Το νομοσχέδιο «Οδηγώντας με ασφάλεια», προωθεί το υπουργείο Μεταφορών το οποίο περιλαμβάνει μια σειρά αλλαγών στη διενέργεια των εξετάσεων για την απόκτηση διπλώματος οδήγησης αλλά και των προϋποθέσεων που πρέπει να πληρούνται έτσι ώστε να οδηγούν ακόμη και 17χρονοι νέοι εντός της Περιφέρειάς τους.
Με το νομοσχέδιο επιχειρείται μεταξύ άλλων, η αναμόρφωση του πλαισίου που διέπει την εκπαίδευση, τη θεωρητική εξέταση, την πρακτική δοκιμασία των υποψηφίων οδηγών κ.ά.
Η παρουσίαση του νομοσχεδίου είχε γίνει από τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Κώστα Καραμανλή πριν από μερικές εβδομάδες.
Το νομοσχέδιο εντάσσεται στο ολοκληρωμένο σχέδιο του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για την οδική ασφάλεια. «Γιατί οδική ασφάλεια, το έχουμε ξαναπεί, σημαίνει καλύτεροι δρόμοι, καλύτερα οχήματα, Αλλά πρώτα απ’ όλα σημαίνει και καλύτεροι οδηγοί», επισήμανε ο κ. Καραμανλής.
Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών υπογράμμισε ότι μπαίνει φρένο σε φαινόμενα διαφθοράς που είναι κοινό μυστικό ότι υπάρχουν στις εξετάσεις για τις άδειες οδήγησης, και οριστικό τέλος στο επικίνδυνο ελληνικό φαινόμενο, ορισμένοι νέοι οδηγοί, πρώτα να παίρνουν το δίπλωμα και μετά, στο δρόμο, να μαθαίνουν να οδηγούν.
Υπενθύμισε ότι η προηγούμενη Κυβέρνηση το μόνο το οποίο είχε κάνει ήταν ένα πολύ πρόχειρο νομοσχέδιο, το οποίο δεν έλυσε κανένα πρόβλημα, αντιθέτως δημιούργησε νέα. Άλλες διατάξεις δεν εφαρμόστηκαν ποτέ, όπως ήταν η διάταξη για τις κάμερες που με τα τεράστια προβλήματα που είχε απορρίψει η Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα. Και άλλες οδήγησαν σε ένα απίστευτο τέλμα στην πράξη, με αποτέλεσμα, τον Ιούλιο του 2019 πάνω από 150.000 υποψήφιοι οδηγοί να βρισκόταν όμηροι, περιμένοντας να δώσουν εξετάσεις. Ο κ. Καραμανλής είχε τότε επαναφέρει προσωρινά το παλιό σύστημα εξέτασης υποψηφίων οδηγών για να ξεμπλοκάρει επιτέλους η κατάσταση και δεσμεύτηκε για ένα νέο, σύγχρονο σύστημα εξέτασης που να λύνει τα υπάρχοντα προβλήματα και να μπορεί να εφαρμοστεί στην πράξη.
Πρώτον, κάμερα μέσα στο όχημα κατά την διάρκεια της εξέτασης. Το πιο σημαντικό είναι ότι έχει ήδη εξασφαλιστεί η συγκατάθεση της Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα. Γιατί σε αντίθεση με το παρελθόν, η συγκεκριμένη διάταξη είναι καλά μελετημένη, πολύ προσεκτικά διατυπωμένη και σέβεται τα προσωπικά δεδομένα. Ο κ. Καραμανλής διευκρίνισε ότι οι κάμερες θα ανήκουν στο υπουργείο, θα εγκαθίστανται στο όχημα ειδικά για τις εξετάσεις και το υλικό θα αποθηκεύεται και θα διατηρείται για ρεαλιστικό χρονικό διάστημα.
