Του Παναγιώτη Γιαλένιου, εκδότη του «Σύμβουλου Επιχειρήσεων»
Βρισκόμαστε στο τέλος Οκτωβρίου και είναι η ώρα η χώρα μας να κάνει ταμείο για τα τουριστικά της έσοδα, που σύμφωνα με όλους τους παράγοντες του χώρου πήγαν πέραν του αναμενόμενου. Υπολογίζονται μεταξύ 9-12δις ευρώ,( υπάρχουν διαφορετικές προσεγγίσεις στην πρόβλεψη μεταξύ ΣΕΤΕ και Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων, με πιο συντηρητική τη δεύτερη).
Ενθαρρυντικό στοιχείο είναι ότι τα έσοδα του τριμήνου Αυγούστου –Οκτωβρίου δείχνουν να κινούνται σε επίπεδο εσόδων του 2019, την πριν covid-19 χρονιά που ο Ελληνικός Τουρισμός σημείωσε ρεκόρ εσόδων
Εκτός λοιπόν κάποιου νέου απρόβλεπτου παράγοντα οι εκτιμήσεις όλων δείχνουν ότι η πλήρης ανάκαμψη του τουριστικού μας προϊόντος θα έλθει το 2022.
Η αισιόδοξη αυτή πρόβλεψη δημιουργεί ευχάριστες φυσικά σκέψεις για ένα από τους βασικότερους πυλώνες της ελληνικής οικονομίας, που παράγει πάνω από το 25% του ΑΕΠ της χώρας και απασχολεί άμεσα και έμμεσα εκατοντάδες χιλιάδες εργαζόμενους.
Όμως ταυτόχρονα οφείλει ήδη να είναι αφετηρία έντονου προβληματισμού όλων των εμπλεκόμενων φορέων κυρίως στην κατεύθυνση αντιμετώπισης των χρόνιων αδυναμιών του τουριστικού μας προϊόντος, που οδήγησαν στην περίοδο της υγειονομικής κρίσης στο «ξεγύμνωμα» τους με οδυνηρά αποτελέσματα, όπως για παράδειγμα στο ιδιοκτησιακό καθεστώς πολλών ξενοδοχειακών μονάδων , μιας και είχαμε έναν σημαντικό αριθμό μεταβιβάσεων αυτήν την περίοδο με δυσμενείς όρους για τους παλαιούς ιδιοκτήτες.
Ένα πολύ σημαντικό επίσης θέμα είναι η ανισομέρεια που χαρακτηρίζει την τουριστική κίνηση στη χώρα μας,με περιοχές (ιδίως νησιωτικές) να έχουν φαινόμενα υπερτουρισμού και άλλες- οι περισσότερες- να έχουν ελάχιστα τουριστικά έσοδα.
Ενδεικτικά να σημειώσουμε ότι τον φετινό Αύγουστο που καταγράφηκαν υψηλά ποσοστά που προσεγγίζουν αντίστοιχα προ covid-19 περιόδους αυτά αφορούσαν και πάλι του λίγους γνωστούς τουριστικούς προορισμούς. Έτσι σύμφωνα με στοιχεία της ΠΟΞ:
To μεγαλύτερο μερίδιο τον Αύγουστο είχε το αεροδρόμιο της Σαντορίνης. Συγκεκριμένα, οι αφίξεις ανήλθαν σε 290.828 επιβάτες, δηλαδή, ποσοστό 146,8% σε σχέση με τον περυσινό Αύγουστο. Στα ίδια υψηλά ποσοστά κινήθηκε και το αεροδρόμιο της Σάμου, καθώς οι ξένες αφίξεις επιβατών σημείωσαν άνοδο 146,2% σε σχέση με πέρυσι και έφτασαν τις 42.601 αφίξεις. Εξίσου μεγάλο ήταν το ποσοστό αύξησης στο αεροδρόμιο των Χανίων σε σχέση με πέρυσι και πάντα για τον μήνα Αύγουστο, καθώς σημείωσε άνοδο 128% και προσέλκυσε 365.124 ξένους επισκέπτες.
Την παράσταση έκλεψε φέτος τον Αύγουστο βεβαίως η Κέρκυρα με 560.823 αφίξεις, δηλαδή, ποσοστό αύξησης 73,8% σε σχέση με πέρυσι. Το αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης, στο οποίο προσγειώθηκαν 451.540 ξένοι επισκέπτες σημείωσε άνοδο 71,4% σε σχέση με πέρυσι. Επίσης η Κως προσέλκυσε τον Αύγουστο 396.324 ξένους επισκέπτες, που ήλθαν μέσω του αεροδρομίου, καταγράφοντας άνοδο 81,6% σε σχέση με πέρυσι.
