της πρωτοβουλίας.
Ο Πρύτανης του Πανεπιστημίου Πατρών, καθηγητής Χρήστος Μπούρας, υπογράμμισε τη σύνδεση του Πανεπιστημίου με την κοινωνία, ανακοινώνοντας παράλληλα τη σχεδίαση νέων δράσεων σε συνεργασία με τη UNICEF και κρατικούς φορείς. Όπως ανέφερε, «πρόκειται για την αρχή μιας σειράς παρεμβάσεων που αξιοποιούν τη γνώση και την εμπειρία του Πανεπιστημίου προς όφελος της κοινωνίας».
Ο διπλωματικός εκπρόσωπος της UNICEF στην Ελλάδα, Δρ. Ghassan Khalil, χαρακτήρισε τη συνεργασία «βήμα-ορόσημο» στην προσπάθεια δημιουργίας ασφαλών σχολικών περιβαλλόντων. Τόνισε επίσης ότι η καταπολέμηση του σχολικού εκφοβισμού προϋποθέτει την ενίσχυση δεξιοτήτων, όπως η ανθεκτικότητα και η ενσυναίσθηση, και επισήμανε τη δέσμευση της UNICEF για περαιτέρω συνεργασίες με το Πανεπιστήμιο Πατρών.
Ο Αναπληρωτής Περιφερειακός Διευθυντής Εκπαίδευσης, κ. Νικόλαος Δελέγκος, εξήρε τη σημασία της συνέργειας και σημείωσε ότι η εκπαίδευση πρέπει να καλλιεργεί αξίες, πέρα από τη μετάδοση γνώσεων. «Η συνεργασία αυτή αποτελεί παράδειγμα για το πώς οι στρατηγικές συμπράξεις μπορούν να φέρουν ουσιαστικές αλλαγές στην κοινωνία», δήλωσε χαρακτηριστικά.
Η Περιφερειακή Επόπτρια Ποιότητας Εκπαίδευσης, κ. Αθανασία Μπαλωμένου, υπογράμμισε τη δέσμευση της Περιφερειακής Διεύθυνσης για τη δημιουργία ενός συμπεριληπτικού σχολικού περιβάλλοντος. Όπως δήλωσε, «μέσα από αυτές τις δράσεις, στόχος μας είναι η ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών και η προστασία των μαθητών από τις σύγχρονες προκλήσεις».
Ο Συντονιστής του Κέντρου Δικαιωμάτων του Παιδιού, καθηγητής Θανάσης Καραλής, ανέφερε ότι το Κέντρο ενισχύει την οριζόντια συνεργασία όλων των ακαδημαϊκών δομών του Πανεπιστημίου Πατρών, δημιουργώντας ένα πλαίσιο διεπιστημονικών παρεμβάσεων που απαντούν στις ανάγκες της κοινωνίας.
Στόχοι και προοπτικές
Η πρωτοβουλία αποσκοπεί στην ενδυνάμωση των μαθητών και τη δημιουργία ενός ασφαλούς σχολικού περιβάλλοντος, ενισχύοντας την κοινωνική συνοχή. Μετά την πιλοτική φάση, θα ακολουθήσει αξιολόγηση των αποτελεσμάτων, ενώ σχεδιάζεται η ανάπτυξη δικτύων εκπαιδευτικών συνεργασιών και η δημιουργία μητρώου πολλαπλασιαστών που θα διασφαλίσουν τη βιωσιμότητα της προσπάθειας.
Με τη συνεργασία αυτή, το Πανεπιστήμιο Πατρών, η UNICEF και η Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης Δυτικής Ελλάδας αποδεικνύουν ότι οι στρατηγικές συνέργειες μπορούν να φέρουν ουσιαστικές και μακροπρόθεσμες αλλαγές για τα παιδιά και τις οικογένειες.