Σε αυτό το χρόνο, το υλικό μπορεί να εξεταστεί, είτε δειγματοληπτικά, είτε αν γίνει κάποια καταγγελία. Το πιο κρίσιμο όμως είναι ότι σε αυτό το διάστημα, αν ο νέος οδηγός προκαλέσει ατύχημα, τότε αυτομάτως το καταγεγραμμένο οπτικοακουστικό υλικό θα εξεταστεί για να διαπιστωθεί αν έχει υπάρξει παρατυπία κατά την εξέταση του, με ό,τι αυτό συνεπάγεται.
Το δεύτερο εργαλείο με το οποίο αυξάνεται η αξιοπιστία των εξετάσεων, είναι ότι πλέον διευρύνεται το σώμα των εξεταστών. Πέρα από τους ήδη υπάρχοντες, δίνεται η δυνατότητα και σε όποιον άλλον δημόσιο υπάλληλο το επιθυμεί, αφού περάσει φυσικά τη σχετική εκπαίδευση και πιστοποιηθεί, να γίνει και αυτός εξεταστής. «Έτσι σπάμε τα κυκλώματα, ενώ θα έχουμε καλά εκπαιδευμένους και περισσότερους εξεταστές, ώστε να προχωράει και πιο γρήγορα το πρόγραμμα των εξετάσεων», τόνισε ο κ. Καραμανλής. Διευκρίνισε δε ότι δεν θα υπάρχουν ιδιώτες εξεταστές.
Το τρίτο εργαλείο είναι ότι δημιουργείται ένας νέος θεσμός, οι επόπτες. Αυτοί θα είναι καταρχάς μέλη της Ελληνικής Αστυνομίας, όσοι το επιθυμούν, οι οποίοι επίσης θα περνούν από ειδική εκπαίδευση και θα λαμβάνουν πιστοποίηση, ώστε στη συνέχεια να μπαίνουν μέσα στο όχημα κατά την εξέταση και να εποπτεύουν τη διαδικασία, είτε δειγματοληπτικά είτε επειδή υπάρχουν υπόνοιες. Εάν δεν μπορεί το προσωπικό της ΕΛΑΣ να καλύψει το έργο αυτό, στο Μητρώο Εποπτών θα μπορεί να εγγραφεί το ένστολο προσωπικό της Δημοτικής Αστυνομίας και του Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής.
Η τέταρτη αλλαγή την οποία εξετάζει το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει να κάνει με τη θέση του εκπαιδευτή κατά την εξεταστική διαδικασία. «Η σκέψη μας ήταν, και ως τώρα παραμένει, η θέση του να είναι στο πίσω κάθισμα ώστε να μην έχει τη δυνατότητα να παρέμβει υπέρ του εξεταζόμενου. Έχει γίνει αρκετή συζήτηση για το θέμα, δεν σας κρύβω ότι ορισμένα από τα επιχειρήματα που έχουμε ακούσει εναντίον αυτού του μέτρου είναι σοβαρά και το ξανασκεφτόμαστε. Άλλωστε έχουμε αυτή τη δυνατότητα ακριβώς επειδή με όλα τα άλλα μέτρα έχουμε ήδη βάλει πολλές σημαντικές ασφαλιστικές δικλείδες στη νέα διαδικασία. Δεν είμαστε δογματικοί, δεν είμαστε κολλημένοι, αν τελικά δούμε ότι κάτι δεν είναι σωστό το αλλάζουμε», σημείωσε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών.
Ο κ. Καραμανλής εκτίμησε ότι με αυτές τις παρεμβάσεις διασφαλίζεται πως οι εξετάσεις πλέον θα είναι αδιάβλητες και άρα, πως θα έχουμε πολύ καλύτερους νέους οδηγούς στο δρόμο.
Δυνατότητα οδήγησης για νέους από 17 ετών με συνοδό
Τόνισε επίσης ότι: «Πλέον έχουμε τη δυνατότητα να κάνουμε και ένα βήμα παραπάνω προς τους νέους μας. Καθιερώνουμε, λοιπόν, την δυνατότητα εξέτασης για νέους 17 ετών» και πρόσθεσε: «Προχωράμε και στο επόμενο βήμα. Θεσπίζουμε τη δυνατότητα οδήγησης για νέους 17 ετών, όπως συμβαίνει σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες, οι οποίοι θα μπορούν πλέον να οδηγούν κανονικά, αρκεί να έχουν και έναν έμπειρο οδηγό δίπλα τους».