Σε επίπεδο πολιτικής ηγεσίας φαίνεται ότι έχουν ληφθεί τα μηνύματα της περιόδου και οι ευκαιρίες που δημιουργούνται.
Σε πρόσφατη συνέντευξή του (Realnews) ο νέος υπουργός Τουρισμού κ.Β. Κικκίλιας τόνισε ότι «για την περαιτέρω ενίσχυση του θετικού momentum που έχει διαμορφωθεί, η χάραξη μιας συνεκτικής και δομημένης στρατηγικής καθίσταται απαραίτητη. Το Υπουργείο Τουρισμού βρίσκεται σε διαδικασία αποτύπωσης της μεσο-μακροπρόθεσμης στρατηγικής του για την δεκαετία μετά την πανδημία».
Αναφέρθηκε επίσης στους πολύ σημαντικούς πόρους «που αναμένεται να εισρεύσουν στην χώρα με σκοπό την ενίσχυση των επενδύσεων σε νευραλγικούς τομείς της ελληνικής οικονομίας και θα δώσουν την ώθηση που χρειάζεται ο τουρισμός για να αποκτήσει ανθεκτικότητα και, κυρίως, να προσαρμοστεί στα νέα δεδομένα του ψηφιακού μετασχηματισμού.
Στο πλαίσιο αυτό, η προώθηση της βιώσιμης τουριστικής ανάπτυξης, η ενίσχυση της εξωστρέφειας και η επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου, αποτελούν σημαντικά ορόσημα της νέας μας στρατηγικής».
Σε αυτήν τη νέα στρατηγική σύμφωνα με τον Υπουργό μπαίνει δυναμικά στο κάδρο των προτεραιοτήτων του υπουργείου « η συστηματική ανάδειξη του πλούτου της ηπειρωτικής Ελλάδας, των ορεινών και ακριτικών περιοχών των προορισμών αυτών που δεν έχουν μπει ακόμη στην καθημερινότητα των επισκεπτών της χώρας και που μπορούν να προσφέρουν τις αυθεντικές εμπειρίες που τόσο αναζητά ο σύγχρονος ταξιδιώτης».
Αυτό που θα παίξει σημαντικό βέβαια ρόλο στην εκτίναξη του τουριστικού προϊόντος με ολιστικό τρόπο είναι οι αναγκαίες νομοθετικές ρυθμίσεις.
Στην κατεύθυνση αυτή ο κ. Κικκίλιας αφού τόνισε ότι αυτές ξεπερνούν το Υπουργείο Τουρισμού και απαιτούν συνεργασία με με τα συναρμόδια Υπουργεία και τους σχετικούς φορείς, επεσήμανε αναλυτικά:
«Προωθούνται όλες οι αναγκαίες μεταρρυθμίσεις που θα διευκολύνουν όχι μόνο την απρόσκοπτη υλοποίηση των έργων που έχουν ενταχθεί στο Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, αλλά και αυτές που απαιτούνται για την προστασία και κινητροδότηση (incentivization) των ιδιωτών επενδυτών.
Στα έργα του τουρισμού, οι ιδιωτικοί πόροι αναμένεται να μοχλευτούν για επενδύσεις σε σημαντικές τουριστικές υποδομές. Για τον σκοπό αυτό, έχει προβλεφθεί εισαγωγή νέων νομοθετικών ρυθμίσεων για την τροποποίηση και αντικατάσταση του ισχύοντος θεσμικού πλαισίου, προκειμένου να απλουστευθεί και να απλοποιηθεί η διαδικασία χωροταξικού σχεδιασμού, αδειοδοτήσεων και άλλων λειτουργικών θεμάτων.
Σκοπός του νέου πλαισίου είναι η ενίσχυση μιας ευρύτερης σειράς τουριστικών επενδύσεων που αφορούν κυρίως στη δημιουργία, την επέκταση, τον εκσυγχρονισμό ολοκληρωμένης μορφής τουριστικών καταλυμάτων στο σύνολο της επικράτειας, με καταληκτικό στόχο την αναβάθμιση της ποιότητας του τουριστικού προϊόντος.
