Περίπου στα 3,5 δισ. ευρώ, διαμορφώθηκε ο συνολικός τζίρος των εορτών, Δεκεμβρίου 2019, σύμφωνα με τα ευρήματα σχετικής έρευνας.
Ο πρόεδρος του Περιφερειακού Επιμελητηριακού Συμβουλίου Αττικής, Βασίλης Κορκίδης, επισημαίνει σε ανακοίνωσή του τα εξής, με βάση τα πρώτα στοιχεία που προκύπτουν από σχετική τηλεφωνική έρευνα του τμήματος Μελετών του ΕΒΕΠ σε επιχειρήσεις λιανικής στην Αττική.
Το 2019, ο τζίρος των εορτών κινήθηκε περίπου στα περυσινά επίπεδα. Όμως, η αγοραστική κίνηση που παρατηρήθηκε στις διάφορες αγορές του Λεκανοπεδίου, ήταν αλλού έντονη και αλλού υποτονική.
Πανελλαδικά, με τα καταστήματα να είναι και εφέτος ανοικτά τις τρεις τελευταίες Κυριακές του έτους, εκτιμάται πως ο συνολικός τζίρος του Δεκεμβρίου το 2019, κυμάνθηκε κοντά στα περυσινά 3,5 δισ. ευρώ, αλλά βεβαίως πολύ μακριά από τα 5,4 δισ. ευρώ του 2009.
Η σωρευτική μείωση «υπερδεκαετίας» του τζίρου του Δεκεμβρίου, υπολογίζεται στο -35%, με απώλειες σχεδόν 2 δις ευρώ στις πωλήσεις.
Σε ετήσια βάση, τα επίσημα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ του 2019, δείχνουν σταθεροποίηση του επιπέδου τζίρου λιανικής, με πρόβλεψη να έχει κλείσει κοντά στα 42 δις ευρώ συμπεριλαμβανομένων των καυσίμων και 36 δισ. εκτός καυσίμων. Οι πρώτες προβολές στοιχείων και οι εκτιμήσεις για το δωδεκάμηνο του 2019 επίσης δείχνουν μία οριακή αύξηση στον συνολικό τζίρο της λιανικής περίπου 1,5% επιβεβαιώνοντας εν μέρει τις προβλέψεις οριακής αύξησης 1,8% της ιδιωτικής κατανάλωσης και της βελτίωσης της καταναλωτικής εμπιστοσύνης κατά περίπου 2 μονάδες.
Τί αγόρασαν οι καταναλωτές
Επισημαίνεται ότι τα στοιχεία στις επιχειρήσεις της περιφέρειας Αττικής είναι ενδεικτικά, αφού στην Αττική, κατοικεί το 40% των φορολογουμένων, δηλώνεται το 48% του εισοδήματος της χώρας, το 59% του φόρου εισοδήματος φυσικών προσώπων και το 58% του κύκλου εργασιών στο εμπόριο. Αναμένεται, λοιπόν, φέτος να φανούν το επίπεδο και η ανθεκτικότητα της καταναλωτικής δαπάνης, αφού πέρυσι τα εισοδήματα δεν αυξήθηκαν ανάλογα με τις οικονομικές υποχρεώσεις των νοικοκυριών.
Η πλειονότητα των καταναλωτών, με 8 στους 10, ξεκίνησε τις αγορές το δεύτερο δεκαπενθήμερο του Δεκεμβρίου, την περίοδο 15-24 Δεκεμβρίου και κυρίως μετά την καταβολή του δώρου, ενώ μόνο 2 στους 10 έκαναν τις αγορές της τελευταίας στιγμής έως και την 31η Δεκεμβρίου. Επίσης, η συντριπτική πλειοψηφία των ελληνικών οικογενειών στράφηκε στα φυσικά καταστήματα και το παραδοσιακό εμπόριο, συνδυάζοντας διασκέδαση και αγορές, ενώ στις γιορτές το διαδίκτυο επιλέχθηκε περισσότερο για ιδέες και τιμές.
Είναι γεγονός ότι 6 στους 10 Έλληνες καταναλωτές ήταν προσεκτικοί να μην υπερβούν το διαθέσιμο οικογενειακό προϋπολογισμό και οι 4 στους 10 ήταν διστακτικοί εάν θα κατάφερναν να καλύψουν όλες τις υποχρεώσεις τους. Εντούτοις, η πλειοψηφία των Ελλήνων εστίασε στην εύρεση έξυπνων αγορών για τις οικογενειακές και κοινωνικές τους υποχρεώσεις με αποτέλεσμα να έχουμε αρκετές αλλαγές στις προτιμήσεις και επιλογές των καταναλωτών. Η ένδυση-υπόδηση παραμένει μεν πρώτη προτίμηση, αλλά με μικρότερη ένταση από τις 9 στις 10 αγορές, που ήταν παλαιότερα. Ε
ιδικότερα, η σειρά της καταναλωτικής προτίμησης το 2019 και, κατ´επέκταση, την περίοδο των εορτών στην Αττική δείχνει τα εξής:
Οι 7 στους 10 καταναλωτές αγόρασαν είδη ένδυσης – υπόδησης
Οι 5 στους 10 αγόρασαν ηλεκτρονικά είδη και αξεσουάρ κινητής τηλεφωνίας
Οι 4 στους 10 αγόρασαν καλλυντικά και φαρμακευτικά
Οι 3 στους 10 αγόρασαν μπιζού και κοσμήματα
Οι 2 στους 10 αγόρασαν ηλεκτρικά είδη και έπιπλα.