Ο κ. Καραμανλής σημείωσε ότι αυτός: «Είναι άλλος ένας τρόπος να δείξουμε ότι εμπιστευόμαστε τα παιδιά μας, τους νέους μας. Τους έχουμε δώσει τη δυνατότητα να ψηφίζουν, τους έχουμε φορτώσει γενικά η αλήθεια είναι με ευθύνες και υποχρεώσεις, νομίζω ότι είναι δίκιο να τους δώσουμε και μία νέα δυνατότητα, την οποία στο κάτω κάτω αξίζουν».
Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών διευκρίνισε στη συνέχεια απαντώντας σε δημοσιογραφικές ερωτήσεις, ότι η οδήγηση πριν τα 18 έτη με συνοδηγό ισχύει σε χώρες όπως η Ιταλία, η Γαλλία και η Γερμανία. Οι 17άρηδες λοιπόν θα έχουν τη δυνατότητα όχι μόνο να δώσουν θεωρητικές και πρακτικές εξετάσεις οδήγησης, αλλά να οδηγούν και ένα χρόνο με συνοδό και υπό αυστηρές προϋποθέσεις εντός της Περιφέρειας όπου κατοικούν.
Ο συνοδός θα πρέπει να είναι άνω των 25 ετών, να είναι κάτοχος διπλώματος οδήγησης τουλάχιστον 5 χρόνια και στην εφαρμοστική απόφαση που θα ακολουθήσει θα προβλέπεται και να έχει και «καθαρό δίπλωμα», δηλαδή καθαρό point system.
Εφόσον ο 17χρονος οδηγός κατά τη διάρκεια του έτους αυτού δεν εμπλακεί σε ατύχημα, όταν κλείσει τα 18 θα έχει πλέον το κανονικό δίπλωμα οδήγησης, διαφορετικά θα πρέπει να δώσει ξανά εξετάσεις.
Εξετάζεται επίσης το ενδεχόμενο σε περίπτωση εμπλοκής του 17χρονου οδηγού σε τροχαίο, να φέρει ευθύνη και ο συνοδός οδηγός.
«Δίνουμε τη δυνατότητα υπό συγκεκριμένους και αυστηρούς περιορισμούς να οδηγούν και όσοι δεν έχουν κλείσει το 18ο έτος ηλικίας τους», κατέληξε ο κ. Καραμανλής.
Τόνισε επίσης ότι με αυτό το μέτρο εκφράζεται η εμπιστοσύνη της πολιτείας προς το νέο σύστημα και τους ανθρώπους, εκπαιδευτές και εξεταστές, που είναι υπεύθυνοι για να αποκτήσουν άδεια οδήγησης οι νέοι οδηγοί.
Το νομοσχέδιο περιλαμβάνει πολλά ακόμη ουσιαστικά μέτρα, τόσο για την καλύτερη και πιο σύγχρονη εκπαίδευση των υποψηφίων οδηγών, όσο και για την διεύρυνσή της σε ομάδες πληθυσμού που μέχρι σήμερα δεν είχαν αρκετή προσοχή από την πολιτεία. «Προσαρμόζουμε τα δεδομένα στις ανάγκες των συμπολιτών μας με αναπηρίες και τους δίνουμε πολλές νέες δυνατότητες για να εκπαιδευτούν καλύτερα και να εξεταστούν ευκολότερα», ανέφερε ο κ. Καραμανλής. Σημείωσε ότι το ίδιο ισχύει και για όσους υποψήφιους οδηγούς δεν μιλούν καλά ελληνικά. Ενώ υπάρχουν προβλέψεις και για μια σειρά ακόμα ζητήματα, όπως είναι για παράδειγμα αυτό των ιστορικών οχημάτων.
#pgnews
#ΚΟΙΝΩΝΙΑ