Τα υπαγόμενα επενδυτικά σχέδια αφορούν στην ίδρυση ή επέκταση ξενοδοχειακών μονάδων τουλάχιστον 3 αστέρων και στον εκσυγχρονισμό υφιστάμενων, τη δημιουργία σύνθετων τουριστικών καταλυμάτων, την ίδρυση επέκταση και εκσυγχρονισμό ολοκληρωμένης μορφής τουριστικών οργανωμένων κατασκηνώσεων (camping και glamping), καθώς και την αναβάθμιση τουριστικών λιμένων μαρινών και υποδομών.
Στο σχεδιασμό μας συνυπάρχουν, από τη μία η αντιμετώπιση ζητημάτων υποδομών που παρουσιάζονται σε ορισμένους δημοφιλείς προορισμούς και από την άλλη, η βιώσιμη ανάπτυξη άλλων προορισμών.
Η διαφύλαξη της ποιότητας του προσφερόμενου τουριστικού προϊόντος συνδέεται με την φέρουσα ικανότητα και τους διακηρυγμένους στόχους βιώσιμης ανάπτυξης, αποτελεί κύρια προτεραιότητα και, παρά τις επιμέρους συναρμοδιότητες, θα επιδιωχθούν άμεσες και απτές λύσεις.
Ταυτόχρονα, αναλαμβάνουμε πρωτοβουλίες διαφύλαξης της αυθεντικότητας της εμπειρίας του επισκέπτη, μέσα από τη διατήρηση και την ενίσχυση της τουριστικής μας ταυτότητας. Στο πλαίσιο αυτό εντάσσεται και η ενίσχυση και εκπαίδευση του ανθρώπινου δυναμικού, που αποτελεί την ψυχή του τουρισμού, με νέες δεξιότητες που ανταποκρίνονται στις σύγχρονες απαιτήσεις της εποχής.
Το brand του ελληνικού τουριστικού προϊόντος είναι ένα από τα ισχυρότερα παγκοσμίως, είναι ένα από τα πλέον αναγνωρίσιμα και ποιοτικά.
Καθίσταται αναγκαία η συστράτευση όλων των εμπλεκόμενων φορέων του τουρισμού, του πολιτισμού, της αγοράς, με σκοπό να μετουσιώσουμε τα πλεονεκτήματά μας σε ποιοτικότερο τουρισμό, αύξηση των εσόδων και των θέσεων εργασίας.»
Κάναμε αναλυτική αναφορά στις εξαγγελίες και στις υποσχέσεις του νέου Υπουργού γιατί πραγματικά βρισκόμαστε ως χώρα αλλά και ως περιοχή σε μια κρίσιμη μεταβατική φάση.
Η Δυτικής Ελλάδα ειδικότερα αν εξαιρέσουμε την Ηλεία, δεν ανήκει στην πρώτη κατηγορία των ελκυστικών τουριστικών προορισμών. Έχει όμως όλα τα σχετικά προσόντα αξιοποιώντας τον τεράστιο ανεκμετάλλευτο φυσικό της πλούτο με σεβασμό στο περιβάλλον και την ιστορία του, να εισέλθει στην ελίτ αυτών των προορισμών προσφέροντας ανεπανάληπτες εμπειρίες και συναισθήματα στους επισκέπτες της.
Χωρίς να στεκόμαστε στις μεγάλες υποσχέσεις των πολιτικών αλλά κατανοώντας ότι αυτή η περίοδος προσφέρει ευκαιρίες ριζικών αλλαγών οφείλουμε την τουριστική προοπτική του τόπου μας να την βάλουμε όλοι ψηλά στην ατζέντα των δράσεών μας.
Σε ότι μας αφορά ως «Σύμβουλος Επιχειρήσεων» αυτή η προοπτική είναι βασική «πρώτη ύλη» στην επιδίωξή μας να αναδειχθεί στην πράξη η φράση «Χτίζοντας το Αύριο», που αποτελεί την κεντρική θεματική ενότητα του φετινού 24ου Forum Ανάπτυξης που διοργανώνουμε και αρχίζει στις 26 Νοεμβρίου. Με στόχο όλοι, οι πολλοί ενδιαφερόμενοι για να αποτελέσει εμφανή προορισμό στο παγκόσμιο τουριστικό χάρτη η Δυτική Ελλάδα, να βρουν κοινό προσανατολισμό και να ενώσουν τις δυνάμεις τους.
#pgnews
#e-ΑΠΟΨΕΙΣ
#ΔΥΤΙΚΗΕΛΛΑΔΑ