Τη δυνατότητα να αλλάξει σημαντικά και να βελτιώσει τα επίπεδα ασφάλειάς του, δεδομένου ότι πρόκειται για ένα από τα μεγαλύτερα λιμάνια της χώρας, θα έχει το λιμάνι της Πάτρας. Και αυτό γιατί είναι ανοικτή η προκήρυξη για προμήθεια και εγκατάσταση συστημάτων διαχείρισης της θαλάσσιας κυκλοφορίας και της ασφάλειας της ναυσιπλοΐας και μέχρι το 2023 θα μπορούν να κατατεθούν προτάσεις που αφού αξιολογηθούν θα μπορούν να λάβουν σχετική χρηματοδότηση, Πρόκειται για ένα έργο που θα δώσει τη δυνατότητα στο λιμάνι της Πάτρας να θωρακιστεί ακόμη περισσότερο, δεδομένου ότι αποτελεί κόμβο προς τη Δύση και το κυριότερο είναι ένα λιμάνι με έντονο το πρόβλημα του μεταναστευτικού πρόβλημα, το οποίο παρουσιάζει μάλιστα διάφορες διακυμάνσεις.
H κατάσταση στο Λιμάνι
Πρέπει να τονιστεί ότι η κατάσταση που επικρατούσε το προηγούμενο διάστημα στη λιμενική ζώνη έκανε επιβεβλημένη τη δημιουργία του χώρου ISPS εντός της λιμενικής ζώνης. Η πίεση εκτός της λιμενικής ζώνης από εκατοντάδες μετανάστες ήταν ασφυκτική και μπορούσαν με μεγάλη ευκολία να κινηθούν σε όλους τους χώρους του λιμανιού με στόχο να προσεγγίσουν τα πλοία. Έτσι δόθηκε το πράσινο φως για δημιουργία ενός «ασφυκτικά φυλασσόμενου χώρου» με όλες τις προδιαγραφές ασφαλείας.
Δεν είναι μάλιστα και λίγες οι περιπτώσεις εντοπισμού μεταναστών μέσε σε φορτηγά εντός του χώρου του ISPS. Ο λόγος είναι ότι πολλά φορτηγά παραμένουν για μεγάλο χρονικό διάστημα εκτός της λιμενικής ζώνης και τότε οι μετανάστες βρίσκουν την ευκαιρία να μπουν στο εσωτερικό τους θεωρώντας ότι δεν θα εντοπιστούν. Επειδή όμως τα στάνταρ ασφαλείας του χώρου ISPS είναι υψηλά και παράλληλα επειδή οι λιμενικοί διαθέτουν ειδικά εκπαιδευμένα μέσα ανίχνευσης ανθρώπινης ζωής (εκπαιδευμένους σκύλους και σκάνερ υψηλής τεχνολογίας) ο εντοπισμός τους είναι ιδιαίτερα εύκολος.
Δ. Κυριακουλόπουλος« Ελέγχεις την κίνηση σε περιορισμένη ζώνη»
Όπως τονίζει στον Σ.Ε. ο Διοικητής της 5ης Περιφερειακής Διοίκησης του Λιμενικού Σώματος, Αρχιπλοίαρχος Δημήτρης Κυριακουλόπουλος: «Ο isps είναι ένα σύστημα επιβεβλημένο από τη νομοθεσία. Είναι ένας διεθνής κώδικας ασφάλειας. Στη λιμενική ζώνη βοηθάει σημαντικά γιατί σου δίνει τη δυνατότητα να λαμβάνεις επιπρόσθετα μέτρα. Μπορείς να ελέγχεις ποιος μπαίνεις, ποιος βγαίνει. Υπάρχει αδειοδότηση των εισερχόμενων, οπότε η κατάσταση είναι ελεγχόμενη. Αυτό γίνεται για να αποφευχθούν έκνομες ενέργειες σε κρουαζιερόπλοια, σε πλοία της γραμμής κλπ. Έχει βοηθήσει σημαντικά στην ασφάλεια του λιμανιού. Δεν έχουν μάλιστα καταγραφεί περιστατικά εντοπισμού μεταναστών, που σημαίνει ότι υπάρχει σημαντική ενίσχυση στον τομέα της ασφάλειας. Φέρεται από την αποτροπή των μεταναστών που είναι εξαιρετικά δύσκολο να πλησιάσουν. Μιλάμε για ελεγχόμενη πρόσβαση σε έναν χώρο που είναι φυλασσόμενος πάρα πολύ καλά. Φανταστείτε το τελευταίο κομμάτι στον χώρο αναμονής ενός αεροδρομίου, όπου δεν έχεις τη δυνατότητα να βγεις έξω και όλα είναι ελεγχόμενα».
H χρηματοδότηση
Η πρόσκληση του έργου έχει ενταχθεί για χρηματοδότηση στον Άξονα Προτεραιότητας 06 “Θαλάσσιες Μεταφορικές Υποδομές και Ασφάλεια Ναυσιπλοΐας (ΤΣ)“ του Επιχειρησιακού Προγράμματος “Υποδομές Μεταφορών, Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξη” 2014-2020 που συγχρηματοδοτείται από το Ταμείο Συνοχής.
Η πρόσκληση αφορά τόσο το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής όσο και εποπτευόμενοι από το Υπουργείο φορείς. Δυνητικοί δικαιούχοι είναι οι Οργανισμοί Λιμένων Ηγουμενίτσας, Πάτρας, Ηρακλείου, Κέρκυρας, Ελευσίνας, Λαυρίου, Βόλου και Νομού Ευβοίας, καθώς επίσης και τα Δημοτικά Λιμενικά Ταμεία Κυλλήνης, Πύργου, Καλαμάτας, Πάρου, Νάξου και Μυκόνου. Ο συνολικός προϋπολογισμός των ενεργειών που θα χρηματοδοτηθούν αναμένεται να φτάσει τα 14 εκ. Ευρώ.