Τα πιο δύσκολα Χριστούγεννα στην ιστορία του περνάει φέτος ο εμπορικός κόσμος της Πάτρας και της χώρας, εξαιτίας των ασφυκτικών περιορισμών που επιβλήθηκαν από την κυβέρνηση την περίοδο των εορτών. Το click away δεν βοήθησε να γεμίσουν τα ήδη άδεια ταμεία των επιχειρήσεων, αφού η πλειονότητα των καταναλωτών δεν επιλέγει τη συγκεκριμένη μέθοδο για τις αγορές της, όπως διαφάνηκε από την κίνηση στην αγορά. Μπορεί οι δρόμοι το τελευταίο διάστημα να παρουσίαζαν αυξημένη κίνηση, δεν υπήρξε όμως αντιστοιχία στην κατανάλωση.
« Δυστυχώς βουλιάξαμε. Zήτημα είναι να έχουμε το 15% της περσινής κίνησης. Το click away δεν απέδωσε στα μικρά μαγαζιά και δεν εισακουστήκαμε, το να παραμείνει το λιανεμπόριο ανοικτό με αυστηρούς κανόνες και είσοδο ελαχίστων πελατών» σημειώνει στον ο Κωνσταντίνος Ζαφειρόπουλος, πρόεδρος του Εμπορικού και Εισαγωγικού Συλλόγου Πατρών.
Τα περισσότερα καταστήματα δεν είχαν τη δυνατότητα να πουλήσουν μέσω e-shop ς πελάτες τους και ο μόνος τρόπος για να παραμείνουν ανοικτά ήταν να τοποθετήσουν μια κορδέλα στην είσοδο. Στη συνέχεια είτε με βιντεοκλήσεις είτε με το τηλέφωνο προσπαθούν να εξυπηρετήσουν τους πελάτες τους , συνθήκες που μόνο την εμπορική κίνηση δεν ευνοούν.
«Έπαιξε καθοριστικό ρόλο στην ψυχολογία του κόσμου, που ήταν ήδη μουδιασμένος. Ανέκυψαν και πρακτικά ζητήματα, όπως για παράδειγμα εάν ένα προϊόν ταίριαζε στον πελάτη ή όχι. Παράλληλα όλη αυτή η ασφυξία άλλαξε την ήδη επιβαρυμένη διάθεση των καταναλωτών. Πολλοί μάλιστα λόγω και της έλλειψης ρευστότητας δεν είχαν την δυνατότητα να ψωνίσουν» σημειώνει ο κ. Ζαφειρόπουλος.
Κανένα μέτρο στήριξης
Σε ότι αφορά τη στήριξη της αγοράς, ο κ. Ζαφειρόπουλος αναφέρει ότι τα μέτρα στήριξης της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδος μεταφέρονται για το Μάρτιο του 2021 και απευθύνει έκκληση να ακουστεί η φωνή του εμπορικού κόσμου και να μην προβαίνει σε αυθαίρετη κατανομή χρημάτων. Και αυτό γιατί στην πρώτη κατανομή των 30 εκατομμυρίων ευρώ, σύμφωνα με τον κ. Ζαφειρόπουλο, «φθάσαμε 300 επιχειρηματίες και στους τρεις νομούς να πάρει ο καθένας από 50.000 ευρώ και η μικρομεσαία επιχείρηση να πεθαίνει».
Τονίζει ότι η μοριοδότηση που δινόταν στις επιχειρήσεις, με προϋπόθεση την κάμψη του τζίρου δεν ήταν αναλογική. Κάποιος, για παράδειγμα, που παρουσίαζε κάμψη 80% έπαιρνε χαμηλότερη μοριόδότηση από τον επιχειρηματία με 90%… Το πλαφόν των 50.000 ευρώ έπρεπε να μειωθεί και τα ποσά που έπρεπε να μοιραστούν να ήταν λιγότερα μεν σε πολύ περισσότερους επιχειρηματίες δε, σύμφωνα με τον κ. Ζαφειρόπουλο .
«Ήταν μια κίνηση εντυπωσιασμού και δεν υπήρξε διασπορά χρήματος στις χιλιάδες επιχειρήσεις της Δυτικής Ελλάδας» σημειώνει ο κ. Ζαφειρόπουλος.
Από την πλευρά του ο Τάσος Νικολακόπουλος, Ειδ. Γραμματέας Εμπορικού και Εισαγωγικού Συλλόγου Πατρών εξηγεί ότι «αυτό που ζούμε δεν είναι εμπόριο ούτε εορταστική περίοδος. Μιλάμε για μια πρωτόγνωρη κατάσταση και ιδιαίτερα δύσκολη συνθήκη. Υπάρχουν και μεγάλες ηλικίες που δεν έχουν συνηθίσει το συγκεκριμένο τρόπο αγοράς. Ως επαγγελματίες φορτωθήκαμε εμπορεύματα που δεν μπορούμε να διαθέσουμε στους καταναλωτές. Επί της ουσίας όλοι λειτουργούν και όλοι κατάφεραν να βάλουν κόσμο στα καταστήματά τους και μιλάω για τις μεγάλες αλυσίδες, εκτός από τα μικρά εμπορικά καταστήματα».
Εξηγεί επίσης ότι οι μικρές επιχειρήσεις εφάρμοζαν πλήρως τα μέτρα, υπήρχε πειθαρχία και παρόλα αυτά δεν της δόθηκε η δυνατότητα να πάρει έστω μια ανάσα.
«Οι καταναλωτές έχουν υποστεί σύγχυση. Η αγορά λειτουργεί μόνο με ηρεμία και η αλλαγή των μέτρων έχει ως αποτέλεσμα να γυρίσει την πλάτη του στο παραδοσιακό εμπόριο. Πηγαίνει στα μεγάλα σούπερ μάρκετ και ψωνίζει όλα όσα έχει ανάγκη για τα Χριστούγεννα» καταλήγει ο κ. Νικολακόπουλος