Ο Πολιτισμός εν μεσώ πανδημίας βρέθηκε το απόγευμα της Δευτέρας στο επίκεντρο της διαδικτυακής συζήτησης που διοργανώθηκε στο πλαίσιο του forum με τίτλο ΑΝΑΣΚΟΠΗΣΗ 2020 που διοργανώνει η εφημερίδα «Σύμβουλος Επιχειρήσεων».
Η πρόεδρος του Πολιτιστικού Οργανισμού Κατερίνα Γεροπαναγιώτη στην διάρκεια της τοποθέτησής της επεσήμανε εισαγωγικά, ότι «Το πρόβλημα του πολιτισμού και των ανθρώπων της τέχνης, δεν αφορά μόνο τους καλλιτέχνες. Η έλλειψη δια ζώσης πολιτιστικής δραστηριότητας είναι κοινωνικό πρόβλημα. Ως δημοτική αρχή, αφετηριακή μας γραμμή είναι ότι ο πολιτισμός όπως η υγεία, η μόρφωση, η εκπαίδευση είναι κοινωνικό δικαίωμα. Αφορά όλο το λαό και πρέπει να εξασφαλίζεται με ευθύνη του κράτους»,
Με βάση αυτή την αντίληψη που δεν βλέπει τον πολιτισμό ως προστιθέμενη αξία για να αυξάνουν τα κέρδη τους οι επιχειρηματικοί όμιλοι πορευόμαστε και ως δήμος δίνουμε ανάσες πολιτισμού στον πατραϊκό λαό να εμψυχώνεται, να ψυχαγωγείται σε συνθήκες δύσκολες, που η ανεργία, η εντατικοποίηση της δουλειάς, τα ανύπαρκτα ωράρια είναι ο κανόνας στη ζωή μας, είπε η κ. Γεροπαναγιώτη.
Τόνισε επίσης ότι η «πανδημία του Κορωνιού λειτούργησε ως καταλύτης στο βάθεμα της οικονομικής κρίσης, πλήττοντας το εισόδημα, τις εργασιακές σχέσεις, τη ζωή εκατομμυρίων ανθρώπων και μεταξύ αυτών των ανθρώπων του πολιτισμού. Αυτή την περίοδο η κυβέρνηση εμπλουτίζει το αντιλαϊκό νομοθετικό πλαίσιο, κρατώντας ότι είχε περάσει και η προηγούμενη κυβέρνηση, απογειώνει την εμπορευματοποίηση με τα αντίστοιχα νομοσχέδια, που πρόσφατα ψηφίστηκαν για τους αρχαιολογικούς χώρους και τα μουσεία».
Οι κυβερνήσεις αλλάζουν, αλλά μένει ΄΄σταθερή αξία΄΄, στον τομέα του Πολιτισμού – ανέφερε η πρόεδρος του Πολιτιστικού Οργανισμού – το ποσοστό χρηματοδότησης από τον κρατικό προϋπολογισμό, να είναι το εξευτελιστικό 0,04%. Είναι ψέμα ότι δεν υπάρχουν χρήματα για τον πολιτισμό και των ανθρώπων σε αυτό. Η αλήθεια είναι ότι χρηματοδοτήσεις γίνονται για το επιχειρείν.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα, σημείωσε, η απόρριψη του αιτήματος της επιχορήγησης της Δημοτικής Πινακοθήκης με 122.800 ευρώ για την ανάπτυξη του πολιτιστικού υλικού της, με το αιτιολογικό ότι το έργο δεν ανταποκρίνεται στις δυνατότητες του Υπουργείου, τη στιγμή που δόθηκαν επιχορηγήσεις ύψους 1.828.140 ευρώ σε δράσεις ψηφιακού πολιτισμού κυρίως σε ιδιωτικές επιχειρήσεις.
Όλες οι δομές πολιτισμού στο Δήμο χρηματοδοτούνται αποκλειστικά από το Δήμο, ενώ την ίδια ώρα οι ελλείψεις προσωπικού είναι μεγάλες. Παρόλα αυτά η κυβέρνηση με καινούργια απόφαση συνεχίζει να απαγορεύει τις προσλήψεις μόνιμου προσωπικού.
Σε ότι αφορά τον απολογισμό και την αποτίμηση του 2020 με βάση τα παραπάνω γίνεται αντιληπτό είπε, σε ποιες συνθήκες κλήθηκε ο Οργανισμός το 2020 και να προσφέρει δράσεις πολιτισμού.
Η κ. Γεροπαναγιώτη έκανε αναφορά στις Παρεμβάσεις – πρωτοβουλίες στήριξης των ανθρώπων του πολιτισμού, με τον οργανισμό να έχει καλύψει από «ίδιους πόρους» του προϋπολογισμού ποσό ύψους 100.000€ για μισθοδοσία όλων των καθηγητών μουσικών και εικαστικών, με σχέση εργασίας ορισμένου χρόνου, που απασχολούνται στο Δημοτικό Ωδείο και στο Εικαστικό Εργαστήρι. Αποκάλυψε δε, πως πρόσφατα με νέα επιστολή ο Πολιτιστικός Οργανισμός επανήλθε ζητώντας χρηματοδότηση και μόνιμη σταθερή δουλειά για τους εργαζόμενους στην καλλιτεχνική παιδεία.
Όλα αυτά, όταν την ίδια ώρα στο πλαίσιο του Διεθνούς Φεστιβάλ Πάτρας, πραγματοποιήθηκαν το 2020, δωρεάν 45 μουσικές και θεατρικές παραστάσεις, 32 κινηματογραφικές προβολές σε όλη την έκταση του Δήμου και 10 παραστάσεις θεάτρου σκιών, που έχουν υπερβεί το ποσό των 200.000,00 €, χρήματα που στήριξαν τους καλλιτέχνες της πόλης μας και έδωσαν ανάσα στις γειτονιές μας. Σε συνεργασία με φορείς της πόλης και μουσικά σύνολα του Οργανισμού που πραγματοποίησαν συναυλίες και στα νοσοκομεία.
Η αξιοποίηση του διαδικτύου και η Ψηφιοποίηση των αρχείων αποτέλεσε μία ακόμα σημαντική παράμετρο για τις δράσεις του Πολιτιστικού Οργανισμού, καθώς όπως πρόσθεσε, ολοκληρώθηκε το έργο «Ψηφιοποίησης Συλλογών της Δηµοτικής Βιβλιοθήκης Πατρών» που ξεκίνησε το Σεπτέμβριο του 2019 και διατέθηκε στο κοινό το περιεχόμενό του, ενώ έγινε από τη Δημοτική Πινακοθήκη διαδικτυακή – ψηφιακή έκθεση εικαστικών και συμμετείχαν συνολικά 121 έργα πατρινών καλλιτεχνών.
Ξεχωριστή στιγμή αποτέλεσε η εικονική περιήγηση της έκθεσης που φιλοξενείται στη Δημοτική Πινακοθήκη «Ζιζή Μακρή – Η Ελλάδα της». Δεν είναι τυχαίο ότι το 2020 εμπλουτίστηκε η Δημοτική Βιβλιοθήκη με 1028 νέους τίτλους βιβλίων.
Ως προς τις νέες Δράσεις και την ενότητα Τέχνη στην πόλη – Τέχνη για την πόλη αναφέρθηκε στις διαδικτυακές συναυλίες του Δημοτικού Ωδείου Πατρών και στις δημόσιες Εικαστικές Εκθέσεις σε πλατείες και στάσεις αστικών λεωφορείων.
Οι νέοι χώροι για τις ανάγκες του πολιτισμού στην πόλη ήταν μία από τις παραμέτρους στις οποίες στάθηκε η κ. Γεροπαναγιώτη, κάνοντας αναφορά στο νέο κτίριο στην ιχθυόσκαλα όπου μέσα στο 2021 θα γίνει μεταφορά του Εικαστικού Εργαστηρίου και διαμόρφωση των εξωτερικών υποδομών του χώρου, για να αναπτυχθούν εικαστικές δράσεις και στο Καταφύγιο κάτω από τα Ψηλαλώνια, το οποίο αγκαλιάστηκε από τον Πατραϊκό λαό. Το επισκέφθηκαν σε ένα μήνα πάνω από 5.000 άτομα καταγεγραμμένα (χωρίς τους μαθητές των σχολείων), 30 σχολεία και πανεπιστημιακά ιδρύματα και 15 σύλλογοι και φορείς. Επίσης υπολογίζουμε για το 2021 τις εκδηλώσεις για τα 200 χρόνια από την επανάσταση του 1821.
Τα νέα κτίριο του Δημοτικού Ωδείου και των παλαιών Σφαγείων αποτέλεσαν ένα ακόμα σημείο αναφοράς στην τοποθέτηση τη προέδρου του Πολιτιστικού Οργανισμού, τονίζοντας ότι για το Δημοτικό Ωδείο έγινε η μίσθωση ενός κτιρίου αντάξιου τη εμβέλειας και της παρεχόμενης μουσικής παιδείας από την δομή αυτή ενώ για τα Παλαιά Σφαγεία επεσήμανε πως διαμορφώθηκε και διαφυλάχθηκε ένας χώρος που ανήκει στην πόλη και ο οποίος είναι η έδρα ενός θεσμού όπως το καρναβάλι και του Θεάτρου Σκιών παρά τις δυσμενείς συνθήκες, και την πολιτική εκποίησης της δημόσιας περιουσίας, που εκπορεύεται από το νόμο ΚΛΕΙΣΘΕΝΗ και τις κατευθύνσεις της Ε.Ε.
Εμείς, κατέληξε η κ. Γεροπαναγιώτη, θα συνεχίσουμε με μοναδικό προσανατολισμό, ο πολιτισμός να υπηρετεί τις λαϊκές ανάγκες.
Ο Πολιτισμός και τα επιτεύγματα της ανθρώπινης πνευματικής δημιουργίας δεν μπαίνουν επ’ ουδενί στη λογική κόστους – οφέλους στη λογική της ιδιωτικοποίησης, της ανταπόδοσης. Η κυβέρνηση, απογειώνει την εμπορευματοποίηση με τα αντίστοιχα νομοσχέδια, που πρόσφατα ψηφίστηκαν για τους αρχαιολογικούς χώρους και τα μουσεία. Σωστά τα συνδικαλιστικά όργανα των εργαζομένων αντιδρούν και διεκδικούν το δημόσιο χαρακτήρα αυτών των χώρων. Μετατρέπουν την πολιτιστική μας κληρονομιά σε πεδίο επιχειρηματικής δράσης και την ίδια ώρα κουνούν το δάχτυλο, στη νέα γενιά που έχουν άγνοια της ιστορίας, όταν πρέπει να πληρώσουν για να μπουν σε αρχαιολογικούς χώρους και μουσεία.
Διεκδικούμε άμεση χρηματοδότηση από τα αντίστοιχα Υπουργεία για την κάλυψη των αναγκών στον τομέα του Πολιτιστικού Οργανισμού, των γραμμάτων, των τεχνών και του θεάτρου.